Sijoitusstrategiasi

Myyn nousevaa osaketta vain siinä tapauksessa, että luulen löytäneeni paremman kohteen. Mieluummin myyn huonosti tuottaneita pois, jos on pakko jotain myydä.
Salkkua lienee tarkoitus kasvattaa ja se kasvaa, kun siinä on kasvavia yrityksiä. Olen aina viitannut kintaalla prosenttiosuuksille. Itse asiassa en nytkään edes tiedä jakaumaa tai edes tarkkaa salkun kokoa.

18 tykkäystä

Sorry of topic, mutta täytyy jälleen korjata tämä yleinen virhe joka pulpahtelee esiin jatkuvasti.

BRK:n pörssisalkun arvosta Applen osuus on tuota luokkaa minkä mainitsit (yli 40%).
Kuitenkin BRK:n arvosta noin puolet on muualla, kun listatuissa yhtiöissä.
Siten Applen osuus on suuruusluokaltaan reilut 20% koko BRK:n arvosta.
Ei siis kannata nojata ainakaan siihen ajatukseen, että kun Buffetilla on yhdessä firmassa melkein puolet, niin miksei minullakin :wink:

Jatkakaa :v: :cowboy_hat_face:

18 tykkäystä

Hyvin on oma mentaalipuoli ja keissin fundapuoli hallussa jos todella näin on!

3 tykkäystä

Silloin kun salkun koko alkaa olla luokkaa miljoonia, kannattaa miettiä sitä onko jonkun osakkeen paino liian paljon tai jotain.
Oma salkku korkkasi juuri 1M€ rajapyykin. Ainakin 10M€ saa mennä nykyisellä hajautuksella. Sitten katsotaan onko joku liian suuressa painossa.
Salkussa ei ole ylärajaa.
”Ylös päin on tilaa”, sanoi Makkosen kuski kun tiiliä avolavalle lastasi (tositarina).”

21 tykkäystä

Joskus tuntuu, että täällä pelätään enemmän kurssien nousua kuin laskua.
Liekö joku suomalainen kansanpiirre.
Jos yhtiö on hyvä se voi nousta ja nousta.
Uran alkuvaiheessa tein muutaman kerran virheen myydessä liian aikaisin.
Muuan osake nousi tuplat ja olin päättänyt myydä tuplatessa. No, osake jatkoi nousua niin, että kymmenkertaistui, jäi 100 000 saamatta. Vituttiko? Hetken joo, mutta päätin ottaa opiksi.
Myykää huonot, ostakaa hyviä.
Setä antaa nyt yhden ohjeen.

54 tykkäystä

Voisin itse allekirjoittaa tämän Nesteen osalta, josta luovuin sen jälkeen kun oli 3x, jotka ostettu n. 7,5-9e ennen splittiä joskus 2011-2012. En sitten koskaan noussut takaisin mukaan, kun vaikeaa maksaa monin kerroin enemmän. Pahin virhe mitä olen koskaan tehnyt ja ei ihan helpolla pääse toistumaan. Tainnut tuon jälkeen vielä 6-7x

Itsellä strategia on muuttunut monta kertaa matkalla ja nytkin on 3 eri salkkua eri strategioilla sekä lapsen salkku.

3 tykkäystä

Se on justiinsa näin. Ja olen myös sitä mieltä, että hyvän ja tutun laatuyhtiön keventäminen liian suuren suhteellisen osuuden vuoksi ei alenna kyllä lainkaan riskiä, vaikka moni näin ajatteleekin. Tämä johtuu siitä, että sinä tunnet yleensä kaikista parhaiten ne yhtiöt, joita olet omistanut pitkään ja jotka ovat performoineet hyvin. Voi olla, että yhtiöt itsessään ovat riskisiä ja ehkä niiden omistusosuus salkussa on kaukana optimaalisesta, mutta ainakin tunnet nämä riskit ja osaat arvioida niiden kehittymistä suhteessa maailman menoon. Kun vaihdat parhaat ideasi sellaisiin, joiden hyvyydestä et ole vielä lainkaan varma, niin kyllä siinä mieluummin salkun riskitaso kasvaa kuin laskee.

