Sitowise - The Smart City Company

Sitowise on reagoinut hyvin markkinan muutoksiin.
Sitowise tunnisti nopeasti, että Talorakentamisen ongelmat jatkuvat vielä pitkään ja elokuun YT:ssä organisaatiota uuditettiin tarkoituksena keskittyä korkeamman kannattavuusasteen palveluihin, joita ovat erikoispalvelut, energiasuunnittelu ja muut energiaan liittyvät palvelut sekä turvallisuuskriittiset palvelut.

Marraskuun alussa Sitowise uudelleen organisoi myyntiä muuttuneen markkinatilanteen vuoksi.
Halutaan hyödyntää kasvavat markkinasegmentit uusiutuva energia ja teollisuuden sektorit sekä vastuullisuuspalveluiden kehittäminen

Sitowisen innovaatiojohtaja Sami Lankiniemi kertoo blogissaan “Sitowisen uudeksi strategiseksi tavoitteeksi onkin nostettu rakennetun ympäristön älykkyyden uudelleenmäärittely. Meidän on varauduttava yhteiskunnan ja toimialan muutoksiin uudella tietopääomalla ja ymmärtää, että ala saattaa tulevaisuudessa näyttää jopa hyvinkin erilaiselta kuin nykyään. Tämä näkyy esimerkiksi energia-alan, liikenteen ja liikkumisen sekä rakennetun ympäristön toimialojen entistä syvempänä yhdistymisenä.”

Heikki Haasmaan mukaan löytyy enenevässä määrin myynnillisiä synergioita softa-/digikehityksen ja muiden osa-alueiden välillä

Itse vedän yhteen Samin ja Heikin kommentit siten, että digikehityksestä tulee ikään kuin liima ja integraattori eri toimialueiden välille ja pitkässä juoksussa yhdistää ne.
Tämä on Sitowiselle kilpailuetu

Toistaiseksi Haasmaa on mielestäni osoittautunut päteväksi toimitusjohtajaksi.
Omassa sijoittamisessa katse on jo syksyssä 2024, kun korot lähtevät laskuun. Tuolloin uskon Sitowisen tulevaisuuden näkymien olevan hyvät

9 tykkäystä

Hyvää pohdintaa @JukkaM .

Tuumailen myös niin, että rakennetun ympäristön konsultointi toimii jatkossakin hyvin samalla perusperiaatteella kuin ennenkin. Yritys tarjoaa asiantuntijoita erilaisiin tehtäviin ja projekteihin, joita asiakkaat tarvitsevat. Se on pääbisnes. SaaS tms palvelut puhtaasti digitaaliset palvelut ovat pienempi lisä sen päälle. Toki kun yhteiskunta kehittyy, myös palvelutarpeet pikku hiljaa kehittyvät.

Oleellista on, että yhtiöllä on osaajat toteuttaa nämä palvelut ja keinot kasvaa orgaanisesti ja epäorgaanisesti. Työ on organisoitu fiksusti ja vältetään hukkatyötä. Silloin projektit ovat kannattavia.

Perinteinen rakentamisen suunnittelu tullee edelleen pitkään olemaan konsulttifirmojen perusleipää. Asuntorakentaminenkin elpyy jossain vaiheessa. Vihreän siirtymän hankkeet ovat iso mahdollisuus ja kiinnostavat kaikkia konsulttifirmoja. Kakkua varmasti riittää jaettavaksi kaikille. Sitowise on hyvissä asemissa, koska yhtiöllä on vahva asema ja maine suomessa.

Sitowisen ei tarvitse keksiä mitään täysin mullistavaa uutta vaan jatkaa samalla polulla, jolla ovat olleet viimeiset 20 vuotta ja pidempäänkin.

Loppuun vielä pakollinen disclaimer:
IMHO
:relieved:

7 tykkäystä

Olen olettanut, että Sitowisen kilpailijoilla ei ole vastaavaa yhtä keskeisessä roolissa olevaa omaa Digikehitystä. En tosin ole syvällisesti kilpailijoita tutkinut

Jokainen tutkailee asioita omien näkemyksien ja kokemuksien mukaan. Minä katson digilasit päässä, näkemys voi olla suppea ja olen siksi osin väärässä. Joka tosin on vain osa oppimisprosessia.

