Mielestäni keksintönä tämä on aivan mielettömän hieno ja ihmiskunnalle suuri asia. Minusta tuntuu, että tämä on niin iso juttu, että sitä ei moni ymmärrä alkuunkaan.
Ajatelkaapa jos saisitte itse keksiä minkä tahansa asian. Ei kuulosta ollenkaan huonolta, että teenpä ravintorikasta, ei allergisoivaa ravintoa ohuesta ilmasta käytännössä ilman raaka-aineita. Ilman tarvetta viljelysmaalle ja vedelle! Kuulostaa niin utospistiselle, että ei sellaisesta kukaan osaa edes haaveilla.
Yritysmateriaalissa on kerrottu roppakaupalla ongelmia, joita tämä ratkaisee, joten nostan tähän vain muutaman mielestäni keskeisimmän:
- tuotanto ei ole sidottu paikkaan. Ei ole tarvetta hedelmälliselle maaperälle ja suurelle määrälle vettä. Tuotantoa voisi tehdä esim Afrikassa, jossa on pulaa ruuasta ja viljelykelpoisesta maasta. Mikä muu ratkaisisi ongelman siellä? Vastaavia paikkoja on vaikka kuinka paljon.
- proteiini on ravinteikasta ja monikäyttöistä eri ruokiin miedon oman makunsa vuoksi, eikä allergisoi. Sopii siis kaikille.
Pitkän aikavälin skenaariossa tuotantokulutkin saadaan niin alas, että kilohinta on kilpailukykyinen soijaproteiinille.
Eli mielestäni erittäin positiiviset pitkän aikavälin ajurit.
Se, onko tämä hyvä sijoituscase, on mielestäni kiinni rahoituksesta. Tähän mennessä tämä on kerännyt nopeasti isoja pääomia, joten ainakin sijoittajien silmissä tässä on jotain ainutlaatuista ja hyvää potentiaalia. Rahaahan tämä tulee tarvitsemaan paljon oman suuren volyymin tuotantolaitoksen rakentamiseen ja kun myyntiä ei vielä ole, niin kassan kestävyys siihen saakka kunnes elintarvikeluvat ja tuotantovolyymit saadaan kohdilleen.
Tällä hetkellä tuotantokustannus on korkea, koska halutaan käyttää vihreää vetyä, jonka yhtiö tuottaa itse elektrolyyserillä vihreällä sähköllä. Tässä tullaankin siihen, minkä itse tekisin toisin start-up -yrityksenä, joka ei vielä tee tulosta:
Nyt tätä markkinoidaan suuresti vihreydellä, kuinka tehdään päästöttömästi ruokaa ja sillä haetaan ilmeisesti esg-rahaa.
Tuotanto tarvitsee vetyä. Onko tällaisen yrityksen ydinliiketoimintaa vedyn valmistaminen? Mielestäni ei ole. Tekisivät aluksi soleiinia ostetulla harmaalla vedyllä, jolloin investointikulut ja tuotantokulut olisivat heti pienemmät. Voihan tätä markkinoida sillä, että soleiinin valmistaminen on mahdollista päästöttömästi vihreällä vedyllä. Ja tehköön asiakkaat sitten omissa lisensoiduissa soleiinitehtaissaan vedyn haluamallaan tavalla tai ostettuna.
Solar Foodsin tehtävänä on ollut todistaa, että Soleiinia voidaan valmistaa vetyfermentoinnilla. Kyllä jokainen ymmärtää miten vetyä voidaan tuottaa, vihreästi, sinisesti tai harmaasti, vaikka Solar Foods ei sitä itse tekisikään ja ymmärtää sitä kautta tuotteen potentiaalin myös vihreällä vedyllä.
Ja mielestäni paras (koska pääomakevein) ratkaisu olisi lisensoida tuotantomenetelmä ruokavalmistajille, jotka rakentaisivat omat tehtaansa.
Minä näen tässä massiivisen ison ja hienon innovaation, jolla ei ole mitään rajaa . Sitä en osaa ennustaa kuinka hyvin tulevat rahoituskierrokset tulevat onnistumaan ja riittääkö tälle raha break eveniin saakka. Potentiaali on valtava ja onnistuessaan tulee olemaan maailmaa mullistava asia.
Riskiä tässä kuitenkin on, ja panokset sen mukaisesti. Omistan, riskin mukaisesti.