Siltronic AG-ketju

En tiedä kuinka suuri Singaporen uusin investointi olisi, mutta uskon, että Siltronic pystyy nostamaan hintojaan, mutta on nyt koko kapasiteetti käynnissä muutoin.

Ihan normaalin hyvän firman tasoissa varmaan tulos/hinta, mutta perinteisestihän tämä on ollut hyvin syklistä hommaa. Toki kaikki ennalta tiedossa olevat positiiviset tekijät tuovat lisää kysyntää periaatteessa.

2 tykkäystä

Vieläkö joku tätä seuraa? Jos seuraa, niin saisiko lyhyen tiivistyksen (saa toki olla pitkäkin), että miksi kurssi mataa.

Firma lienee edelleen timanttia, rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja markkina on kuumaakin kuumempi. Yli-investointien uhkako tätä painaa ja horisontissa kummitteleva hiipuva sykli?

1 tykkäys

Seuraa, tosin en tiedä osaanko antaa timanttista raporttia, kun ei ole ollut fokuksessa.

Yleisesti sanoisin, että firma on syklisellä alalla, jossa tällä hetkellä menee hyvin, mutta jatkuuko ihmisten tavaroiden ostelu jne yhtä kovana, autot sähköistyy ja dataa menee varmasti, joten ihan hyvältä tulevaisuus näyttää.

En ole varma paljonko kilpailijat nostaa kapasiteettia ja paljonko siltronic osuus on, mutta valtava investointi menossa joka syö kassavirtaa tehokkaasti.

Olen itse yleensä aloittanut ostot yli 80 eurosta ja jaksottanut niitä laskeviin kursseihin.

Osinko oli 3 eur.

Seurannassa on ja pikku avaus näiltä paikkeilta tehtynä.

Aikaisemmin kariutui n. 140 eur tarjous kilpailijalta ostaa siltronic. Siitä on laskettu paljon.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Kyllähän tämä kiinnostaa näillä tasoilla ja tunnusluvuilla. Riippuu vähän mitä tunnuslukua katsoo, mutta viimeisen 5-6 vuoden aikana ehkä kerran ollut halvempi. Mutta vastasitkin, että tuo syklisyys ja mahdolliset yli-investoinnit kapasiteettiin lienee se iso peikko. Vaikeahan noita on arvioida.

1 tykkäys

Ilmeisesti Samsungilla oli inventorya noussut, ihan kuin olisin sellaiseen törmännyt. Taitaa ola Siltronin isohko asiakas, mutlla arvioin. kannattaa tarkastaa… nythän on kapasiteetti tapissa ja hinnan korotuksia tehty ja tulos huipussaan varmaan.

Vaikea sanoa kääntyykö kysyntä huonommaksi sitten. Tämä ja Micron on hyvässä laskussa, mitä itse seurailen.

Välillähän se tulos huononeekin usein näillä, jos kysynä ei ole hyvää… toisaalta on harvojen käsissä ala, mutta eihän se estä liika investointeja välttämättä?

Okmetic oli kanssa laajentamassa.

2024 taitaa valmistua molemmilla uutta kapasiteettia.

Ajattelin pikku erissä lisäillä ja katsella historiallista käyrää samalla. Kassatilannehan on ollut suhteellisen vakaa, kun voitot menee sinne uuteen tehtaaseen. Siksi varmaan osinkokin on maltillinen.

3 tykkäystä

n the fiscal year 2021, the Group realised revenue from three
customers that accounted for a share of more than 10 per cent.
One customer accounted for 25 per cent and two others for
12 per cent each. In the previous year, three customers accounted
for 21 per cent, 15 per cent and 10 per cent

Ei löytynyt kyllä miltä asiakkailta tulee tilauksia. Mutta onhan tällä firmalla tosiaan suurasiakkaita ja niiden tippuminen voi vaikuttaa. Itse uskoisin vielä ettei 5g ja muut teknologia muutokset tule poistumaan. Samsung on myös heidän asiakas käsittääkseni. Hankala arvioida miten inflaatio vaikuttaa tähän, sodalla ei ainakaan käsittääkseni muuten ollut suuria vaikutuksia.

2 tykkäystä

Mitä mieltä olette Siltronicin nykykunnosta/kurssista?
Olisiko jo tankkauksen aika, vai onko parempi vaan tarkkailla…? :thinking:

1 tykkäys

Mulla on osto-ohjelma ainakin käynnissä, mutta taantumaa ennustettaessa voi tällainen volatiili kohde toki laskea alemmaksi. Mulla on n. 10% välit vielä alas päin porrastettuna ja keskihinta on n. 5% miinuksella. 50 eurossa on isompi kasa ostoa jos sinne valutaan.

ajatelen, että joskus saan kyllä paremman hinna osakkeista ja 4-5% osinkoa toivon saavani välissä.
edelliset ostot on itselläni 68 ja 64 eurossa, joten seuraava näyttää olevan vasta 58,50 laitettuna.

alkuvuodesta oli vielä kilpailijalla tarjous kuitenkin korotuksen jälkeen 145 euroa / osake… saadaan ainakin sitä alempaa :smiley:

6 tykkäystä

Siltronic tiedotti, että 2022 aikovat maksaa 3 euroa osinkoa = 40% voitosta? Tarkoittaakohan se siis 2023 ulos maksettavaa rahaa?