Itse näen, että infran, liikenteen, rakennetun ympäristön jne. tulevaisuus noudattaa samaa murrosta, joka on tapahtunut 10 vuodessa yritysten teknologisissa ratkaisuissa.

Kun 10 vuotta sitten CIO osti irrallisia projekteja mistä halvimmalla sai, oli lopputuloksena joukko irrallisia yhteentoimimattomia järjestelmiä.
Nykyään toimitaan siten, että yrityksen kaikki osa-alueet huomioidaan kokonaisarkkitehtuurissa, jolloin jos on jotain tietoa, mikä on kaikille osa-alueille yhteistä, se on otettu huomioon. Tämä mahdollistaa erilaisten toimialojen palvelujen ja datan yhtenäisen käytön
Tekninen arkkitehtuuri sitoo yrityksen kaikki osa-alueet. Saman uskon käyvän Sitowisen eri toimi-alojen kanssa.

No tämän näkee pidemmän ajan kuluessa

4 tykkäystä

Tämän Positive Impact Finland Oy:n oston keskeinen tarkoitus lienee saada hyviä asiakkuuksia ja vahvistaa ympäristö- ja kestävyysratkaisujen alueen osaamista. Muuten kyse on muutaman hengen firmasta

Viittasin edellisessä viestissäni Infran, liikenteen ja rakennetun ympäristön tuotanto- ja suunnitteludatan datan yhtenäistämisen olevan tulevaisuuden trendi pitkällä tähtäimellä. Tähän voidaan rakentaa erilaisia palveluja kuten 3D-näkymiä, datan analysointia (AI), tuotannon prosessien tehostamista jne.
Tuotantodataa voi käyttää hyödyksi suunnittelussa.

Törmäsin tuoreeseen videoon, joka käsittelee aihetta Turun ja Helsingin kaupungin osalta sekä Väylävirasto rautateiden osalta

Alla pari kuvaa 53 min videosta, josta itsekään en kaikkea katsonut

Turku rakentaa kaupunkitietomallia

Helsinki rakentaa kaupunkitietomallia, jonka osa-alue on liikkumisen tietomalli/Digitaalinen kaksonen.
Myös Sitowise on ollut tässä mukana


Myös rautateistä rakennetaan vastaavaa Väyläviraston toimesta.

Osin linkittyvät Sitowisen perusliiketoimintaan vaikka ovat alkuun vain pieni osa sitä, mutta vuosien saatossa osuus kasvanee

6 tykkäystä

Itse tuumin, että nuo kaupunkitietomallit voivat olla vähän kuin uuden sukupolven versioita näistä nykyisin “karttapalveluiden” nimellä toimivista tietopalveluista, joista löytyy rutkasti aineistoa suunnittelun lähtötiedoksi ja myös ylläpitoon, kaavoitukseen ym. liittyviä tietoja.

https://kartta.hel.fi/
Kaupungin työntekijät pääsevät myös käsiksi tarkempiin tietoihin tuon palvelun kautta, kuin mitä sieltä näkyy tavalliselle käyttäjälle maksuttomasti.

Jos tuosta linkistä klikkaa Aineistot → Taustakartat → 3D-kaupunkimallit → Siirry älykkääseen kaupunkitietomalliin, niin sieltä aukeaa jonkinlainen 3d-näkymä. Mutta tuo lienee vasta vaatimaton “prototyyppi” siihen nähden, mihin suuntaan kaupunkitietomalleja kehitetään. Lisää ja yhä tarkempaa dataa lienee saatavilla tulevaisuudessa tämän tyyppisten palveluiden kautta.

Mikä on Sitowisen rooli tässä? Tuo kartta.hel.fi -palvelu pyörii Sitowisen toteuttamalla alustalla. Tuosta 3D-kaupunkimallista en ole varma, mikä taho sen on tuottanut. Joka tapauksessa näiden palveluiden pyörittämisestä saa mukavaa jatkuvaa liikevaihtoa.

