Sijoitusstrategiasi

Virustutinassa helmikuussa muutamaa viikkoa ennen sukelluksen alkua tuli pulautettua salkusta pois kaikki kansanosakkeet (Nordea, Nokia, Outsa, yms.) ja suurin osa rahastoja. Salkkuun jäivät ainoastaan Qt ja Remedy, joita tulloo lisäiltyä maltillisesti tulevina kuukausina tilanteen mukaan. Ostoksille ei näillä näkymin mikään kiire… jos rytinä helpottaa ennen kesää niin syksyllä voi olla edessä otollisia oston paikkoja… → seuraava lyhyen aikavälin tähtäin aseteltu jo tammiralliin 2020-2021 … :wink:

1 tykkäys

Itse olen edelleen 100% käteisessä, en aio hätäillä ostojen aloituksen kanssa. Antaa lasketella vielä…

4 tykkäystä

Pikkuhiljaa tankkailen salkut täyteen enkä enää pelaile.
Oma kristallipallo kertoo että kesään mennessä alkaa olla korona unohdettu.

5 tykkäystä

Avasin tammikuussa omaa sijoitusstrategiaani toisessa ketjussa;

Salkun huolto 3kk välein jolloin tsekkaan muutaman tunnusluvun ja filtterin perusteella listan firmoista jotka täyttävät ostettavan/pidettävän kriteerit. Tämän jälkeen katson vuosi sitten ostetut laput. Jos nämä löytyvät listalta niin pidetään seuraavat 12kk seuraavaan tarkastukseen asti, jos ei niin myyntiin. Jos tuli myyntejä niin ostetaan saman verran uusia firmoja listan perusteella, jos ei myyntejä niin en osta uusia vaan pumppaan aikaisempiin hieman lisää. Jokaisen huollon yhteydessä siivu indeksiin myös kiinni.

3kk huoltojen välillä ainoa toimenpide on mahdolliset stoploss -myynnit (-20%) ja muuten antaa tuottojen rullata vapaasti. Kaupankäyntikulut pysyy matalana, ei tule venkoiltua kurssien mukaan ja jossiteltua parasta osto/myyntipaikkaa ja sijoitukset tulee ajallisesti hajautettua. Tällä hetkellä salkussa 16 osaketta eli 4/huolto tulee tarkistettua, sijoitettava summa vaihtelee käytössä olevan käteisen mukaan eli painotukset vaihtelevat.

Tämä tapa on itselle hyväksi todettu koska en osaa handlata omia tunteita sijoituspuolella ja alkuun meni todella paljon rahaa hukkaan omiin venkoiluihin ja hätäilyihin tappioiden ja kaupankäyntikulujen muodossa. Nyt on saanut karsittua fiilispäätökset minimiin eikä mulla ole aikaa tai kiinnostusta perehtyä firmoihin erityisen tarkasti niin työmäärä osakkeiden valinnassa on pieni kun päätös tehdään suurilta osin tunnuslukujen perusteella.

Edelliset neljä vuotta vuotta suoriuduttu indeksiä paremmin. Nyt tammikuussa lähti Marimekko ja Detection technology 66% ja 49% tuotoilla ja NoHo/Nokian renkaat jäi. Lähteneiden tilalle tuli Nestettä ja Kamuxia, katsotaan miten käy.

Nyt pari kuukautta myöhemmin muistin tämän ja uudelleen katsottuani listasta oli näköjään unohtunut nykytilanteeseen peilaten yksi olennainen osa, eli salkun myynti ns. kokonaan tyhjäksi salkun arvon laskettua lyhyen ajan sisällä 10%. Tuo jäi tammikuussa mainitsematta kun jatkuvan nousun euforiassa tuollainen mahdollisuus ei käynyt edes mielessä, vaikka taantumaa tässä on jo jonkin verran odoteltukin.

Nythän tuo sitten tapahtui, ja päädyin Qt:ta lukuunottamatta laittamaan kaikki indeksiä myöten myyntiin ensimmäisen laskuviikon perjantaina - kun tuo salkku tosiaan sen 10% lyhyen ajan sisällä romahti.

