Sijoitusstrategiasi

Investorilla on vielä 18,1% osuus osakkeista (18,3% äänistä).

1 tykkäys

Katselin ja päivittelin vähän omaa sijoitussuunitelmaa, pientä viilaamista siinä kieltämättä oli, ja teki hyvää kyllä vähän muistia palautella! Tämän pitäisi olla jo aika hyvin hiottu.

-pyrin etsimään osakepoiminnalla salkkuuni pitkäaikaisia, omistaja-arvoa luovia sijoituksia pääasiassa Helsingin pörssistä
-sijoittamiseni aikahorisontti on pitkä. Myös sijoituskohteessa pyrin katsomaan ainakin 3 vuoden päähän, mutta mielellään vielä pidemmälle. Liiketoiminnan pitkän aikavälin näkymät täytyy olla houkuttelevat. Tarkoitus olisi omistaa yhtiötä niin kauan, kunnes saavutan pitkän aikavälin potentiaalin ja tuoton osakkeesta (vaikka osake olisikin lyhyellä aikavälillä kallis).
-Pidän pääpainon kilpailuedun omaavissa yhtiöissä. Painotan myös laadukkuutta, kasvua sekä terveellä pohjalla olevaa liiketoimintaa. Hyvien tilaisuuksien tullen saatan myös tavoitella lyhyemmän tähtäimen voittoa, sekä poikkeuksellisesti omistaa maks. 1-2 yhtiöitä jotka eivät täytä kriteerejä, jos tuotto/riski-suhde on houkutteleva, sopivalla painolla
-ymmärrän mihin sijoitan
-Tuotto. Haen korkeaa, 10-20% tuottoa, mutta koska sijoitan pitkäaikaisesti, joten pitkäaikainen tuotto täytyy olla houkutteleva. Myös matalampi lyhyen aikavälin tuotto käy (< 10%), mutta riski täytyy olla alhainen tai pitkän aikavälin tuotto/potentiaali silti houkutteleva
-riskien hallintaa: ei ole sääntöä yksittäisen osakkeen painosta. Harkitsen keventämistä, jos salkku puotaisi maks.10% jos yksittäinen osake laskee -50%
-pyrin pitämään salkun keskittyneenä, mutta silti tarpeeksi hajautettuna, mielellään vähintään 10 osakkeeseen. Voin säätää tietyn osakkeen painoa salkussa riskisyyden tai tuotto/riski-suhteen mukaan
-käytän vain erityistilanteissa stop-lossia
-osakkeiden lasku. Olen varautunut omistamaan osakkeita myös laskumarkkinassa. Ei paniikkimyyntejä! Keskityn markkinoiden liikkeiden sijaan yhtiön liiketoimintaan. Olen suojautunut laskumarkkinaa vastaan noudattamalla tätä sijoitussuunitelmaa sekä minulle sopivan kokoisella käteispositiolla
-yhtiö myydään/kevennetään jos se ei täytä kriteerejä tai odotuksia, arvostus liian korkea, liian suuri paino salkussa, muualta tarjolla parempi tuotto/riski-suhde. Markkinamyllerrys ei ole syy myydä!


Nämä ohjenuorat siis koen itselleni hyväksi. Jollekin toiselle kaikki kohdat eivät välttämättä sovi, joku hakee lyhyemmän aikavälin tuottoa, joku spekuloi markkinaliikkeiden kanssa jne. Mutta jonkunnäköinen ohjelista kannattaa olla tehtynä mitä noudattaa, voin olla 99% varma että tämän viruksenkin takia moni paniikkimöi hetken mielijohteesta eilen osakkeita ihan suotta, vaikka se oli nimenomaan ostopäivä!

