Sijoitusstrategiasi

Kun mä törmäsin indersoin ja lähdin laittaa rahaa pörssiin luin mielenkiinnolla Harvian, Qt:n ja Kamuxin ketjuja. Kaksi vaikutti tylsältä ja yksi kalliilta. Kamux tais pyöriä 5e hujakoilla ja harvia oli 9e silloin. En ostanut. Ostin Nokiaa, kun järjestivät shokin markkinoille ja osake sukelsi (tutkin ja pohdin tätä siirtoa ensin 2vko).

Muutamia kertoja Nokia nousi huhujen perustella, mutta en myynnyt ja sitten rallateltiinkin oikein rytinällä alas koronan vuoksi. Itsellä ei ollu mitään mahdollisuutta laittaa lisää rahaa markkinalle, joten en päässyt hyödyntämään laskua. Ainoastaan ihailemaan sulanutta salkkuani.

Nokiat myin hyvän q2 nosteen aikana voitolla, kun Veritzon huhut häiritsivät ja takas hyppäsin kyytiin myöhemmin halvemmalla. Jos oisin odotellut, niin oisin saanut vielä halvemmalla ja enemmän. Mutta kun ei tässä selvänäkijöitä olla. WSB hullunmylly aikaan taas myin Nokiat, koska näytti siltä, ettei nousun syynä ollut niinkään funda vaan hype. Myin noin 4 eurolla, jos olisin odotellut oisin saanut 90cent enemmän, mutta kun ei ole sitä kristallipalloa.

Olen siis kahdesti myynnyt ja ostanut Nokiaa. Kahdesti mun yli 3e noksut on pyörineet kahden euron paikkeilla ja on useempi kuukausi menty osakkeet miinuksella. Mutta se on näin jälkeenpäin helppoa todeta, että ois pitänyt odottaa. Ja sama myyntien kanssa.

Silti, vaikka en ole juurikaan peesaillut ja salkku on romahdellut, on toisen tuotto 2018 joulukuusta ollut 50% ja toisen, jonka syksyllä avasin 30%.

Ei siksi, että olisin jotenkin onnistunut osakepoiminnoissa, vaan koska olen hyväksyt että olen ihminen ja pysynyt strategiassani.

Eli ei kannata hirveesti harmitella ajoituksia. Muistuttelen aina itseäni, että on syy miksi mä en ole uutisissa kommentoimassa kursseja ja se sama syy estää mua ajoittamasta myyntejä ja ostoja oikein.

5 tykkäystä

Laitetaan tännekin. Itse olen nuori indeksirahasto-sijoittaja, aloitin 3.5v sitten.
Tärkeintä on stressittömyys, tällä salkulla ei tarvitse ajoittaa, eikä tarvitse pelkää romahduksiakaan niin paljoa. Otan vähän näkemystä etf:illä, mutta ihan vain oman mielenkiinnon ylläpitämiseksi.

Runko, eli yli 60% on SP500 etf, Nasdaq100 etf, Norja ja Suomi indeksit.

Ite tykkään että jenkit on mukana, siellä on talouden veturit ja isoimmat firmat Amazon, Alphabet, Apple, Tesla jne. Handelsbanken USA indeksi ja SXR8 on ollut jees. Älypuhelimet, nettikaupat, nettihaut, striimaus, mihin ne katoaisi, päinvastoin kasvaa vielä hurjasti. Applella on niin paljon käteistä että se voisi ostaa koko Suomen ja tehdä meistä kaikista puhelimenosien rakentajia tehtaalle. Ei noi faangit oo enää mitään riskisiä kuplalappuja. Ne kerää maailman parhaat osaajat ja työntekijät joka itsessään jäätävää arvoa. Lundmark ei vältsyyn pääsisi edes kopiokonevastaavaksi noihin firmoihin.

Nordnet indeksirahastot on loistavia kun niissä on kulut 0, niitä voi tankata aina pulkkamäessä ja kuukausisäästöllä. Norjan indeksillä voi kattoo ostopaikkoja öljyn ja bensan hinnan mukaan, liikkuu paljon samalla tavalla, Ruotsi liikkuu myös eri tavalla kun ei ole eurossa ja kruunun hinnan mukaan löytää tankkauspaikkoja.

