Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Onpa karhuinen luennoitsija… :grin:

Aihe sopii ajan hetkeen.

18 tykkäystä

Tää oli todella kova. Tuntuu että näissä videoissa laatu paranee joka jaksolta :sunglasses:

6 tykkäystä

on kyllä perkeleellinen ongelma. Salkussa vain smart eye, qt ja evo. Lisää evoa tekisi mieli, mutta en minä noita 2 ala keventämään -__-‘’

10 tykkäystä

Evolution gaming groupissa on 70% lainoitusaste.

Ps. Tämä ei ole vipu suositus.

7 tykkäystä

Syö säästäen savea, pitkä on seuraava pörssivuosi, sanoi :frog: pojalleen :point_down:

6 tykkäystä

Lauantai illan bulleron listaa. Ei suosituksia. Ulkomuistista.

  1. Suominen tulos tänä vuonna viisinkertaistuu, hinta vain tuplaantunut. Varman myynnit painavat hintaa alas. Pyyhintäliinat ilmeisen tuottoisa bisnes.
  2. Siili Solutions jos kelpaa mallisalkkuunkin.
  3. Stora enso muuttunut biokasvuyhtköksi, milloin kertoimet seuraa perässä?
  4. Savo Solar (ikuinen)käänneyhtiö megatrendi alalla?
  5. Sensys Gatso Group, hmm Red eye.
  6. Scanfil, elektroniikka sopimusvalmistaja. Maksaa osinkoa ja taitaa kasvaakin.
  7. S & P global inc, osinkoaristokraatti. Kurssi mennyt kaakkoon pitempään kuin minä olen ollut tämän pallon päällä. Mahtuu omaan salkkuun. Paljon vallihautaa.
3 tykkäystä

Ping @viljo

Omasta listasta löytyy ässällä tuulta, aurinkoa ja ostareita, eli Siemens Energy, Scatec Solar ja Simon Property Group.

Siemens E:n voi myydä Gamesana ja olla ihan hiljaa vetyvirityksistä, kaikki rouvat arvostavat aurinkosähkön vihreyttä ja SPG on ihan puhdas osinkomylly, kunhan korona jää taakse.

Eikö kahta ensin mainittua muka ole omissa salkuissasi? :open_mouth:

2 tykkäystä

On mulla siemensit salkussa molemmat. Ehkäpä tuo energy vois olla ihan ok. :blush: Pitää harkita erilaisia ässä vaihtoehtoja! Scatec on kanssa. Ja gamesa

2 tykkäystä

Kirjoittelin hieman enemmän tuosta Solteqin Utilities SaaS -liiketoiminnan mahdollisuuksista, jotta saadaan vaimosi mukaan yhtiön omistajaksi :cowboy_hat_face:

7 tykkäystä

Viimmepäivinä ollut puhetta Vety, EV ja teknologisista läpimurroista ja niiden kannattavuudesta sijoittajan perspektiivistä. Linkkasin ja suosittelin muutamaa podcastia ja akateemisia tutkimuksia. Epäilen, että harva noihin perehtyi.

No nyt Ben Felix sai vihdoin tämän tiivistettyä 15minuutin videoon. Ottakaa iltatee ja nauttikaa.

https://youtu.be/UZnVt_CvL3k

E: itse silmäilin oaperit ja kuuntelit podcastit pari kertaa. Hidas savolainen kun olen.

8 tykkäystä

Sijoitusfilosofi Mika Hyttinen puhuu hinnasta. Ajankohtaista, mutta silti niin ajatonta :point_down:
osa 1

osa 2

8 tykkäystä

Ei tässä karhuilemaan sentään ruveta!

Dippien ostaminen on itselleni henkisesti suht helppoa, mutta en ikinä pystyisi poistumaan markkinoilta ja elämään fomon kanssa. Tästä on reilu kuukauden kokemus tasan vuosi sitten kun tyhjensin suurimman osan suorista osakkeista ost:lle siirtoa varten vain ostaakseni ne useamman prosentin kalliimmalla tammikuussa takaisin. Koska olivat “kalliita” jo marraskuussa… Sitten tuli :santa:-ralli.