11 tykkäystä

Kertokaapa maan viisaat kuinka saan painettua jonkun pään sisäisen “osta nouseviin kursseihin” napin päälle? Olen aloittanut tämän sijoittamisen varmaan hyvin tavanomaisesti löytämällä mielestäni hyviä tulevaisuuden mahdollisuuksia alekorista. Nyt sitten osa näistä kuten Outokumpu, Nokia ja Wärtsilä ja Smith DS:n kurssikäyrä on alkanut kipuamaan ylöspäin ja tuntuu jotenkin vaikealta ostaa niitä lisää vaikka jokaisen kohdalla luotan johtoon ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

Harmittavasti sain käteistä lisää tilille vasta alkuviikosta joten en pystynyt hyödyntämään viime viikon ostopaikkoja. Nyt mietin että pitäisikö vaan malttaa odottaa jos Korona-virus vielä toisi jotain uusia ostopaikkoja vai mentävä vaan virran mukana ja ostaa lisää näitä nousussa olevia firmoja. Aina puhutaan keskihinnan laskemisesta ja tietysti varoitetaan putoaviin puukkoihin tarttumisesta. Mitä vaaroja on sitten keskihinnan nostamisessa? Onko nouseviin kursseihin ostamisessa jotain vaaranpaikkoja mitä pitäisi ottaa huomioon?

1 tykkäys

Sijoitusstrategiana on ollut rakentaa kasvua metsästävä ja osinkoja onkiva salkku. Kasvuelementteihin salkussa on valikoitunut: Olvi, ABB, Google, Alibaba, Baidu, Mastecard, Visa ja ehkäpä vielä Disney, jotka jakavat erittäin vähän tai eivät lainkaan osinkoja.

Oikeastaan muut salkun yhtiöt ovat osinkoa jakavia yhtiöitä, mutta kaikilla osinko ei kasva vaan jollain jopa putoaa. Suurimpana näistä salkussa möllöttää Nordea ja muut Suomesta ovat Fortum ja Sampo. Saksasta Allianz, Ruotsista Handelsbanken, Intrum, Kindred ja Scandic Hotels. USAsta Altria (Marlboro Man), CVS Health, Exxon Mobil, GEO Group (vankila-REIT), Johnson & Johnson, Leggett & Platt, Procter & Gamble, Simon Property Group (mall-REIT), Target ja Valero Energy. Lisäksi osinkoihin Unilever ja Kiinasta China Mobile. Osa on aristokraatteja ja jopa yli 50 vuotta osinkoja korottaneita yhtiöitä.

Seurantalistalla kasvuun Amazon, Booking, MOMO ja Starbucks; osinkoihin Carnival Corp, Metlife, 3M ja AT&T.

6 tykkäystä

Mihin sijoituspäätöksesi perustuu? Yhtiön fundamentteihin vai tekniseen analyysiin? Tämä lause voi viedä monelta lukijalta kahvit väärään kurkkuun joten lue omalla vastuulla: todellisuudessa fundamenttisijoittaja ei tee kurssikäyrällä mitään! Jos yhtiön liiketoiminta on analysoitu, arvostuskertoimet ja tuotto-odotus selvillä, mitä sinä teet sillä tiedolla, onko kurssi viimeksi noussut vai laskenut? Näin ajattelee fundamenttisijoittaja. Yritäppä ottaa joku yhtiö, analysoida sen bisnes, pystyisitkö ostamaan sitä edes vilkaisematta kurssihistoriaa? Tiedät vain osakkeen nykyisen arvostuksen. Ok monet käyttävät oston rinnalla TAta ja se on ihan fine, itsekin voisin tietyissä tilanteissa kuvitella käyttäväni sitä apuna, mutta ehkä täytyisi eka selvittää itselleen mihin osto/myyntipäätös perustuu.

