Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Hillotolppaa ei välttämättä tule, jos yhtiön asemat eivät ole kunnossa. Itse olen ainakin odottanut jo viimeistään alkuvuodesta enemmänkin uusia design winnejä ja nyt syksyllä vähitellen kasvavaa myyntiä tueksi melko itsevarmoille arvioille omasta asemasta, jotka lopulta tulevat pääosin yhtiön itsensä tekeminä ja ovat siksi hieman subjektiivisia. Pitää muistaa, että on ennenkin nähty yhtiöitä, jotka ovat kovin luottavaisia omasta asemastaan, kuitenkin tulosten ollessa hieman eri sivulla. Kovin pitkään ei sijoitusstrategiaa kannata rakentaa pelkän retoriikan varaan.

3 tykkäystä

Muutama klippi SmartEyen tiedotteesta:

we have started integration and have already received RFQs for Interior Sensing where our combined strengths are playing into our hand.

What should be expected is that DMS will be the dominant market factor for some time, whilst Interior Sensing is slowly gaining momentum starting with the premium segment, much the same way it happened for DMS in 2014-15.

After the end of Q2 we received four new design wins from an existing customer. While great news, this was very much expected as we see this pattern regularly.

much more likely for any OEM to continue to order a system from an existing supplier, compared to going through the trouble of renewed sourcing. The automotive industry is very sticky in this respect. We should expect much more add-on business like this.

En itse lue näistä mitään suurta ongelmaa DMS:n kanssa. Interior Sensingin tilannetta verrataan siihen missä DMS oli 6-7 vuotta sitten, jolloin maalaillun tulevan kehityksen ei välttämättä nähdä vaikuttavan vielä 2023-2026 lukuihin. Itselleni tämä näyttää enemmän siltä, että pääfokus on ollut tuon Affectiva-yrityskaupan perustelussa ja oman asemen turvaamisessa noiden vuosien jälkeen.

6 tykkäystä

Itse olen ajatellut tähän sijoittaessa, että tämä on suuren riskin sijoitus. Tiedostan, että tässä voin hävitä pääomaa, mutta sijoitan sellaisella summalla, ettei yöunet mene. Toki eilisen jälkeen kävi mielessä, että myisinkö pois, mutta asiaa enemmän pohdittuani kelailin taas, millaisella mentaliteetillä olen tässä mukana. Pysyn siis toistaiseksi kyydissä ja otan riskin, että tässä tulee vielä takapakkia.

Isossa kuvassa tämä toimiala tulee kehittymään, enkä usko Smartin jäävän täysin kehityksestä jälkeen. Jos käteiselle olisi käyttöä, harkitsisin myymistä.

3 tykkäystä

Itse mietin että olisiko sirupula suurimpana syynä, ettei Smartin liikevaihto ole lähtenyt odotetulla tavalla nousuun. Koitin tässä yksi päivä etsiä BMW:n sivuilta DMS:ään liittyviä viittauksia, mutta en onnistunut niitä helposti löytämään. Voisiko olla että autotehtaat pyrkivät tällä hetkellä minimoimaan sirumenekkiään autotuotannossaan, jolloin esimerkiksi juuri DMS-laitteistoja ei juurikaan pyritä edes asiakkaille tarjoamaan.

2 tykkäystä

Tuleeko Q2 julkkarin lisäksi erillistä johdon haastattelua esim. Redeyen toimesta, jossa voitaisiin tarkemmin kysyä SE:n lähitulevaisuuden näkymistä (kun tuo eilinen ulosanti oli vähän kehno) ?? Tai onko sellainen haastattelu jo tullut?

1 tykkäys

Useamman instikka-callin satoa Q2 osarin jälkeen.

  • 10bn SEK / 2022 loppuun mennessä ennallaan. Tätä eivät kertoneet erikseen uudestaan koska “Oli jo kaikilla tiedossa”… (tämä herätti eilen markkinoissa huolta itseni mukaanlukien)

  • SoP ramp-up 2022 aikana

  • Cipia/Jungo saavat kilpailussa Tier3-/4 tason diilejä. Jungolla ei ole OMS-ratkaisua vaikka puhuvat siitä ääneen.

