Sijoitusstrategiasi

Hieno homma, tervetuloa takaisin pörssivuoristorataan. Eli kotimaasta robitit, solteqit ja kumppanit sitten vain seurantaan.

3 tykkäystä

Salkun siivous toteutettu, arvo-osuustililtä myyty lähestulkoon kaikki omistukset ja tarkoitus olisi hankkia takaisin osakesäästötilille suomalaisia osinkokoneita ja jatkossa pääasiassa rahastoja aot:lle. Käteistä löytyy siis tällä hetkellä 97%.
Toivotaan, että jos tulis edes pienimuotoisia alennusmyyntejä vielä tämän vuoden puolelle :grimacing:

3 tykkäystä

Pakkohan sitä on avata, kun kysytään. Lajittelin osakkeet omiin ryhmiinsä.

Omistukset (17, lisääntynyt tällä viikolla kahdella): Verkkokauppa, Exel, Valmet, Tieto, Sampo, Marimekko, UPM, Fortum, Kamux, eQ, Revenio, Incap,Talenom, CapMan, Gofore, Relais, Harvia.

Laatu ++, Kasvu ++, Arvo - - : Admicom, Qt

Laatu -, Kasvu ++. Arvo - -: Leaddesk, Bittium, Musti Group

Laatu +, Kasvu -, Arvo +: Scanfil, Tikkurila

Kääntyykö takaisin nousuun?: Wärtsilä, Detection, Ponsse, NoHo

Seurannassa olevat “lottolaput”: SRV, Fondia

4 tykkäystä

Vahvasti kasvyhtiösalkulla olen mennyt sijoitusuran alusta lähtien, mikä oikeastaan alkoi isommilla panostuksilla vasta maaliskuun alkupuolella 2020.
Sijoitussalkuni vahva tuotto on tehnyt omistajansa ahneeksi ja toisaalta yhtäaikaa skitsosti varovaisemmaksi, joten jahkailun jälkeen olen alkanut kääntämään maltillisesti painopistettä hieman enemmän yhtiöihin, joiden tilanne todennäköisesti paranee kun Korona saadaan hallintaa,
Lisäksi nappasin Sieviä salkkuun marraskuun alkupuolella eli salkussa on siis kevyt rotaatio meneillään.
Ahneusosasto puolestaan päätti, että osakepaino on edelleen 90-100%.

Salkun helmet Qt, Harvia ja Kamux pysyy isoilla painoilla edelleen salkussa ja niiden vahva tarina pitää ne salkussa, vaikka pieniä yskähdyksiä matkalla tulisikin.
Muiden salkussa olevien kasvuyhtiöiden kanssa liipaisinsormi on herkemmällä, mutta kategorisesti en niitä myy pienen sijoitustrategiani viilauksen vuoksi.

6 tykkäystä

Kuulostaa eka vähän omalta strategia lta I vaikka sampo ja fortum kelpasivat keväällä.

Paitsi minulla on hajautusta enemmän ja ne pikkuiset firmat jo kasvijvat isoiksi (valuaatio).

Myös hinnoittelu virheet kelpaavat ja käänne firmat, mutta äärimmäisen kova laatu muodostaa ytimen.

Paitsi minä pääosin rajaan itseni digitaalisuus voittajiin ja uusiutuviin.

4 tykkäystä

Vaimollani on toinen strategia. Avasi salkun ja kysyi, että mitä voisi olla jees, sellaisia aika varmoja ja laadukkaita, ei riskisi kasvuraketteja:

aloin miettimään "sampo, digitaalista liiketoimintaa, jossa otetaan asiakkaita rahat ja annetaan n. 85% takaisin. HYVÄKSYTTY

" Sanoma vois olla, digitaalista oppimateriaalia jossa kertoimista varaa ja digitalisoituvat lehtibusiness jne." HYVÄKSYTTY

" Siltronic voi olla hyvä, hinta 70 eur, 2018 käytiin 162, paljon hyviä ajureita, potentiaalia tuplata, mutta myös turvallinen 5+% osinko tod. Näk. JNE" . HYVÄKSYTTY

Tässä vaiheessa vaimoni: nämähän alkaa kaikki s-kirjaimella, voisko mulla olla sellainen ässällä alkavien yhtiöiden valikoima, niin kaventaa vähän mahdollisia firmoja.

