Sijoitusstrategiasi

Alkuperäinen pointtini oli se että en lähde myymään sen takia ,koska joku ´guru´ on hakannut kiveen jonkun prosentin missä täytyy keventää. Jos niin paljon pelottaa niin ehkä jo rahasto voisi olla parempi vaihtoehto.
Ei tästä se enempää.

10 tykkäystä

Yleisesti kyllä suosittelen jonkinlaista hajautusta!

1 tykkäys

Siirsin muutamat viestit Qt:n ketjusta tänne :slight_smile:

2 tykkäystä

Inderesin mallisalkkukatsauksessa on myös avattu tätä hyvin performoitujen yhtiöiden keventelyä. Todettu, että voi olla perusteltua keventää hyvin nousseita salkun riskin pienentämiseksi. Jäkiviisaasti tosin myös naurettu että olisiko kannattanukaan. Jossain määrin varmasti perusteltua, mutta toisaalta jos sijoituscase ei muutu hetkellistä kallista hintalappua lukuunottamatta niin miksi välttämättä rankaista voittavaa hevosta jos muut salkkuyhtiöt alisuoriutuvat? Cut your profits and let your losses run eikun… :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Juurikin näin. Olen kyllä hajauttanut salkkuuni mutta muutama yhtiö on noussut kohtuuttoman suureksi. Se ei silti ole minulle myyntiperuste.
Olen vaan huomannut että joillakin on pakon omainen tarve myydä hyvää osaketta vain koska osuus salkussa kasvanut liian suureksi. Jos ei ole edes mitään ideaa mikä olisi parempi osake tilalle niin hommassa ei ole mielestäni järkeä.
Mutta jokainen tyylillään.

7 tykkäystä

On tämä kyllä ollut kaikkien aikojen syksy hypätä mukaan osakesijoittamiseen :rofl: Koko ajan ollut pelko että hyppääkö ihan huipuilla mukaan mutta onneksi uskaltautui kyytiin. Ja omiin tavoitteisiin nähden askelmerkit on osunut ihan ok, 3,5kk ajalta säännöllisesti pääomia lisäillen ollaan noin 11 % plussalla ja eilisen ja tämän päivän myllerrys on valunut salkussa lähinnä osakkeesta toiseen joten lievästi on tämäkin viikko menty vihreällä. Eli uskoisin jatkavani valitulla linjalla:

20% indeksirahastoihin
40% arvo-osakkeisiin
40% kasvuosakkeisiin

Salkussa nyt 7800e josta OPO noin 7000e. Tarkoitus on lisäillä pääomia 500e/kk pitäen painotukset aikalailla samana nykyisessä 10 yrityksessä. Plani on valmis, sitten tarviis vain opetella pysymään pois foorumilta ja salkulta joka päivä :rofl:

11 tykkäystä

Meni strategiaosioon “Mitä sinulla on salkussa” -päivitys, niin jaetaan nyt tähänkin threadiin

Täytyy tehdä tälle viestille hatun nosto erityisesti Minervinin periaatteiden osalta :tophat: Elämme toki markkinoilla erikoista aikaa, mutta voittojen suojelu ja perustason TA:n omaksuminen osaksi fundamentteja on tuonut syys-marraskuu välillä kovaa ylituottoa. Tappiot on katkaistu lyhyeen ajatuksella, että nekin kuittaavat vain tuottojen osalta verotusta.

Tattoeed Chef mainitsisin tältä osalta epäonnistumiseksi, koska lähes +25% tuotosta lasketeltiin käytännössä osarin jälkeen takaisin omaan keskihintaan. Tässä tapahtui pientä ihastumista, josta yritän ottaa oppia. Ylipäätään tarinaan tai yhtiöön ihastuminen on itselläni asia johon kiinnitän sijoittajana paljon huomiota. Mutta näistä sitä kehittyy.

Tämä strategia ei toki sovi kaikille ja seuraan todennäköisesti markkinaa paljon enemmän kuin sijoittajat mediaanina tekevät. Itse pidän tämän tuovasta kontrollin tunteesta. En väitä että minulla aidosti olisi kontrollia jatkuviin tuottoihin, ainoastaan orjallisesti oman strategian noudattamisessa :slight_smile:

2 tykkäystä

Sijoitusstrategia 2.0.1

Jaan sijoitusstrategiani karkeasti 2 osaa, Inhimillinen pääoma / arvopaperivarallisuus. Idea tähän tuli maineekkalta tutkijatohtori Moshe Milevskyn kirjasta " Are You a Stock or a Bond?: Identify Your Own Human Capital for a Secure Financial Future"

Osa 1. Koen olevani “bondi” ottaen huomioon koulutukseni, ammattini, ikäni, maan jossa asun sekä hätäkassan (6kk täydet elinkustannukset)
Kaiken yllämainitun ottamalla huomioon, riskinotto “mahdollisuuteni” on kohtalaisen korkea. Eli all in stocks!