Itse tankkaan kaikkein aggressiivisemmin lisää niitä omistuksiani, jotka suoriutuvat parhaiten (ja joiden kurssit näin ollen nousevat voimakkaimmin). Usein myös opin tuntemaan nämä yhtiöt parhaiten. Niitä omistuksia, jotka eivät lunasta lupauksia en lisää. En myy helposti, mutta jos myyn, niin laitaan lähtee salkun alisuorittaja.

12 tykkäystä

98.3% Kuutissa ja en ole vielä keventänyt. Monesti olen asiaa miettinyt, mutta jokainen kevennys tähän asti olisi ollut virhe. Jos näkymät ovat hyvät, lompakko kestää sulamisen sekä nukut hyvin niin miksi vaihtaa voittavaa :horse: sta. Never say ever, hereillä täytyy toki olla :grimacing:

12 tykkäystä

Laitetaanpa tämä omakin strategiaraakile tänne naurettavaksi. Kaikki kommentit otetaan kiitollisena vastaan

Tavoitteet

  • Vaurastu
  • Viisastu
  • Pysy ajan hermolla ja kehityksessä kiinni
  • Viihdy ja harrasta
  • Löydä ainakin yksi tenbagger

Tuottotavoite

Voittaa OMX Helsinki GI etenkin pitkällä aikavälillä, ohjeellinen tavoite 13%
Jokainen vuosi plusmerkkinen

Toimintaperiaate

Onnistun koska olen pitkäjänteinen ja sitkeä, kurinalainen ja ahkera. Luen riittävästi ja pitäydyn strategiassa. Strategia on kuitenkin mukautettava toimintaympäristön ja salkun koon mukaan, sitä pitää siis muuttaa tarvittaessa epäröimättä.

En myöskään tee liikaa kauppaa. Kuitenkin olen aktiivinen kaupankäynnissä jos siltä tuntuu. Oppirahaa voi maksaa.

Testattava jossakin vaiheessa aktiivista treidaamista esim. n.2000€ alkupääomalla. Maks. 1000€ saa hävitä.
Mutta niin että aina jää longiksi hyvään firmaan jota voi pitää kauemminkin.

Vältän FOMOa mutta otan myös tarpeeksi riskiä.

Käytettävät instrumentit

ETF:t ja Rahastot

Suorat osakesijoitukset

ÄLÄ ALA IKINÄ SEKOILEMAAN JOHDANNAISILLA YMS., ET OSAA ETKÄ PÄRJÄÄ SIINÄ! HÄVIÄT RAHASI.

Pääoman allokointi eri instrumenttien välillä

Tavoitteena pitemmällä aikavälillä jako 50/50 rahastojen ja suorien osakesijoitusten välillä.

Tietty summa menee kuukausisäästämällä rahastoihin.
Lisäksi tulee erillisostoina sijoittaa rahastoihin tai ETF-rahastoihin, pääpaino megatrendeissä.

Suorista osakesijoituksista n. 50% tulee olla “vakaissa, osinkoa maksavissa arvo-yhtiöissä” (kategoria SAMPO, Fortum, Nordea, Konecranes). Osingoilla ostetaan lisää näitä. Nämä käytännössä ikuisessa pidossa ellei tarina muutu oleellisesti.

20% suorista osakesijoituksista voi olla jo vakiintuneissa, merkittävää upsidea (50-100%) omaavissa käänne- ja kasvuyhtiöissä (kuten Siili, Nokia). Näitäkin voi osingoilla lisätä.

Loput 30% suorista osakesijoituksista voi olla korkean riskin ja tuottopotentiaalin tekno tms. pilkeissä. (Efecte, Kahoot, Smart Eye jne.). Ole siis myös rohkea. Multibaggereita löytynee skaalautuvista, Softa, SaaS tai teknologiafirmoista. Tarkkailtava erityisesti Ruotsalaisia ja Suomalaisia yrityksiä.

Yritettävä myös hyödyntää palkkatyössä eteen tulevia vinkkejä ja tarkistettava onko listausta ja potentiaalinen case (esim. case Kahoot). Otettava hyöty irti omasta toimialaosaamisesta tavalla tai toisella myös osakemarkkinoilla.