Minä, no joo, kyllähän se olis helpompaa miettiä vaan s alkavia: scorpio tankers? EI.

no miten olis vähän "riskisempää, tämmöinen kuin Smart eye, lupailen hillotolppaa 2022-23 paikkeille. Vaimo päättää laittaa pienemmän panoksen tälle, koitan miettiä vielä S alkuisia, ei niin riskisi, sfc fuel CELL EI, subsea 7 Ei, EI NIITÄ LAIVOJA, sit ei kai käy SAIPEM…

Sitten vihdoin keksin mikä olisi viimeinen kohde: SKAMUX, tässä kohtaa piti vähän soveltaa tuota ääntämystä ja niin tästä käytettyjen autojen kauppiaasta tuli viimeinen kohde, ääntämys on vaimon kohdalla vähän erilainen sitten.

Oisko teillä hyviä S-kirjaimella alkavia firmoja tiedossa, seuraavat valinnat lähestyvät, vai lisätäänkö smart eye ja s kamuxia? :wink:

Ps ei kai Sievi capital :sunglasses::yum::laughing:
Pss. Ilmeisesti ei aurinko firmoja tai vetyjä vaimolle…

18 tykkäystä

Oon huomannut, että pikkuisen omia valintoja on buffattu, yleisen edun nimissä tietysti! eikähän siellä ole ketjussa hyvin perustelu löydettävissä :slight_smile: Ässä Strategia on kyllä sellainen mikä antaa hiukan haastetta tutkia muutamia yhtiöitä, vaimolle ei voi mitään ihan kuraa suositella :smiley:

1 tykkäys

Seikun saha… Eli UPM? Periaatteessa alkaa S-kirjaimella :joy::man_facepalming:

2 tykkäystä

Vajaa vuosi menty vailla strategiaa, niin voisi alkaa jotakin ylöskin laittamaan. Itselle kehitettyjä “sääntöjä” on matkan varrella kertynyt kun olen pyrkinyt sijoittajanurani alussa kokeilemaan vähän kaikennäköistä. Kokeiluista on selvitty viisaampana ja tästä viihteestä onkin saanut jonkin verran maksaakin. Foorumilla olen kerran tai kaksi lukenut, että “sijoittaminen on viihdettä, josta täytyy joskus maksaakin”. Onneksi olen tajunnut pitää sijoitetut pääomat pieninä tällaisissa viihdekokeiluissa.

Koska kaikki hyvä tulee pienissä paketeissa, niin ajattelin tiivistää Strategiani viiteen kohtaan. (Ajatuksenjuoksulla tehtyjä, joita todennäköisesti täytyy jossain vaiheessa täydentää)

  1. Sijoitushorisontin ollessa vähintään 25 vuotta, ei yksittäisillä päivillä, kuukausilla tai vuosillakaan ole järin suurta merkitystä. Seuraan pörssejä päivittäin ja vihreät päivät hymyilyttävät. Punaisina päivinä paikoitellen ahdistaa. Viisi punaista päivää putkeen ja hiki alkaa nousemaan pintaan. Pidempää ja isompaa punaista jaksoa odotellessani muistutan itseäni aika ajoin siitä, että mikäli keissi ei ole muuttunut, niin ei muutu salkkuni sisältökään.

  2. Osta, äläkä myy senkin idiootti. Edellisestä kohdasta aasinsillalla seuraavaan kohtaan. Eli keissin pysyessä hyvänä, jatketaan niitä ostoja eikä aleta myymään. Myydään niitä huonoja sitten, jos jotakin on pakko myydä. Jos yhtiö on hyvä, niin ei välitetä siitä, että arvostus olisikin välillä kireä. Jos hyvää on pakko myydä, niin tehdään se salkunhallinnallisista syistä.

  3. Nuorena voi ottaa hieman riskejä (ja toivottavasti tuottoja). Tällä hetkellä sijoitussalkkuni kasvaa kuukausittain palkkatuloilla n. 5%. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka menettäisin huomenna pörssin auetessa kaiken, olisin 2 vuoden päästä säästänyt saman summan. Eli nyt jos joskus on aika hakea myöskin niitä houkuttelevia korkean tuotto-riski-suhteen kohteita. Iän lisääntyessä ja salkun toivottavasti paisuessa vähennetään riskiä sen mukaan.