Oma mututuntuma sanoi että kyllä ne kurssit tuosta vielä palautuvat ja näinköhän kannattaa myydä, mutta onneksi tuli jälleen kerran pitäydyttyä strategiassa ja leikattua omat tunteet ja fiilikset pois päätöksenteosta. Viimeisen viikon aikana nappi meinannut pari kertaa käydä ostopainikkeella kun Kamuxia ja muita herkkuja lähtisi halpaan hintaan mutta toistaiseksi on vielä pysytty kaupoilta pois. Strategiaa noudattaen seuraava ostopaikka ajoittuu huhtikuulle, jolloin ostoslistalla indeksiä ja neljää yhtiötä silloisen listan mukaisesti. Jos kurssit tästä laskevat niin osakkeita saa halvemmalla, jos nousevat niin kalliimmalla mutta muutokset markkinalla eivät aiheuta mitään toimenpiteitä. Ostoja en ala lykkäämään tai aikaistamaan ja -20% stoploss tulee varmasti myös asetettua vaikka Kamuxia saisi 5€/lappu.

Huomattavasti levollisempaa seurata markkinoiden heittelyä kun ei tarvitse joka päivä miettiä kurssien noustessa tai laskiessa että “onko nyt paras aika ostaa/myydä” ja tämä sopii minulle hyvin. Parhaimmat tuotot jää varmasti hyödyntämättä, mutta samalla pahimmat laskut jää myös kärsimättä.

6 tykkäystä

Miten onko foorumilaiset pysyneet niissä sijoitussuunnitelmissaan? Itse en ole myynyt kuin CapMania tuolla jossain 2,6 € tienoilla, kun tuntui ettei se reagoinut yleisen arvostustason laskuun vielä mielestäni tarpeeksi. Muuten olen pysynyt täysin strategiassani ja nappailut ehkä vähän turhan aikaisin lisäyksiä. Parasta on ollut kuitenkin huomata, että kun pitkään on omaksunut oman suunnitelman niin ei oikeastaan yhtään ole heilahdellut tunteet.

Nyt siirtynyt itsekkin @Masse:n linjoille istumaan käsieni päälle odottelemaan, josko tiettyjä kiikarissa olevia yhtiötä saisi vihdoin salkkuun, mutta antaa vaan pelon kasvaa vielä :wink:

2 tykkäystä

Hyvin on pysytty tai no onhan tuota suunnittelmaa hieman hienosäädettykin. Ainoa harmitus on, että DNB:tä ei tullut ahneuksissani kevennettyä haluttuun painoon vaikka se aikanaan ajatuksena oli. No en ole tuosta nyt laskun aikana luopunut myöskään. DNB omistuksen arvonlaskua on vauhdittanut vielä kurssimuutoksilla otettu laskennallinen 10% persnetto tähän mennessä, mutta eiköhän tuo kurssikin tasaa kunhan öljymarkkinoiden riitapukarit saavat sovun aikaan.

Seuraavaksi lähtee ensimmäinen satsi käteistä(vain noin pyöreästi 10% sijoitettavasta pääomasta) tämän laskun aikana markkinoille mikäli vain S&P500 indeksi pysyy avauksessa alle 2500 pisteen.

1 tykkäys

Fundamentaalisesti sijoitusstrategiani ei ole (vielä) muuttunut, osakkeen tulee täyttää tietyt laadulliset vaatimukseni ennen kuin olen valmis laittamassa kolikkojani sisään. Tietenkin tämän myllerryksen keskellä olen joutunut kalibroimaan mittaristoni uusiksi, että minkälaisia arvostustasoja hyväksyn ja mitä asioita haluan painottaa. Muutokset omassa strategiassani enemmänkin painottuvat fiskaaliseen toimintaan. Seuraavat neljä neljäsosaa tulee olemaan tiukkaa rahan ohjaamista indekseihin ja osakkeisiin, pääpaino osakkeissa. Piensijoittajana on helppo jatkaa opiskelijabudjetin jatkamista ja ohjata palkkatulot markkinoille säästöön.

