Smart Eye - King of automotive’s Interior Sensing AI?

SE:n kamerat katsovat autoon sisälle. Näiden tarkoitus ei ole seurata auton ulkopuolista liikettä, joten tätä riskiä ei ole.

8 tykkäystä

Neonoden esitys jäi esittäjästä mieleen, CEO Urban Forssell puhui todella selkeää englantia hyvin tahditetusti.

Lappu on listattu Nasdaqiin:

4 tykkäystä

14.10.2020 Paneelikeskustelu (poimintoja, mutta huippuunsa hiotun sormijärjestelmäni avulla sain kaiken olennaisen ylös)… Viktorilla kynä sauhuaa kun vetää paneelia.

1. Mitkä ovat suuret trendit kohdemarkkinoilla viimeisen 12kk aikana? Haluavatko OEM:t ostaa suoraan Tier2?

  • Neonode: Kerroin asiasta jo äsken. Ennen OEM ostopuoli ei ollut valmis softien ostoon suoraan Tier2:lta, nyt se on muuttunut. Ei ollut ymmärrystä IP lisensioinnista jne. Tänään kaikki OEM:t ymmärtävät tämän kuvion. Suuret toimijat ymmärtävät, että eivät voi kuitenkaan olla kaiken osaajia.

  • Acconeer: OEM:t lisäävät toiminnallisuuksia… penkin istuja-anturit voidaan korvata tutkalla jne. (presence)

  • Gapwaves: Työskentelemme Tier1 sekä suoraan OEM kanssa.

  • Smart Eye: Meille trendinä näyttäytyy kiire, jolla OEM.t haluavat hankkia nämä DMS-järjestelmät. Asia on yllättänyt OEM:t nopeudellaan. OEM insourcing software: Maailmassa on pula softakehittäjistä, joka koskee erityisesti myös automotive-teollisuutta. Näen asian niin, että jos sulla on tarjota hyvä softa niin MAAILMANAIKA ON HYVÄ tällaiselle toimijalle.

2. Mitkä ovat menestystekijät, joilla pärjätään tässä markkinassa?

  • Smart: Preservance, eli säilyvyys. Asiakkaidesi on uskottava, että firma on olemassa 14 vuoden päästä jos ostavat sinulta softan. On oltava hyvin kärsivällinen näissä kehitysprosesseissa (Hankinta, valinta, development, platform lifecycle).

  • Neonode: Sama näkemys kuin Smartilla. Sinun on oltava pitkäaikaisesti saatavilla ja hyvin päätöskykyinen. Volyymit tulevat olemaan isoja ja järjestelmien tekninen käynnissäoloaika (Uptime hours) on hyvin suuri. Jos haluat nopeaa rahaa niin kannattaa suunnata muille aloille. Automotive on yksi suurimmista teollisuudenaloista, hyvin dynaaminen. Uutta innovaatiota nähdään paljon automotivessa.

  • Acconeer: Olemme tyytyväisiä jos tuotteiden laatu koetaan hyväksi. Se antaa jonkinlaista lähtökohtaa neuvotteluihin.

  • Gapwaves: Aluksi olimme kannalla, ettemme mene automotiveen. Sitten yksi Tier1 vakuutti meidät mukaan. Lähdimme mukaan. Meillä on edelleen suuria toiveita automotiven ulkopuolella. Meidän resurssit eivät riitä käsittelemään useaa Tier1:tä. Automotivessa vaaditaan myös talouspuolen olevan kunnossa (pitkät kehitysajat jne).

3. Teollisuuden pitkäjänteinen luonne: Miten koette siirtymän sähköautoihin (EV)? Sijoittajathan ovat mukana pitkällä tähtäimellä, mutta onko riskiä lyhyemmille sykleille EV:n tai jonkin muun asian johdosta?

