Sijoitusvirheet

Onko tämä lopputuleman sanelema “virhe” vai oliko myyntipäätöksen takana joku hölmöily? Tässä ketjussa on aika paljon ensimmäisiä. Vanhoja caseja on tietysti hauska muistella hupimielellä, mutta tosi moni tuttu käyttää kohtuuttoman paljon aikaa kurssikäppyröiden tuijottamiseen ja “voi kunpa…” hokemiseen.

En sanoisi tätäkään virheeksi, jos myyntipäätös on ollut rationaalinen ja tehty sen ajan parhailla mahdollisilla tiedoilla. Eli jos oli virhe myydä dollarilla, niin oli virhe myydä dollarilla, vaikka firma olisi mennyt konkkaan 46-kertaistumisen sijasta.

Edit: Esimerkki omasta virheestä on, että ostin Nokian Renkaita, koska pitää salkussa olla yksi iso firma tai se on kauhean turvaton.

Esimerkki päätöksestä joka ei ollut virhe: En osallistunut Mustin listautumiseen, koska en kokenut arvostusta ja bisnesmallia houkuttelevaksi.

15 tykkäystä

Ja Nordnettiä markkinoidaan vähävaraisille osakesäästäjille

Edit: Niin ja muistakaa minimoida kulut t. Rahapodi :grin:

5 tykkäystä

Kulut on kyllä hapokkaat. Vaikka itse olen pysynyt tuossa 5e/kauppa tasossa niin silti ei kyllä alle tonnin siivuja viitsi pulata ja yleensä siivut ovat vähintään sen pari tonnia per kauppa. Kulujen minimointi varsinkin veivaamisessa jossa kauppaa käydään useammin kuin kerran pari vuodessa on kaikki kaikessa.

4 tykkäystä

Muistaakseni järkeilin aikoinaan, että XPEL muuttui liian riskiseksi, vaikka osake -70 % romahduksen jälkeen oli naurettavan halpa, kun 3M haastoi sen patentista oikeuteen. En osannut arvioida haaston vaikutuksia, vaikka itse bisnes näytti erinomaiselta. Olisi kannattanut katsoa kortit loppuun tässä tapauksessa.

6 tykkäystä

Suurin virhe on Harvest One Cannabis Inc (Harvest One Cannabis). Tuli ostettua möyhy buumin aikaan ja ovat turskalla -90%. Saa muistuttaa siellä miksi pitää olla järki hommassa, eikä kaikkeen paskaan tarvi sijoittaa.

8 tykkäystä


Päätin ostaa Greenlane Renewablesia 19.11 mutta ostos siirtyi jostain syystä seuraavalle päivälle. OST:llä oli käteistä sopivasti noin 7800cad joten tein sitten 10000 kpl osto toimeksiannon 0.77cad rajahinnalla. Hinta karkasi 0.78cad heti avauksesta mutta en voinut nostaa hintaa koska halusin mukavan tasaluvun kappale määräksi. Päivän mittaan hinta nousi kovaa tahtia ja hiki nousi otsalle virheen takia. Ylpeänä en kuitenkaan suostunut myöntämään virhettä ja laskemaan kappale määrää. Laput jäi saamatta. Tämän jälkeen olen joka päivä avauksesta katsonut hinnan ja laskenut päässä menetetyt tuotot. Joskus myös sulkemisen jälkeen. Koska mentaalisesti lukittauduin ensiksi tuohon määrään ja sitten toiseksi siihen hintaan en hypännyt kyytiin vaikka tilaisuuksia olisi ollut. Jäi 100% tuotot nyt pöydälle. Positiivista on ettei salkussa nyt ainakaan mitään 9879kpl rumaa riviä ole vaikka kuinka vihreänä loistaisi.