Ainoa muutos strategiaan mahdollisesti liittyy ulkomaisiin osakkeisiin ja niiden osuuteen salkussa. Riippuen miten Jenkkimarkkinat nyt kehittyvät, ehkä tulevaisuudessa salkkuuni voi myös päätyä osakkeita esimerkiksi kuten: Intel, Microsoft, Visa/Mastercard, Paypal, Twitter, Adobe, Disney, Activision-Blizzard… etc

Eli vielä lyhyesti, tarkoitus sniiduilla ja ostaa osakkeita :smile:

2 tykkäystä

Kirjoittelin nyt itselleni strategian ja katsotaan, kuinka hyvin saan pysyttyä siinä. Käytännössä palkasta edelleen säännöllisesti salkkuun ja ostan niillä, mitä ostan. Jos HEX jatkaa laskuaan, niin säästötilin käteispuskurista aina 500 pisteen välein siten, että jos päädytään 60 % laskuun huipuista, niin menee viimeinen paukku sinne.

Myymättä oleminen on ollut mulle aina helppoa, joskus liiankin helppoa, mutta käteisen päällä istuminen vaikeaa.

5 tykkäystä

Ehkä availen tänne joskus vähän laajemmin omaa sijoitussuunnitelmaani (jonkinlaista momentumia), mutta yksi isoista periaatteista siellä on “älä taistele markkinaa vastaan” (muutenkin se on ennemminkin lista kieltoja kuin kehotuksia, estää hyvin höntyilyt) ja sen veli “anna voittojen juosta, leikkaa tappiot lyhyeen”. Tämä toimi hyvin koko viime vuoden kun vaikka moni osake näytti jo omaankin silmään kalliilta, mutta markkina oli sitä mieltä että ylöspäin mennään niin pidin tiukasti kiinni. Kun korona käänsi markkinasentimentin niin kevensin reilulla kädellä ja korona-ajan en ole missään vaiheessa ruvennut laskeskelemaan fundamentteja ja ostelemaan niitten perusteella kun on “niin halpaa” kun markkina on selvästi ollut koko ajan sitä mieltä että ei ole vielä riittävän halpaa. Palailen asiaan taas sitten kun markkina on sitä mieltä, että jyrkimmät laskut on takanapäin. Pohjalle ei ole tarkoituskaan osua, mutta on omalle mielelle paljon rauhallisempaa ottaa koppi sieltä nousurinteestä kuin tästä laskurinteestä.

4 tykkäystä

Isot kiitokset @Olppa. Tästä tulee poimittua mallia omaan sijoitussuunnitelmaan ja ryhtiä siinä pysymiseen.

1 tykkäys

Olen tänne ketjuun päivitellyt sijoitusstrategiaani aikaisemmin.

Todettakoon, että viime viikot olen poikennut perusstrategiastani johtuen black swan -olosuhteista, jotka olivat myös “perusstrategian mukaisen markkinaolosuhteiden” ulkopuolelta. Uusi tilanne on vaatinut uudenlaista ajattelutapaa… ei voi mennä buy and hold.

Olen tänään tunnistanut pystyväni muokkaamaan katsontakantaani vuosiksi eteenpäin tai vaikka vain päiväksi kerrallaan. Käytän tämän hetken strategisesta toiminnastani koodinimitystä KAMELEONTTI - yhtään en tiedä mitä huomenna aion tehdä :wink: paitsi no ylituottoa markkinoihin nähden :man_shrugging:

2 tykkäystä

Ihan niinkuin tämän hetken osakemarkkinat!

2 tykkäystä

Kun aina sanotaan et täytyy pitäytyä sijoitussuunnitelmassa niin tossa ainakin on helppo pysyä :smile:. (Myös ironista et jos tietää mitä tekee niin silloin juuri poikkeaa suunnitelmastaan)

1 tykkäys

Olla katsomatta Wuhan Coronavirus-ketjua (300 lukematonta viestiä tällä hetkellä)… Sviduttaa vähemmän, verenpaine laskee ja jää aikaa jollekin rentouttavammalle. Muuten strategiana ostella tasaisin välein lisää hyväksi havaittuja firmoja, tänäänkin.

