Osakesijoittaminen

Sijoitusstrategiasi

Minulla on nyt 6kk takana sijoittelua.

Alkuun tuli tehtyä kaikki ne turhimmat virheet, mitä voi tehdä:

• “Ööh, Nokia varmasti nousee!” ja kohta oltiin isosti miinuksella.

• Ostin pieniä eriä osakkeita. Jolloin luonnollisesti kulut söivät hyvistäkin osakkeista sitä tuottoa.

• Liian vähän ennakointia siinä, että saako sijoitukselle tuottoa lähiaikoina, vai olisiko vain fiksumpi odottaa ja ostaa sellaista, mistä jotain olisi otettavissa irti.

• Osakesäästäjien liittoon tuli liityttyä myös turhan myöhään. Aika paljon olisi kuluissa säästänyt rahaa, jos olisi heti perehtynyt tuohon.

Tämän palstan löytäminen olikin melkoinen muutos omalle seikkailulleni. Ensinnäkin tätä kautta löytyy yrityksiä joista ei muuten luultavasti itse tulisi kuultua kuin vasta siinä vaiheessa, kun arvostus on jo huipussaan. Alun virheistä oppien taktiikka onkin ollut seuraavanlainen:

• Hajauta
  • Osta isompia eriä osakkeita
  • Tutki ja mieti, mitä juuri sillä ostolla hyödyt vs. joku toinen itseä kiinnostava osake. (Aina ei tietenkään osu ja prosentit olisivat huomattavasti paremmat, jos Smartti olisi napattu aikaisemmin salkkuun ja Shellin sijaan ostettu jotain hypeosaketta).
  • Kuuntele viisaampia ihmisiä.
  • Ota hallittuja riskejä (WSB, josta tuli tuplattua oma panostus ja vielä toinen leikki menossa Sundialin kanssa)
  • Mieti myös osinkotuottoja, ei pelkästään kasvua.
  • Seuraa aktiivisesti, mitä tapahtuu ja katsele niitä uusia kohteita.
  • Luovu typerästä säännöstä, että ostan vain x määrällä per kuukausi, jos/kun hyvä osake tulee vastaan.

Pahintahan tässä on, että kohteita olisi, mutta pääoma on kiinni nyt osakkeissa ja myyntipaikkoja ei ole ollut. Asetin itselleni rajan, että missä määrin pidän käteistä käyttötilillä elämistä ja äkillisiä menoja varten ja siinä pysyn. Toki seuraavasta tilistä jää taas säästöjä ja sitten pitää katsella, että mitä haluan.

Pyrin siis tosiaan hajauttamaan ostoja niin kasvuyrityksiin, penniosakkeisiin (jos näen yrityksessä jotain potentiaalia) ja osinkoa maksaviin osakkeisiin. Haluan ymmärtää edes alustavasti yrityksen markkinan ja sen potentiaalin. Kaikkea en varmasti tajua, eikä jokaiselta alalta voi tietää kilpailijoita ja riskejä. Mutta idean pitää tuntua alustavasti hyvältä ja sen jälkeen tutkitaan, että onko rahojen upottaminen juuri siihen yritykseen jossain määrin järkevää.

Tällä hetkellä ei kovin montaa hutia ole. Pahimpana on Smartti, jota onnistuin ostamaan arvostuksen ollessa huipulla ja se saamarin Nokia, josta en halunnut luopua edes tuon WSB:n yhteydessä, kun se hetkellisesti kävi jopa euron tai parin verran plussalla.

Seuraavaksi pitää pystyä kehittämään päätäni myyntien ajankohtien suhteen (älä ahnehdi) ja yrittää päästä eroon fomosta.

4 tykkäystä

Tuuppas sanomaan sama parin vuoden päästä jos nyt jaksoit holdata :smiley:

Ootko miettinyt aikajännettä? Smartin vaihto ei ole kummoinen. Kuukausitasollakin kovaa heiluntaa. Toki voidaan pohtia olisitko teknisen analyysin keinoin voinut ostas halvemmalla. Fundat ei oo tässä parin kk sisällä muuttuneet.

