Suomen Hoivatilat sijoituskohteena

Kirjoittelin omaan blogiin muistiin ostotarjouksen etenemisen. Höystin juttua muutamalla omalla ajatuksella.
Kooste lyhyesti:

En ymmärrä miksi kukaan piensijoittaja nyt hyväksyisi tarjousta, koska osakeet voi myydä pörssissä kalliimmalla. Todennäköisesti perumalla oma hyväksyntä pääsee edelleen perumiskulujen ja kaupankäyntikulujen jälkeen voitolle.

Tarjouksen vastustajalta odotetaan nyt selvästi liikkua. He ovat huonossa asemassa mikäli tarjouksen tekijä saa enemmistön. Vastustajalla on painetta tehdä kilpaileva tarjous tai ostaa osakkeita pörssistä. Suunnattuun osakeantiin, sulautumiseen ja jakautumiseen tarvitaan omistajien 2/3 määräenemmistöpäätös, joten vastustajien olisi erittäin edullista saadaa 6% lisää vastustajia.

Linkki blogin juttuun: https://warrenfyffet.blogspot.com/2019/11/hoivatilossa-tapahtuu.html#more

3 tykkäystä

No kappas. Olin tuon lukenut, mutta jostain syystä ei meinaa pysyä tieto aivoissa.

Ja nyt vastasin vielä hienosti itselleni. :man_facepalming:

4 tykkäystä

Pystyykö johto ja merkittävät Aureitin ostotarjoukseen suostuneet omistajat muuttamaan enää päätöstään, kun Aureit muutti ehtoja?
Tässä menee luottamus johtoon ja hallitukseen. He ovat hoitaneet huonosti ostotarjouksen kaikkia osakkeenomistajia ajatellen. Ja nyt vaarana on piensijoittajien hiljainen savustaminen alihintaan ulos yhtiöstä.
Tapaus pitäisi aloittaa uudestaan puhtaalta pöydältä. En hyväksy Aureitin tarjousta, enkä ole valmis myymään osakkeita nippa nappa yli viidentoista euron.

2 tykkäystä

Sama tuntuu pätevän aika moneen laitokseen. Nordealla sama tilanne, kun heidän ehtonsa lukasin. 10 euroa nyt on kuitenkin aika nappikauppaa, jos päätöksensä osakkeiden myynnistä haluaa perua.

Kun ostotarjousta on muutettu hyväksynnän jälkeen niin voiko hyväksyntä enää olla sitova?
Itse en ole hyväksyntää ostotarjoukselle antanut.

3 tykkäystä

Mitvit? Vanha setäkö jotenkin sutannut tätä ketjua?? Onko ollut mielensäpahoittajia liikkeellä?? Begiaanojen kätyreitä??? Nyt ei ihan ymmärrä.

Masse-setähän ei ole ketään henkilöä irvaillut vaan selkeästi ketjussa ilmaissut, että Hoivatilat täytyy pitää itsenäisenä eikä myydä alihintaan belgiaanoille. Hyvää suomalaista yrittäjyyttä ei kannata myydä ulos liian halvalla. Piste. :sunglasses:

Masse-setä, FA, foorumin ainoa FA eikä ihan syyttä :tophat::tophat::tophat:

14 tykkäystä

Ei liity Hoivatiloihin, mutta kyllä @Masse n pitää antaa olla Masse. Itse ainakin pidän Massen tavasta elävöittää keskustelua. :hugs:
Mutta niinhän se menee, että toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä.

Ja eihän tuota ole pakko lukea, jos ei kiinnosta kyseisen nimimerkin kommentit.

17 tykkäystä

Täällä nautittu katumuspilleri. Myin muka rahan tarpeessa Hoivan hintaan 14,80. Nyt alan kasvatella positiota hiljakseen uudelleen tasolla 15xx… Ei tuossa mahdoton kaula ole, Yhtiö on kuitenkin hyvä ja omistajana olen aikeissa jatkaa, kunnes se kolmas miljardi on taseessa.

11 tykkäystä

Näin ei saa tehdä. Tämä määrätään Arvopaperimarkkinalaissa: "Jos julkisen ostotarjouksen tekijä tai tähän 5 §:ssä tarkoitetussa suhteessa oleva vapaaehtoisen ostotarjouksen julkistamisen tai tarjousvelvollisuuden syntymisen jälkeen ja ennen tarjousajan päättymistä hankkii kohdeyhtiön arvopapereita tarjousehtoja paremmin ehdoin, on ostotarjouksen tekijän muutettava tarjoustaan vastaamaan tätä paremmin ehdoin tapahtunutta hankintaa ( korotusvelvollisuus ).