Hienoa, että kasvu jatkuu, ja erityisesti digitaalisten palveluiden puolella. :slight_smile:

Positive Impact Finland Oy:n osto vahvistaa Sitowisen osaamista yrityksille ja yhteisöille tarjottavissa vastuullisuuspalveluissa ja vastuullisuuden digitaalisissa ratkaisuissa. Positive Impactin Finland Oy:n palveluihin kuuluvat muun muassa hiilijalanjälkilaskurit, hiilikädenjälkiarviot, vastuullisuusohjelmat, ilmastotiekartat sekä vastuullisuuteen liittyvien ohjelmistojen suunnittelu. Sen liikevaihto vuonna 2022 oli 0,4 miljoonaa euroa, ja yritys työllistää yhdistymishetkellä 7 henkilöä.

4 tykkäystä

Olettaisin, että keskeistä on saada tuotanto, suunnittelu jne. data yhteismitalliseksi tallennettua eri palvelujen saataville.
Tätä voidaan hyödyntää vaikka 3D-mallissa, jos se on järkevää. Tai vaikka puhtaana datana lähteenä, kuten Turun kalvossa mainitaan “Toimii ajan tasaisena tiedon lähteenä suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon”
Yleisesti voidaan rakentaa palveluja tämän päälle.

Tässä ei sinänsä rakenneta yhtä järjestelmää tai tietokantaa vaan kokonaisratkaisua. Data lienee hajautettu ja siihen pääsee yhtenäisten rajapintojen kautta kiinni.
Tämän päälle voi sitten innovoida mitä vain.

Usko, että on paljon hommia Sitowiselle, jolle kasvaa softakehittäjiä, joilla on kokemusta ja ymmärrystä Infrasta ja rakennetusta ympäristöstä.

Tuossa on jotain Väyläviraston tavoitteita

Itse kirjoitin juuri liikenteeseen liittyen ajatuksia tuonne Autonomisen ajamisen ketjuun

2 tykkäystä

Suunnittelu on ollut jo pitkään tietokonepohjaista, jossa tuotetaan 3d-aineisto. Urakoitsijat tarkemittaavat toteuttamansa rakenteet työmaalla, josta syntyy toteutumamalli. Nämä tiedot tallennetaan tietokantoihin, joista niitä voidaan hyödyntää monella tavalla. Teknologia tähän on jo olemassa ja käytössä.

Tämäkin on jo nykypäivää, josta esitin esimerkin. On olemassa jo palveluita, jotka toimii ajan tasaisena tiedon lähteenä suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon. Tietenkin nämä palvelut tulevat yhä kehittymään, tiedot tarkentuvat ja päivittyvät yhä nopeammin.

Olen sama mieltä. Dataahan on nykyisinkin jo aika paljon, jota hyödynnetään erilaisissa palveluissa. Kaikki nuo digitaalisen kaksosen ym. konseptit perustuu siihen, että data yhä tarkentuu, jolloin sitä voidaan hyödyntää yhä monipuolisemmin ja kehittyneemmin. Joka tapauksessa sitä hyödynnetään jo.

Ainakin itselleni on vaikeaa arvioida, minkälaisia palveluita Sitowise tulee/kykenee kehittämään ja missä se tulee olemaan hyvä kilpailuun nähden ja jo olemassa oleviin ratkaisuihin verrattuna. Siksi pyrin hahmottamaan asiaa sitä kautta, mitä Sitowise jo tekee ja on onnistunut asiakkaille myymään. Esim. tuo “karttapalvelu”, joka on mielestäni ns. digitaalinen räätälöity niche palvelu, jonka toteutuksessa tarvitaan myös rakennetun ympäristön ja paikkatiedon osaamista. Tällaisessa Sitowise voi olla hyvä?

Toki Sitowise voi olla myös mukana kehittämässä nykyisiä järjestelmiä niin, että ne mahdollistaa tulevaisuudessa digikaksosen ja siihen liittyvät sovellukset. Saman asian äärellä siinä ollaan. Liikevaihdon näkökulmasta Sitowiselle olisi toki hyvä omistaa se teknologia, että siitä saadaan jatkuva palvelu.