5 tykkäystä

Kyllä mietin aikajännettä. En minä ole Smartista luopunut todellakaan. Lähinnä ärsyttää, että se osto osui juuri siihen piikkiin. Pari päivää myöhemmin ja olisi saanut huokeammalla hinnalla tai enemmän osakkeita. Pointtina siis tuossa Smartissa, että se on Nokian ohella ainoa osake, joka on merkittävästi miinuksen puolella. Itse yritykseen ja heidän tuotteeseen toki uskon ja odotan, että tuosta vielä punainen muuttuu iloisen vihreäksi pitkällä aikajänteellä.

Ja tuo on itsellä yksi, mikä pitää opetella, että ei ole pakko juuri sillä hetkellä napata, vaan pitäisi löytyä vähän malttia ja katsoa, mihin se edes päivän sisällä liikkuu se kurssi.

Noh… Ei kannata välttämättä päivän tai viikon tasolla kurssia tuijottaa missään osakkeessa.
Jos minkä tahansa osakkeen funda ja numerot tuntuu hyvältä ja uskoo osakkeen olevan hyvä sijoitus vielä 5+ vuoden päästä niin ei kannata itseään soimata jos nyt tuli ostettua “kalliilla”. Kyllä se buy and forget toimii jos vain näkymät ja ydin liiketoiminta on hyvää. Itsetutkiskelu ja itsensä kehittäminen on osa tätä sijoitus hommelia. Joku voisi jopa sanoa että tämä sijoittaminen ja sen filosofia tekee hyvää ihmiselle itselleen

5 tykkäystä

Kun mä törmäsin indersoin ja lähdin laittaa rahaa pörssiin luin mielenkiinnolla Harvian, Qt:n ja Kamuxin ketjuja. Kaksi vaikutti tylsältä ja yksi kalliilta. Kamux tais pyöriä 5e hujakoilla ja harvia oli 9e silloin. En ostanut. Ostin Nokiaa, kun järjestivät shokin markkinoille ja osake sukelsi (tutkin ja pohdin tätä siirtoa ensin 2vko).

Muutamia kertoja Nokia nousi huhujen perustella, mutta en myynnyt ja sitten rallateltiinkin oikein rytinällä alas koronan vuoksi. Itsellä ei ollu mitään mahdollisuutta laittaa lisää rahaa markkinalle, joten en päässyt hyödyntämään laskua. Ainoastaan ihailemaan sulanutta salkkuani.

Nokiat myin hyvän q2 nosteen aikana voitolla, kun Veritzon huhut häiritsivät ja takas hyppäsin kyytiin myöhemmin halvemmalla. Jos oisin odotellut, niin oisin saanut vielä halvemmalla ja enemmän. Mutta kun ei tässä selvänäkijöitä olla. WSB hullunmylly aikaan taas myin Nokiat, koska näytti siltä, ettei nousun syynä ollut niinkään funda vaan hype. Myin noin 4 eurolla, jos olisin odotellut oisin saanut 90cent enemmän, mutta kun ei ole sitä kristallipalloa.

Olen siis kahdesti myynnyt ja ostanut Nokiaa. Kahdesti mun yli 3e noksut on pyörineet kahden euron paikkeilla ja on useempi kuukausi menty osakkeet miinuksella. Mutta se on näin jälkeenpäin helppoa todeta, että ois pitänyt odottaa. Ja sama myyntien kanssa.

Silti, vaikka en ole juurikaan peesaillut ja salkku on romahdellut, on toisen tuotto 2018 joulukuusta ollut 50% ja toisen, jonka syksyllä avasin 30%.

Ei siksi, että olisin jotenkin onnistunut osakepoiminnoissa, vaan koska olen hyväksyt että olen ihminen ja pysynyt strategiassani.

Eli ei kannata hirveesti harmitella ajoituksia. Muistuttelen aina itseäni, että on syy miksi mä en ole uutisissa kommentoimassa kursseja ja se sama syy estää mua ajoittamasta myyntejä ja ostoja oikein.