  4. Hype, FOMO, Hyi. Oisinpa ostanut Teslaa, tai Palantiria tai penniosakkeita. En ostanut, hyvä. Tehdään tuottoa hyvän yrityksen völjyssä, eikä hypejunassa. Raja hyvän kohteen ja hypen välillä on Inderesin foorumilla välillä häilyvä, sillä hyvä kohde totta kai aiheuttaa myös hypeä. Hype ei ole siis täysin pahasta, kunhan sillä on pohjaa.

  5. Paras ei tartte olla, mutta riittävän hyvä. Pyritään voittamaan se kuuluisa herra indeksi. Jos muutaman vuoden jälkeen näyttää pahalta, niin siirrytään oikeasti sinne indeksirahastoihin. Inderesin foorumilaisia ei tartte voittaa, eikä Redditin wallstreetbetsiläisiä. Ollaan tyytyväisiä niihin omiin tuottoihin varsinkin silloin kun voitetaan indeksiä. Taputukset selkään.

Jokaista näistä kohdistani olen rikkonut. On tullut myytyä punaisena päivänä täysin ilman syytä; on haettu riskiä typeristä paikoista (4X bull sertifikaatti Nokian osariin → ei ikinä enää); on ostettu kymmennen euron SPACia, koska joku twitterissä sanoi mergerin tapahtuvan alan kuumimman yrityksen kanssa; ja on kateellisena tullut tuijotettua satojen prosenttin vihreitä käyriä, vaikkei itselläkään huonosti mene.

Näitä virheitä tullaan tekemään myös jatkossakin, mutta muistetaan bonusvinkkinä tämä: “Jos teet typeryyksiä, niin tee se pienellä pääomalla”. Tämä on minut monessa typeryydessäni pelastanut ja toivottavasti pelastaa myös jatkossa.

46 tykkäystä

Onpas hauskaa. Juuri, kun tänään mietin, että -10% on raja, milloin myyn osakkeeni. Tästä juuri keskustellaan kahvihuoneella. Nyt olen tarkentanut rajan niin, että jos omistan spekulatiivisen osakkeen, niin aktivoin tuon rajan käyttöön. Eli periaatteessa annan itselleni luvan ottaa riskisempää näkemystä enkä oikeastaan häviä kuin 0,0x prosenttia salkun koosta. Pitkän holdin osakkeita en myy samalla periaatteella. Niissä periaate on se, että jo tarina muuttuu negatiivisemmaksi niin sitten ulostetaan. Strategiana on ostaa lisäosuuksia hyviin firmoihin. Olen kokeillut erilaisia kombinaatioita omissa ajatusmalleissa ja todennut, että en ole markkinaa viisaampi. Myös käytettyjen autojen myynti voi olla hyvä bisnes. Ja se on bisnes, mitä tehdään paljon. Siksi ehkä palaan erään firman omistajaksi (myin osakkeet q3 osarin jälkeen, joten ei suurta hätää ole) nyt, kun olen pitänyt mietintähetken ja tuhonnut 0,5 prosenttia osakevarallisuudestani.

1 tykkäys

Mitenkä muuten teette, jos yksittäinen osake hurjan kurssinousun jälkeen alkaa olla oikeasti isolla painolla salkussanne? Myyttekö osan pois riskienhallintamielessä (tyyliin 30% → 20%) vai annatteko suuren position olla rauhassa ja hyväksytte, että salkun riskiprofiili muuttuu riskisemmäksi?

Itse olen nykyään muuttanut linjaani niin, että annan nousseen position olla rauhassa ja siksi yksi osake muodostaakin jo 31% salkustani. No, tämä on pientä Warren Buffettiin verrattuna, hänen Apple-pottinsa on kasvanut kurssinousun myötä huimiin lukemiin (46% koko salkusta), hänen varainhoitajansa on hieman keventänyt omasta salkustaan sitä mutta Buffett on antanut oman osuutensa olla rauhassa.

6 tykkäystä

Myyn nousevaa osaketta vain siinä tapauksessa, että luulen löytäneeni paremman kohteen. Mieluummin myyn huonosti tuottaneita pois, jos on pakko jotain myydä.
Salkkua lienee tarkoitus kasvattaa ja se kasvaa, kun siinä on kasvavia yrityksiä. Olen aina viitannut kintaalla prosenttiosuuksille. Itse asiassa en nytkään edes tiedä jakaumaa tai edes tarkkaa salkun kokoa.