3 euroa ainakin itse odottelen lattiana, kun investoinnit on massiiviset Singaporeen ja valmistuvat vasta 2024 muistaakseni. keskihintani on n. 70 eur, joten siihen 3 eur osinko on kohtuulinen.

2024 jälkeistä aikaa odotellessa.

2 tykkäystä

Kelpaa minulle :blush:

SILTRONIC POSTS STRONG SALES GROWTH AND HIGH EARNINGS IN SECOND QUARTER OF 2022

  • Continued strong demand for wafers leading to full utilization of production capacities, so far no nega-tive top line impact from inflation, war and pandemic
  • Significant increase in sales and earnings q-o-q and y-o-y
  • Increase driven by price increases and strong US dollar
  • 2022 sales guidance raised to plus 21 to 27 percent
  • Higher interest rates reduce pension provision, equity rises to 1.8 billion euro
  • Dividend of EUR 3.00 per share planned for fiscal 2022
  • Earnings per share after the first six months of 2022 were EUR 6.13, compared to EUR 3.50 in the first half of 2021.
3 tykkäystä

Hienolta näyttää harmi ettei ole isompaa positiota. Kivasti saadaan kassavirralla maksettua investointeja ja nykyhintaan nähden kohtuullsita osinkoa!

Noin otsikko tasolla katsottuna, ohjeistusta nostettu ja täydellä kapasiteetilla ajettaessahan se tarkoittaa… lisää TULOSTA?

Fomottelen täällä, näemmä arvotaan oikeaa aloitushintaa…?! 77,50 avaus .

2 tykkäystä

Mikähän tätä Siltronicia jatkuvasti painaa? :thinking:

Se on kuules taantuman uhka ja kannattavuuden lasku taantumassa :smiley: Erittäin Syklinen ala. Mutta on paljon huonoa jo hinnoissa, joten tarkkaillaan tilannetta, olen jo aloittanut ainakin itse ostot ja uskon savani niistä joskus paljon paremman hinnan ja välissä osinkoa!

Nythän ollaan syklin parhaassa vaiheessa oltu täys kapasiteetilla painaen ja hintoja korottaen. Tämän vuoden tuloshan taitaa jo H1 jälkeen olla hyvä osakkeen hintaan verrattuna :smiley:

Koronassa piipahdettiin alle 50 euron ja jos nytkin, niin tulen ainakin itse otamaan lisää :slight_smile:

parit syklit on jo tässä takana, buy low ja sell high :D, jospa kolmas koettaisiin muutaman vuoden sisällä.

Tietääkseni kassassa on rahaa, en ole varma paljonko Singapoeren uuteen laitokseen vielä menee, mutta tähän saakka on kassavirralla hyvin rahoitettu muistaakseni.

1 tykkäys

Aika näyttää miten käy…
Aika vähän tuntuu olevan keskustelua Siltronicista täällä enää… :thinking:

1 tykkäys

Rautanen joskus nosti siltronic esiin salkkua an avatessaan vuosia sitten. Oli seurannut ocmetic sitä ennen.

Mutta eipä tätä ole montaa omistajaa varmaan foorumilla.

Itse olen seuraillut ja niputan tätä vähän sellaiseksi Ramirentiksi eli sikliseksi osakkeeksi, jota ostetaan alhaalta ja myydään ylhäältä ja koska tämä on netto velaton tietääkseni ja markkina on pidemmällä välillä mielestäni positiivinen datan ja elektroniikan kehittyessa ja kasvaessa, en ole kauhean huolissani, jos tässä käydään alhaalla.

Jos ei piikiekkoja sitten keksitä korvata jollain muulla materiaalilla.

Muutoin teeseihin kuuluu, että ala on keskittynyt jokuselle toimijalle hyvin vahvasti, jonka olettaisi turvaavan jonkinlaista tulosta, jos eivät liian tiukasti kilpaile itseään hengiltä tai tee massiivisesti liikaa kapasiteettia (laajennusta tulossa siltronic 2024 ja esim ocmetic 2024, joten en osaa sanoa miten iso uhka tuo olisi, tekeekö kaikki lisää kapasiteettia? Ja onko sitä liikaa mahdollisesti?).

Vähän odottelen tulisiko jonkinlaista pomppua q3 tuloksiin, jos ovat edelleen hyvät ja saatan siinä vähän keventää olettaen, että saatetaan sitten hakea vauhtia uudestaan alhaalta.
Tietysti ei ole mitään takeita tälle.