37 tykkäystä

Ja Nordnettiä markkinoidaan vähävaraisille osakesäästäjille

Edit: Niin ja muistakaa minimoida kulut t. Rahapodi

Kulujen minimoinnilla taitavat podissa viitata rahastojen yms. jatkuviin/kiinteisiin kuluihin, kuten hallinnointipalkkioihin jotka syö tuottoja, mutta tottahan se on että tuossa on tietty ironia nähtävissä :slight_smile:
On toi 2% kaupankäyntikulu miusta ehkä kuitenkin parempi kuin 2% jatkuva kulu, kunhan vaan on veivaamatta. Miulle se toimii (vaikka heikentääkin ostoissa ajallista hajautusta siltä tasolta jolla toivoisin sen olevan), koska veivaamalla todennäköisesti tekisin vain enemmän sijoitusvirheitä :grin:

2 tykkäystä

Outokumpu pääsi omalle sijoitusvirheiden listalle toistamiseen. Ostin sitä parisen vuotta sitten, kun Suomen kaivosteollisuuslait näytti saavan vihdoin muutosta. Alashan sieltä tultiin ja jäi lojumaan salkun pohjalle -35%. Mörnimiseen meni 9kk jälkeen hermo ja niin sai laput lähteä salkusta “parempiin kohteisiin” kun ei mitään positiivisia uutisia ole kuulunut. No rupesihan niitä uutisia sitten tulemaan, 2 viikkoa sitten myin ja siitä on nyt noustu 28% eli olisi sieltä oma virhe päästy lähestulkoon kuittaamaan mutta kun ei niin ei. Noh, isoista rahasummista tässä sijoituksessa ei ollut kyse, lähinnä prosentit ärsyttää.

Edit: Ja nyt kun suunta näyttäisi olevan reilusti ylöspäin, niin on hirveän vaikeaa enää tuota lappua ostaa. Mutta ostin tai ei niin kyllä niitä tuottoja muuallakin tehdään.

6 tykkäystä

Sijoitustaipaleen alussa uskoin turhan sinisilmäisesti analyytikoiden targetteihin ja suosituksiin. Oma analyysi jäi tekemättä ja päätöksissä nojattiin liikaa näihin.

Yksi tällainen tapaus oli Cargotecin ostaminen 50e tienoilla, kun yhdestä analyytikon raportista tuli luettua “Osta” ja target price lupasi hyvää kasvua. No ne laput eivät tainneet yhtään vihreää päivää nähdä. Tämä kuitenkin korjattiin maaliskuun koronadipissä ja nyt tuokin väri saatu mukavan väriseksi.

Eli summa sumarum, tee osto/myyntipäätökset itse ja analysoi kohdetta. Analyytikoiden höpinöitä voi käyttää tukena, mutta pelkästään niiden varaan ei tule perustaa päätöksiä.

18 tykkäystä

Muutaman kuukauden tutkittuani yritys X:ää vakuutuin, että tässä on hyvät ainekset salkkuun ainakin 5-10 vuodeksi. Päätin, että kun kurssi laskee taas alle 10€ hyppään kyytiin, ostotoimeksiannon jätin 9,98€. Kurssi kävikin 10.00, jonka jälkeen ollaan menty ylöspäin.

Hyppäsin kyytiin 13,00€ ja uskon edelleen, että kyydissä pystyy hyvillä mielin istumaan useita vuosia. Tankkaillaan joskus lisää jos näkemys pitää.

Mitä opin: Jos odotat vahvaa kasvua, ei kannata hankinnassa takertua muutamaan prosentin kymmenykseen. :man_shrugging:

21 tykkäystä

Tämä. Varsinkin avauspositiota ostaessa on vaara että odottelee “saisiko vielä ostokulut pois jos laitan pilkin vähän alemmas” tai toivoo että se päätyisi päivän päätteeksi vihreälle.

Nykyään jos jotain haluan, otan sen suoraan markkinahinnalla. Jo pienen nousun jälkeen on ihan sama maksoiko alkupumpsi muutaman euron enemmän vai ei.

15 tykkäystä

Sama täällä. Pitäisi vain ajatella isoa kuvaa ja sitä, ettei millään muutaman euron säästöllä ole tuossa pienintäkään merkitystä.

Nykyisin yritän ostaa vain suoraan laidasta, kuitenkin teen ostoja vain maksimissaan kerran kuussa, niin ei tuolla parilla kymmenyksellä ole juuri mitään käytännön merkitystä.