Editointi: muokkasin hieman viestiä

2 tykkäystä

Jep, itselle on ollut tiedossa, että 3D-suunnittelua on ollut kymmeniä vuosia. Osin myös kokemusta kun toimin softa-arkkitehtina teollisuuden tehtaita automatisoivaan softaa 20 vuotta sitten. Kaikki mallinnettiin 3D:nä. Tehdas ja jokainen yksityiskohta laitteissa.
Digital Twin eroaa siinä, että sinne tuodaan reaaliaikaista tuotannon dataa. Itse asiassa 3D ei ole keskeisin vaan data.

Näissä Digital Twin tapauksissa yleisesti viitataan siihen, että laajaakin digitaalista ympäristöä, johon tuodaan tuotannosta dataa, voidaan hyödyntää suunnittelussa.

Digitaalinen kaksonen vaatii kokonaisarkkitehtuurisuunnittelua, jossa rajapinnat ja tieto yhtenäistetään. Tähän liittyy myös yhtenäisten ratkaisujen standardointeja, kuten miten reaaliaikainen data välitetään eri palveluihin.
Välttämättä nykyisiä järjestelmiä ei sellaisenaan voi hyödyntää

Tämän kokonaisuuden päälle voi rakentaa erilaisia innovaatioita.
Esimerkiksi. Koska osan autojen ADAS-järjestelmistä jo nyt tunnistaa tiestön kuopat ja muut tierikot ja tämän voi välittää tiestön Digitaaliseen kaksoseen.
Jos kaikki tiestön tilatiedot välitetään samaan paikkaan, voi väylävirasto seurata osin reaaliaikaisesti teiden kuntoa ja ohjata kunnossapitoa.
Ideoita on äärettömästi.

Sitowise voi olla luomassa perusarkkitehtuuria sekä aikanaan rakentamassa palveluja sen päälle.

Nyt vasta ollaan ottamassa ensimmäisiä askelia Digital Twin-ratkaisuihin.

Seuraavan vuoden aikana itseäni kiinnostaa asiat, kuten miten Sitowise Talo-liiketoiminnan YT:t, organisaatiomuutokset ja myynnin organisointi pelastavat Talo-liiketoimintaa laskusuhdanteessa.

Pidemmän tähtäimen tarina on tämä Digital Twin.

4 tykkäystä

Hyviä näkökulmia sinulla.

Sitowisellä on nykyisin ainakin nuo Aura ja Louhi -ratkaisut, jotka on kehitetty digitwinien luomiseen.

Toisaalta myös esim. Trimblellä on omia ratkaisuja digitwiniin. Trimblen Tekla -ohjelmistoja käytetään Suomessa laajasti rakennusten suunnitteluun ja on sillä jalansijaa myös Infran suunnittelussa. Jos ohjelmisto on jo valmiiksi käytössä, usein on pienempi kynnys tutustua ensin tutun toimittajan ratkaisuihin.
https://construction.trimble.com/en/solutions/design/digital-twin-technology

Kilpailua tulee varmasti olemaan.

Tarve lienee myös hyvin eri tyyppisille digitwineille. Jotkut tehdään vain rajattuun “omaan” käyttöön ja toiset ovat julkisten toimijoiden, kuten Liikenneviraston, hallinnoimia systeemejä.

Sekin mietityttää, paljonko rahaa näissä digitwineissä loppujen lopuksi tulevaisuudessa tulee liikkumaan. Aikoinaan yleistynyt vaatimus 3D-aineiston tuottamiseen perinteisten suunnitelmien ohessa ei kovin paljoa ainakaan kaikkien suunnitteluprojektien kakkua kasvattanut, vaan 3d-aineisto pitäisi syntyä ikään kuin suunnittelutyön ohessa “sivutuotteena”. Niin kuin se teoriassa syntyykin, mutta käytännössä mitä yksityiskohtaisemmin asiat mallinnetaan, sitä isompi työmäärä todellisuudessa on. Tämä vain yhtenä esimerkkinä siitä, että kaikki digikehitys ei välttämättä automaattisesti lisää alan rahavirtoja, jos kilpailu on kovaa.

Aika näyttää.