Kysymykseesi. Jos yhtiön kurssi on noussut ilman perusteita, on myös arvostuskertoimet noussut ja sitä myöten tuotto-odotus heikentynyt. Se vaara siinä on. Itse haluan perustaa ostopäätöksen johonkin fundamentteihin perustuvaan ajuriin, ja tämä yleensä tarkoittaa nousevaan kurssiin ostamista. Toki voin lähteä keskihintaa alentamaan tai ostamaan laskevaan kurssiin jos liiketoiminnassa ei ole tapahtunut käsitykseni mukaan mitään (arvostuskertoimet laskenut - tuotto-odotus noussut), mutta tämä on oikeasti melko harvinaista. Tämmöisessä tapauksissa saatan määrittää lisäksi, mimmoisen tappion olen valmis hyväksymään. Nimittäin harvoin osakkeen kurssi menee pitkiä aikoja alaspäin vaikka liiketoiminta paranee, ellei kyseessä ole yleinen markkinan lasku. Varsinkin isoissa yhtiössä markkinat ovat usein oikeassa. En tiedä antoiko tämä sinulle mitään vastausta mutta nämä on omia ajatuksia aiheesta.

5 tykkäystä

Kiitos vastauksesta @Astrix. Luulen että se auttaa hiomaan omaa sijoitustyyliä siihen suuntaan etten enää arkaile ostaa hyväksi osoittautunutta yhtiötä rohkeasti lisää, etenkin jos hyviä uutisia tulee jatkuvasti lisää.

1 tykkäys

Tuli eilen illalla päiviteltyä oma strategia romahdusta varten, slept like a baby :slight_smile:

Olen lyönyt jo riittävästi käteistä sisään siihen että “romahdus” jää suunnilleen tähän (alle 10% huipuista) ja jos ei jää niin -15% indeksitasoilta seuraavat ostot.

Riskinä/houkutuksena on käydä yksittäisiin laadukkaisiin laskijoihin kiinni liian aikaisin suunniltelman vastaisesti… Pois se minusta

Ei voi ehkä ihan strategiasta puhua, mutta sopii mielestäni parhaiten tähän ketjuun. Eli mitkä ovat askelmerkkinne päällä olevaan laskuun? Seuraatteko normaalisti tunnuslukuja, sijoitatte säännöllisesti kuukausittain normaaliin tapaan, kärkyttekö seuraamianne yhtiöitä sormi napilla vai jotain muuta?

Omasta puolestani olen kironnut korkeaa osakepainoani, mutta lisännyt vivulla tai jostain rahaa raapien omistuksiani. Olen kuitenkin koittanut hajauttaa ostoja edes vähän, mutta kun käytännössä ensimmäisen lisäykseni jälkeen moni lappu on (mielestäni aiheetta) vetänyt viiyyäkin prosenttia päivässä alas, niin on tulmut ostettua miltei joka päivä jotain.

Olen miettinyt, että jos tästä tullaan indeksitasolla vielä toinen 10+ % alas, niin alan oikeasti työntämään säästötilin käteispuskuria ja asuntoon varattua rahaa pörssiin - en usko, että tarvitsen todellisuudessa niin paljoa käsirahaa, kuin olen säästänyt. Mutta tuo on ns. last resort.

Oletan, että nykyisen kaltainen lasku ei voi jatkua kovin pitkään, vaan vaikka mentäisiin vielä 20 % alaspäin, niin se olisi merkittävästi hitaampaa ja kestäisi kuukausia. Tuossa tilanteessa ehtii karsia kulutusta tilapäisesti, että saa palkasta tungettua suuremman osan salkkuun. Jälkiviisaasti voisi taas todeta, että liian aikasin aloitin ostot, mutta ainakaan ei mennyt ihan kaikki alkuun.

4 tykkäystä

Itse odotan merkkejä viruksen taittumisesta, ja Q1 ja Q2 tuloksia. Tällä hetkellä osakepaino 50%. Indeksejä ostan joka kk ja tätä jatkan suunnitelman mukaisesti. (pienet ostot)
Jos vielä paljon lasketaan niin ostan lisää salkkuni yhtiöitä ja lasken käteispainon about 20 prosenttiin. Ensin täytyy saada virushuolet selätettyä ja yhtiöiden liiketoiminta takaisin normaaliksi. Olen siis valmis odottamaan tuonne Q2 asti.
Lisäys: olen tässä lähipäivinä pyrkinyt tekemään voittoa selkeimmillä ylilyönneillä, mutta turha se on tuota laskutrendiä vastaan taistella joten lopetin ostamisen kokonaan.