  • US säädäntö lienee 2028 mennessä (pari vuotta pidemmälle menee kuin nyt spekuloitu 2026)

  • VW nominationit tulossa H2 aikana, winnit 6-9kk viiveellä kerrotaan… Tier1 ilmeisesti vielä päättämättä VW:llä mutta siellä taitaa olla kuitenkin hyvä näkyvyys kuka winnejä vie :wink:

  • Olemassaoleva yhteistyö kantaa DMS:stä hyvin herkästi OMS-puolelle, koska on otettu jo tiettyä tekniikkaa, softaa jne. käyttöön. Ei ole järkeä lähteä tekemään kaikkia alusta uudestaan kun puhutaan samasta tekniikasta → hyväksi Smartille koska 13 kpl OEM

  • Tämän hetken runtimet joistain BMW-malleista sekä kiinamalleista → ei vielä isoa määrää…

  • Ilmeisesti tullaan panostamaan sijoittajaviestintään tulos-webcastien muodossa jne.

Ps. Mielestäni on piensijoittajia kohtaan epäreilua, että tällaista käsitellään isojen toimijoiden kanssa privaatisti eikä osarissa julkisesti. Siksi halusin tehdä tämän osan ja tuoda nämä pääpointit esille. Suunta pitäisi olla kuitenkin firmalla nyt oikea ja palaute eilisestä on mennyt myös sinne päin, kts. viimeinen pallukka.

212 tykkäystä

Kiitos tästä @timontti! Tosiaan hyvä jos tulevaisuudessa myös kansainväliset piensijoittat otettaisiin näissä earnings calleissa paremmin huomioon.

  • Cipia/Jungo saavat kilpailussa Tier3-/4 tason diilejä. Jungolla ei ole OMS-ratkaisua vaikka puhuvat siitä ääneen.

Nämä tarkoittavat varmaakin automalleja, joissa pienempi volyymi?

3 tykkäystä

Kiitos tiedoista @timontti! Nyt kvarttaaliraportoinneistakin vaaditaan erillinen sherlokki-tutkimus, mikä se yhtiön näkymä voisi olla. :slightly_smiling_face: Onneksi ketjussa löytyy ansiokasta tiedonhankintaa. :+1:

Design winnien julkistaminen (edes kappalemäärätasolla) ei oikein onnistu ja osareissa ohjeistuksien antaminen ei luonnistu. Mitä tämä yhtiö oikein voi kertoa liiketoiminnastaan… :thinking:

Mutta roikutaanpa nyt mukana sillä puolikkaalla positiolla ja katsotaan mitä syksy tuo tullessaan. :+1:

11 tykkäystä

Pakko kysäästä tästä VW touhusta, että millälailla heillä on hyvä näkyvyys?
Antoivatko jotain kättä pidempää?

1 tykkäys

Katsellaan rauhassa. en spekuloi enempää muiden muistiinpanoista mutta mahikset pitäis olla hyvät :upside_down_face: onhan heillä asiakkaana Audia jne.

5 tykkäystä

Sinänsä mielenkiintoinen suhtautuminen Inderesin sijoittajien mielikuva -sentimentissä Smartin kohdalla, kun SEYE on viidenneksi paras yleisarvosanaltaan, vaikka tarinaa tukevat luvut puuttuvat. TOP3 on ainakin jo todistanut laatunsa, sen mitä itse olen näitäkin seurannut. Härkämäistä…

kuva

E: tarinaa tukevat luvut = positiivinen tulos

5 tykkäystä

Tämä Colinin analyysi on varmasti aikalailla bear case Smartin suhteen, mutta osaisiko joku Smartin suhteen paremmin perillä oleva kertoa, mitä tämä 20-25% markkinaosuus 2026 tarkottaisi? Mikä tuottopotentiaali olisi näillä osuuksilla?

2 tykkäystä

Redeyen bear-skenaariossa DMS penetration jää alhaiseksi sekä lisäksi smartin markkinaosuus jäisi 20% tasolle. Fair value diskontattuna tähän päivään 170 sek eli reilu 10% päivän listahintaa alempana.

Kuten kaikki tietävät ei tuota kyseistä herraa voi kuitenkaan ottaa ihan vakavasti. Ensin tuosta varoitti muuan Livingstone, tämän jälkeen heti perään Intelin Mobileye-osasto :man_shrugging: Hänen kirjoituksensa ei todellakaan osoita sitä miksi tuollainen markkinaosuus tulisi Seeingille. Hassuinta on se, että koko suurimman mid-segmentin kilpailutukset ovat juuri menossa tänä ja ensi vuonna ja hän pystyy satuilemaan jo omiaan :upside_down_face: Huumorimiehiä, huumorimiehiä…

Pidän paljon todennäköisempänä noin 30-40% osuutta molemmille isoille…

28 tykkäystä

Redeyen skenaarioissa vuosille 2021-2028 Smart Eyen DSM-markkinaosuudet:

  • Bear 20%
  • Base ja Bull 35%
4 tykkäystä

Hieman taas makustellut tuota smartin raporttia. Jäi todella positiivinen kuva tästä lausahduksesta:

“For a long time, we have seen the automotive market moving in the direction of measuring more than DMS. We call this Interior Sensing, which is driver monitoring together with in-cabin sensing, combined in a system that measures the state of the driver, the cabin and the occupants in it.”

