Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

Mikä muuten on tämän hetken tilanne kilpailussa Seeing Machinen kanssa? Täällä hypen ollessa korkeimmillaan kaikki oli Smart Eyellä parempaa. Ollaanko forumilla edelleen samaa mieltä vai mitä muutoksia on parin vuoden aikana tullut?

2 tykkäystä

Pipeline:

Seeingillä käynnissä 6 programia, pipeline noin 60% Smart Eyen vastaavasta (366m USD vs. 575m €). Voipi myös olla, että Seeingin lukema sisältää Guardian-tilaukset, kun taas tuo Smartin käsittelemä Design Winnit liittyvät vain DMS-softaan (ei heidän AIS-aftermarket tuotteeseensa, joka on optio päälle). Tämän takia on mahdollisuus, että lukemat eivät ole suoraan vertailukelpoiset ja Seeing voi “kaunistella” tätä.


vs.

Ulkomuistista, Seeing on puhunut 6 programista jo aika kauan. Olikohan sama lukumäärä Seeingillä jo 3-4 vuotta sitten. Program voi olla yksi platform useita automalleja jonkin tietyn OEM:n sisällä (käytännössä GM) tai sitten useampi valmistaja. Veikkaan itse 1-2 valmistajaa ja kuutta platformia yhteensä.

Ehkä tärkeimpänä Smartin kannalta, on OEM määrä noussut tasaiseen tahtiin ja on nyt 21kpl. Jokaisella OEM.llä on yksi tai useampi platform Smartin kanssa pipelinessa. Keskimäärin 315 design winniä kohdistettuna 21 valmistajalle tarkoittaa jo 15 automallia per valmistaja.

Aftermarket:

  • Seeingin vahvuusalue. Em. perusteella lähes 60,000 ajoneuvossa on jo asennettuna.
  • Smartilla lähdössä vasta liikkeelle. Tämä on optio perus DMS/IS asennusten päälle.

Hauskasti molemmat valmistajat puhuvat 40%+ markkinaosuudesta tuoreimmissa katsauksissaan. Mutta mielestäni SEYE:llä on esittää näistä kahdesta vakuuttavampi pipeline tätä tukemaan.

20 tykkäystä

Mä en pääse tästä kilin-kolinista yli niin mitenkään, aivan totaalisesti pää jumissa tämän puolueettoman analyytikon kanssa: Colin Barnden on LinkedIn: #automaker #ceo #ncap #nhtsa #iihs #technology #safety #aeb #dms…

“For 2023, the leading supplier of NCAP compliant DMS is judged to have been Seeing Machines, well ahead of Smart Eye in second place. 2024 looks like a breakthrough year for DMS suppliers, with volumes rising through the critical 10% global fitment level, and a growing tailwind for DMS adoption from Global NCAP. Automakers need to consider their DMS partnerships and roadmap very carefully.”

“This new information again reinforces the point that “design wins” can be a highly misleading metric when used as a measure of market leadership, with cars on road proving much more reliable. OEMs can, and do, change their development plans. As previously observed, for now we will have to continue to review videos on YouTube as new models are released in 2024 and 2025 to find clues as to what is happening at Ford.”

9 tykkäystä

Itse uskon että Martin puhuu tässä totta, ja näin ollen Smart Eye olisi selkeä markkinajohtaja.

Omasta mielestäni tämä Colin ei syystä tai toisesta kuulosta kovin puolueettomalta. Jokin syy täytyy olla että hän sivuuttaa täysin Martin kertoman viestin, ja muutoinkin kyseenalaistaa ääritiukasti kaiken mitä yhtiö kertoo… tekeekö hän samoin Seeing Machines kertoman viestin kanssa? Mielestäni vaikuttaa ettei hän tee niin.

Mutta joka tapauksessa tässä on siis 2 markkinoiden kärkeä isolla marginaalilla taaksepäin. Esimerkiksi Smart Eyen kannalta itselleni riittää hyvin se että markkinaosuus olisi noin 40 % - jos vaikka Seeing Machines ylittäisi tuon lukeman - ja kaikki tuon päälle on plussaa. Mutta tosiaan mikäli yhtään Martinin viestiä uskoo vaikuttaisi että Smart Eyen markkinaosuus olisi jopa noin 50 %. Aika näyttää tarkalleen että miten tämä menee - juuri nyt kaikki näyttää kuitenkin hyvältä. Hieman omissa ajatuksissani harmaita hiuksia toi se tieto Smart Eye menetti heidän myyntitykkinsä - että miten käy tulevien sopimuksien kanssa? Vaikka toki kakku on jo niin sanotusti tuleville vuosille valmis, mutta päällyksen lisäkoristukset eivät kuitenkaan haittaisi.