2 tykkäystä

Mukautuminen markkinaan on hyve. Olen käynyt kauppaa alkuvuodesta enemmän kuin koko viime vuonna. Treidaan sellaisilla osakkeilla jotka voivat myös jäädä salkkuun jos suunta lyhyellä välillä poikkeaa omasta näkemyksestä.

Hyviä poimintoja

1 tykkäys

Olen itse nyt tässä päätynyt muokkaamaan omaa taktiikkaa siihen suuntaan, että nostin kuukausisäästämisen kautta indekseihin menevää osuutta nyt tästä eteenpäin 50% (eli 1,5 kertainen osto joka kk). Jos (tai oikeastaan kun) tässä möyritään alhaalla jonkun aikaa, niin tuleepa keskihintaa alaspäin. Mitä olen tuttujen kanssa jutellut, niin samaa taktiikkaa useampi nyt pohtinut.

Osakepoiminnat kiinnostavat alkuperäisen mukaisesti myös, mutta olo on toisaalta kuin karkkikaupassa (kaikkea kivaa halvalla) ja toisaalta kuin elektroniikkaostoksilla (huomenna saa parempaa halvemmalla). :smiley:

10 tykkäystä

No niin, nyt on työstetty salkun tyhjennyksen (24-27.2) jälkeen sijoitussuunnitelmaa tuleville vuosille. Tämä siis ensimmäinen suunnitelmani vasta, vaikka sijoittamista melkein kolme vuotta takana… Olen hahmottanut Exceliin kokonaisvarallisuuttani (siis käteinen), sekä sen allokointia eri kohteisiin. Summa olkoon X, josta olen prosentuaalista hajautusta laskenut.

Kokonaisvarallisuus X, josta:

  • Sivuun säästötilille 15% (pahan päivän varalle yllättäviin menoihin, tämän selkeä erottelu puuttui ennen, vaikka ihan täydellä riskillä ei mentykään. Nyt se on lukuna tuossa, josta en tule lipsumaan)
  • Sijoitettava varallisuus 85% (olkoon tämä Y)

Sijoitettava varallisuus Y, josta:

  • Rahastosijoituksiin (ml. ETF:t) 25% (olkoon tämä W)
  • Osakesijoituksiin 75% (olkoon tämä Z)

Rahasto- / ETF-sijoitukset W, josta sijoitetaan 5 eri kohteeseen, kaikkiin tasasummilla. Aloitus eilen 19.2.2020. Ensin kymmenessä erässä, 2 viikon välein, 10% W:stä per kerta. Eli 20 viikon jälkeen summa W on sijoitettu markkinalle. Tämän jälkeen kk-säästönä samoihin kohteisiin uutta hankittua rahaa, määrä noin 25% siitä määrästä per rahasto, kuin mitä niihin nyt kuukaudessa menee. Kuvitteellisena esimerkkinä jos nyt laittaisin 1000€ per rahasto/ETF joka toinen viikko, jatkaisin 20 viikon jälkeen 500€ per kk.

Osakesijoitukset Z, josta:

  • Osinko-osakkeisiin 50% (näitä ensin 6 kpl)
  • Kasvuosakkeisiin 40% (näitä ensin 6 kpl)
  • Isompiin riskikohteisiin 10% (näitä 2 kpl kerrallaan)

Osinko- ja kasvuosakkeisiin rahat sisään 3 – 5 erässä per kohde, riippuen tulevista viikoista / kuukausista. Aikajänne elää myös hieman, kaksi ensimmäistä erää saattavat olla lähekkäinkin, mutta viimeinen sitten myöhemmin, tai toisinpäin. Sääntönä että kaikkia osakkeita ei osteta samana päivänä, eikä edes samalla viikolla.

Uuden rahan sijoittaminen: Olen laskenut alkuperäisestä sijoitusvarallisuudesta X määrät, jotka pitää kerätä ennen niiden allokointia. Järjestys on seuraava:

  1. Kun 2% lisää kerätty  Säästötilille
  2. Kun seuraavat 6% kerätty  Osinko-osakkeeseen, joko vanhan täydennys tai uusi kohde
  3. Kun seuraavat 4% kerätty  Kasvuosakkeeseen, joko vanhan täydennys tai uusi kohde
  4. Kun seuraavat 2 % kerätty  Riskisijoitusten kassaan

Rahasto- / ETF-sijoitusten painotusta muutetaan tarpeen mukaan, summa pysyy samana. Jos löytyy uusi mielenkiintoinen kohde, otetaan se mukaan ja vähennetään vanhojen osuuksia.