Riskienhallinta

Hajautus toimialakohtaisesti ja maantieteellisesti. Vältettävä konepaja/kuoleva toimialaloukkua

Osakkeissa yksittäisen osakkeen painoarvo lähtökohtaisesti n. 10%. Jos nousee niin antaa nousta, riskienhallinnan takia ei ole täysin välttämätöntä myydä vaikka painoarvo kasvaisikin. Mutta sitä harkitaan joka kerta, etenkin jos kyseessä on pääosin löysien odotusten nostama osake.

Beeta ei merkitse mitään pitemmällä aikavälillä.

35 tykkäystä

Hienosti tehty strategia, ainoa kohta mikä itseä “vaivasi” tuossa oli tavoite että jokainen vuosi on plusmerkkinen. Toiveena tämä tietysti on hyvä, mutta jos vuosi on vaikka syyskuussa -20% pakkasella, niin alatko aktiivisesti vaihtamaan hyviä hevosia tai tekemään muita liikkeitä tms.?

Itselle nämä esim 13% tuottotavoitteet ovat esim 10-vuoden keskiarvoja, eikä yksittäisellä vuodella ole juuri mitään väliä. Tänä vuonna jos saan +50%, niin se vain meinaa että ensi vuonna voi ottaa vähän turskaakin ja silti ollaan tavoitteessa. Jos taas tuo ensivuoden turska yritettäisiin väkisin kääntää plussalle, luultavasti tekisin enemmän vahinkoa kuin jo aiemmin “hyväksi todetulla”-strategialla, ja joulukuu menisikin sitten jo varmaan viputuotteiden parissa :rofl:

6 tykkäystä

Hienosti auki kirjoitettu tavoite ja strategia, mutta kommetoisin kanssa nuita molempia tuottotavoitteita. En mää niitä missään määrin realistisina näillä arvostustasoilla, jos 75% on rahastoissa tai vakaissa yhtiöissä. Multibaggeri-osuus voi toimia tässä markkinatilanteessa ja kokonaissalkku tuottaakkin tavoitteen ja enemmänkin, mutta pitkällä aikavälillä en antaisi tälle suurta todennäköisyyttä.

Toki tavoitteet on varmaan tarkoituksellisesti asetettu ylös :+1:t3:. Hyvä strategia korkeista (minun mielipide) tavoitteista huolimatta.

6 tykkäystä

Nöyrä kiitos kommenteista!
Leikkasin tästä pois harrastuksen rahoitusosion, koska siinä oli ihan tarkat euromäärät mitä kuukausittain olisi tarkoitus osakkeisiin säästää enkä niitä tohtinut jakaa. Eli salkkuun siis on tarkoitus laittaa koko ajan tuoretta rahaa ja se ajatus tuossa jokavuotisessa plus-tuotossa olisi sellainen, että silloin kun indeksi ja sitä kautta mun arvo/laatulaputkin laskettelee pulkkamäkeä pari-kolme vuotta niin silloinkin jotkut muut laput nousee. Ne mun pitää silloin metsästää esiin ja laittaa uusi raha silloin niihin. Ja ehkä jopa nousuvuosia korkeampaa riskinottoa sallin itselleni. Se että pystyykö sillä kampeamaan salkun plussalle jää sitten nähtäväksi, mutta tavoite se silti on! En vaan oikein taipunut ajattelemaan että jonain vuonna rahaa menettäisi, vaikka se ehkä kuuluukin asiaan…
Tiedostan kyllä, että olette molemmat Johnnyboy ja Joker oikeassa, tavoitteet on kauniisti sanottuna “kunnianhimoiset”, rehellisesti sanottuna ahnaat. Syytän kilpailuviettiäni.
Noh, pidän niitä vain suuntaa antavina ja strategisen mindsetin määrittäjinä, en esim. sijoitusanalyyseissäni edes pyri laskemalla laskemaan salkkua sellaiseksi että tuo toteutuu. Tavoite nyt kuitenkin ohjaa mua tutkailemaan kasvu- ja pienyhtiökategoriaa isojen firmojen lisäksi, joihin luontaisesti helposti lukittuisin. Ja lisäksi siinä arvo/laatu- osassa salkkuakin pitäisi pyrkiä pitämään ne indeksin paremman puoliskon firmat ja sitä kautta päästä lähemmäs sitä kaksinumeroista tuottoa.
Se 13% lukuna on ylipäätään vähän sellainen kirkko keskellä kylää indeksin 7% ja poskettomalta tuntuvan 20% välistä. Ja onhan se niin, että todennäköisimmin minäkin häviän indeksille ja siksi rahastojen arvo onkin tarkoitus olla noin suuri :smiley:
Anyway, tulikin näistä mieleen että ehkä täytyykin kirjata jotain vielä vähän tarkempaa itse sijoituspäätösprosessista! Ja ehkä mulla on jonkin verran ristiriitaa tavoitteiden ja toimintaperiaatteiden välillä. Täytyy pohtia.