4 tykkäystä

Itse vedän samalla tavalla kun ennenkin. Yritän olla panikoimatta, vältän fomoa, mietin millä tavalla tilanne vaikuttaa yrityksiin mitä lisään. Seuraan coronan tilannetta, miten vaikuttaa yleiseen markkinasentimenttiin. Onko mahdollista tuleeko lisää laskua, vai ollaanko jo lähellä pohjia. Mutuilen :sweat_smile:

Kun teen lisäilyjä, olen tehnyt pienissä erissä. Vaikka kaupankäyntikuluja tulee, niin vähennän riskiäni pelinappuloiden vähentymisen kanssa jos jatketaan alamäkeen reilusti. Olen hahmotellut worst casen niin, että käteisvarat riittävät lisäilyihin vähintään q1 asti tällä menolla. (En ole laskenut joka kk tulevia palkkatuloja tähän) VIPUA EN HALUA KÄYTTÄÄ koska osaamistasoni ei riitä hyödyntämään sitä ilman suurta riskiä. Jos joudun tilanteeseen, että en pysty enää lisäilemään kun varat loppu, lopetan pörssin seuraamisen kunnes on rahaa. Näin vältän houkutukseni myynteihin kun salkku miinuksella ja tilillä paljon tyhjää tilaa.

Indeksien kk säästämiseen en puutu ainakaan vähentämällä. Vähintääkin mietin kk säästösumman tuplaamista.

Itse olen karistellut koronapelot pois itsestäni ja katson kylmästi salkkuani ilman tunteita. Hankalaa on ollut, koska tottui joka päivisiin kasvaviin tuottoihin. Mutta kaikkeen tottuu ajan kanssa, paitsi jääpuikkoon perseessä… koska se sulaa pois.

14 tykkäystä

käteistä n. 30% En oo myynyt Talenomia, Qt tai Reveniota, vaikka ehkä olisi voinut (tai olenhan vähän toki) siellä suurimmat verottajan saamiset. Kamux koskematta, samoin pääasiassa Capman.

Muita on laitettu lihoiksi. Ensimmäiset ostot aloitettu. Seuraan jo mielenkiinnolla laskut ostot kiikarissa laskua… katotaan päästäänkö miten tuuppaamaan rahaa sisään.

Vähän hermostunut olo tuosta viruksesta, että jos leviää erittäin tehokkaasti ja laittaa sairaalat tukkoon…

Katotaan.

Oletan, että kun pöly laskeutuu, niin parhaat yhtiöt kyllä nousevat takaisin ylöskinpäin. Varsinkin jos tulos/tekeminen ei merkittävästi kärsi.

5 tykkäystä

Itse olen lähinnä lisäillyt positiota Wärtsilässä, jota on lyöty jo ennen Koronaakin. Myös Nokian rinkuloita tuli lisättyä ja uutena Metso, jota mielestäni sai halvalla. Turhanpäiväisen veivailun olen jättänyt minimiin, koska markkina on nyt todella arvaamaton. Nyt ei ole oikea aika myydä mitään, se olisi pitänyt tehdä viime viikon keskiviikkona, kun salkkuni oli ATH-lukemissa. Yllättäen kristallipalloni ei näyttänyt tulevaa pudotusta🙂

Isoa vararahastoa en ole tottunut pitämään ja ylimääräisen rahan suoltaminen markkinoille ei vielä ole järkevää. Moni osake on vielä viime syksyn tasojen yläpuolella eli markkina on kuluneen viikon aikana vasta sulattanut hintojen kuplaantumista. Mikäli yleisindeksi tippuu Helsingissä 7000- 8000 pisteen välille, niin voisi velkarahaakin harkita.