Voittojen käsittely:

  • Mikäli OST tuottaa osinkoa, kasvatetaan hajautusta tai lisätään olemassa olevaan painoa
  • Mikäli OST tuottaa myyntivoittoa, kasvatetaan hajautusta
  • Mikäli riskisijoitus tuottaa myyntivoittoa, laitetaan ylijäämä siihen kassaan minkä vuoro on ylläolevassa järjestyksessä seuraava. ÄLÄ KASVATA RISKIJOITUSTEN KOKOA SUHTEESSA MUIHIN!

Tappioiden käsittely / myynnit:

  • Mikäli osinko- / kasvuosakkeiden kassa hupenee, täydennetään sitä seuraavaksi
  • Mikäli riskisijoitusten kassa hupenee, täydennetään sitä vasta sitten kun muuta on ylläolevassa järjestyksessä täydennetty. ÄLÄ TÄYDENNÄ RISKIKASSAA SITÄ MUKAA KUN SE HUPENEE!
  • Älä myy osakekurssia, myy yhtiötä. Myynti tehdään, mikäli yhtiön näkymät muuttuvat oleellisesti huonommaksi
  • Osinko-osake voi muuttua kasvuosakkeeksi, mikäli osinko perutaan. Tämä vaatii kuitenkin aidosti kasvuyhtiön kasvua. Mikäli se ei enää ole kumpaakaan, siirtyy se riskisijoitusten kategoriaan, jolloin riskisijoitusten kokonaispainoa pitää vähentää

Tuottotavoitteet:

  • Rahastot / ETF:t
    • Tuotto-osuuksia ainoastaan, kasvu 7%/v
  • Osinko-osakkeet
    • Osinko 4%/v
    • Kasvu 4%/v
  • Kasvuosakkeet
    • Osinko 0,5%/v
    • Kasvu 10%/v
  • Riskisijoitukset
    • Kasvu 20%/v
  • Kokonaistuottotavoite 9,4%/v

Näillä mennään tästä eteenpäin! Alan myös raportoimaan kauppojani tuonne ”ostin/myin juuri äsken” ketjuun, sekä päivittämään salkkuni olemusta ”mitä sinulla on salkussa”-ketjuun määräajoin.

19 tykkäystä

Hei kaikille kanssa-foorumilaisille!

Olen pitkään ollut passiivisena näillä foorumeilla, mutta nyt laitetaan ajatukset ilmoille.

Olen 22-vuotias opiskelija Helsingistä. Sijoittamisen aloitin 18-vuotiaana parin tonnin säästöillä, ja siitä on tullut rakas harrastus. Matkassa on ollut monta mutkaa. Vasta vuonna 2019 aloin tekemään vähemmän huonoja valintoja, jonka jälkeen sijoitussalkku kasvoi 17k → nykyiseen 48k. Luvut eivät ole vertailukelpoisia, koska silloin minulla oli ASP-tilillä säästössä 12k, jotka laitoin osakemarkkinoille viime kuussa. Tein suunnitelman volatiliteetin noustessa, että jos markkina laskee tarpeeksi, irtisanon ASPin ja laitan rahat markkinoille tiettyjen tasojen paukkuessa (viimeinen taso -50%). Strategia osoittautui toistaiseksi oikeaksi kuin onnen kaupalla.