Pahimman opetuksen itse tästä sain, kun kevään dipissä siirtelin omistuksia arvo-osuustililtä osakesäästötilille. Möin Kamuxin osakkeet ensin arvo-osuustililtä pois, mutta en saanut yhdellä toimeksiannolla kaikkia kaupaksi, vaan osa jäi seuraavaan pörssipäivään. Ensimmäisenä päivänä myytyjen kurssi taisi olla muistaakseni 5,60. Seuraavana pörssipäivänä hinta jatkoi laskuaan ja myin loput pois kurssilla 5,30. Ärsytti, kun en saanut myytyä tuolla 5,60 hinnalla, mutta päätin myydä loput kuitenkin tuolla pois, että saan ostettua takaisin osakesäästötilille, enkä jäänyt odottelemaan enää lisälaskua. Tuon jälkeen kurssi kuitenkin “pomppasi” johonkin 5,34 tasolle, mutta minä en antanut periksi, vaan päätin, että ostotoimeksianto on 5,30, koska enempää en noista osakkeista maksa, sillä tavoite on tässä tapauksessa vain “siirtää” jo omistamani osakkeet osakesäästötililleni. Kurssi ei kuitenkaan tuolle tasolle enää koskaan palautunut, vaan nousi valehtelematta kuukauden putkeen ylöspäin joka ikisenä pörssipäivänä. Kiristi aika pahasti katsoa tuota vierestä, sillä tarkoituksena ei todellakaan ollut luopua Kamuxeista, luonto ei vain kestänyt ostaa takaisin kalliimmalla, tässä tapauksessa 0,04€ kalliimmalla per osake. Kaiken lisäksi olin osan siis myynyt jo aiemmin kurssilla 5,60, joten voitolle tuosta siirrosta olisin joka tapauksessa jäänyt, vaikka olisin ostanut kurssilla 5,40.

Ihmismieli on kummallinen, tilanne olisi ollut vieläpä psykologisesti eri, mikäli olisin ollut ostamassa Kamuxia uutena osakkeena salkkuun. Minun tapauksessa kuitenkin vain siirsin osakkeita salkusta toiseen, ensin myymällä ja sitten ostamalla OST:n puolella, pää ei antanut periksi laittaa ostotoimeksiantoa kalliimmalla kuin olin juuri myynyt. Tältä kaikelta olisin kuitenkin välttynyt, mikäli olisin tehnyt ensimmäisen myyntini alunperin suoraan laidasta, nyt kuitenkin yritin ensin sillä säästää desimaaleja, mutta osakkeista menikin aluksi vain noin puolet kaupaksi kurssin jatkaessa laskuaan. Lopulta ostin joskus toukokuussa Kamuxit takaisin salkkuun kurssilla 6,90 ja lisäilin kesällä pariin otteeseen, eikä ole kyllä tarvinnut katua kun kurssikehitystä katsoo. Opin joka tapauksessa kuitenkin sen, etten ala muutaman desimaalin takia säästämään muutamia euroja. Toisaalta Kamuxia tuskin olisu tullut lisättyä enää kesällä jos olisin tuolla alkuperäisellä hinnalla saanut sen määrän osakkeita, joita olisin halunnut, joten ei varmaankaan siinä mielessä merkitystä. Nyt suunnittelen Kamuxin lisäämistä entisestään kurssin ollessa 13,00. Niin se muuttuu ja nouseviin kursseihin pitää uskaltaa ostaa antamatta historiallisen kurssikehityksen vaikuttaa päätöksiin. Katse tulevaan.

Edellinen ostoni puolestaan kohdistui Remedyyn, lisäsin Remedyä kurssilla 30,60 suoraan laidasta. Kurssi laski tuona päivänä johonkin 30,00 tasolle, joka hieman harmitti, mutta sitten taas seuraavana päivänä lähti tämä nykyinen nousu ja nyt ollaankin tultu lähes 25% ylöspäin ostohetkestä. Tästä pääsisi, kun olisi muutaman päivän katsomatta pörssiä oston jälkeen ja senkin jälkeen pitäisi katseen vain siinä isossa kuvassa ja pitkässä aikavälissä. Ehkä se suurin yksittäinen kehityskohde itselläni tällä hetkellä.

25 tykkäystä

Itsellä kävi juuri näin LeadDeskin kanssa. Kesästä asti ollut tutkan alla, mutta aina hyvien uutisten jälkeen odottanut, että kurssi hieman dippaa jolloin pääsisi halvemmalla mukaan. Nyt sitten lopulta sain avausposition auki 25,00€ ja hieman lisää 24,60€.