18 tykkäystä

Sorry of topic, mutta täytyy jälleen korjata tämä yleinen virhe joka pulpahtelee esiin jatkuvasti.

BRK:n pörssisalkun arvosta Applen osuus on tuota luokkaa minkä mainitsit (yli 40%).
Kuitenkin BRK:n arvosta noin puolet on muualla, kun listatuissa yhtiöissä.
Siten Applen osuus on suuruusluokaltaan reilut 20% koko BRK:n arvosta.
Ei siis kannata nojata ainakaan siihen ajatukseen, että kun Buffetilla on yhdessä firmassa melkein puolet, niin miksei minullakin :wink:

Jatkakaa :v: :cowboy_hat_face:

18 tykkäystä

Hyvin on oma mentaalipuoli ja keissin fundapuoli hallussa jos todella näin on!

3 tykkäystä

Silloin kun salkun koko alkaa olla luokkaa miljoonia, kannattaa miettiä sitä onko jonkun osakkeen paino liian paljon tai jotain.
Oma salkku korkkasi juuri 1M€ rajapyykin. Ainakin 10M€ saa mennä nykyisellä hajautuksella. Sitten katsotaan onko joku liian suuressa painossa.
Salkussa ei ole ylärajaa.
”Ylös päin on tilaa”, sanoi Makkosen kuski kun tiiliä avolavalle lastasi (tositarina).”

21 tykkäystä

Joskus tuntuu, että täällä pelätään enemmän kurssien nousua kuin laskua.
Liekö joku suomalainen kansanpiirre.
Jos yhtiö on hyvä se voi nousta ja nousta.
Uran alkuvaiheessa tein muutaman kerran virheen myydessä liian aikaisin.
Muuan osake nousi tuplat ja olin päättänyt myydä tuplatessa. No, osake jatkoi nousua niin, että kymmenkertaistui, jäi 100 000 saamatta. Vituttiko? Hetken joo, mutta päätin ottaa opiksi.
Myykää huonot, ostakaa hyviä.
Setä antaa nyt yhden ohjeen.

54 tykkäystä

Voisin itse allekirjoittaa tämän Nesteen osalta, josta luovuin sen jälkeen kun oli 3x, jotka ostettu n. 7,5-9e ennen splittiä joskus 2011-2012. En sitten koskaan noussut takaisin mukaan, kun vaikeaa maksaa monin kerroin enemmän. Pahin virhe mitä olen koskaan tehnyt ja ei ihan helpolla pääse toistumaan. Tainnut tuon jälkeen vielä 6-7x

Itsellä strategia on muuttunut monta kertaa matkalla ja nytkin on 3 eri salkkua eri strategioilla sekä lapsen salkku.

3 tykkäystä

Se on justiinsa näin. Ja olen myös sitä mieltä, että hyvän ja tutun laatuyhtiön keventäminen liian suuren suhteellisen osuuden vuoksi ei alenna kyllä lainkaan riskiä, vaikka moni näin ajatteleekin. Tämä johtuu siitä, että sinä tunnet yleensä kaikista parhaiten ne yhtiöt, joita olet omistanut pitkään ja jotka ovat performoineet hyvin. Voi olla, että yhtiöt itsessään ovat riskisiä ja ehkä niiden omistusosuus salkussa on kaukana optimaalisesta, mutta ainakin tunnet nämä riskit ja osaat arvioida niiden kehittymistä suhteessa maailman menoon. Kun vaihdat parhaat ideasi sellaisiin, joiden hyvyydestä et ole vielä lainkaan varma, niin kyllä siinä mieluummin salkun riskitaso kasvaa kuin laskee.

Itse tankkaan kaikkein aggressiivisemmin lisää niitä omistuksiani, jotka suoriutuvat parhaiten (ja joiden kurssit näin ollen nousevat voimakkaimmin). Usein myös opin tuntemaan nämä yhtiöt parhaiten. Niitä omistuksia, jotka eivät lunasta lupauksia en lisää. En myy helposti, mutta jos myyn, niin laitaan lähtee salkun alisuorittaja.