Itse ajattelen, että maaston/rakennusten/rakenteiden 3D on dataa siinä missä vaikka liikennemäärä (joka on lopulta myös vain dataa 3d-maailman tilanteesta eli autojen lukumäärästä tietyissä pisteissä tietyllä hetkellä) tai vaikka liikennevalojen asento. Myös “3D” voisi olla päivittyvää dataa, jos niin halutaan.

2 tykkäystä
10 tykkäystä

Lainaus uutisesta:

Sitowisen mukaan kaupan myötä yritysten digiosaaminen vahvistuu entisestään, kun Sitowisen maastokartoitussovellus Envimobileen saadaan kehitettyä automatisoituja raportointiominaisuuksia entistä kattavammin.

”Ahlman Group Oy:n toiminnan siirtyminen osaksi Sitowise-konsernia antaa erinomaisen mahdollisuuden kehittää luontoselvityksiä ja niihin maastossa liittyvää tiedonkeruuta yhä laadukkaammiksi ja tarkemmiksi. Erityisen kiinnostavaa on Sitowisen Envimobile-ohjelmaan liittyvä kehitystyö, joka mahdollistaa entistä paremmin digitalisaation hyödyntämisen luontokartoittajille”

Maastokartoitus softa kuulostaa juuri sellaiselta niche softalta, jonka voin itse kuvitella sitowisen vahvuudeksi.

Nichellä tarkoitan, että se ei yritä kilpailla suoraan rakenne ja väyläsuunnittelun ydinsoftien pelikenttällä (Tekla / AutoCad / Microstation / Novapoint jne) missä liikkuu kyllä kivasti SaaS pohjaista liikevaihtoa mutta markkinat on jo aika pitkälle jaettu. Ellei sitten kehitä aivan käänteen tekevän tuotteen, mutta muutoin voi olla vaikeaa saada vallattua jalansijaa noilta vakiintuneilta toimijoilta niiden ydinosaamisessa. Ja tuskin Sitowise siihen pyrkiikään enää, koska Siton aikoinaan kehittämä Citycad väyläsuunnitteluohjelmisto on tietääkseni kuopattu aikaa sitten. Sitä on siis jo kertaalleen kokeiltu.

8 tykkäystä

Toimari Heikki Haasmaa kertoi yhtiöstään sijoituskohteena. :slight_smile:

3 tykkäystä

Tälläinen artikkeli tuli vastaan digiliiketoimintaan liittyen. Itsellä näkyy vaikka näyttäisi olevan “tilaajille”.

“Sitowisessa digiratkaisuiden liiketoiminta muodostaa karkeasti noin 14 prosentin siivun yhtiön koko liikevaihdosta. Euromääräisesti puhutaan noin 30 miljoonan liikevaihdosta, joka on Suomen mittakaavassa merkittävä summa. Esimerkiksi Tivi 250 -selvityksessä vastaavalla liikevaihdolla mahtuisi Suomen 150 suurimman it-yrityksen joukkoon.”

8 tykkäystä

2022 digiratkaisut toi 11% ja nyt jo 14% liikevaihdosta. Onhan tuo ihan merkittävä segmentti ja etenkin jos kasvu jatkuu samaan tahtiin.

Valitettavasti sisältö ei näkynyt minulle kun en ole tilaaja.

4 tykkäystä

Vaikka tämä ei suoraan liity yhtiön omaan tekemiseen, niin nyt on niin kova tilastollinen bongaus @OpenShove lta, että jos vaan kaikille sopii, niin laitetaan tämä talteen ja katsotaan vuoden päästä, miten meni. :blush:

9 tykkäystä

Hallituksessa pientä nappikauppaa, 2500kpl @2,80€. Toki kyseessä yhtiöstä riippumaton kaveri ja näköjään avauspositio.

10 tykkäystä

Mielestäni Sitowisen hinta on nyt laskenut erittäin houkuttelevalle tasolle, eli pelkästään osinkotuottokin on siedettävä, mutta kasvuyhtiönä lisäpotentiaali on suuri. Tänään onkin suunnitelmissa palauttaa salkkuun 2022 myytyjä osakkeita.

