Siltronic AG-ketju

Kauppalehti:
"
Saksalainen siruvalmistaja Siltronic antoi tulosvaroituksen sanoen USA:n Kiinan-vientiin asettamien rajoitusten iskevän sen myyntiin, joka tulee jäämään toisella vuosineljänneksellä selvästi ensimmäistä neljännestä heikommaksi ja kutistumaan myös jatkossa. Yhtiön osake rysähti 8 prosentin laskuun.

Myös saksalaisen siruvalmistaja Infineon Technologiesin ja STMicroelectronicsin osakkeet putosivat. Infineonin lähes 6 prosenttia ja STM:n reilut pari prosenttia.
"

2 tykkäystä

ajattelin koluta pohjat ja ottaa tarvittavat turskat. onneksi sain aikaisemmin kohtuulliset voitot kun osake vielä kiipi sinne yli 150 € tasoon, panostus oli tosin pienempi. Nyt on kyllä jo aika isot tappio päällä, vaikka voittoja aikaisemmin olikin.

Otin erän 50 eur osake.

2 tykkäystä

Onko tässä firmassa tai puolijohdemarkkinan näkemyksessä 2-3v päähän muuttunut jotain oleellisesti? Tässä voisi olla paikka päästä kyytiin, jos markkina normalisoituu vuosien 16-18 tasolle kauppadiilin myötä.

Siis ei kai mikään oleellisesti ole muuttunut, muuta kuin kaikki :wink: eli siis suhdanne pelkojahan tässä on ja tuota kauppasotaa, niin piirilevyvalmistajien tilaukset laahaa ja epävarmuutta on kuka saa kellekin myydä yms.

Ajurit kyllä minusta ovat edelleen olemassa (pitkälle aikavälille= lisää dataa, autoteollisuus, robotiikka jne.) ja ala edelleen harvojen valmistajien käsissä. Kuvittelisi, että ei kannattaisi alkaa hintakilpailemaan kaikille nollakatteita… varmaan tuo laskeva volyymi kuitenkin rokottaa ainakin kiinteiden kulujen ollessa suhteellisesti korkeammat (ja ehkäpä hintaakin).
Voihan olla, että surkeutta nyt jatkuu ja ohjeistusta vielä korjataan lisää alas…

Jos EPS olisi nyt esim. 8-9 euroa ja kassassa hulppeasti rahaa ja investoinnit 2019 loppuun mennessä pääasiassa tehty, niin 2020 pitäisi kassavirran olla melko vuolasta (ja yhtiö hyvässä tilanteessa jos markkina normalisoituu).

Viime vuonna osinko oli 5 eur / osake ja eps 12,5 €/osake.

Tällöin minusta tuntuu, että 50 eur / osake ei olisi hirvean kallis tuolla 8-9 euroa tuloksella ja muistaen, että firmassa on rahaa jotain 600-700 milj. ja velaton.
ohjeistushan on nyt liikevaihto -10-15% ja ebit n. 30-33% tasolla (muistinko oikein), 2018 tais olla ebit 40% tasolla. Täten tuosta voisi ottaa tuloksesta 1/4 pois ebitillä ja lisäksi liikevaihtoa pois 15%, niin olis ala laidassa ohjeistusta (mitä siitä tulee, meneeko tuonne 8-9 eur EPS?)

Voisi ehkä kuvitella, että osinkoa ei tarvitsisi leikata (ainakaan merkittävästi).

Mulla on osakkeita 475 kpl… toki miinuksella, mutta ei minua hirveästi ahdista. ostelen about 10-15% välein oosia eriä, jossain vaiheessa pohjataan.

Jos jossain vaiheessa päästään hype vaiheeseen taas ja maailman talous vetää japalataa tuonne 140-160 eur tasoille, niin tuohonkin 475 x 100 eur ois tuotenkin jo jonkin moinen summa.

Välissä minulle kelpaa osingot (toiveikkaana hyvästä osingosta jatkossakin) edellinen erä mulla 80 kpl hintaan 50,00 €/osake.

pidemmälle katsoessa kaikenlaisia laitteita tulee kokoajan enemmän ja kaikki digitalisoituu… kaikkeen elektroniikkaan on tähän mennessä tarvitty piikiekkoja ja niitä Siltronic tuottaa n. 15% maailmanlaajuisesti (mitä lie kun investoinnit valmiit) hinnathan nousi alhosta kun finanssikriisin jälkeinen liika tarjonta muuttui liian vähäksi tarjonnaksi.

Toivottavasti ei löydy teknologiaa ihan pian jolla voitaisiin korvata piikiekot :smiley:

1 tykkäys

olisko pitäny ottaa enemmän 50 hintaan. hyt jo ollaan viikossa 59 eurossa…

No jos noin ajattelee, niin tietenkin olisi pitänyt ostaa 50 eurossa :smile: Toisaalta näissä geimeissä jossittelu on turhaa. Oma keskihintani on 76 euroa, ja jos minulta kysytään, niin minun olisi pitänyt odottaa 50 euroon. Toisaalta usein on käynyt niin, et kun venttaa matalampia hintoja, niin hinnat lähtevät karkuun eikä ehdi junaan mukaan. Kiinnostava case kylläkin tämä, et onko tuo 50 euroa per lappu oikeasti sopiva hinta vai markkinalta ylireagointia? Ja JOS kauppasotaan saataisiin jonkinlaista liennytystä, niin mihin suuntaan tämä sitten lähtisi? Omasta mielestäni parasta vain luottaa riittävän pitkään tähtäimeen ja tarkkailla sillä välin tilanteen kehittymistä.