Ehkä jo maanantaina ollaan taas lähellä 50 eur/osake. Korona pohjat oli muistaakseni jotain 45 paikkeilla, mutta se oli kyllä nopea piikki alas silloin.

Tässä vielä koko historia pörssissä:

2 tykkäystä

Omistin itse Okmeticia, kunnes se ostettiin pois pörssistä. Tämän jälkeen etsin alalta uutta yhtiötä alalta ja törmäsin Siltroniciin (eli tuttavallisesti “Siltsuun”). Tutkin hieman ja lopputuloksena laitoin samat rahat Siltsuun, kunnes siitäkin tehtiin ostotarjous ja myin laput pois. Nyt kun ostotarjous karahti kiville, en ole vielä palannut yhtiön kyytiin, tosin lähinnä siitä syystä että kaikki kapitaali on muualla kiinni, ihan hyvä koska olisin tullut ostaneeksi myös huomattavasti korkeammalta (~80 muistaakseni harkitsin, mutten löytänyt pääomia). Varmaan jos SWMA ostotarjous menee läpi, palaan pienellä siivulla taas myös Siltsun kyytiin.

3 tykkäystä

Siltronic vahva q3 ja melko vahva ohjeistus q4, joten en ole huolissani 2022 vuodesta.

Netto kassa taisi olla n. 550 milj. Ja kassavirta oli 60-70 milj. Negatiivinen.

Singaporeen menee edelleen kovasti rahaa, joten toivotaan ok 2023 vuotta.

Pitkänajan ajurit on kyllä positiiviset, joten oskoisin pitkäjänteisen omistaja saavan rahansa joskus vähintään tuplana takaisin nautittuaan siinä välissä luultavasti 5% luokkaa olevasta osingosta.

Sellaisiin teesein olen itse ollut ostoksilla.

Paljonkohan lisä kapasiteettia Singaporesta saadaan 2024 jälkeen, kun se on kunnolla tuotannossa. Ilmeisesti 80% kapasiteetista on jo varattu aloitukseen.

Toimitukset asiakkaille 2024 alulla sitten uudesta nextfab Singaporesta.

Pienestä pehmeydestä joillakin end user segmwnteillä vähän vihjattu, voi johtaa varastojen tasapainotuksen jossain vaiheessa, vaikka nyt kysyntä edelleen hyvää.

4 tykkäystä

Kurssihan hinnoittelee tuloksen yli puolittumista… :yum:

Omasta mielestäni.

Odottelisin ehkä vähän positiivista kurssi reaktiota?

1 tykkäys
  • Continued high demand for wafers leads to full utilisation of production capacities
  • Sales of EUR 474 million, 7 percent above Q2 2022 driven by strong US dollar
  • EBITDA of EUR 170.5 million, 16 percent above Q2 2022 (EBITDA margin 36.0 percent)
  • Net cash flow of EUR -63.6 million
  • Expansion of factories in Singapore and Freiberg proceeding according to plan
  • Sales guidance for 2022 raised to 26 to 30 percent due to continued positive currency effects
  • EBITDA margin for 2022 between 36 and 38 percent expected
  • Risks from geopolitical and economic developments remain high

Forecast for the full year 2022 raised

Demand for 200 and 300 mm diameter wafers remains strong. Demand for wafers with diameters of 150 mm and smaller has weakened slightly. Siltronic continues to enjoy high-capacity utilisation at all sites. Overall, the wafer area sold in the second half of the year will be roughly at the same level as in the first half, as already forecast.

Due to the persistently strong exchange rate of the US dollar against the euro, Siltronic has raised its sales guidance for the full year 2022 and specified the EBITDA margin guidance. Previously, the company assumed an increase in sales of 21 to 27 percent and an EBITDA margin of 34 to 37 percent compared to 2021. Sales are now expected to increase by 26 to 30 per cent and the EBITDA margin is at the upper end of the previous guidance at 36 to 38 per cent.

Unit cost increases for the current financial year are further expected to be around EUR 140 million. It is assumed that high inflation will also lead to significant cost increases in the coming year.

“We expect demand for 200 and 300 mm diameter wafers to remain strong in the fourth quarter, and we also see the growth drivers of the semiconductor industry continuing in force in the long term. Therefore, our focus remains on smooth operational performance,” says Dr Christoph von Plotho.

“We are also continuing to work at full speed on the implementation of the expansion projects, as the new cost-effective facilities form the basis for a successful future for Siltronic,” says von Plotho.

3 tykkäystä

Tuli mieleen että sinänsä onko sillä merkitystä jos ohjeistusta nostetaan nyt valuuttakurssien takia, jos oletettavasti valuuttakurssit jossain vaiheessa liikkuvat myös toiseen suuntaan, niin sittenhän se vaikutus on taas päinvastainen?

1 tykkäys