5 tykkäystä

Mä olen itse todella skeptinen ja varuillani osakkeiden kanssa. Periaatteessa karhu, mutta toivotaan toivotaan härkä. Aika kuluttavaa, kun kuitenkin bongaa osakkeita, joista muille vilpittömästi vinkkaa, mutta itse ei voi sijoittaa, koska “laskevat kuitenkin ja kaikki romahtaa”.

Tälläkin hetkellä odotan, että kurssit niaa, kun jengi tajuaa, että rokotteista huolimatta koronan kanssa tarvitsee elää vielä tovi jos toinenkin. Ja kun ei tarvi, niin tulokset eivät riitäkään, kun Koronassa tulos oli tämä ja nyt pitäisi olla xx enemmän.

Sitten kuitenkin härkäilen Nokian osakkeen kanssa, joka ei nouse (paitsi kun kuun ja Venuksen asento on jotenkin linjassa toisiinsa, mutta sitä linjaa ei ole saatu selvitettyä tähänkään päivään asti).

Mutta ehkä tärkeintä on tehdä jotain, eikä odottaa (lottovoittoa tai maailmanloppua) ja käydä siellä oman mukavuusalueen ulkopuolella :woman_shrugging:

5 tykkäystä

Tässä kannattaa huomioida että nostamalla ”voitot” ulos vuosittain OST:lta veron osuus ei ole 30% vaan voittojen osuus koko pääomasta ja siitä 30%. Tässä tapauksessa 30% * 10/60 = 5%.
Tällä tavalla myös negatoi suuren osan OST hyödyistä. Suosittelisin käymään nämä verotekniset seikat läpi hyvin tarkasti ennen kun nostaa OST:ltä rahoja ulos.

7 tykkäystä

S-kauppa ainakin tekee hyvää tulosta, mutta hankalaksi menee ensi kesän kesälomareissulla käydä 20 paikkakunnalla liittymässä jäseneksi.

Juurikki jopa muistaa, että joku Kauppalehden keskustelupalstalla kertoi sen silloin 90-luvulla tehneensä. :slightly_smiling_face:

Juurikkia ei niin kiinnosta, mutta sai huomata asiakkuuden lopettamisen yhteydessä HOK:ssa vuosia sitten, että 35 € osuuspääomapanostus oli muuttunut 100 €:ksi ja koko omistusajan tuli vielä vuosittain vitonen tai jotain juomarahaksi tilille. Hyvä panos-tuotossuhde, mutta Juurikki pelaa jo tonneilla eikä kympeillä.

S-kaupalla on ongelma, ettei tiedä mihin kaikki voittonsa laittaa.

PS. Juurikki on vieläkin monen osuuskunnan jäsen, koska tykkää OK-ajatuksesta.

4 tykkäystä

Suurin osa alueosuuskaupoista on luopunut vuosittaisen osuuspääoman koron maksamisesta. Osuuspääoman korkoa maksavia lienee vähemmän kuin yhdessä kädessä sormia, nykyään sitten maksetaan suurempia bonuksia. Tuo lienee osuuskaupan perimmäinen idea, eniten ostojaan keskittävä hyötyy eniten.

1 tykkäys

Tiedän S-ryhmän rakennushankkeen missä rakennusliike oli tuntiveloituksella 90€/h/mies duunissa.
Hanke oli iso laajennus ja vanhan osan saneeraus, koko ajan tontilla oli kauppa avoinna.
No rakennusliike teki nousun ja S-ryhmä sai toteutettua laajennushankkeensa.
Rahaa paloi mutta mitä muutakaan sillä olis tehty…

1 tykkäys

Jaahas. Hyviä uutisia suomen verottajalle. VANGUARD lopettaa osan etf tuotteistaan. Esim value, momemtum ja muita faktori EU etf. Nyt kyllä hapottaa aika rankasti.

5 tykkäystä

Oisko jotain linkkiä tai listaa mitä on lähdössä? Ei nopealla googlettelulla osunut silmiin.

1 tykkäys

Vanguard Asset Management | Personal Investing in the UK siellä listalta voi poimia. Lukee “Closing”

3 tykkäystä