Liennytustä, niin varmasti ylös

1 tykkäys


Aika näyttää, oliko pohjat tuossa 49.14, mutta viikkotasolla kurssia katsoessa mikään ei ole muuttunut.
Osake on vahvassa syöksyssä edelleen alaspäin ja seuraava vastustaso löytyy EMA12-käyrästä (punainen). Trendin muuttuminen vie kuitenkin useita viikkoja. Mikäli tuosta tehdään nousua ema12-tasolle (noin 69) ja lähdetään taas alamäkeen, niin tuon 49 tason alapuolella ei mitään selkeää supporttia ole, joten sen osalta lasku voi jatkua pienin askelin vaikka miten alas. Näillä tasoilla voi yksinkertaisesti isommat tahot alkaa vähentämään riskiä ilman sen suurempaa syytäkään.
Semicon-sektori on faktisesti volyymitasolla laskemaan päin. Sen voi päätellä esim. chip-makerien näkymistä. Siellä ei mitään dramaattista ole heti tapahtumassa, mutta myynnit laskee tasaisesti.
Kukaan tuskin voi ennustaa, tuleeko lamaa tai ei, mutta maailmantalous on jo jäähtynyt. Sen mittaluokka on vain hämärä loppuvuotta ja vuoden 2020 alkupuolta ajatellen.

Positiivista WAF:in osalta oli, että todella valtava bull-volyymi viikkotasolla tuossa pohjan kohdalla. Ainakin joku uskoo pohjien löytyneen. Itse kärsivällisesti odottelen tilanteen kehittymistä.
Henkkoht en usko, että kauppasota varsinaisesti ratkeaa, löydetään joku välirauha. Ja vaikka ratkeaisi, en usko, että se koko globaalia taloutta heti saa jyrkkään nousuun. Enemmänkin rauhoittaa kehitystä.

1 tykkäys

Uuh, en myynyt edellistä nousu piikkiä. 50 -) 67. Päästäänköhän vielä pohjille. Ehdin jo harmitella, että en tankannut enempää…

1.7. kurssin ollessa 68.48, osake oli 4H aikajänteellä jo yliostettu (RSI noin 75). Aika hyvä merkki yleisesti, että kannattaisi keventää. Taisin vähän tällaista tuossa yläpuolella ennustaa :grinning:
Tällä hetkellä mennään aika vahvan volan voimalla, koska kaikenlaista spekulaatiota ja uutista ilmassa.
Huominen Powellin puhekin ilmeisesti hermostuttaa markkinoita ja yllätys yllätys - kauppasodasta ei mitään positiivista uutista → huono semicon sektorille. Edes AMD ei saanut mitään isompaa buustia tuotejulkistuksistaan sunnuntaina.

1 tykkäys

Mikäs olisi nyt analyysi @DayTraderXL? Vihdoin siltronic on minulla saatu pienelle plussalle osingot mukaan lukien. Nykyisten osakkeiden break even 71,39 eur.

Päivätason suunnan muutos testissä. Edellinen HL 68.48, tuo pitäisi rikkoa ja tehdä uusi LH sen yläpuolelle. Ihan hyvä kehityssuunta, mutta aika paljon laahaa jäljessä, jos vertaa semiconeihin (esim. SMH NYSE:ssä).

1 tykkäys

lähellä käytiin, mutta ei vielä ainakaan päästy.

Onkos tämä higher low nyt muodostumassa/muodostunut.

Oon tankkaillu. 608 kpl jo… Plussalla ollaan n. 5k…

Kyllä, weekly HL on nyt 59.02 - näyttää hyvältä! Seuraavaksi pitäisi tehdä daily HL 68 tuntumaan ja siitä taas uudelleen nousuun kohti uutta LH:ta!

1 tykkäys


@viljo
Päivätason nousutrendi uhkaa mennä rikki. Vaikka 60.50 jäisi HL:ksi, niin se on uhkaavan lähellä tuota tärkeää 59.02 tukitasoa.
Chipmakerit on niin voimakkaassa Kiina-paineessa, että olisin varovainen edelleen. Henkkoht en laske sen varaan, että USA-Kiina maaottelusta saataisiin painitulos tänä vuonna. Joku pieni tauko korkeintaan.

2 tykkäystä

juu koitetaan, olis ollu hyvä mennä enemmänkin fiiliksen mukaan kun oltiin päälle 70 eur, mutta olin toiveikas. oon nyt vaihdellut osakkeita kuitenkin osalla pottia, joten keskihinta on enää 66 eur ja hitusen tappiolla positio…

Pitkälle katsellessa minusta tuo tasokin on kiinnostava, mutta päätin jossain vaiheessa että otan ainakin 25% peliosuudeksi Siltronicin suhteen. Positio on kuitenkin pysynyt melko suurena. Eps ennuste näytti olevan bloombergilla jotain 7,6 eur, mutta ensi vuonna ylimääräiset investoinnit pääsevät maaliin ja 2020 pitäisi olla kassavirrallisesti vahvempi.

olen toiveikas, että jossain vaiheessa tästä saadaan reilumpi nousukin.

Kiitos kuitenkin varoituksesta. toisaalta vaikkapa tuolla 50 euron kohdallakin kelpaisi minulle. kivempi olisi kuitenkin, että noustaisiin.

Jotenkin en ole pitkällä aikavälillä kovinkaan huolissani, ellei sitten jotenkin keksitä uutta tuotette korvaamaan piikiekot.

kuka ne kiinalaisten Chipit sitten tekee. Eikös kiinassa ollut joku yksi piikiekkojen vääntäjä, pari Japanissa ja Saksassa Siltronic, vielä lienee joku.

Itsekö se Huawei alkaa tekemään piirinsä? ehkäpä.

1 tykkäys