Klassikko etf on IS3N joka kehittyville markkinoille, eli Kiina & aasia hyvin edustettuna.

Vielä kun ottaa skidisti rajatumpaa näkemystä, Nasdaq100 etf seuraa vielä tiiviimmin noita jenkkien tekkiyhtiöitä ja itellä on myös VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF jolla pääsee pelialaan kiinni, tämäkin kk-säästö mahdollisuus Nordnetissä. Inderesin haippiosakkeet QT, Talenom, Revenio jne. löytyy tosta Evlin Suomi pienyhtiörahastosta, jos haluaa siihen junaan.

Oma salkku on nyt melko passiivinen, mutta 3.5 vuodessa 110% tuotto eli tuplattu salkku näinkin nopeasti. Ihan snadi pelisalkku on myös, jossa sellasia firmoja joita kiinnostaa seurata Remedyä yms. mutta 0.5%. salkusta, eli ei nyt haittaa vaikka feilaisi.

14 tykkäystä

Itse vasta vähän alle puoli vuotta sijoittanut ja vähän vielä hukassa strategiani kanssa, mutta pääosin ainakin pyrin olemaan kasvusijoittajana ja usein tulee liityttyä muiden sopulien joukkoon. Enimmäkseen sijoitan suomalaisiin osakkeisiin mutta koittanut hajauttaa myös muutamiin ulkomaisiin ja mahdollisimman usean eri alan toimijoihin. Itse kun en (vielä) mikään miljonääri ole niin pyrin kuitenkin pitämään sijoitukset maksimissaan 5-10 eri yhtiöön että on vara ostella aina lisää ja hajauttaa myös ajallisesti. Lisäksi olen myös pitkäaikainen sijoittaja eli ihan vaikka eläkkeelle asti.

Saa kertoa mielipiteitä ja jos olisi jotain hyviä neuvoja

3 tykkäystä

Uuden sijoittajan ongelma on arvostustasojen hahmottaminen, vaikka Inderesin Vilen aika ajoin heittää, että “kyllä minä pystyisin kaverilleni salkun rakentamaan näistä ja puheväleissä oltaisiin 5v päästä”(ei tarkka lainaus), niin omasta riski&tuotto näkökulmasta sitä hajautettua suomi-salkkua ei pystyisi rakentamaan. Edustan tässä tietysti ajatus-marginaalia, minun tuotto-odotukseni ja vaatimukseni on paljon indeksiä korkeammalla.

1 tykkäys

Tismalleen samaa mieltä, heitän vaan vastapalloon että en itsekään saisi Suomi-salkkua koottua, muttei suinkaan tuotto-odotuksen, vaan vähäisen hajautuksen ja siitä aiheutuvan riskin takia. Toiselle tuotto-odotus ei ole vaaditulla tasolla ja toiselle riskinhallinta. Strategioita ja tavotteita on yhtä monta kuin on sijoittajia. Antaa vaan aikaa itselle sen oman jutun löytämiseen, ei sen tarvitse heti olla selvillä.

Olen omaa strategiaa pohtinut viime aikoina ja tullut siihen tulokseen, että sitä ei ole. Epäilen myös, että moni viimeaikoina sijoittamisen aloittanut on liikkeellä ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta, tavoitteita ja haaveita ehkäpä enemmänkin. Voin olla hyvin väärässäkin, mutta kun seuraa keskusteluja, jotka eivät ole varsinaisesti sijoittamiseen suuntautuneita, välittyy niistä herkästi tällainen tunne.

Itsellä ei ole suuria tavoitteita, tai haaveita asian suhteen, mutta mitä strategiaan tulee, olisin valmis maksamaankin jonkun hinnan siitä, että asian päälle ymmärtävän hlön kanssa sellainen rakennettaisiin. Mikä sitten on taho jonka puoleen tällaisen asian kanssa kääntyä? Tai jos joku oman strategiansa luonut ja siinä pitkään pysynyt haluaisi avata keinoja ja prioriteetteja, mitkä ohjasivat omansa luomista, olisin kiitollinen siitäkin.