5 tykkäystä

Laitetaan tännekin. Itse olen nuori indeksirahasto-sijoittaja, aloitin 3.5v sitten.
Tärkeintä on stressittömyys, tällä salkulla ei tarvitse ajoittaa, eikä tarvitse pelkää romahduksiakaan niin paljoa. Otan vähän näkemystä etf:illä, mutta ihan vain oman mielenkiinnon ylläpitämiseksi.

Runko, eli yli 60% on SP500 etf, Nasdaq100 etf, Norja ja Suomi indeksit.

Ite tykkään että jenkit on mukana, siellä on talouden veturit ja isoimmat firmat Amazon, Alphabet, Apple, Tesla jne. Handelsbanken USA indeksi ja SXR8 on ollut jees. Älypuhelimet, nettikaupat, nettihaut, striimaus, mihin ne katoaisi, päinvastoin kasvaa vielä hurjasti. Applella on niin paljon käteistä että se voisi ostaa koko Suomen ja tehdä meistä kaikista puhelimenosien rakentajia tehtaalle. Ei noi faangit oo enää mitään riskisiä kuplalappuja. Ne kerää maailman parhaat osaajat ja työntekijät joka itsessään jäätävää arvoa. Lundmark ei vältsyyn pääsisi edes kopiokonevastaavaksi noihin firmoihin.

Nordnet indeksirahastot on loistavia kun niissä on kulut 0, niitä voi tankata aina pulkkamäessä ja kuukausisäästöllä. Norjan indeksillä voi kattoo ostopaikkoja öljyn ja bensan hinnan mukaan, liikkuu paljon samalla tavalla, Ruotsi liikkuu myös eri tavalla kun ei ole eurossa ja kruunun hinnan mukaan löytää tankkauspaikkoja.

Klassikko etf on IS3N joka kehittyville markkinoille, eli Kiina & aasia hyvin edustettuna.

Vielä kun ottaa skidisti rajatumpaa näkemystä, Nasdaq100 etf seuraa vielä tiiviimmin noita jenkkien tekkiyhtiöitä ja itellä on myös VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF jolla pääsee pelialaan kiinni, tämäkin kk-säästö mahdollisuus Nordnetissä. Inderesin haippiosakkeet QT, Talenom, Revenio jne. löytyy tosta Evlin Suomi pienyhtiörahastosta, jos haluaa siihen junaan.

Oma salkku on nyt melko passiivinen, mutta 3.5 vuodessa 110% tuotto eli tuplattu salkku näinkin nopeasti. Ihan snadi pelisalkku on myös, jossa sellasia firmoja joita kiinnostaa seurata Remedyä yms. mutta 0.5%. salkusta, eli ei nyt haittaa vaikka feilaisi.

13 tykkäystä

Itse vasta vähän alle puoli vuotta sijoittanut ja vähän vielä hukassa strategiani kanssa, mutta pääosin ainakin pyrin olemaan kasvusijoittajana ja usein tulee liityttyä muiden sopulien joukkoon. Enimmäkseen sijoitan suomalaisiin osakkeisiin mutta koittanut hajauttaa myös muutamiin ulkomaisiin ja mahdollisimman usean eri alan toimijoihin. Itse kun en (vielä) mikään miljonääri ole niin pyrin kuitenkin pitämään sijoitukset maksimissaan 5-10 eri yhtiöön että on vara ostella aina lisää ja hajauttaa myös ajallisesti. Lisäksi olen myös pitkäaikainen sijoittaja eli ihan vaikka eläkkeelle asti.

Saa kertoa mielipiteitä ja jos olisi jotain hyviä neuvoja

2 tykkäystä

Uuden sijoittajan ongelma on arvostustasojen hahmottaminen, vaikka Inderesin Vilen aika ajoin heittää, että “kyllä minä pystyisin kaverilleni salkun rakentamaan näistä ja puheväleissä oltaisiin 5v päästä”(ei tarkka lainaus), niin omasta riski&tuotto näkökulmasta sitä hajautettua suomi-salkkua ei pystyisi rakentamaan. Edustan tässä tietysti ajatus-marginaalia, minun tuotto-odotukseni ja vaatimukseni on paljon indeksiä korkeammalla.