Osa 2. Jaan osakeomistukset 2 osaan etf/suorat osakeomistukset, näiden välisen suhteen pyrin pitämään 70/30% etf salkun hyväksi. Etf sijoittamisen tavoitteena on varhaistettu eläke. ETF-salkun osalta toteutan Eugene Faman ja Kenneth French vuonna 1992 tutuksi tuotaa “3 factor portfolio” metodia. Salkun sisällä pyrin ottamaan tilttiä valuen ja small cap valuen suuntaan painotusten ollessa:

60% Total market, Eunl 70% Is3n 20% iusn 10%
20% value tilt, Vanguard world value factor. Tämä karkeasti 1/3 Large 1/3 medium 1/3 small value. (Tiedän, että etf on ns. “aktiivinen” mutta tätä ei käytetä samalla tavalla kuin aktviinenrahasto ymmärretään)
20% Smallcap value, ZPRV, ainut järkevä vaihtoehto eurooppalaiselle sijoittajalle. Regressioanalyysin tulokset 0.8 SmB, 0.4 HmL, 0 RmW, 0 CmA. Rm-Rf ollessa 1,1

[3 factor malli] (Fama and French Three Factor Model Definition: Formula and Interpretation)

Suorien osakkeiden tarkoituksena on ottaa huomattavaa riskiä ja agressiivinen varallisuuden karttuttaminen. Pyrin pitämään tässä salkussa 1-5 osaketta kerrallaan. Tällä hetkellä sisältö näyttää tältä. Prosenttuaalisesti noin suurinpiirtein.

Smart eye 40%
QT 30%
Evolution gaming group 30%

Tätä rustailessa tajusin, että hyväksyisin ja kaipaisin ehkä vähän vipua. Tämän todnäk toteutan 2x leveroidulla etf tuotteella, Amundi ETF Leveraged MSCI USA Daily, mutta tämä tuote ei ole vielä tuttu ja vaatii vielä tarkempaa tarkastelua. Pahoittelen kielioppivirheitä, on nälkä ja olen herännyt aivan liian aikaisin tänään.

E: Vanguardin tulokset unohtui. Rm-Rf 0.86, SmB 0.24, HML 0.53.

9 tykkäystä

Mitä fiksummat on mieltä, kannattaako tämänkaltainen matalaa osinkoa maksava ruotsalaislappu ostaa osakesäästötilille vai arvo-osuustilille? Ensin mainitussa tietenkin ideana, että mahdollinen myyntivoitto voidaan sijoittaa kokonaisuudessaan OST:in sisällä maksamatta veroja, mutta toisaalta taas jälkimmäisen hyötynä on mahdollisesti hankintahintaolettama.

1 tykkäys

Itse en oikeastaan halua käyttää AOT, koska sijoitussuunnitelma tai yrityksen näkymät saatavat muuttua nopeastikin, niin helpompaa ainakin henkisesti on pitää osakkeet OST, niin ei tarvitse “väkisin” pitää osakkeita tilillä X vuotta ja on tarvittaessa henkisesti helpompaa myös myydä ilman, että maksaa veroja.

En siis omista montaa ulkomaan osaketta ja osinkoa maksavia yrityksiä voi toki myydä ennen osingonmaksua ja ostaa takaisin maksun jälkeen.

Itse lähes tuplasin position tällä viikolla, koska case näyttää hyvältä ja toivottavasti saa tuulta purjeisiin lähiaikoina.