Nämä sijoittajan happotestit romahduksen muodossa ovat erittäin hyödyllisiä ja opettavaisia, moni muuttaa pitkäaikaista sijoitussuunnitelmaansa muutaman päivän romahduksen perusteella. Aika näyttää, onko se järkevää. Toisilta taas menee yöunet ja poistutaan lopullisesti markkinoilta. Itse kuulun kuitenkin ikäluokkaan, joka on ehtinyt jo monenlaista nähdä elämässä ja tärkein asia ei todellakaan ole sijoitussalkun koko. Ja hei, osinkokausi on jo täällä, kohta rahaa kilahtaa tileille tekemättä mitään🙂

3 tykkäystä

Kukaan ei toisaalta tiedä jääkö tämä muutamaan päivään.

(Oma riskianalyysi sanoo, että ei jäisi… minkä pohjalta johtopäätökset ja toimenpiteet. Saa nähdä.)

3 tykkäystä

Onko aston miettinyt millä strategialla takaisin markkinoille? Itse tekisi vaikeata palata jos olisi kaikki käteisenä.

1 tykkäys

Kyllähän myös suursijoittajat myyvät, jos on oikeasti tulossa 30-40% romahdus ja ostavat alempaa takaisin. Näissä myynneissä on sitten takana hyvin monimutkaisia analyysimenetelmiä ja tarkastuslistoja. Puhun nyt esim.suomalaisista eläkeyhtiöistä. Sepä se suuri kysymys juuri on, 10% rommaus ei ole syy myydä, mutta 30-40% tuleva romahdus on hyvä syy myydä. Ensi viikolla olemme viisaampia🙂

2 tykkäystä

Ensiksi ainakin haluan katsoa miten virus leviää… jos leviää kaikkialle kuten odotan, tulee myös kova talousdata perässä alas kaikkien yhteiskunnan toimintojen hidastuessa… ajattelisin että joitakin viikkoja pitää seurata vähintään, kuukausikin voi olla lyhyt aika…

Olen ajatellut niin, että minulla on viime vuoden hyvien tuottojen jälkeen myös varaa odotella uusia ostopaikkoja… niitä ennemmin tai myöhemmin aina tarjotaan…

Mahdoton sanoa etukäteen milloin on täydellinen hetki ostaa. Siksi ehkä keväällä ja kesällä kuukausien aikana ostoja :man_shrugging:

2 tykkäystä

Kun salkku on noussut ensin melkein 100% reilussa vuodessa ja tästä vielä arvostuskertoimien kautta iso osa niin 12% korjausliike on ihan tervettä. Hetkeen ei ole oikein ostettavaa löytynyt ja käteistä kertynyt niin nyt uskaltanut ostaa lisää.

Ei siis mitään uutta tai ihmeellistä. Yritän kunnioittaa sitä etten tiedä mitä tapahtuu ja olla valmiina kaikkiin skenaarioihin ETUKÄTEEN. Nyt kun käteistä on päässyt kertymään niin tää lasku on vaan iloinen asia. Samalla välttää FOMOn ja paniikin, kun tietää ettei huonosti käy missään skenaariossa.
Jos lasku jatkuu niin ostetaan lisää sotakassalla. Jos kääntyy ja nousu alkaa niin ollaan taas isommalla painolla markkinoilla ja hyvä niin. Tällöin olen suunnitellut ostavani mahdollisesi ainakin pienellä osalla sotakassaa fyysistä kultaa patjan alle, koska käteinenkin on riski.

5 tykkäystä

Tässä taas oletetaan, että joku muka tietäisi etukäteen mitä tapahtuu…

3 tykkäystä

Coronan aiheuttamasta reagoinnista omassa sijoitusstrategiassa.

Omassa tyylissäni pyrin usein pitämään ovea raollaan erilaisille tilanteille. Se on hermoille helpompaa eikä johda myöskään umpikujiin, josta on henkisesti vaikeaa peruuttaa pois.