Smartti on huomannut mihin toimiala on kehittymässä ja määrittelemässä alan standardeja. Tuon osarin maininta yrityskaupoista alalla viittaa minusta vahvasti siihen, että kilpailijat on pakotettuja muuttamaan strategiaansa Smart Eyen suuntaan:

“With the present atomized DMS market, we believe the consolidation of market players are inevitable. Smart Eye has taken a decisive and strategic step forward to grasp the future by joining forces with Affectiva. We are now in pole position.”

Pelkkä DMS ei enää riitä vaan halutaan koko paketti. Kyllä tässä on edelleen tunne että ollaan leaderin kyydissä.

35 tykkäystä

Nissan technical review - ProPilot 2.0

https://www2.nissan-global.com/EN/TECHNICALREVIEW/pdf/topic/NISSAN_TECHINICAL_REVIEW_87_En_SP1.pdf

kpl 4 eteenpäin mielenkiintoisempaa

3.3 Driver-monitoring system
The driver-monitoring system checks the driver for
any failure to monitor the road ahead, using the driverʼs
face direction and eye-opening/-closing conditions. It can
prompt the driver to attend more closely to the road
ahead, to help prevent them from neglecting to monitor
surrounding traffic conditions when driving in the handsoff mode. (Fig.5)
The driver-monitoring device is located at the center of
the dashboard with its imaging field directed toward the
driverʼs side. It features the following integrated
components: a camera lens, infrared light source (LED),
optical filter, infrared-light imaging device, imageprocessing circuit, universal operation circuit, and more.
(Fig.9)

image

The infrared LED periodically emits infrared light
with a wavelength of 940 nm (i.e., the invisible range),
and the infrared-light-imaging device synchronizes
therewith to capture an image; thus, a clear depiction of
the driverʼs face can be obtained in all light conditions.
The facial organs (i.e., the eyes, nose, and mouth) are
extracted from the driverʼs facial image via patternmatching processing, and the driverʼs face direction is
calculated from the size and positional relationships of
these organs. In addition, the eye-opening/-closing
condition is assessed by detailed analysis of the regions
surrounding the eyes. When the calculated face direction
is oriented beyond a certain angle from the vehicleʼs
direction of motion for a specified period, a monitoring
failure is registered and a warning given (Note: when the
turn signals are active, this warning is blocked). When
the eyes remain closed for a specified time period or face
direction or eye-opening/-closing conditions remain
likewise unchanged, a failure to monitor the road ahead
is registered, and a warning is given.

ja vähän taustaa

https://www2.nissan-global.com/EN/TECHNICALREVIEW/pdf/topic/NISSAN_TECHINICAL_REVIEW_87_En_Preface.pdf

(videossa ei ihmeempiä mutta näkee millainen auto tulossa)

7 tykkäystä

Aika sivubisnes tulee olemaan. Lisäarvo varmaan erittäin laadukkaassa databasessa…

…mutta yhdessä onnistuneen AIS-tuotteen myynnin kanssa saattaisi tuoda break eveniä aikaisemmaksi :eyes: nimittäin Jungolla niiden aftermarket taitaa pitää puljun pinnalla(?)

2 tykkäystä

You are entitled to your opinion but please dont spew it here. No personal attacks. Timo is doing great work and hes putting his own money on the line as well.

Ettei menisi kokonaan offtopociksi, taas yksi Tesla autopilotti crashi jenkeissä. Nämä tuntuvat saavan paljon julkisuutta ja toivottavasti tukevat jenkeissä DMS regulaatio argumenttia.

6 tykkäystä

Some good information on DMS

Request for Information: Impaired Driving Technologies

Posted by the National Highway Traffic Safety Administration on Nov 12, 2020

https://www.regulations.gov/document/NHTSA-2020-0102-0001/comment

6 tykkäystä

Ketju on väliaikaisesti suljettu ainakin 4 tunnin ajaksi johtuen suuresta määrästä yhteisön merkintöjä.