Ja se 50% osio salkusta joka on “ikipidossa” on tarkoitus myös pitää vaikka laskua tulisi pitemmänkin aikaa yleisen markkinan vetämänä tai vaikka nyt Sampolle joku pieni ja väliaikaiseksi töyssyksi arvioitava itse-aiheutettu kupru kävisikin jos hepat on edelleen isossa kuvassa vireessä.

3 tykkäystä

Joo kyllä juuri noinkin, horisonttia on oltava eikä yksittäinen vuosi ole tärkeä oikeastaan lainkaan!

Ja pitäisi varmaan kirjata erikseen että "Turska on hyvää hengen ravintoa, hyväksyn siis virheeni, nielen tappioni, opettelen läksyni enkä varsinkaan pahenna tilannetta häsläämällä "

1 tykkäys

Voitko avata mitä etf:iä ja rahastoja olet poiminut. En näkisi 13% tuottovaadetta aivan mahdottomana esim nasdaq tai joku vihreä energia rahastolle eli juuri näille megatrendeille. Jos taas joku veikkaisi tälläistä kehitystä Eurooppa indeksille niin se olisi toinen juttu.

Kyllä mulle rahastoissa riittää vähempi kuin 13% vallan mainiosti! Mutta kyllä silläkin puolella tosiaan voi muutakin kuin seiskaa hakea. Rahastot on itse asiassa melko työläitä valita, tarjontaa on valtavasti eikä niihinkään sokkona nimen perusteella viitti betsata kun siellä on vaikka mitä miinoja varsinkin energia- nimen alla. Valintoja:

  • SP500:sta pitää olla aina, siitä lähdetään :smiley:
  • Sitten ilmanen Nordnet Ruotsi on aika hyvä ollut toistaiseksi ja uskon naapuriin myös pitemmän päälle.
  • Ja uusin perinteinen rahasto on Nordnetin kehittyvät markkinat. Haluan Aasiaa omistaa sillä ihmiset ja talouskasvu uskoakseni pitemmällä välillä enimmäkseen siellä/kehittyvillä markkinoilla ja tämä on suht edullinen kuluiltaan.
  • Eurooppaindeksiä tosiaan oli ja meni, rahat siirtyi näihin yllä mainittuihin.
  • Sitten mulla on ja tulee firman sekatyyppistä henkilöstörahastoa joka ei kyllä 13% tuota mutta ei siis tarvitsekaan.

ETF- puolella nimenomaan energiamurros, digitalisaatio eri muodoissaan ja terveydenhuolto on skuupissa. Nää on nyt tällä hetkellä kyllä todella hinnoissaan ja kulujakin on…

  • Energiasta iShares Clean Energy ja Lyxor New Energy.
  • Sitten on tarkoitus lipastaa IT/AI/Cloud- nimikkeisiä ETF:iä eri toimijoilta, esim. Wisdom Tree Cloud Computing tai Lyxor Robotics & AI, iShares vastaavat jne.
  • Myös healthcare-sektorille pitäisi hakea altistusta. iShares Healthcare Innovation esim.

Ostoslistahan on siis pitkä kuin nälkävuosi…

5 tykkäystä

Jos rahastoissa tuotoksesi riittää vähempi kuin 13% pidemmän aikavälin p.a. tuotto, niin silloin puolet sijoituksistasi (suorat osakkeet) pitäisi olla keskimääräistä merkittävästi riskisemmin sijoitettuna, jotta tuohon tuottotavoitteeseesi päästään vähääkään pidemmällä aikavälillä.

Jo keskimäärin 6% ylituotto(tavoite)/v kuulostaa aika härkämäiseltä, mikäli pääomasta 50% on sijoitettu rahastojen kautta riskejäsi hajauttaaksesi. Ja 25% pääomasta ovat ”tylsissä” osinko-osakkeissa.