Vielä viikko sitten allokaationi oli
Osakkeet 54%
Kiinteistöt 36%
Käteinen 10%

Halusin vähän isomman käteispuskurin ja siksi viikon alussa vähensin osakkeita luopumalla muutamasta yhtiöstä.

Nyt painot
Osakkeet 43%
Kiinteistöt 38%
Käteinen 19%

Nämä painot antaa mahdollisuuksia ostaa osakkeita laskun jatkuessa mutta varmistaa senkin etten ole myynyt kaikkea, jos tulee käänne ylös, jolloin paniikkimyynti voisi kääntyä helposti paniikkiostoiksi.

Salkkuni osakeriski on kohtuullinen ja jos osakkeet laskisivat vielä 20% lisää, oma salkku selviäisi siitä alle 10% pudotuksella.

Tähän mennessä koko salkku on tippunut 5-6 prossaa.

Varovaiset ostot aloitin jo sammossa ja wärressä to/pe aikana.

3 tykkäystä

Hyvä ajatuksia täällä. Järkevää pohdiskelua, mikä tulee tarpeeseen tämmöisinä aikoina.

Itse kans otin alkuviikkon ryminöistä kopin ja ostin vähän osaketta. No, ryminä ei päättynyt siihen ja nyt kannattaa varautua, että korona mahdollisesti vetää yhtiöiden tulosennusteita uusiksi, joten otin tarkkailumoodin päälle. Eli pidän käteisen ainakin vielä käteisenä, en myy, ellei fundamentit menisi sitten yhtiöllä ihan uusiksi tämän viruksen myötä, se tarkoittaisi tilanteen uudestaan analysoimista ja sen jälkeen toimenpiteen päättämistä. En näe, että on mitään syytä vielä myydä yhtikäs mitään, pikemminkin tarkkailen ostopaikkoja.

Jos salkkuyhtiön tulosennusteet menevät uusiksi tämän myötä, se todellakin voisi olla syy painaa myyntinappia. Mutta ennenkuin painaa liipasinta, kannattaa miettiä vielä uudestaan. Finanssikriisissä ei ainoastaan osakkeet tullut paniikissa alas, silloin tuli myös yhtiöiden tulosennusteet alas ja se saattoi olla monelle riittävä syy myydä. Kuitenkin tilanteen ollessa pahimmillaan, kurssien ollessa jo alhaalla, elettiin kokoajan poikkeuksellisen ainutlaatuista ostoaikaa. Eli kriisi oli silti mahdollisuus ostella (siis siitä huolimatta että yhtiöiden tulokset romahtivat myös).

Mietin voisiko tämä todellakin olla se laukaiseva tekijä isommalle romahdukselle. Ehkä se on, tai sitten ei. 2008 kriisissä velkavipua oli sijoittajilla paljon, ja osittain romahdus johtui siitä, että monen oli pakko lopettaa vivuttaminen. Huteralla pohjalla puksutettiin kaikinpuolin, ei mitään varautumista riskeihin. Nyt, vaikka korona laukaisikin jonkun taantuman, tarvittaisiin myös sitä, että sijoittajat myyvät koska ei ole muuta vaihtoehtoa (velkavipu, töiden lähteminen alta jne). Nykyään kuvittelisin sijoittajien (ja pankkien, varainhoitajien…) olevan vähän tietoisempia riskeistä kuin yli 10 vuotta sitten? Pelkkä taantuma ei välttämätä syökse kursseja, ja eikä me olla kuin maton reunlta vasta pudottu. Jos osakkeet syöksyy enemmän, kannattaa miettiä, onko silloin aika myydä vai sittenkin ostaa. Tämmöistä ajatusten juoksua, vähän ehkä offtopic!


Lisätään tähän vielä, että pitkäaikaisen sijoittajan tai ostopaikkaa havittelevan kannalta on juuri parempi niin, että markkinat hinnoittelevat mahdollisimman pahaa skenaariota viruksen aiheuttamista tuhoista! Mielummin niin päin, kuin se, että mitään ei leivota sisään kunnes alkaakin tapahtua…

9 tykkäystä