7 tykkäystä

Sama käynyt mielessä, kuin myös se että joku joka osaa arvioida mun salkkuni tekisi sen (maksua vastaan toki).
En ole vielä aktivoitunut, mutta on käynyt mielessä kysellä kustannuksia moiseen.

1 tykkäys

Vuosikymmenen aikana on ollut mahdollisuuksia ostaa omasta mielestäni ns. järjettömiä kohteita. Näin ostotoimeksiantojen ulkopuolelle ovat jääneet esim. Tesla ja Bitcoin. Sijoitusstrategiana olisi tietenkin voinut olla: osta pienellä summalla tulevaisuuden megatrendien mukaisia kohteita ja anna niiden kehittyä miten kehittyvät pitkällä aikavälillä. Osa nollaantuu, osa nousee ja osa menee sinne tänne. Olennaista on laittaa vain sen verran pelimerkkejä pöydälle, jotta on kestävyyttä hävitä vaikkapa kaikki.

Muutamat “piirongin pohjalle unohtuneet” multibaggerit, jos niitä sattui ostamaan, antaisivat mahdollisuuden pitää itseään järkevänä sijoittajana, kun tuli ostettua omasta mielestään järjettömiä kohteita. No nyt viime aikoina on tullut ostettua pienillä summilla kaikenlaista. Tosin on ollut vaikeaa olla myymättä, kun vielä saisi jotain, ja toisaalta kun ovat nousseet ja pelkää häviävänsä osan tuotosta.

Vaikka kävisi niin huonosti, että multibaggeri ehtisi nollaantua, niin todellisuudessa häviäisin omaa rahaa vain alunperin sijoittamani pelimerkit. Tätä itselleni muistutellen en ole myynyt muutamaa hyvin noussutta kohdetta. (Juu joskus on myytävä, en vain tiedä milloin :thinking:.)

2 tykkäystä

2000-luvulla syntyneenä sijoittana minulla on sijoitusvuosia takana hyvin rajallinen määrä. Kornakriisin ajoin kuitenkin jo omaan varallisuuten nähden isolla osakepainolla ja sain maistiaisen siitä miltä tuntuu, kun salkku pienenee silmissä. Strategiani sijoitusten tekemiselle on vasta muotoutumassa ja tässä kohtaa haluankin olla avoin kaikille tyyleille ja tavoille harrastaa sijoittamista. Sijoitusstrategiani kovan ytimen muodostaakin uuden oppiminen. Niin väsynyttä, kun se nykypäivän TikTok-treidaajien 8% päivänousujen rinnalla onkaan, niin itse vietän vapaa-aikaani kirjallisuuden ja netistä löytyvän materiaalin parissa, jossa puhutaan muustakin kuin meemiosakkeista.

Itse sijoitukset ovat mielestäni tässä kohtaa sijoitustaivaltani paljon merkityksettömässä osassa strategiani kuin uuden oppiminen. Sijoituksiakin kuitenkin on kertynyt ja omasta palkasta opiskeluiden ohessa olen saanut säästettyä salkkuni reilusti viisinumeroiseksi. Sijoittamisen aloitin indeksisijoittamisella, josta kuitenkin hyvin nopeasti siirryin suorien osakkeiden pariin. Indeksisijoitukset muodostavat tällä hetkellä noin 30% salkustani. Miksi siirryin suoriin osakesijoituksiin, vaikka todennäköisyydet indeksin voittamiseen ei ole puolellani? Kilpailuhenkisyys, itsensä haastaminen, uuden oppiminen, itsensä-, maailman- ja yritystoiminnan ymmärtäminen, ja listahan jatkuu tästä vielä paljon pidemmällekin. Olisi naivia väittää ettei tavoitteenani olisi myös rikastuminen tällä mukavalla harrastuksella. Enemmän tästä on kuitenkin muodostunut elämäntapa, jonka lisämausteena rikastuminenhan on mahtava lisä.