  • Neonode: Sähköistyminen on vaatinut isoja panostuksia OEM:ltä. Connected-autonomous-yms. trendit mukana. Viimeiset pari vuotta EV on voimistunut. Coronan myötä ilmeisesti trendi kiihtymässä. Muita trendejä hieman taka-alalla. DMS:n osalta EU Komissio on vaatinut asiaa eikä anna lisäjoustoa aikataulussa (tämä oli myös RE:n Smart-raportissa kuvattu). Kyseessä on erittäin suuret rahat ja trendit.

  • Acconeer: Näemme trendien kehittyvän nopeasti.

4. Väärinkäsitykset: Mitkä ovat sijoittajien yleisimmät väärinkäsitykset?

  • Acconeer: Lead-timesta on kommunikoitu useasti, se on yleensä vähintään 3 vuotta. Tärkeintä on järjestelmien toimivuus ja luotettavuus ennen kuin aletaan myymään tuotetta. Kaikki tietävät tämän.

  • Neonode: Ammattisijoittajat ymmärtävät automotiven piirteet. On olemassa muita aloja (medical, aerospace jne) jossa on vielä pidemmät ajat. Usein kysytään miksei keskitytä lyhyemmän syklin toimialoihin (yksityissijoittajat eivät ymmärrä).

  • Smart Eye: Mielestäni paljon selittämistä vaativa asia on tämä lead-time (kehityssykli). Eli kestää hyvin pitkään ennen kuin tuote tulee hihnalta ulos. Tässä on kyseessä ihan eri asia kuin vaikka kännykkäteollisuus.

5. Muut haasteet, joita kohtaatte?

  • Gapwaves: Tuotteiden laatu kun tuotetaan miljoonittain kappaleita (sensorit ym). Lisäksi se seikka, että kun saadaan design winnejä ym. niin ollaan jo tuotettu omistaja-arvoa, vaikka liikevaihtoa ei vielä ole kertynyt.

  • Acconeer: Usein kysytään Covidin vaikutuksista. Aiheuttaa downsideä joillekin isoille asiakkaille, mutta iso ratas pyörii edelleen hyvin eteenpäin.

  • Neonode: Näemme saman kaavan, päätöksiä on lykätty, vierailijoita ei oteta vastaan, budjetointirajoituksia jne. Kuitenkin myynnit ovat olleet kohtuullisella tasolla.

  • Gapwaves: Paljon RFQ-prosesseja käynnissä.

  • Viktorin kyssäri Smart Eye:lle → Nostitte 189 miljoonaa SEK. Mikä covid-tilanne ja luotto tulevaan? Vastaus: Olemme optimistisia. Suurin kysymys on, mitä tahtia DMS-investoinnit tapahtuvat. YLEISESTI OLEMME ERITTÄIN OPTIMISTISIA tulevan RfQ-kierroksen osalta.

Tuohon lauseeseen olikin hyvä lopettaa tämä seminaari.

119 tykkäystä

Kiitokset Astonille, kun kirjoittelet tämmöisiä kattavia tiivistelmiä muiden nähtäväksi.

46 tykkäystä

Kiitoksia hyvistä tiivistelmistä ja muutenkin aivan jäätävästä informaatiopanostuksesta tähän ketjuun. Näitä lukiessa lähtee viimeinenkin epäilys siitä, että tankkasi SE:tä eilen muka liian “kalliilla”.

10 tykkäystä

Redeye trimmaili Top Picks-salkkuaan, mutta Smart Eyen omistus pysyy (noussut salkun suurimmaksi ohi Embracerin) ennallaan. Kopsaan translaten kautta pienen osan kommentista:

“Top Picks (and Redeye’s analysts) believe that the Smart Eye is a captivating case that is at the beginning of an incredible growth journey. However, the figures will only be shown in two years, which is just outside the stock market’s field of view. We have seen trends now that the stock has woken up, but the stock is still trading below Redeye’s base case. Redeye estimates that Smart Eye can have sales of just under SEK 700 million and receive an EBIT of SEK 340 million in 2023, which would lead to an EV / EBIT of around 7x.”