1 tykkäys

Asiaa puhutte. Sattumalta täsmälleen samasta aiheesta oli muuten juttua viimesimmässä Viisas Raha -lehdessä. Kannattaa lukaista.

Yritin joskus täällä foorumilla selittää, että mitä mieltä on säästää senttejä toimeksiannon kanssa, jos oma target on huolellisen analyysin jälkeen kymmeniä, satoja prosentteja? Sain kritiikkiä joltain, että sillä on paljonkin merkitystä; jos saat samalla hinnalla muutaman osakkeen lisää, saat myös enemmän osinkoa, ja tuottoa kertyy toisensa päälle enemmän ajasta ikuisuuteen. Ihan totta, ja ymmärrän täysin. Hämmästelin vain, mistä ihmeestä minä tiedän, kuinka alhaalla se osake käy? Onko senttien säästäminen sen arvoista että ottaa riskin jäädä kokonaan pois kyydistä?

Turvamarginaali on mielestäni asia sitten erikseen. Siinä osaketta ostetaan kun osakkeen riskit huomioiden osaketta saa turvallisella hinnalla, se on eri asia kuin pennin venyttäminen toimeksiantoa tehdessä.

Ei ollut nyt virheitä viestissäni lueteltu mutta ihan sama, ketjun perustajaa eli minua ei ainakaan haittaa tämä keskustelunaihe :smiley:

25 tykkäystä

Samaa mieltä. Sentin venyttäminenkään ei ole ilmainen lounas, koska hinta voi nousta ja täytyy sitten ostaa kalliimmalla tai jättää kokonaan ostamatta.

2 tykkäystä

Vielä en osaa sanoa varsinaisesta sijoittamisesta. Hyppäsin kelkkaan vasta tämän kuun alussa (ehkä se oli eka virhe varsinaisessa sijoittamisessa).

Mutta asiaan. Suurin virhe on ollut koko elämän ajan rahan tuhlaaminen. Koin jonkun herätyksen, yhtäkkiä. Ikää reilu 40v ja tajusin, että mä oon elänyt aivan hlvetin tyhmästi, koko elämäni. Asenne on ollut, kaikki mulle heti nyt! Kaikkea pskaa on nurkiin kerääntynyt, mutta ei mitään konkreettista. Kaikki ostettu osareilla ja näin heittänyt rahaa käytännössä roskiin. Vedonlyönti ja uhkapelit ollut aina osana mun elämää. Rahaa on tullut ja mennyt. Hauskaa on ollut ja välillä taas ei yhtään kivaa.

Nyt kuitenkin päätin muuttaa elämäntyylin totaalisesti. Pelaamisen lopetin, aloin käydä jopa ruokakaupassa ja valmistaa itse ruokia :grinning: Nyt on vahva tunne, että mä tuun onnistumaan. Toki pienenä pelkona on itsellä, että innostus lopahtaisi. Tapana kun on aina innostua asioista ja huuma kestää joskus hetken. Toisinaan taas se on jatkunut läpi elämän.

Kahden vuoden sisällä pystyn maksamaan, kaikki luottoni pois. Nyt saan kuitenkin pari sataa €, laitettua kuukaudessa säästöön. Jatkossa sitten huomattavasti enemmän.

Katsotaan niitä virheitä tällä saralla, vaikka vuonna 2024 :grinning: Hyvää joulua ja vakaata vuotta 2021!

114 tykkäystä

Isoimmat virheet sijoittamisessa?

Kaveri vinkkasi ottamaan tilin Nordnettiin joskus ~2013 ja tein työtä kun käskettiin. Rahaakin tuli laitettua se 100e sinne, mutta mitään muuta en tehnyt. Tosin, eivätpä ne rahat siellä kauaa vanhentuneet, kun tuli nostettua jo takaisin pankkitilille.

Sama kaveri vinkkasi myös ostamaan Revenion osakkeita samoihin aikoihin. No, eipä tullut ostettua ja sitä on tässä harmiteltu.

Onneksi 2017 oli jo sen verran järkeä päässä, että tuli aloitettua säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen.

9 tykkäystä

“älä itke menetettyjen voittojen perään” on yksi kultainen sääntö mutta ei voi kuin miettiä että miksi lähes aina tulee myytyä koko potti eikä esim.puolia.