Harva muutaman vuoden sijoittamista harrastaneena voi tuskin osaa sanoa ymmärtävänsä yritysten liiketoimintaa ja yritysten taseita erinomaisesti. Onneksi tässä kohtaa apuun tullee @inderes, jonka ansiosta meistä jokainen pystyy lukemaan analyysiä ja tekemään hyviä osakepoimintoja. Onko salkkuni siis täynnä Qt:ta ja Reveniota? EI valitettavasti ole. Sijoitustaipaleeni alussa määrittelin, että minun on ymmärrettävä omistamieni yritysten liiketoimintaa “jollakin tavalla”. Näin lavea määritelmä antaisi mahdollisuuden ostaa vaikka mitä kuuraketteja, mutta näin en ole kuitenkaan toiminut. Tätä ratkaisua olen toki moneen kertaan harmitellut, mutta muutamien tuhansien sijoitus näihinkään yrityksiin ei kuitenkaan tule vaikuttamaan siihen pitkään peliin millään tavalla, joten painotan itselleni taas oppimisprosessia! Salkkuni sisältöä avaan tarkemmin mielelläni tulevaisuudessa siihen tarkoitetussa ryhmässä.

Sijoitustrategiani muodostuessa olen huomannut omaavani arvosijoittajan piirteitä, mutta kovasti kiehtoo myös ajatus kasvusta kohtuu hintaan. Strategisiin yksityiskohtiin palaan toivottavasti ajan kanssa. Täältäkin foorumilta ja ystäväpiiristäni löytyy paljon nuoria ja aloittelevia sijoittajia, jotka vaivaavat salkkuansa useasti. Itselläni ei ole koko sijoitusurani aikana kertynyt yhtään myyntitoimeksiantoa. Vaikka indeksin olen onnistunut voittamaan, on moni ystäväni tehnyt minua kovempia tuottoja. Tästä huolimatta aion PYSYÄ sijoitussuunnitelmassani. Jatkan opiskelua ja jätän treidaamisen muille.

21 tykkäystä

Oikeastaan pyrin noudattamaan vain muutamaa sääntöä. En halua pienentää mahdollisuuksia tienata rajaamalla itseäni turhaan kasvu/arvo akselille.

Sääntöni siis ovat

  1. En ikinä lähde hypejunan kyytiin
  2. Tutkin erityisen innokkaasti juuri kyseisenkin ajan vihatuimpia osakkeita/sektoreita, ostopäätöksen tee kuitenkin vastasilloin, kun olen huolellisesti arvioinut, että onko viha vain ohimenevä ilmiö vai onko viha tullut jäädäkseen

Sääntöjäkin on turha itselleen laatia liikaa toimintaa rajoittamaan. Hypestä vielä sen verran, että itse arvioin osakkeen hypetasoa ihan voluumimittareilla, mutta myös sillä että kuinka paljon osaketta näkyy Inderesin osta/myy- ketjussa. Ellei toisena tai kolmentana ehdi hyvään keissiin mukaan ennen sitä hypen alkamista, niin jätän homman suosiolla väliin. Siinä vaiheessa, kun kolmetta päivää putkeen uusia nimimerkkejä kertoo hypänneensä johonkin junaan mukaan, niin on usein jo aivan liian myöhäistä.

4 tykkäystä

Puolessa välissä tekstiä mietin että miten sanoisin ystävällisesti että sijoita indeksiin pienellä vivulla. Varma ja helppo ylituotto. Sitten alkoi kuulostamaan jotenkin tutulta tekstiltä. Solteqin kohdalla tajusin tulleeni huijatuksi. Pohjolan eka on vain vaihtanut avatarinsa ja keksinyt hienomman metaforan käännekasvuyhtiösijoittamiselleensa.

Olen pitkään jo ajatellut peesaavani sitten seuraavassa casessa. Solteqin jotenkin misssin kun oli pitkä vikkonloppu ja hinta oli jo noussut yli kahden euron. Nattopharmassa ajattelin että aikaa on vielä eikä ole kiire kunnes se menikin menojaan. Leijonaan sitten hyppäsin päivän myöhässä 2centtiä vajaa ATH ja myin yleisen WSB paniikin jälkeen pienellä tappiolla. Mutta joku päivä vielä.

7 tykkäystä

Hyvä kirjoitus.
Olisi mielenkiintoista kuulla millaisella kiikarilla kultaista kärsäkästä aletaan filtteröimään isosta massasta?

