Taboola - Adtech for OpenWeb - verkkomainonnan vaihtoehto

Xiaomi yhteistyöhön Taboolan kanssa, alkaa olla kattavasti lisänäkyvyyttä sisällöntuotannolla:

Xiaomi will integrate these recommendations, as part of a long-term strategic partnership with Taboola, on the lockscreen of its more than 100 million overseas smartphones


Taboola saanut uuden seuraajan Credit Suissesta

  • Credit Suisse analyst Stephen Ju initiated coverage of with an Outperform and $14 price target, implying a 53.5% upside.
  • Ju says that the recent $800 million Connexity acquisition helps to onboard e-commerce operators and retailers to give them access to Taboola’s inventory. It will speed up the company’s share gains into $35 billion in potential media spend.
  • As Taboola’s core product is the ability to recommend content, there remains the potential for the company to experience a more significant proliferation of its services into other forms of media, including connected TVs for video.
1 tykkäys

Connexity kaupan päivitys ennusteisiin

Ja uusi presis
https://investors.taboola.com/static-files/41d0ff55-c65f-49bd-9c6a-32d8c1cb49ab

Kohtuullisen vakuuttava yhteistyökumppanisto vuoden aikana

Nopeasti aiempiin verrattuna yhteenlaskettu EX-TAC revenue näytti pienemmältä kuin edelliset. Tosin Connexity näkyy luvuissa vain 4kk osalta. Pitäisi pureskella syvemmin tämän vuoden osalta, mutta pidemmällä näkymällä synergiat ja ristiinmyynti on olennaisempi

1 tykkäys

Taboolan perustaja oli vieraana Colossuksen suositussa Business Breakdowns -podcastissa. Vajaan tunnin kestävässä jaksossa käydään pitkälti kaikki oleellinen yhtiöstä:

3 tykkäystä

Olipa loistava linkki ja haastattelu :+1:

Ja onhan noi klikkimäärät jotain todella käsittämättömiä :exploding_head:

Tällä tavalla muutetaan maailmaa ja tehdään pitkällä ajalla kannattavaa liiketoimintaa. Kun homma toimii oikein ja asiakas voi suoraan päättää mitä, miksi ja kuinka paljon. Todella hieno asenne ja näkyy myös missä ajassa on tehty noin valtavan kokoinen liiketoiminta.

Jesse: [00:22:24] For those who aren’t familiar with publishers and advertisers and the incentives that they both have and what they’re trying to accomplish, unpack the concept of yield. You use that word yield. I’m guessing most people listening don’t understand what that actually means. So what do you mean when you say yield? And talk about the advertiser. Another way to ask it is why not give you 10%? Why not give you 80%? What math are they doing that matters to them for their comfortable to pay you? And then on the flip side of that, why is a publisher willing to accept that rate from you?

Adam: [00:22:51] Taboola is a performance marketplace. We don’t care how much you pay. You pay as much as you want to pay as an advertiser, and you only stick around if it works. We have no rate cards. We don’t tell you pay this for that and pay this for that. You can pay a penny, you can pay a dollar. It doesn’t matter. And you stick around and only if it drives the threshold that you’re looking to achieve as a business. So let’s take an example. Let’s say you are a subscription business and you’re willing to pay $20 for a subscriber. And you come to Taboola, and you pay Taboola 20 cents, 10 cents, 50 cents. I don’t know, slash don’t really care. You try it out, and you will monitor on your end whether the users Taboola ended up sending you translated in effect to $20 less or more acquisition costs.

If you did, you’ll never stop working with us, regardless of how much you’ve paid us. And if it didn’t, you stop working with us even if it was the most affordable payment. I love that because when you had a performance business, by the way, especially when you saw that on a pandemic, everybody that’s om the branding advertising space immediately paused to see what’s going on. Everybody in the performance business who knew how to attach some sort of performance metric to their business leaned in.

So that is our business on the advertiser side. And that is why the payment is, and the price is irrelevant. It’s all about whether it’s works or not. And then on the publisher side, publishers optimize for yield, which is what is the revenue they generate per 1000 times a user sees the ad unit or experience. If it’s more, or if it’s less, that’s eventually what they care about.