Nykyinen sijoitussuunnitelma jakautuu seuraavasti:

Indeksit 30% (EUNL ja SXR8 80%, superit 5% kpl)

Osakkeet 45%

Kryptot 20% (täällä treidaan, muualla tiukka HOLD, paitsi salkun uudelleenjärjestely)

Cash 5%

Ongelmana on se, että aiempina vuosina salkkuun on tarttunut monenlaista. Tämän jälkeen olen päättänyt, että jaan osakeomistukseni tässä elämäntilanteessa max 4-5 osakkeeseen ja vähät välitän volatiliteetista kunhan yhtiö kykenee hyökkäämään epävarmuuden aikana ja omaa vakaan taloudellisen pohjan. Muina kriteereinä olen määritellyt mm. erittäin sitoutuneen johdon ja tuloksentekokyvyn. Näitä yhtiöitä en myy vaikka markkinalle tapahtuisi mitä. Vain yhtiöiden fundamentaalien muutos johtaisi uudelleenkäsittelyyn.

Näillä kriteereillä olen sisällyttänyt seuraavat yhtiöt salkkuni suurimmiksi (osakkeista):

Remedy n. 30% (kh. 8,5)
Fodelia n. 25% (kh. 5,8)
Kamux n. 20% (kh. 5,93)
Muut n. 25% (tällä hetkellä löytyy mm. Titaniumia kh. ~ 7 ja Sampoa kh. ~ 23)

Nyt olisi tarkoitus löytää uudessa tilanteessa muista selkeästi erottuvat 1-2 yhtiötä yllä mainittujen kriteerien mukaan ja myydä salkun bottom feederit pois. Titanium tällä hetkellä asettuu kriteereihini paremmin kuin Sampo, mutta odottelen vielä heidän hyökkäysvaihdetta, jos se on tullakseen. Pidän myös silmät ja korvat avoinna muille aloille, jos sieltä nousee voittajia. Suosin suomalaisia yhtiöitä empiirisen tutkimuksen mahdollisuuden takia. Haluan tietää yhtiöstä enemmän kuin Blumman terminaalin tuijottajat. Samasta syystä suosin suorilla osakesijoituksilla pieniä yhtiöitä.

12 tykkäystä

Monesti tulee mietittyä, mitä kriteerejä omassa sijoitustoiminnassa on hyvien sijoitusten löytämiseen, mutta tätä asiaa voi lähestyä myös toista kautta: miten sulkea isosta osakeuniversumista ne väärät osakkeet pois? Monet metsästävät seuraavaa Reveniota tai Amazonia, mutta mitä jos keskittyisi välttämään sen seuraavan Nokian, Martelan, General Electricin, AIG:n jne. jne.?

Itse harrastan molempia tulokulmia. Pyrin löytämään yhtiöitä, joilla on syvät vallihaudat eli vahvat kilpailuedut (esim. Microsoft), yhtiöitä jotka ovat melkein “vääjäämättä” voittajia valitulla toimialallaan (esim. Talenom ja Admicom), yhtiöitä jotka ovat “niukkuushyödykkeitä” kilpailuilla markkinalla ja siten arvokkaita (esim. Remedy) ja yhtiöitä, joilla on vahva taloudellinen asema kestämään vaikeinakin aikoina (esimerkiksi Berkshire Hathaway).

Mutta samalla on myös kriteerejä, joilla pyrin sulkemaan pois yhtiöitä ja tekemään osakepoiminnasta keskittyneempää ja systemaattisempaa.

Esimerkiksi suljen yhtiöitä pois, joiden toimialat ovat rakenteellisessa auringonlaskussa mistä syntyy jatkuvaa vastatuulta. Erinomaisellakin johdolla ja hallituksella on vaikea luoda omistaja-arvoa, jos koko toimialakenttä murenee alta.

Pääomaintensiiviset alat: ennen pääomaintensiivisyys saattoi olla kilpailuetu (kilpailijan piti saada isot resurssit taakseen kilpaillaakseen), mutta digitalisoituvassa maailmassa ei enää niinkään softan tunkiessa kaikkialle kuin home suomalaisiin koulurakennuksiin. Bisnekset, jotka luovat kassavirtaa ovat vain mukavampia, kuin bisnekset jotka syövät rahaa pysyäkseen vauhdissa mukana. Esimerkiksi pankit ja lentoala ovat tällaisia.

Finnairin pääkonttorilta näkee lentokentälle. Käydessäni eilen haastattelemassa toimitusjohtaja Topi Mannerta hän viittoi kädellään lentokentän suuntaan, missä pönötti Finnairin kirsikan valkoisia koneita ja tokaisi “tuolla seisoo käyttämättöminä miljardien assetit”.