1 tykkäys

Sijoittaminen on tiimityötä. Etsi sä ne voittajaosakkeet, niin foorumilaiset voi hoitaa sen holdaamisen :sunglasses: :joy:

Ps. Hattu päästä kunnianhimoisella strategialla norsujen kaatoon. Veikkaisin, että koviin YTD kyyteihin voi tulla vuosittain kiire, että aina joukko löytäisi nämä/tämän saman “aliarvostetun” osakkeen vuosittain. Syteen tai saveen?

11 tykkäystä

Jotakin foorumi kisailu varten laitoin kädet saveen ja tutkin kaikki First Northin ja Small capin yritykset. Sorttasin nämä sillä perusteella mitkä on eniten laskeneet ja koitin löytää jotain merkkiä käänteestä. Löysin Nexstimin. Mutta piti löytää kolme. Ja tämä sotki palettia ja toiseksi valikoitui korona häviäjä Eezy. Kolmanneksi arvoin Savosolarin mutta tästä tuli huono maku suuhun. Koska ajattelin näitä sitten triplettinä en ymmärtänyt laittaa panosta Nexstimin vaikka se vaikutti erittäin potentiaaliselta. Sen jälkeen noin nelinkertaistunut.

2 tykkäystä

Hyvä ja jotenkin hienosti massasta poikkeava teksti! Arvostan rehellisyyttä itseään kohtaan ja se että osaat rehellisesti nimetä heikkouksia/vahvuuksiasi sijoittamisessa olet askeleen edellä monia muita. Moni keltanokka luulee olevansa hyvä sijoittamisessa. Joten ymmärrän kyllä motiivit tai pointit mitkä ovat ajaneet sinut tuohon nykyiseen strategiaan. Itse olen vähän päinvastainen; tunnistan itsessäni toisinaan laiskuutta lukea raportteja ja olen keskivertoa huonompi pyörittelemään numeroita, mutta toisaalta en koe vaikeaksi istua hyvän yhtiön mukana pidempiäkin aikoja ja olen hyvä myös arvioimaan omistamiani yhtiöitä ns ulkopuolisen silmin.

Tärkein oppi mielestäni on älä häviä rahaa, älä mene poikki, pysy pelissä mukana. Eli joskus täytyy ottaa myös se puolustustaktiikka käyttöön välttääkseen game overin. Ohilaukauksia ja huonoja aikoja tulee kaikille. On liki mahdotonta että jokainen poiminta onnistuu. Tämä oli vähän vaarallisen kuuloinen kohta: Tämä valitsemani sijoitusstrategia on kuitenkin kovin virheherkkä ja nojaa vahvasti jatkuvaan eksekuutioon, eli koko ajan täytyy pitää silmät ja korvat auki, sekä mieli vireänä. Virheisiin ei siis ole varaa… Kaikki nimittäin tekevät virheitä, joten niihin nimenomaan pitäisi olla varaa. Jos sijoittaminen on perusluonteeltaan lähes säännöllistä virheiden tekoa, miksi strategian pitäisi olla virheherkkä. Mielestäni on kuitenkin taas hölmöä missata potentiaalinen case sen takia, ettet juuri nyt pysty panostamaan siihen isosti suuren riskin takia. Miksei siis pienesti ja lisätä panosta rohkeasti sitten kun riski laskee? Eli kun hävitään hävitään vähän, ja kun voitetaan voitetaan paljon. Tarviiko sitä pelata suoraviivaista kaikki tai ei mitään -peliä. Näin siis ainakin itse koen tämän. Toivottavasti olet ottanut nämä asiat huomioon. Onnea matkaan!

23 tykkäystä

Tälläisten kirjoituksien lukeminen vetää viikinkipäällikön mielen nöyräksi. Aiheuttaa toki samalla hyvää mietiskelyä oman salkun suhteen. En ole koskaan norsupyssyllä ampunut enkä tiedä pitäisikö minun edes moista yrittää. En toki roiski ympäriinsä enkä vain peesaile. Jokainen yhtiö omassa salkussani on ollut kyllä oman tutkinnan tulos ja toisaalta koronakuopan aiheuttama halpuutuskin aikaansai osan ostoista.

Salkussa tällä hetkellä 8 yhtiötä, ei voi puhua liiasta hajautuksesta. On osinkoa,arvoa ja kasvua. Kasvu on isoimmassa painossa.