17 tykkäystä

Myyntityön merkitys on korostunut aiempina vuosina, kun tälle teknologialle ei ole ollut pakkoa. Nyt tälle on tulossa pakko ensin eurooppaan ja myöhemmin NCAP / USA ym. myötä laajemminkin. Jalka on oven välissä ja kun teknologia päätyy yhdelle alustalle, on se siellä hyvinkin seuraavat 7-14 vuotta eteenpäin ihan ilman yhtään myyntityötä.

Pakko on hyvä myyntikonsultti. :slight_smile: Smartilla on myös jo 300 henkilöä globaalisti töissä. Luulisi jonkun sieltä joutavan myydä tarvittaessa.

Ja tämä yksi analyytikko on edelleen maailman puolueellisin puolueeton tutkija, jolla on epäilemättä omat taloudelliset intressit joko osakeomistusten ja/tai Seeingin maksamien rojalttien muodossa.

19 tykkäystä

Seeing ei ole pitkään aikaan julkistanut merkittäviä voittoja. Kovin hiljaista ollut Seeingin fanileirissä ja osakekurssi on jatkanut pitkää dippiä.

Peli ei toki ole vielä pelattu, vaan tiukka kilpailu varmasti käydään jokaisesta isosta sopparista. Momentum ja uutisvirta vaan on ollut Smartin puolella sanotaan viimeisen vuoden ajan.

En tiedä, onko kuinka merkittävä liikevaihdollisesti, mutta kuriositeettinä yksi Seeingin DW oli Fisker, joka on isoissa vaikeuksissa Ocean-mallin heikon myynnin takia.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/fisker-may-seek-bankruptcy-protection-30-days-if-unable-meet-debt-obligations-2024-04-23/

PS samaa mieltä timontin kanssa. Voisin kuvitella, että näiden monimutkaisen teknisten järjestelmien myyntiprosessissa yksittäisen ihmisen työpanos on suhteellisen rajallinen.

12 tykkäystä
6 tykkäystä

26 tykkäystä

It would be useful if Smarteye would issue the number of cars hitting the road each quarter with Smarteye dms installed.
There is no other way to compare Smarteye and Seeing Machines in terms of real activity.
Smarteye must have this information and it would let investors know how things are progressing.

5 tykkäystä

I see this argument a lot from your camp. Why put so much focus on this particular measure?

I haven’t given it much thought, but sounds to me like it’s a measure focused on the present while the stock market is forward looking. The market caps of SEYE and SEE are not based on present sales, but market projections of how sales will develop in the future.

7 tykkäystä

image

But to be more serious, they have communicated for SOP;

  • 40 models now, Hyundai leading the way with ramp-up being far away from its peak
  • About 80 models by the end of 2024, USA/Japan/EU manufacturers will ramp-up during upcoming quarters
  • Approximately 200 by the end of 2025.

This should be more than plenty of information for anybody to consider this as investment case.

Looking 3 years back, there is much more concrecy now. They can provide number of models in production for upcoming quarters whereas 3 years ago they just communicated the expected year for SOP. Things have truly picked up speed.

23 tykkäystä

Because it’s the only true metric that can be easily compared between competitors.

Design wins are useful for forecasting possible future market share and Smart Eye have done better over the last year or so in terms of new design wins. SEE did better in 2021 and early 2022.

But SEE have just announced a new win that starts production this year (rumours that this is taking some of Ford back off SEYE). It shows how quickly the landscape can change if they are able to get to SOP in a few months.

Also design wins don’t necessarily reach start of production (JLR?). If they do, the next generation might then be taken off one DMS supplier and given to the other anyway (like BMW from Smart Eye to Seeing Machines).

Also design wins are described differently by each supplier:
Smart Eye: “Estimated revenue based on forecasts of the estimated product life cycle”
Seeing Machines “Initial lifetime value”

so it’s difficult to establish a direct comparison.

Also each design win has a different number of cars according to make/model so it’s difficult to compare a BMW, VW and Ford design win (SEE) to Hyundai, Volvo and possibly Ford design win (SEYE) for example.