Silloin kun menee hyvin, voi kiinteä kulurakenne yhdistettynä kovaan liikevaihtoon näkyä vipuna tuloksessa, mutta vaikeina aikoina kuten epäonnisesti nyt, efekti on päinvastainen. Omistajan rahat on kiinni asseteissa, ei likvidisti kassassa joko osinkoina jaettavaksi, tai liiketoimintaan uudelleen investoivavaksi.

Yhtiöiden, joiden liiketoiminnasta en pääse alkuunkaan perille, sulkeminen pois on itsestään selvää (joskin joskus uteliaisuus vie voiton). :smiley:

Yhtiöt, joiden kohtalo ei ole omissa käsissä, vaan ne heiluvat kuin lastu laineilla talouden suhdanteiden mukana, suljen yleensä pois. Niitä on vaikea ennustaa, koska koko talouden ennustaminen on todella vaikeaa. Ennakoitavuus on yleensä hyve. En näe maailmantalouden kasvunäkymiä niin ruusuisina seuraavina vuosikymmeninä, että haluaisin omistaa pitkään yhtiöitä joiden kasvuvauhti on suoraan sidottu siihen (useat konepajat, teollisyysyhtiöt).

Yhtiöt, joiden pääomistajat/johto/hallitus eivät tunnu ajavan kaikkien osakkeenomistajien asiaa, luonnollisesti suljen myös pois. Hyväkään bisnes ei välttämättä silloin näy pienomistajalle.

Umpivivutetut firmat. Kuten NoHon kanssa taas sai huomata, velka on veli otettaessa ja veljenpoika maksettaessa. Heikot ajat voivat tulla yllättäin, ja heikolla taseella firma ei pääse itse päättämään mitä tehdään. Sen sijaan taseeltaan vahvat firmat ovat valmiina ostamaan heikkoja kilpailijoitaan pois huonoina aikoina.

Yhtiöt, jotka vähättelevät kilpailijoita ja uhkia sekä riskejä, nostattavat myös kulmakarvoja. Ylpeys käy lankeemuksen edellä.

Yhtiöt, jotka rönsyilevät sinne tänne vailla selvää suuntaa, ovat myös ei-toivottuja. Oman osaamisalueen ulkopuolella lähinnä sattumalta voi saada hyviä tuloksia, mutta mikään kestävä strategia se ei ole.

Yhtiöt, jotka pelaavat lyhyttä peliä (optimoidaan seuraavan kvartaalin tulosta sen sijaan että mietittäisiin investointimahdollisuuksia jotka kantavat kasvua viiden vuoden päästä), eivät kauheasti kiinnosta.

Mitä “turn offeja” teillä on?

49 tykkäystä

Käytän pitkälle rajaa heikot poissa strategiaa. Omalle sijoittamiselle oppi-isänä tai ensimmäisiä kirjoja mitä aiheesta olen syvällisemmin lukenut on Seppo Saarion pörssiraamattu. Pidän sitä edelleen erinomaisena kirjana. Siinä lueteltu lukuisia tapoja menestyä markkinoilla ja sitä kautta sanoma ehkä jonkun mielestä ristiriitainen. Mutta tässä omia “sijoitussääntöjä” kirjasta.

  1. Kaikkina aikoina ei kannata olla markkinoilla
  2. Markkinoilta ei koskaan kannata poistua kokonaan
  3. Laita pitkäaikaiset sijoitukset markkinajohtajiin
  4. Sijoita vain yhtiöihin joiden ROE on suurempi kuin 12%
  5. Kohdista isot panokset parhaisiin
  6. Etene aluksi pienin panoksin
  7. Jos yhtiö lopettaa osingon maksun myy se
  8. Osta matalan P/E osakkeita, matala P/E paras selittävä tekijä tuleville tuotoille

Lisäksi olen jatkanut listaa Burton Malkielin ohjeella:
10. Jos näet kadulla satasen poimi se.