Sitten siihen strategiaan.
-Osta yritystä minkä näet olevan hyvä kohde 5+ vuoden päästä.

-Mieti että miten muut ihmiset näkevät tämän yhtiön.

-Älä hätäile. Hyväksy että osakkeen hinta nousee ja laskee,firma ei välttämättä muutu miksikään vaikka kurssi heiluukin.

-Istu käsiesi päällä.

Itse näen sijoittamisen hyvänä itsetutkiskeluna. Olen analyyttinen ja laskelmoiva ihminen ihan siviilissäkin ja ajattelen asioita niinsanotusti tulevaisuuteen tähdäten.
En ole kummoinen osakepoimija enkä sijoittaja,vielä.

Miten sitten tuo kohta numero yksi onnistuu omalla kohdallani? Luen raportteja,tutustun alaan ja yritykseen sekä selvitän kilpailijat. Rahaa ei kannata heittää hukkaan koskaan.

Viikinkipäällikön kypärä alkaa tärisemään päässä jos riskiä on liikaa. Tässä syy miksi en aktiivisesti yritä poimia niitä timantteja pörssistä,niissä on suuri riski.
Joskus tylsyys on hyvästä mutta jos sitä maustaa vähän riskisemmällä lähestymisellä niin silloin vielä parempi.

12 tykkäystä

Tässä pitää vähän haastaa. Tämähän perustuu siihen akateemiseen tutkimukseen joten sen on oltava totta? Se vain perustuu virheelliseen alkuoletukseen jossa osakkeiden tulevaisuuden tuotot olisivat normaalijakautuneita. Näin ei missään nimessä ole. Valtaosa osakkeista häviää indeksille ja pieni kourallinen käytännösä generoi kaikki tuotot, siis pitkässä juoksussa.

Pieni hajautus on sinulle varmasti riittävä kun teet tutkimuksen huolella ja laajempi hajautus olisi siten pois yhtiöihin tutustumisesta. Monet vain käyttävät tätä samaa argumenttia ns laiskasti puolustaakseensa yltiöriskistä keskitettyä lottosalkkuaan vaikka juuri heille sopisi reilusti laajempi hajautus.

7 tykkäystä

Elefanttivertauksesi aivan loistava :+1:

Osin samantyylistä ajattelua itselläni. Tosin oma kriteerini on 100% kolmessa vuodessa yhtiöön jonka voin uskoa pärjäävän myös pitkällä tähtäimellä. Annan itselleni aikaa niitä paperikäsiä kovettaa. Suunta on ollut siinä onneksi oikea viime vuodet

1 tykkäys

Huhhuh, nyt kuulostaa sijoittaminen helpolta! Kirjoituksesi aiheesta oli tähän asti oikein hyvää pohdintaa mielestäni, mutta nyt alkoi ihmetyttää. Tätähän me kaikki yritämme ja haluamme, eikö? Löytää parasta tuottoa pienimmällä riskillä jonka olemme valmiita sietämään. Omalla kohdallani hajautus pienentää riskiä ja myös tuottoa, mutta sen olen valmis hyväksymään. Koitin aikaisemmin mennä isommalla riskillä metsästäen isoa tuottoa, mutta yöunet siinä alkoi kärsiä kun kk-palkka saattoi sulaa päivässä. Näin Koronan jälkeen moni on kasvattanut riskiään koska viime vuonna näihin aikoihin sijoittaessa se todellakin kannatti. Mitä mieltä olet, kannattaako enää? Kuinka paljon riskiä pienentää 20 tunnin taustatyö mikroyhtiöstä jolla ei ole esim. analyytikkoseurantaa? Saatko tuolla määrällä edgeä verrattuna siihen, että yhtiö raportoi luvut vaikka 6kk välein, ja siinä välillä pidät kädet ristissä ja toivot parasta?
Ei millään pahalla, mutta hieman pitää haastaa, varsinkin kun olet saanut täällä sellaisen aseman, että monet helposti lähtee peesaamaan.

15 tykkäystä

Evolution Gaming. Ootko tutustunut?

edit. no okei, ei tossa kyllä paljoa Sampoa ole :smiley:

5 tykkäystä