Cars on the road alongside profitability is the best metric for comparing DMS suppliers because it is a definitive number. SEYE reached 1m cars first but it looks like SEE might have overtaken. If SEYE’s design wins in 2023 reach SOP they might overtake again in a couple of years, who knows, but they might not reach SOP or they might run out of cash again? If this happens, the design wins are meaningless.

Of Smart Eye’s 315 design wins how many have actually reached start of production (genuine question because I don’t know)?

But there’s an argument that holding both SEE and SEYE is the best way to reduce risk and ensure success if both are saying 40% market share.

I personally only hold SEE, but I believe both will be successful because there are plenty of cars that will need DMS!

24 tykkäystä

Osaria pukkaa toukokuussa. Pistetään tähän Redin ennusteita ylös. Eipä tässä varmaan ihmeempiä kuin hodlataan ja jodlataan.

Poiminta Smartin aiemmasta tiedotteesta:

Kvartaaliennusteet tällä hetkellä:

edit:

Tarkistin vielä Q1-2023, jossa Automotive sales oli 13.7 milj kruunua. Tässä tekstissä ilmeisesti painovirhe, pitäisi puhua ensimmäisestä kvartaalista (“det första kvartalet”).

image

Q4-2023 oli siis noin 30 milj. kruunua
image

Nyt annettu ohjeistus oli, että Q1:llä hieman kasvetaan viime vuoden Q4:stä. Näin ollen esim. tuolla vastaavalla 30 miljoonan kruunun myynnillä saataisiin automotiveen kasvua vertailukvartaalista (Q1-2023) noin 118%. Kertokaa jos olette laskuista eri mieltä.

20 tykkäystä

I don’t disagree that both Smart Eye and Seeing Machines are experiencing positive growth.

I would, however, advise caution in believing everything that Redeye says. Both them and Smart Eye implied there wouldn’t be another fund raise and then they did one just a couple of months later.

Redeye also revised down their forecast a few days before Smart Eye’s results and then claimed the results were in line with expectations.

Redeye and Jesper both hold shares in Smart Eye.

It’s the same as Colin Barnden for SEE, his opinion and expertise is helpful but he probably holds SEE shares and therefore could be biased in his analysis.

I believe both companies will be successful. Quarterly KPIs from both companies would help to show the ramp up of DMS and whether both suppliers have been successful in reaching start of production with all design wins and who is ahead with actual cars and aftermarket connections. And of course the money flowing into the accounts will follow.

20 tykkäystä

I agree with you about RedEye, heck I even caught them doing unethical trading which seems to be in their culture

I think there is a culture among swedish private investors where they get annoyed when an analyst gives a negative recommendation. This was observed when finnish Inderes is expanding to cover swedish companies. An investmen bank such as RedEye giving super positive target prices and providing help in IPO’s at the same time… IMO you can see it clearly for example in using 11% WACC for Seye currently in their DCF…

Well you know… they are part of forming the swedish culture

But knowing Seye is their biggest holding in Top Picks will at least keep them pumping Seye and I don’t mind as I"m doing my own analysis anyways :smirk_cat:

20 tykkäystä

Smart Eyen innovaatio- ja kumppanuusjohtaja Detlef “deadlift” Wilke härkäisenä OMS ja Interior Sensing ratkaisujen yleistymisen suhteen. Ovat nyt osana tarjouskyselyjä ja turvallisuusratkaisuja nähdään yleisesti autoissa jo vuosina 2026 -2027 ja erityisesti härpäkeorientoituneessa Kiinassa viihderatkaisuja jo ennen sitä.

13 tykkäystä

Yksi hyvä esimerkki muista teknologioista IS / OMS tarkoitukseen on UWB-sensoria (GHz taajuudet) käyttävät toimijat. Esim tämä norjalainen Novelda, jonka UWB-sensoria oli parissa Lenovon mallissa (Human Presence Detection) ennen kuin Elabs taisi ne softalla korvata. Ilmeisesti Noveldakin on keskittymässä automotiveen

Elabs taas toimii itse ultraäänitaajuuksilla (> 20kHz) hyödyntäen olemassa olevia laitteiden kaiuttimia ja mikrofoneja ilman fyysistä sensoria. Samat funktiot onnistuisivat heiltäkin. Tätä on mielenkiintoista seurata, mitä tekniikkaa käytetään jatkossa. Toistaiseksi kamerat näyttävät olevan yksi selkeä vaihtoehto näin markkinan ollessa vielä edessä päin.