Olen nähnyt Saariolle naureskeltavan, mutta ajatelkaapaa hetki noita tarkemmin. Saario kesrtoo kirjassaan mm. 200 liukuvasta keskiarvosta ja suosittelee, että ei ole kiinni osakkeessa, joka on sen alle. Hän ei kehtoa kokonaan poistumatta markkinoilta, mitä silloin tehdään. Ollaan markkinajohtajissa. Se oli määritelty ainakin jossakin sekmenttissä tai aluella. No jos niputat ehdot nousussa, markkinajohtaja, alhainen P/E, ROE yli 12%, maksaa osinkoa ja matala P/E niin alkaa olla jo aika hankala löytää. No sittn, kun alat katselemaan sellaisia tapaksia niin niitä on aika harvoin ja varmasti on kannatavia siirtoja. Säännöt on hyviä, mutta hankalia noudattaa. 12% ROE sääntö on erinomainen, miten voit odottaa osakpoiminnoilta yli markkinoiden keskituottoa 8%, jos et vaadi omistamiltasi yhtiöiltä parempaa. Tuo antaa margin on safetyä huonoon markkinatilanteeseen.

Jos nyt sitten haet vähänkin pidempää aika horisonttia esimerkkinä 5 vuotta niin kyllä noita yhtiöitä löytyy. Pitää vain malttaa odotella.

No nyt sitten tuohon kysymykseen. Itse olen pyrkinyt pitämään rajana tuota 12% ROE:a, mutta sitten erittäin matalissa arvostuksissa siitä antanut siimaa. Jonkunlainen nyrrkisääntö on ollut, että P/E pitää olla alle 12, jos tuosta liistään P/E pitää olla alle 10, jotta 10% sallitaan. Alle 8% eli markkinan keskituotto ei saa olla. Vastaava P/B saa olla max 1,2, jos 12% alempi ROE ja P/B max. 1 jos ROE alle 10%.

No noilla aika paljon sitten rajaillaan. Oma strategia sitten perustuu aika pitkälle arvoon ja toiseksi osinkoon. Jos systeemi alkaa mennä päin mäntyä, osingot jäävät maksamatta. Niitä sitten savustetaan ulos salkusta, mutta kaikki Saarion ohjeiden mukaan. Pieniä siirtoja kerrallaan. En yleensä luovu osakkeesta kertaheitolla vaan katselen vähän aikaa. Pyrin välttämään myymistä halvalla.

Vernerin tekstistä kyselisin, että mikä on mielestäsi sellainen ala jossa toimiala murenee alta? Esimerkkinä tuo rautaie vaikka, onko murentunut alta. Muuan Buffett esimerkkinä sijoitti Burlinton Santa Fe:hen. Alaa pidetään tällä hetkellä aika ympäristöystävällisenä ja luin juuri jutun, että suunnitellaan rekkaliikenettä juniin. Kun ajatteleen noita Oulun Helsingin väliä ja sitä, että monta rekkaa menee junaan ja kuskit ei ole silloin työssä niin kyllä sillä tehokkuuta on mahdollista saavuttaa. Ja mikäli infra paranee ja saadaan kaivojen konttiliikennettä suoraan rekka-juna sopivaksi niin siinä suuri potentiaali mielestäni.

Ei muuten, mutta muuan Peter Lynch halusi hyvän sijoituksen kriteerinä ne epäseksikkäältä alalta. Mm. Amazonin sanottiin jyräävän tuon kivijalka kaupan, mutta kyllä silti Suomessa esimerkkinä Tokmanni on jyrännyt, nyt jenkeissä Walmart on pärjännyt hyvin, samoin Kroger. Ei noilla K- ja S-ryhmälläkään kovin heikosti ole mennyt. Mutta Stockmannilla menee. Lidl on mielestäni löytänyt oman paikkansa. Aikanaan puhuttiin kauppakomapanjan romahtamisesta yhdessä pörssiromahduksessa. Kuka sitä mieltä, että laivakuljetukset toimialana romahtanut ja sulanut alta. Olen sitä mieltä, että enemmän on sitä, että yritykset eivät sopeudu muutokseen. Toimialoile tulee murroksia ja asiat tehdään uudella tavalla.

22 tykkäystä