Karrikoiden kuulostaa siltä, että nykyisellä setupilla tavoittelet lähes tuplatuottoa markkinaan nähden, mutta strategiasi (käytetyt instrumentit) eivät välttämättä odotusarvoisesti tue sitä. Et voi saada yli ajan markkinoita selkeästi korkeampaa tuottoa, jos et ota selkeästi markkinoita korkeampaa riskiä.

8 tykkäystä

Joo, sitä ristiriitaa ehkä tosiaan on. Toisaalta tavoiteasetantahan on myös ehdottomasti mallia Dream Run. EDIT: työpaikallakin (bonus)tavoitteet asetetaan niin, että niiden saavutus on tosiaan maailmanluokan suoritus, käytännössä liki mahdoton :joy:
Availen kuitenkin ajatuksiani vielä lisää, myös itseäni varten.
Rahastoihin liittyen sanoisin, että en henkisesti osaa/kehtaa kohdistaa niihin kaksinumeroista tuotto-odotusta, mutta uskon niistäkin joidenkin tuottavan yli sen keskimääräisen tuoton ja yritän vain valita niitä, ainakin välttää huonommat.

Lisäksi uskon joidenkin tylsien osinko/arvo/laatu- osakkeiden antavan useitakin vuosia ylituottoa ja jopa 2- numeroista tuottoa. Näin olen myös inderes-analyyseistä ollut lukevinani (esim. Wärre ja Konecranes tänä vuonna). Toki niistäkin pitää syklisten osalta sellaisessa strategiassa aina silloin tällöin luopua “ikipidosta” ainakin hieman poiketen. Päästään siis siihen että indeksi on keskiarvo, vertailuindeksin valinta vaikuttaa jne… Ei mulla myöskään ole mitenkään ruusuiset odotukset Helsingin suhteen seuraavalle 10-20 vuodelle, valitettavasti…

Ja tosiaan sillä tietyllä osaa salkkua on tarkoitus ottaa ihan tuhtia riskiä tässä vaiheessa ja prosenttiarvo-ohjeilla hallitaan myös sitä kokonaisriskiä. Eli otankin osin reilusti markkinoiden keskimääräistä riskiä suurempaa riskiä, mutta en halua tehdä sitä liian isolla painolla. Ja tuolla kirjauksella myös kannustan itseäni tekemän sitä metsästystä ja analyysityötä. Lupaavia, vielä tappiollisia firmoja siis näkemyksen mukaan alkuvaiheessaan salkkuun kunhan funda on hallussa.

1 tykkäys

Vilkaisin huvikseni niin viimeisen 10 vuoden ajalta Helsingin pörssistä löytyy vain 8 yhtiötä, joiden osakekurssit ovat nousseet yli 13% vuodessa 10 vuoden ajan. Kun ottaa osingot huomioon voi joukkoon tulla vielä muutama lisää. Mutta hyvin pienestä yhtiöryhmästä puhutaan ja todennäköisyys, että saat poimittua juuri tulevat yli 13% yhtiöt on kyllä aika pieni. Sen sijaan löysin 31 kpl rahastoja, jotka olivat tuottaneet yli 13% vuodessa viimeiden 10 vuoden ajan. En siis lähtisi kategorisesti välttelemään rahastoja.

Sinänsä 13% tuottotavoite tästä eteenpäin on kova. Valistuneet arvaukset markkinoiden tuleviksi tuotoiksi pyörivät siinä 4-7% haarukassa, eli pitäisi 2-3 -kertaistaa markkinatuotto, jotta tavoitteeseen pääsisi. Se on kova tavoite.

4 tykkäystä

Sinuna miettisin tuota Nordnetin kehittyvät markkinat rahastoa vielä hiukan. Kulut 0.39% ja on synteettinen, kun taas Is3n etf kattaa todella laajasti kehittyvät markkinat ja on fyysinen, kulut 0.18%.

2 tykkäystä

Osta ja unohda taktiikalla - varsinkin jos on hajautettu salkku - tämä on varmasti todella epätodennäköistä. Mutta eipä helsingin pörssiä (ainakaan isompia yhtiöitä) kannata ilman osinkoja vertailla. Sampokin on tuottanut joku 12% 10 vuodessa, kunhan muistaa ne osingot lisätä.

2 tykkäystä