Ultraäänessä hyvä puoli on taas se, ettei erillisiä kameroita, sensoreita, johdotuksia ym. tarvita IS tarkoituksessa - vain pelkkä softa. Rajoitteena taas se, että ultraääni “ei näe” vaikka turvavyötä ym. Elabsilla kyllä on vielä tekemistä paljon läppäreiden kanssa niin eivät edes fokusoi automotiveen.

Tuli tästä mieleen Martinin sanat uunituoreessa vuosiraportissa:

image

8 tykkäystä

Kiitos linkistä. Tämä täytyy kuunnella. Uskon, että IS-markkina on erittäin hyvä optio perus DMS-markkinan perään. Näiden take ratea on vielä vaikea sanoa.

Muistiinpanoista kaivoin seuraavaa:

  • DMS-markkinan potentiaalinen koko ~250 - 300 milj. € / vuosi (jos siis suurin osa autoista käyttäisi). Tämä vastaa noin 5-10€ ASP:ia DMS-tuotteelle. Seye:n mukaan alkuvaiheen premium-malleissa 9.5€ luokkaa ja “5€ olisi most bearish” myöhemmin. Mutta sanomattakin on selvää, että kovemman volyymin malleissa yli ajan ASP laskee tuosta 9.5€:sta.
  • Esimerkiksi Euroopan 16 milj. autoa 6.5€ ASP:lla tekee EU-markkinan kooksi 100 milj€. Tämä voi olla lähellä totuutta.
  • IS / OMS markkinan koko on 2x DMS. Firman johtoa haastattelemalla ensimmäisiin IS-sopimuksiin “initial signs point to 10-20€ for DMS+IS ASP”. Tätä on haastava sanoa ulkoa käsin, mutta RE nykyoletus on konservatiivinen (olettavat DMS+IS olevan yhdessä ~10€)
    image
  • Eli yhdistettynä DMS+IS markkina yhteensä ~800-900milj€./vuosi mikäli tämä olisi suurimmassa osassa autoista.

IS markkina voi siis auetessaan tuoda “yhden ylimääräsen” kertoimen mukaan osakkeen hintaan näiden DMS-odotusten päälle. Mutta tässä menee vuosia, eikä tätä kannata ottaa itsestään selvänä. IS-puolella on mielestäni enemmän kilpailevia teknologioita tarjolla (kuten edellisessä viestissä esimerkkejä nostin). Toisaalta jos SEYE / SEE on jalka oven välissä, niin niiden on helppo kehittää IS ratkaisu DMS:n perään. Näinhän SEYE itseasiassa kertoivat viimeisimmässä RE haastattelussa antia koskien, eli siellä oli tehty jo kehitystyötä yhdessä OEM:n kanssa mikä mahdollistaa nopean tuotantoon siirtymisen jo 2025…

12 tykkäystä

Päivitys Seeingiltä. Laajennusta olemassa olevan amerikkalaisen valmistajan kanssa.

Kertauksena vielä Seeingin entisen toimarin kommentteja heidän hinnoittelusta:

Seeing tuottaa perus DMS toimintoaan aika usein Fovio chipin kanssa ja jos on joku toinen chip niin sitten pelkkä softa (käsittääkseni).

Tästä nähdään että:

  • Jos ns. tyyppiratkaisu olisi FOVIO chipin kanssa, tekisi tuo 392 miljoonan USD putki esim 15$ hinnalla noin 26 miljoonaa autoa tuon lifetimen (10-14 vuotta läpi). Eli 1.8 - 2.6 milj. autoa keskimäärin vuodessa.
  • Softan hinta on huomattavasti kalliimpi heillä kuin Smartilla (Smart 5€-10€).
  • Smartin ~577m€ pipelinen jos kohdistaa vaikka ASP 7.5€ hinnalla saadaan noin 77 miljoonaa autoa tuohon 10-14 vuodelle. Täm’ä tekisi 5.5- 7.7 milj. autoa vuodessa keskimäärin (toki ramp-up ja ramp down hännät on varmaan hiljaisia).
  • Karkeasti Smartilla on lienee 2-3x enemmän autoja putkessa kuin Seeingillä.

Tässä vähän pyörittelyä. Jokainen voi arvioida itse.

23 tykkäystä

Usassa on pian tulossa isohkot InCabin eli interior sensing aiheiset messut. Kolme päivää ohjelmaa. Laitan tähän osallistuvat tahot, niin näkee vähän kilpailukenttää samalla.

SmartEye ja Smartin monia yhteistyökumppaneita paikalla.

Jostain syystä Seeingiä ei näy.

23 tykkäystä