Itse pidän hyvänä heidän panostuksiaan digituotteisiin, joilla on potentiaalia tuoda toistuvaistuloja kassaan sen lisäksi että voivat tuoda kilpailuetuja heidän palveluiden tarjoamaan. Itse näkisin, että Sitowise on näiden digituotteiden osalta monia kilpailijoitaan edellä, mitä ainakin Suomen markkinoihin tulee. Talopuolen hommat ovat nyt tosiaan melko hiljaisessa vaiheessa, mutta Sitowisen onneksi ainakin suunnittelu toipuu ensimmäisenä kun palataan takaisin kohti normaalimpia aikoja rakentamisessa. Uskoisin että ensi vuoden lopulla ollaan jo tämänkin suhteen paremmassa tilanteessa.

14 tykkäystä

Osaako joku lonkalta taustoittaa tätä Morgan Stanleyn isohkoa omistusta näinkin pienen markkina-arvon(110 miljoonaa) yhtiössä, käsittääkseni veivailevat omistustaan säännöllisesti, ovatko olleet alusta asti mukana!? Sitowise: Arvopaperimarkkinalain 9 luvun 10 pykälän mukainen ilmoitus omistusosuuden muutoksesta - Inderes Oman mielenkiintoni tähän yhtiöön herätti nimenomaan tämän pelurin aktiivinen läsnäolo. Rapsakan kurssilaskun myötä numerotkin yhtiössä näyttävät omiin silmiini varsin mukiinmeneviltä, joten pakko oli ottaa pieni seurantapositio ja yrittää tutustua yhtiöön paremmin.

Hiukan Itse itselleni vastaten: ulkomainen kiinnostus oli suurta jo listautumisvaiheessa: Sitowisen kymmenen suurinta osakkeenomistajaa listautumisannin päättymisen jälkeen | Sitowise
“Hallintarekisteröidyissä osakkeissa on mukana seuraavien ankkurisijoittajien osakeomistus: Rahastot, joiden hallinnoija ja neuvonantaja on Capital World Investors, Lannebo Fonder AB, Didner & Gerge Fonder ja Paradigm Capital Value Fund. Lannebo Fonder AB:lle allokoitiin listautumisen yhteydessä 1 829 268 osaketta (5,3 % osakkeista), Didner & Gerge Fonderille 1 463 414 osaketta (4,2 % osakkeista) ja Paradigm Capital Value Fundille 1 219 512 osaketta (3,5 % osakkeista). The Capital Group Companies, Inc.:lla oli 25.3.2021 liputusilmoituksen mukaan 2 042 482 osaketta (5,9 % osakkeista), jotka olivat sen rahastojen ja sijoitusyhtiöiden hallinnoimia.”

18 tykkäystä

Kauppalehden analyytikko Ari Rajala on tässä oletettavasti maksumuurin takana olevassa jutussa käynyt läpi yhtiöitä, joilla on taseessa olevaan liikearvoon nähden alaskirjausriski: Näillä pörssiyhtiöillä on kohonnut riski alaskirjaukseen – Analyytikko arvostelee tiedottamista: ”Omituista ja kaunistelevaa” | Kauppalehti

Sitowisen liikearvo% tasesubstanssista näyttää olevan peräti 132%. Liikearvoksi on mainittu 156 miljoonaa ja tasesubstanssiksi 118 miljoonaa. Yhtiö treidaa tällä hetkellä tasearvolla 0,9 eli markkinat taitavat juuri pelätä alaskirjauksen mahdollisuutta eivätkä luota tuloksentekokykyyn. Toki on otettava huomioon koko rakennussektorin matala arvostus tällä hetkellä. Raporteissasi et kuitenkaan @Olli_Koponen näytä suuresti huolestunut olevan Sitowisen taseesta, toki maininta yrityskaupoissa epäonnistumisesta löytyy riskeistä. Pystytkö mahdollisesti lomalta palattuasi kommentoimaan, miten näet nuo alaskirjausriskit!?

13 tykkäystä

Ei mitään isoja määriä, mutta osto mikä osto. Kai se pitää itsekin vielä…

11 tykkäystä