4 tykkäystä

Fiksummilla et tarkoittanut minua, mutta kirjoittelen silti :smile:
Ensinnäkin miksi joko tai? Molemmatkin vaihtoehdot on mahdollisia! Ihan yleinen vinkki että kannattaa välttää itsensä nurkkaan ajamista, sitä tehdään tarpeettomasti yllättävän paljon. Esim. itse mietin keväällä että Konecranes vai Cargotec (suht samaa kauraa) ja heti syyskuussa hokasin että olisi itse asiassa kandenut ottaa molempia kun Cargo nousi paljon kivemmin osareista ja riskitkin ois periaatteessa puolittuneet:joy:
Kaikkihan riippuu kuitenkin sun henk. kohtasesta sijoitusstrategiasta ja horisontista. Jos ensi vuonna meinaat myydä niin OST:illa vältät kaikki verot ja voit uudelleensijoittaa. Toisaalta osingoista maksat periaatteessa tuplasti mutta niillekin ehtii korkoa korolle kerryttämään. OSTille et saa valuuttatiliä, eli jos meinaat vaikkapa miljoona € laittaa niin sekin vaikutus kannattaa laskea auki…
Jos taas yli kymmenen vuotta meinaat pitää ja uskot kurssikehitykseen niin AOT hankintameno-olettama on ihan kiva varmaankin. Ja ne verot tulee sitten myyntien jälkeen heti hoidettua jos niitä rahoja meinaa myös käyttää eikä jättää perikunnalle. Plus tappioita pääsee hyödyntämään mahdollisesti verotuksessa jos niikseen käy.
Eli vain sinä voit tietää mikä sulle sopii! Mulla tämä(kin) OST:in kautta, parhaassakin tapauksessa tämä heppakin pitänee vaihtaa ennen kuin meinaan tilini sulkea. Ainoastaan ulkomaisia osinkokoneita ottaisin itselleni kategorisesti AOT:ille

2 tykkäystä

Tuolla jo vastattiin, että miksipä ei molemmille. Itsellä nykyiset omistukset AOT puolella, kun olen varautunut tämän kanssa HMO käyttämään (jos sellainen on vielä olemassa) Jos itsellä olisi OST, niin ostaisin kyllä myös sinne. Todnäk lähitulevaisuudessa näin teenkin.

1 tykkäys

Itse pidän Evoa nyt OST mutta selkeitä ongelmia on valuuttatilin puute(osto/myynti/osinko 0.25% kulu)ja osinkojen tuplaverotus. Uskoisin että Evolution aivan mainio osinkokone sitten kun kasvu saturoituu vuosien päästä. Sitten positiota voi pikkuhiljaa alkaa myymään OST puolelta ja ostaa uudella pääomalla AOT:ille.

1 tykkäys

Aotilla menisi se normaali osinkoverotus, onkos se nyt sen 25% kun taas ostilla menee kai 15% ruotsalaisista yhtiöistä pidätystä. Jos aikoo holdailla pitkään, niin eikös tuo ost ole parempi vaihtoehto verotuksen näkökulmasta.

3 tykkäystä

OSTilla maksat ensin 15 % Ruotsiin ja rahat nostaessasi pääomaveron, minimi 30 %, Suomeen, eli vähintään 40,5 %. Jos et sitten kontraa osinkoja muilla tappioilla…

2 tykkäystä

Tämä on totta, itsellä ei ole aikomusta nostaa ostilta mitään pitkään aikaan, vaan pyörittää sen sisällä. Jos saisi korkoa korolle noille verorahoillekin. Tätä keskustelua voinee jatkaa Ost ketjussa :slight_smile:

Jottei aivan offtopicia : Onko olemassa riskiä että tätä tällaista bisnestä alettaisiin reguloimaan tai rajoittamaan Bidenin alaisuudessa?

edit. Pienellä googlauksella vaikuttaisi Biden olevan parempi valinta kuin Trump rahapeleille Best Online Gambling Bonuses For 2022 - Bonus.com

2 tykkäystä

Itse ostin arvo-osuustilille, koska myydessä tappiolla saa verohyödyn. Tälläisissä riskisemmissa osakkeissa lakien muutokset ja mustamaalaaminen bisneksen takia voi heilauttaa nopeasti kurssia alas. Haluisin tuoda myös tämän näkökulman esille, koska mukana täällä on paljon uusia sijoittajia ja suunta ei ole kaikissa aina vain ylös mitä tässä keskustelussa vahvasti annetaan olettaa.

18 tykkäystä

Itsellä kaikki pyöritettynä OST ihan siitä syystä, koska tämä on järkevin vaihtoehto opiskelijalle. Kela kun katsoo AOT myyntivoitot tuloina välittämättä myyntitappioista.

Toki ulkkis osinkolaput olisi fiksuin pitää AOT, jottei tarvitsisi näitä veroja maksaa moneen kertaan.

EVOa en kuitenkaan osingot mielessä ole salkkuuni hankkinut vaan näkemykseni on, että tässä on todellista kasvupotentiaalia tulevaisuudessa

7 tykkäystä

Paitsi jos on tarkoituksena sijoittaa osingot aina uudestaan OST:in sisällä,niin silloin kai myös ulkomaiset osinkolaput on fiksua ostaa osakesäästötilille. AOT:llä menee kuitenkin se vähitään 30% veroa joka tapauksessa aina kun osinko tilille kilahtaa. OST:illa joudut maksamaan lähdeveron,mutta jos et aio nostaa niitä osinkoja sieltä pois,niin selviät prosentuaalisesti pienemmällä verotaakalla.

1 tykkäys