1 tykkäys

Tismalleen samaa mieltä, heitän vaan vastapalloon että en itsekään saisi Suomi-salkkua koottua, muttei suinkaan tuotto-odotuksen, vaan vähäisen hajautuksen ja siitä aiheutuvan riskin takia. Toiselle tuotto-odotus ei ole vaaditulla tasolla ja toiselle riskinhallinta. Strategioita ja tavotteita on yhtä monta kuin on sijoittajia. Antaa vaan aikaa itselle sen oman jutun löytämiseen, ei sen tarvitse heti olla selvillä.

Olen omaa strategiaa pohtinut viime aikoina ja tullut siihen tulokseen, että sitä ei ole. Epäilen myös, että moni viimeaikoina sijoittamisen aloittanut on liikkeellä ilman sen kummempaa suunnitelmallisuutta, tavoitteita ja haaveita ehkäpä enemmänkin. Voin olla hyvin väärässäkin, mutta kun seuraa keskusteluja, jotka eivät ole varsinaisesti sijoittamiseen suuntautuneita, välittyy niistä herkästi tällainen tunne.

Itsellä ei ole suuria tavoitteita, tai haaveita asian suhteen, mutta mitä strategiaan tulee, olisin valmis maksamaankin jonkun hinnan siitä, että asian päälle ymmärtävän hlön kanssa sellainen rakennettaisiin. Mikä sitten on taho jonka puoleen tällaisen asian kanssa kääntyä? Tai jos joku oman strategiansa luonut ja siinä pitkään pysynyt haluaisi avata keinoja ja prioriteetteja, mitkä ohjasivat omansa luomista, olisin kiitollinen siitäkin.

5 tykkäystä

Sama käynyt mielessä, kuin myös se että joku joka osaa arvioida mun salkkuni tekisi sen (maksua vastaan toki).
En ole vielä aktivoitunut, mutta on käynyt mielessä kysellä kustannuksia moiseen.

1 tykkäys

Vuosikymmenen aikana on ollut mahdollisuuksia ostaa omasta mielestäni ns. järjettömiä kohteita. Näin ostotoimeksiantojen ulkopuolelle ovat jääneet esim. Tesla ja Bitcoin. Sijoitusstrategiana olisi tietenkin voinut olla: osta pienellä summalla tulevaisuuden megatrendien mukaisia kohteita ja anna niiden kehittyä miten kehittyvät pitkällä aikavälillä. Osa nollaantuu, osa nousee ja osa menee sinne tänne. Olennaista on laittaa vain sen verran pelimerkkejä pöydälle, jotta on kestävyyttä hävitä vaikkapa kaikki.

Muutamat “piirongin pohjalle unohtuneet” multibaggerit, jos niitä sattui ostamaan, antaisivat mahdollisuuden pitää itseään järkevänä sijoittajana, kun tuli ostettua omasta mielestään järjettömiä kohteita. No nyt viime aikoina on tullut ostettua pienillä summilla kaikenlaista. Tosin on ollut vaikeaa olla myymättä, kun vielä saisi jotain, ja toisaalta kun ovat nousseet ja pelkää häviävänsä osan tuotosta.

Vaikka kävisi niin huonosti, että multibaggeri ehtisi nollaantua, niin todellisuudessa häviäisin omaa rahaa vain alunperin sijoittamani pelimerkit. Tätä itselleni muistutellen en ole myynyt muutamaa hyvin noussutta kohdetta. (Juu joskus on myytävä, en vain tiedä milloin :thinking:.)

2 tykkäystä

2000-luvulla syntyneenä sijoittana minulla on sijoitusvuosia takana hyvin rajallinen määrä. Kornakriisin ajoin kuitenkin jo omaan varallisuuten nähden isolla osakepainolla ja sain maistiaisen siitä miltä tuntuu, kun salkku pienenee silmissä. Strategiani sijoitusten tekemiselle on vasta muotoutumassa ja tässä kohtaa haluankin olla avoin kaikille tyyleille ja tavoille harrastaa sijoittamista. Sijoitusstrategiani kovan ytimen muodostaakin uuden oppiminen. Niin väsynyttä, kun se nykypäivän TikTok-treidaajien 8% päivänousujen rinnalla onkaan, niin itse vietän vapaa-aikaani kirjallisuuden ja netistä löytyvän materiaalin parissa, jossa puhutaan muustakin kuin meemiosakkeista.