The second thing, you want to make sure this yield goes up over time. And that usually happens when companies are healthy, plus invest in AI, advertiser base, user experience, quality and all those good things. So that’s what publishers optimized for. And Taboola was able to build a business that is healthy for advertisers and healthy for publishers who choose to work with us for a long time.

3 tykkäystä

Jälleen uutta sopparia, NBC Sports tällä kertaa

Under the agreement, all NBCSports digital properties will adopt Taboola as their exclusive video monetization and content recommendations provider for mid-article placements. These placements offer video advertisers a prominent brand safe environment to reach relevant consumers, while also allowing NBCSports the ability to recommend and promote their own content and initiatives.

1 tykkäys

Synergioita availtu Connexity ja Taboolan välillä

Arvostus on monesta tuutista todettu olevan alakanttiin. Q3 kertoo sitten paljon, että missä mennään.
Ainakin Perion vetäisi todella kovat luvut, joten sieltä vähän pohjaa myös Taboolalle

1 tykkäys

Q3 ulkona, ensimmäinen kokonainen kvartaali listauksen jälkeen.

EPS positiivinen :partying_face:

  • Taboola.com (NASDAQ:TBLA): Q3 GAAP EPS of $0.07 beats by $0.09.
  • Revenue of $338.77M (+16.6% Y/Y) beats by $0.4M.

Tämän pitäisi näyttää hyvältä monen papereissa, omat odotukset oli samaan suuntaan verrokkien tulosten perusteella. Monenlaista pientä viilausta numeroissa suuntaan ja toiseen mm. warrantien osalta, jotka tuohon vaikuttaa. Mutta myös Connexityn kuluja tulee vielä. Näistä synergiat nyt läpi, niin Q4 ja 2022 näyttää hyvältä. Valuaation ei paina ainakaan liikaa, nousuvaraa hyvinkin tarjolla analyytikoiden ennusteisiin, joissa myös tämän jälkeen nousupainetta.

2021 näkymiä nostettu

image

Q4 ennusteet

For the Fourth Quarter 2021, the Company currently expects:

  • Revenues of $392 to $396 million
  • Gross Profit of $129 to $132 million
  • ex-TAC Gross Profit of $163 to $165 million
  • Adjusted EBITDA of $61 to $63 million

Lisää automaatiota asiakkaille palveluiden hallintaan

Analyytikoiden ennusteet talteen ennen päivityksiä
image

3 tykkäystä

Vielä investor presis:

https://investors.taboola.com/static-files/e4ea9edd-dbfe-4c0f-bff8-6224daa46a36

Hajautettu asiakaskunta

image

Connexityn toimintamallia, sopii hyvin Taboolan kanssa yhteen.


Synergioita ja integraatiota


1 tykkäys

Kävin läpi investor call transkriptiä, samalla tänne muistiin nostoja.

While adjusted EBITDA is a good proxy for profitability, Taboola generates good cash flow. Over the last two years, about 60% of our adjusted EBITDA converted to free cash flow. I’m very happy with the team’s execution, and these results give us confidence to raise our Q4 and full-year 2021 guidance.

At the center of what we do is proprietary deep learning recommendation engine that is able to infer what a user might be interested in based on context and our own curiosity risk. Looking at what people who read this also read, similar to Amazon, people who bought this also bought. This means that we’re not relying on third-party cookies or IDFA, but whether our own proprietary data

Our Connexity acquisition falls within our recommending anything strategy, allowing us to recommend products and tap into a huge 40 billion open web e-commerce market. Connexity will help us transform the open web into one big shopping cart.

It’s only been a few months and I like seeing these early signs of the market reacting positively. This is only the beginning. Since the acquisition closed, we have worked through the details of our integration and our plan is to capture $100 million of synergies we outlined in our e-commerce with Connexity Information Session in late September

This is also true for Connexity where the e-commerce recommendations are solely intent driven. This quarter, there was a lot of conversation on privacy, impacts on IOS changes and IDFA. We did not see impact from these on our business. Taboola’s yield keep growing through our ability to leverage contextual signals due to our Hearst coated integrations with 9,000 publishers, through which we reach 500 million active users every single day. This is important now and will become even more important over time as advertisers look for alternatives to the walled garden.