42 tykkäystä

62 tykkäystä

image

44 tykkäystä

Huomasittekos tiedotteesta, että yleensä kun yhden DW:n arvo on noin 20-25m SEK, niin tällä kertaa kaksi uutta automallia toikin vähintään 100m SEK yhteensä :wink:

Ja tällä samalla valmistajalla 14kpl ensimmäiset DW oli yhteensä ”vähintään 150m SEK”.

29 tykkäystä

Huomasin ja piti tästä kysyäkkin, makes no sense. Eikä stemmaa sen kalvon kanssa mitä mietittiin täällä aikaisemmin.

4 tykkäystä

Täytyypä miettiä uskaltaisiko lähteä mukaan. Hitusen houkuttelee. Mitenkähän tuo OST ja verotus :thinking:

3 tykkäystä

Tarkoittaako tämä taas uutta tavoitehintaa? :smile:

Vaatisi siis tunnukset, pääseeköhän kukaan palstalta lukemaan tuota?

8 tykkäystä

Oliko @lazyway tunnukset? :money_mouth_face:

1 tykkäys

Tarkoittaa, että toistavat vanhan tavoitehinnan.

2 tykkäystä

Ilmainen juttu kaikille kirjautuneille, uskallan kopsata.

Redeye thinks today’s Korean contract for Smart Eye is a nice appetizer. We reiterate our valuation.

The two won car models are together valued to SEK 100m over their lifecycles, whereas the total platform value is expected to be SEK 500m. The design wins are for an existing Korean OEM, but on a new platform.

The start of production is scheduled for 2021, which we believe is really fast. We assume the new car platform is based on the same technology platform as the first platform. While additional design wins on existing platforms are relatively low hanging fruit, winning new platforms is not a given for Smart Eye, considering dual sourcing, competition etc. Today’s contract therefore indicates that the OEM is pleased with Smart Eye’s work thus far.

The press release mentions ground-breaking new technology, which is related to applications, i.e. the contract contains more software than the previous design wins for this OEM. Mass volume manufacturers usually have fewer software engineers in relation to premium OEMs, meaning they have a larger need for software, in our view. Consequently, we think the ASP might be higher for major OEMs, which might also explain the high value of SEK 100m for two car models.

The stock closed at a solid +6%. We assume the price surge might have been higher if the OEM name would have been known.

Last, earlier today, Smart Eye presented at Redeye’s Autotech Seminar, together with seven other companies. You can find the presentations here.

34 tykkäystä

Eli tuo 100m sek sisältää DW ja lisenssitulot kahden mallin osalta. Platform sisältää sitten lisää malleja joista tulee 400m sek lisää.

3 tykkäystä

Valuutanvaihtokulut sekä osingoista menee 15% ennakonpidätys, joten ei kannata SE:n osalta vielä sitä murehtia.

2 tykkäystä

Ei osingot ole kiikarissa vielä pitkään.

2 tykkäystä

Nopeasti kyllä tulee tuotantoon jos 2021 alkaa. Hyundai ja Kia kai samaa puljua, ja käyttää ilmeisesti samoja pohjalevyjä Luokka:Autojen pohjalevyt – Wikipedia

4 tykkäystä

Tänään tiedotteen muodossa nähtiin yksi hyvä puoli ns. lumipallosta ja tämän bisneksen hienoudesta. Yksikin DW uudelta platformilta tuo heti moninkertaisesti jatkoa pipelineen odottamaan uusia sopimuksia.

Olen jokseenkin varma, että yhdellä alustalla käytetään vain yhtä softaa. Joten voidaan olla ”melkoisen varmoja”, että esim. tämän päivän tiedotteen +400m Sek pipeline tulee toteutumaan.

Huikeaa bisnestä. Gross profit 100%.

26 tykkäystä