12 tykkäystä

98.3% Kuutissa ja en ole vielä keventänyt. Monesti olen asiaa miettinyt, mutta jokainen kevennys tähän asti olisi ollut virhe. Jos näkymät ovat hyvät, lompakko kestää sulamisen sekä nukut hyvin niin miksi vaihtaa voittavaa :horse: sta. Never say ever, hereillä täytyy toki olla :grimacing:

12 tykkäystä

Laitetaanpa tämä omakin strategiaraakile tänne naurettavaksi. Kaikki kommentit otetaan kiitollisena vastaan

Tavoitteet

  • Vaurastu
  • Viisastu
  • Pysy ajan hermolla ja kehityksessä kiinni
  • Viihdy ja harrasta
  • Löydä ainakin yksi tenbagger

Tuottotavoite

Voittaa OMX Helsinki GI etenkin pitkällä aikavälillä, ohjeellinen tavoite 13%
Jokainen vuosi plusmerkkinen

Toimintaperiaate

Onnistun koska olen pitkäjänteinen ja sitkeä, kurinalainen ja ahkera. Luen riittävästi ja pitäydyn strategiassa. Strategia on kuitenkin mukautettava toimintaympäristön ja salkun koon mukaan, sitä pitää siis muuttaa tarvittaessa epäröimättä.

En myöskään tee liikaa kauppaa. Kuitenkin olen aktiivinen kaupankäynnissä jos siltä tuntuu. Oppirahaa voi maksaa.

Testattava jossakin vaiheessa aktiivista treidaamista esim. n.2000€ alkupääomalla. Maks. 1000€ saa hävitä.
Mutta niin että aina jää longiksi hyvään firmaan jota voi pitää kauemminkin.

Vältän FOMOa mutta otan myös tarpeeksi riskiä.

Käytettävät instrumentit

ETF:t ja Rahastot

Suorat osakesijoitukset

ÄLÄ ALA IKINÄ SEKOILEMAAN JOHDANNAISILLA YMS., ET OSAA ETKÄ PÄRJÄÄ SIINÄ! HÄVIÄT RAHASI.

Pääoman allokointi eri instrumenttien välillä

Tavoitteena pitemmällä aikavälillä jako 50/50 rahastojen ja suorien osakesijoitusten välillä.

Tietty summa menee kuukausisäästämällä rahastoihin.
Lisäksi tulee erillisostoina sijoittaa rahastoihin tai ETF-rahastoihin, pääpaino megatrendeissä.

Suorista osakesijoituksista n. 50% tulee olla “vakaissa, osinkoa maksavissa arvo-yhtiöissä” (kategoria SAMPO, Fortum, Nordea, Konecranes). Osingoilla ostetaan lisää näitä. Nämä käytännössä ikuisessa pidossa ellei tarina muutu oleellisesti.

20% suorista osakesijoituksista voi olla jo vakiintuneissa, merkittävää upsidea (50-100%) omaavissa käänne- ja kasvuyhtiöissä (kuten Siili, Nokia). Näitäkin voi osingoilla lisätä.

Loput 30% suorista osakesijoituksista voi olla korkean riskin ja tuottopotentiaalin tekno tms. pilkeissä. (Efecte, Kahoot, Smart Eye jne.). Ole siis myös rohkea. Multibaggereita löytynee skaalautuvista, Softa, SaaS tai teknologiafirmoista. Tarkkailtava erityisesti Ruotsalaisia ja Suomalaisia yrityksiä.

Yritettävä myös hyödyntää palkkatyössä eteen tulevia vinkkejä ja tarkistettava onko listausta ja potentiaalinen case (esim. case Kahoot). Otettava hyöty irti omasta toimialaosaamisesta tavalla tai toisella myös osakemarkkinoilla.

Riskienhallinta

Hajautus toimialakohtaisesti ja maantieteellisesti. Vältettävä konepaja/kuoleva toimialaloukkua

Osakkeissa yksittäisen osakkeen painoarvo lähtökohtaisesti n. 10%. Jos nousee niin antaa nousta, riskienhallinnan takia ei ole täysin välttämätöntä myydä vaikka painoarvo kasvaisikin. Mutta sitä harkitaan joka kerta, etenkin jos kyseessä on pääosin löysien odotusten nostama osake.

Beeta ei merkitse mitään pitemmällä aikavälillä.

35 tykkäystä