So, I would say that the most immediate thing which we’re working on is to bring Connexity demand on to Taboola’s core experiences or Taboola Feeds all around the world on 9,000 publishers. We’ve mentioned that we believe a single-digit percent of our traffic has high intent already and is able to basically absorb those high paying and premium retailers that are looking to convert in the open web. So that’s something that we expect to happen. It’s one of the synergies.

22 näkymien päivitys Q4 tulosten yhteydessä. Muutenkin konservatiivinen ennusteissa, haluaa nähdä tuloksia ensin ja korjataan ylöspäin tarvittaessa.

I think we have very good strength going into 2022 and we’re looking forward to talking to you in February about our Q4 results and then probably revising expectations for 2022 at that point.


Todella paljon asiaa ja hyvää meininkiä. Jos yhtään kiinnostaa niin kannattaa lukea läpi. Videot iso osa toimintaa, merkittävä tulojen lähde ja kasvaa.
Paljon uusia lähtöjä ja synergioista tulossa merkittävästi hyötyä.

Kertakuluja Q2-Q3 paljon, joita ei samassa mittakaavassa tule jatkossa. Toki aina jotain, mutta selkeästi poikkeavia Connexityn ostoon, listautumisen osakepalkkioihin ja muihin listautumiskuluihin.

Nyt alkaa näkyä ne syyt, miksi tähän lähdin mukaan hieman reilummalla sijoituksella. Vahvaa kasvua ja tasaista, ennustettavaa tulosta yhdistettynä vapaaseen kassavirtaan :v:

4 tykkäystä

Vähemmälle seurannalle jäänyt, vaikka salkun pohjalta löytyykin vielä ennen vuoden vaihdetta puolitettu positio. Uusintasopimusta julkaistu

3 tykkäystä

Q4 ja 2021 ulkona

Muihin US-kasvuyrityksiin ja useimpiin deSPACeihin verrattuna positiivinen kassavirta on poikkeavaa. Muutenkin varsin vahvaa tekemistä, sopimuksia julkaistaan tasaiseen tahtiin.

  • Cash Flow from Operations decreased $35 million year-over-year and Free Cash Flow decreased $41 million year-over-year reflecting in part higher publisher prepayments due to the timing of renewals as well as higher tax payments.

Sijoittajapresis:
https://investors.taboola.com/static-files/e4ea9edd-dbfe-4c0f-bff8-6224daa46a36

2022 näkymiä nostettu

1 tykkäys

Osaatko @kettunen sanoa, miten näiden EBITDAn jälkeisten erien on tarkoitus kehittyä tästä eteenpäin? Yritän siis hahmottaa sitä, milloin firma voisi kääntyä nettopositiiviseksi. Ilmeisesti tuotekehitys poistetaan jo ennen EBITDAa, eikä sitä juurikaan aktivoida taseeseen (ja poisteta D&A-kohdassa).

Tällä hetkellä nuo viime vuoden kulut (joissa toki listautumiskuluja yms) ovat suurin piirtein samalla tasolla kuin 2022 EBITDA-ennuste, joten kulutason lukitsemalla päästäisiin break-eveniin. Tämä ei kuitenkaan taida mennä johdon prioriteeteissä kasvun maksimoinnin edelle…?

Joka tapauksessa mielenkiintoinen firma ja palvelu, kiitos tähänastisesta seurannasta ja inputista ketjuun!

Ainakin listautumiskulut tietysti jäävät pois sekä osakekompensaatiot pitäisi palata lähemmäs aiempaa, joskin lienee edelleen korkeammat nyt kun on listalla. Näihin taisi olla jotain palkkiojärjestelyitä olemassa… En ole tutkinut tarkemmin.

Ilman näitä kuluja pitäisi tuloksen kaiketi ollakin positiivinen :thinking:

Uusia palvelin- ja kehityskuluja tulee jatkuvasti, joten niihin menee koko ajan pääomia ja poistoja. Näihin oli kuitenkin isompi erä viime vuonna, olikohan n. 30M$ isompi kertainvestointi kuin yleensä.

Connexity hankintaan liittyy ainakin suoritusperusteisia varauksia.

2 tykkäystä

Earnings call transskripti luettavaksi, pitää itse kahlata läpi ajan kanssa.