Itse sijoitukset ovat mielestäni tässä kohtaa sijoitustaivaltani paljon merkityksettömässä osassa strategiani kuin uuden oppiminen. Sijoituksiakin kuitenkin on kertynyt ja omasta palkasta opiskeluiden ohessa olen saanut säästettyä salkkuni reilusti viisinumeroiseksi. Sijoittamisen aloitin indeksisijoittamisella, josta kuitenkin hyvin nopeasti siirryin suorien osakkeiden pariin. Indeksisijoitukset muodostavat tällä hetkellä noin 30% salkustani. Miksi siirryin suoriin osakesijoituksiin, vaikka todennäköisyydet indeksin voittamiseen ei ole puolellani? Kilpailuhenkisyys, itsensä haastaminen, uuden oppiminen, itsensä-, maailman- ja yritystoiminnan ymmärtäminen, ja listahan jatkuu tästä vielä paljon pidemmällekin. Olisi naivia väittää ettei tavoitteenani olisi myös rikastuminen tällä mukavalla harrastuksella. Enemmän tästä on kuitenkin muodostunut elämäntapa, jonka lisämausteena rikastuminenhan on mahtava lisä.

Harva muutaman vuoden sijoittamista harrastaneena voi tuskin osaa sanoa ymmärtävänsä yritysten liiketoimintaa ja yritysten taseita erinomaisesti. Onneksi tässä kohtaa apuun tullee @inderes, jonka ansiosta meistä jokainen pystyy lukemaan analyysiä ja tekemään hyviä osakepoimintoja. Onko salkkuni siis täynnä Qt:ta ja Reveniota? EI valitettavasti ole. Sijoitustaipaleeni alussa määrittelin, että minun on ymmärrettävä omistamieni yritysten liiketoimintaa “jollakin tavalla”. Näin lavea määritelmä antaisi mahdollisuuden ostaa vaikka mitä kuuraketteja, mutta näin en ole kuitenkaan toiminut. Tätä ratkaisua olen toki moneen kertaan harmitellut, mutta muutamien tuhansien sijoitus näihinkään yrityksiin ei kuitenkaan tule vaikuttamaan siihen pitkään peliin millään tavalla, joten painotan itselleni taas oppimisprosessia! Salkkuni sisältöä avaan tarkemmin mielelläni tulevaisuudessa siihen tarkoitetussa ryhmässä.

Sijoitustrategiani muodostuessa olen huomannut omaavani arvosijoittajan piirteitä, mutta kovasti kiehtoo myös ajatus kasvusta kohtuu hintaan. Strategisiin yksityiskohtiin palaan toivottavasti ajan kanssa. Täältäkin foorumilta ja ystäväpiiristäni löytyy paljon nuoria ja aloittelevia sijoittajia, jotka vaivaavat salkkuansa useasti. Itselläni ei ole koko sijoitusurani aikana kertynyt yhtään myyntitoimeksiantoa. Vaikka indeksin olen onnistunut voittamaan, on moni ystäväni tehnyt minua kovempia tuottoja. Tästä huolimatta aion PYSYÄ sijoitussuunnitelmassani. Jatkan opiskelua ja jätän treidaamisen muille.

16 tykkäystä

Minulla strategia ja käytännön toteutus ovat hyvin kaukana toisistaan.

Strategiani on ostaa laadukkaita kasvuyhtiötä ja sitten omistaa niitä pitkällä tähtäimellä, yksittäisistä pompuista tai pudotuksista välittämättä.

Käytännössä olen täysin tunteiden vietävänä.

Hätäännyn pienistäkin laskuista, myyn kaikki mikäkin vähän vihertää ja sitten illalla ihmettelen peilikuvasta, että jaa, tuolta näyttää hölmö ihminen. Nousujen kohdalla taas koen itseni voittamattomaksi ja yritän korjata kotona saranoita ja lattialistoja ja puuhata kaikkea muuta miehekästä, itsetunnon kolkutellessa kattoa.

26 tykkäystä