Nyt katselen GRN:n ja TRIT:n lentoa ilman possia, hyvät rahat noista tuli mutta olisi voinut tulla paljon enemmän jos uskoisi että osta/myy lisäksi on myös lisää/vähennä, jotenkin vain haluaa olla mukana täysillä tai ei ollenkaan.

Tämä nyt siis taas kerran omaa terapiapohdiskelua, ensi vuonna ehkä vähän fiksummin liikenteessä.

Toki tässä nyt jälkiviisaus loistaa, molemmat em. caset olisi voinut rommata huolella joten en nyt ihan hirveästi itseäni potki.

17 tykkäystä

Jos yhtään lohduttaa niin möin itse niistä alkuperäisistä 118k GRN lapuista 80% pois. Hirvittää laskea mikä arvo olisi tämän päivän kurssilla.

En kuitenkaan voi laskea sitä sijoitusvirheeksi, ensimmäinen myynti oli maltillinen (20k lappua) ja yli 100% tuotolla. Tuli myös veivailtua edestakaisin suht. isoa kasaa (40k) lappuja hyvällä voitolla kunnes eräs päivä kurssi karkasi taivaisiin eikä koskaan palannutkaan. Viimeiset myynnit tein 1.8$ hintaan ja nykyinen positio on vielä n. 30% koko salkun arvosta.

En tiedä onko tästä mitään opittavaa, ei kukaan odottanut näin jyrkkää nousua ja koko position holdaaminen tähän päivään saakka vaatisi kyllä jonkinlaisia profeetan lahjoja. En myöskään pysty perustelemaan tämän päivän hintaa vaan odotin että nykyinen hinta nähtäisiin kenties vuoden 2021 lopussa jos kaikki menee hyvin.

Kai tätä pitää muistella ensi kerralla kun myyntinappi houkuttelee.

12 tykkäystä

Terve!

Mä täällä kirjoittelen ekaa kertaa ja haluaisin avata teille sydäntä ja kertoa omasta typeryydestä.

Oon aloittanut sijoittamaan nyt viime kesänä. Oon 26v. Tiedän että on ihan hyvä ikä ja hyvä että tajusin aloittaa kuitenkin jotenkuten ajoissa. Mutta oman tyhmyyden tässä oon tajunnu ku on alkanu oppimaan asioita. Mua niin vituttaa ja kaduttaa oma tyhmyys.

Ensimmäisenä se että olen asunu MELKEIN 4 VUOTTA äidin luona ja tienannu vielä ihan ok hyvin. Olisin siis voinu saada isoja summia säästöön ja sijoituksiin!!! Mutta ei, oon kuluttanut melkeinpä kaiken. (Reissuihin suurimman osan…)

Myös harmittaa se että en ole saanut minkäänlaista rahakasvatusta eikä ole lähipiirissä ketään joka olis voinut ohjata raha-asioissa. Ei ole tarkoitus muita syytellä, mutta harmittaa.
Isäni kuoli kun olin 18v ja sain 15 000€. Se tuntui järkyttävän isolta teininä. Kaikki suli kuitenkin johonkin eikä kukaan ohjeistanut. Kunpa olisin tiennyt silloin mitä tiedän nyt…

Joo, tiedän että nuoruuteen kuuluu mokailut ja niiden kautta opitaan. Mutta sitä häpeän suuresti että tässä olisi aikuisena ollu mahdollisuus isoihin säästöihin ja sijoituksiin, mutta oon ollu tyhmä kuluttaja. Onneks nyt kuitenkin (viime kesänä) tajusin tyhmyyteni ja oon saanut 10k salkun aikaseks. Salkku vois kuitenkin olla yli 100k, jos olisin aloittanut nuorempana. Mutta jossittelu on turhaa, I KNOW…

Tarviin siis vertaistukea. Haluatteko kertoa teidän omista mokailuista ja älyttömästä rahankäytöstä. Onko vastaavia tarinoita?Helpottais tätä kun tunnen itteni niin tyhmäksi :joy: Tiedän että tilanne vois olla paljon pahempi, pikavippivelat yms… Mutta en vaan pääse tästä tyhmyyden ja häpeän tunteesta eroon…

HYVÄÄ JOULUA! :heart:

41 tykkäystä