1 tykkäys

In connection with the event, the company is announcing it is targeting ex-TAC Gross Profit to exceed $1 billion by 2025 while maintaining 30%+ Adjusted EBITDA margins. The company is also re-affirming Q1 2022 financial guidance ranges that it released on February 22, 2022.

Uutta sijoittajamateriaalia, liittyy tuohon edelliseen Investors Day -tapahtumaan.
Joku transskripti tai esitys tähän olisi hyödyllinen…

Pari poimintaa kuitenkin lopun slaideista

2 tykkäystä

Eteenpäinkatsova PS luku jo pitkälti alta yhden 0,63. Grsmargin Toki heikko 32% muttei mitenkään murhaava. Mutta silti firmasta saisi varmaan trimmaamalla PE 10 luvun ulos. Voisin myös kuvitella että edullisena AdTech firmana olisi nyky kertoimilla houkutteleva ostokohde.

Huono maine → nuo ylempänä screen shotatut roskamainokset eivät herätä luottamusta.

Kävin YouTubessa katsomassa käyttäjäkokemuksia. Siis tyyliin perustimme verkkokaupan ja mainostimme sitä näin. Vaikutti siltä että Facebookin ja Googlen kautta mainokset tuottivat paremmin ja niillä myös pystyi kohdistamaan mainokset tarkemmin. Positiivisena voi ajatella että Tabolaa oli kuitenkin vaihtoehtona näille todellisille mainosten megajäteille.

Kuuntelin Business Breakdown kanavalta CEOn haastattelu Spotify

Ei tasolla Musk, Jobs, Karp. Mutta mielestäni selvästi parempi kuin Zuck. Tykkäsin siitä että hällä oli selkeä visio.

PS luku yhdistettynä kasvavaan liikevaihtooon houkuttelee sormea osta napille.

1 tykkäys

Q1 luvut ulkona:

Vahvaa kasvua edelleen, EPS juuri karvan verran plussalla. Samoin Free cahs flow plussalla :sweat_smile:

  • Beat Q1 guidance on both of the non-GAAP metrics we primarily focus on, ex-TAC Gross Profit and Adjusted EBITDA.
  • Revenues of $354.7M grew 17% over Q1 2021.
  • Gross Profit of $112.0M grew 25% and Ex-TAC Gross Profit of $138.2M grew 31% over Q1 2021 and 8.4% pro forma with Connexity**.
  • Generated net income of $3.9M, Non-GAAP Net Income of $21.9M and Adjusted EBITDA of $34.9M.
  • Revising 2022 full year guidance ranges to Ex-Tac Gross Profit of $595M to $615M, and Adjusted EBITDA of $152M to $160M.

Jatkossa kuitenkin vedetty ennusteita reilusti alas, kasvu jatkuu YoY, mutta hidastuu :cold_face:

2 tykkäystä

Gravity R&D’s core offering, Yusp, is used by leaders in retail, e-commerce, and digital media to provide personalized offers to customers to drive sales, increase average order sizes, build customer loyalty and create more positive user experiences. Yusp’s technology is built on proprietary algorithms that focus on deep learning for personalization – coupling contextual data and brands’ first party data to make recommendations for shoppers.

Gravity R&D was founded in 2007 by experts in algo, deep learning and data science. Its founders, which are still part of Gravity R&D today, had tied for first place for the Netflix Prize, a public competition to find a team to improve Netflix’s recommendation technology. Gravity R&D has customers in more than 20 countries and currently powers more than 35 billion recommendations each month for leaders in retail, e-commerce and digital media including N11, Kaunet, GoShop, La Vanguardia, and Deutsche Telekom Hungary.

1 tykkäys

Kulujen karsimista

  • Taboola (NASDAQ:TBLA) on Tuesday announced a cost restructuring program to ensure profitable growth and free cash flow in 2023 and beyond.
  • TBLA expects this program to reduce operating expenses by $50M in 2023, with a significant portion translating to improved adj. EBITDA and free cash flow.
  • The program includes restructuring teams primarily in lower priority activities, which will result in ~6% overall reduction of global headcount.
  • TBLA will trim an additional $23M from 2023 discretionary expense budgets and reduce capex by an additional $15M in 2023.
  • The program is expected to be largely completed by year-end.
  • TBLA also reaffirmed its Q3 guidance and projected over $152M in 2022 adj. EBITDA.