Jos julkisen ostotarjouksen tekijä tai tähän 5 §:ssä tarkoitetussa suhteessa oleva yhdeksän kuukauden kuluessa tarjousajan päättymisestä hankkii kohdeyhtiön arvopapereita tarjousehtoja paremmin ehdoin, tulee julkisen ostotarjouksen hyväksyneille arvopaperien haltijoille hyvittää paremmin ehdoin tapahtuneen hankinnan ja julkisessa ostotarjouksessa tarjotun vastikkeen välinen ero ( hyvitysvelvollisuus )."

11 tykkäystä

Hyväksynnän saa peruuttaa ostotarjouksen tarjousaikana eikä Aedifica peri tästä kuluja. Ilmeisesti jotkin tilinhoitajayhteisöt (ainakin Nordea) ovat tähän mennessä perineet kuluja peruuttamisesta enkä nyt usko että tämä muuttaisi sitä.

6 tykkäystä

Nyt tuli oikein tekstiviesti että muistakaahan hyväksyä :sweat_smile:

“Hoivatilojen osakkeenomistaja, mikäli Hoivatilojen ostotarjousta koskeva kirje ei Postin lakosta johtuen tavoittanut teitä, voitte tutustua ostotarjoukseen osoitteessa www.aedifica.be/en/tender-offer-fi Toimintaohjeet saatte tilinhoitajaltanne. Nordean asiakkaat: hyväksyminen tehtävä puhelimitse. Aureit Holding Oy”

2 tykkäystä

Juu olin juuri kirjoittamassa samaa. Alkavat hoputtamaan jengiä.

Aedifica piti äsken tiedotustilaisuuden liittyen Hoivatiloista tehdyn ostotarjouksen hyväksyntärajan muutokseen. Otin kuvakaappauksen heidän esityksestään. Eivät ottaneet kysymyksiä vastaan ja kuulostivat kyllä yllättyneiltä ja hieman “epätoivoisilta” ostotarjousta kohdanneen vastatuulen osalta

16 tykkäystä

Eivät hekään tarjoaisi 14,75 osakkeelta, jos eivät uskoisi sen ja tuloskasvun nousevan tulevaisuudessa. Samasta syystä en itse halua luopua omista osakkeistani tällä hetkellä, tippuu se takaisin 11e tasolle tai ei.

7 tykkäystä

Jos pikavoittoja halajaa ilman tulevaisuuden tuottoja niin myymään äkkiä mutta itse olen nähnyt Hoiva potentiaalin jo pitkän aikaa ja pikarahan sijasta otan pitkän kumppanuuden Hoivan kanssa. Ei kukaan huonoa firmaa osta tai halua ostaa. Näen että kasvutarina jatkuu edelleen!

3 tykkäystä

Käsittääkseni tässä tapauksessa kyllä ellei hyväksyjä itse peruuta hyväksyntää. Tosin, ostotarjouksen tekijän pitää tehdä tarjousasiakirjan täydennysasiakirja, jonka Finanssivalvonta hyväksyy. Finanssivalvonta voi tässä hyväksymisen yhteydessä pidentää tarjousaikaa enintään 10 pankkipäivällä. Aedifican toimitusjohtaja kertoi tänään tiedotustilaisuudessa, että Finanssivalvonta saattaa nyt tämän tehdä, jolloin tarjousaika päättyisi arviolta 13.12. Mutta tämä ei ole vielä varmaa ja selvinnee huomenna.

6 tykkäystä

säästöpankki hoputti kanssa, että lakon takia tänään pitäs saada päätös, vastasin kieltävästi, eli en hyväksynyt.

5 tykkäystä

Kieltämättä ärsyttävää ehtojen veivausta belgeiltä, haluavat tosissaan päästä kiinni yhtiöön nostamatta tarjousta. Hoivatilojen hallitus ja pääomistajat voisi kyllä ehtojen muututtua varmaan muuttaa päätöstään. Mutta uskon, että heille on tarjottu tiettyjä etuja, jotta suosittelevat hyväksymään kaupan, joten se päätös ei ehkä muutu ihan pienestä.

Ymmärtääkseni he ovat sitoutuneet myymään ellei 16€ tarjousta tule muualta

Kyllä toivon että kotimainen ostaja tekee kilpailevan, reilun tarjouksen. Esim OP voisi sellaisen tehdä tai jokin muu vakuutusyhtiö jonka riskiprofiiliin tämä sopisi. Hoivatilojen businekselle on takuulla eduksi että heillä olisi paikalliset omistajat. Nyt vain rahat tiskiin, olisi parasta tarjolla! Siitä pitää maksaa parhaan hinnan. Eikä silloin tarvitse ihmetellä myyntivastustuksia. Hoivatilat ei kuulu tarjouslaariin, olisi jo Belgiassakin aika uskoa se.

3 tykkäystä