Tavoitteesi sijoittamisella?

Kiinnostavaa nähdä omanikäistenkin tavoitteita täällä.

Itselläkin ikää 26v, kuten ylempänä. Sijoittaminen on ollut itselle harrastus ja mielenkiinnon kohde jo pidemmän aikaa, ja kaksi osakesalkkuakin on, joista toinen ns. ikuisuussalkku AOT (Fortumia, Elisaa, Nestettä, Sampoa jne.) joka tuottaa n. 4% osinkotuottoja vuosittain. Uudempana sitten OST, joka sisältää sitten kasvuosakkeita. Tecnotree, Qt, Harvia suurimmat omistukset siellä. Tavoite olisi, että yhteisarvo osakesalkuille 100k€ menisi rikki ennen vuoden 2021 loppua, mutta voi olla että menee tiukille. Ostin ensimmäisen asuntoni viime vuoden kesänä, käsirahalla olisi tehnyt mukavat voitot, kun salkut ovat nousseet hurjaa tahtia siitä, mutta hyviä ostopaikkoja vielä varmasti tulee.

Kryptosalkussa on muutama tonni Ethereumia ja muutama satanen Bitcoinia. En ole mikään kryptotietäjä, joten ei näistä sen enempää. Spekulatiivisia ostoja…

Oma tavoite pitkällä tähtäimellä sijoittamisella on FIRE-lähtöinen, eli taloudellinen riippumattomuus, jotta voi sitten tulevaisuudessa keskittyä ihan mihin ikinä haluaakaan. Tällä hetkellä päivätyöt (softakehitys) ja oma yritys vie kuitenkin suuren osan ajasta.

Lyhyemmän ajan (1-2v) tavoitteena on sijoittaa n.1500-2000€/kk seuraavat vuodet ja ostaa ensimmäinen sijoitusyksiö. Oma asunto on pitkällä lainalla ja erittäin maltillisilla kuukausimenoilla, ja kiinnostusta maksaa lainaa nopeasti takaisin näillä koroilla ei ole. Muina tavoitteina jotka sijoittamiseen voisi vaikuttaa on oman yrityksen liikevaihdon kasvattaminen, osaamisen kehittäminen ja oman jaksamisen ylläpitäminen.

Pitää palata tähän vuoden päästä ja katsoa missä mennään ja miten tavoitteet on saavutettu.

21 tykkäystä

Moro, ensimmäinen viesti koko foorumille, vuoden päivät kuitenkin meininkiä täällä seuraillut, ja ollut paljon apua tässä sijoittamisen alkutaipaleella.

Kokonaisuudessaan 2 vuotta sijoittamista takana, josta ensimmäinen oikeastaan oli rahastojen ostoja, ja pikkuhiljaa siirryin osakkeisiin. Tällähetkellä salkussa (AOT) n. 17k painoa, 50/50 rahastoja ja osakkeita. Pitäisi avata vihdoin OST, (jonka avauksen lykkäämistä olen jo katunut kovasti) pyrkiä täyttämään se n. 10 vuoden haitarilla ja saavuttaa jonkinlaista turvaa tulevaisuutta varten. Aion säästää osakkeisiin nyt huolella, opiskelut kuitenkin vielä hieman hidastavat rahantuloa. Ensimmäisen asunnon ostokin vielä tekemättä, joka tulee hankittua seuraavan 2 vuoden aikana.

Oma toiveeni olisi tehdä joskus lyhyempää ja kevyempää työviikkoa jos siltä tuntuu ja nauttia elämästä myös nuorempana. Eläkepäiville olisi kiva saada isompi potti käyttöön, koska luulen eläkkeen olevan vain rippeitä vuonna 2066, nykyiseenkin verrattuna.

20 tykkäystä

Morjesta,

Alkuun pakko sanoa, että ihailen tänne kirjoittaneiden ihmisten itsekuria ja kunnianhimoa tavoitteiden suhteen. Olen aidosti yllättynyt, kuinka monen tavoitteena on jäädä eläkkeelle 40 tai jopa 30 vuotiaana.

Itse olen vakaasti päättänyt tehdä päivätöitä eläkeikään asti, mikä luultavasti tarkoittaa jotain 68-70 vuotiaaksi asti työskentelemistä. Olettaen tietty, että terveys kestää. Pidän erittäin paljon työstäni, vaikka se parin organisaatiomuutoksen jälkeen onkin hieman muuttunut ja varmasti muuttuu tulevilla vuosikymmenillä jatkossakin.

Sijoittamisella jos saan vanhoilla päivillä yhden/kaksi lomamatkaa vuodessa tehtyä niin se on aivan riittävä minulle. Sijoittamisen ylipäätänsä noin puolivuotta sitten, yli kolmenkympin iässä. Tällä hetkellä hieman alle 10k salkku, missä eri yhtiöiden listautumisanneilla kerättyjä osakkeita. Opettelen vasta näitä sijoitusjuttuja ja ipo:t ovat tuntuneet suhteellisen turvallisilta. Olen lukenut kyllä inderesin ja muiden analyyseja aina ennen merkintä päätöstä ja kiitos teidän olen parit ansat saanut väistettyä. Ensimmäiset “oikeat” osakekaupat tein vasta tällä viikolla kun myin spinnovat pois. Katsotaan siis mihin asti näissä hommissa innostuu, mutta ainakin tällä hetkellä tämä on vain pikkuharrastus tälle perheen isälle.

36 tykkäystä

Minulla tavoitteet sijoittamisessa on ehkä hieman maanläheisemmät, kuin että tavoittelisin työelämästä poistumista ennen aikojaan. Työssäkäyvänä perheenisänä olen yrittänyt 15 vuotta laittaa rahaa jemmaan ja varmistaa jonkinlaista puskuria pahan päivän varalle. Tämä puskuri on purettu säännöllisesti milloin mihinkin tarpeelliseen hankintaan tai no, myös tarpeettomiin. Työkaverin innoittamana aloin perehtyä pörssihommiin ja nyt olen kuin huomaamatta vajaan vuoden aikana saanut isomman potin salkkuun kuin mitä minulla on koskaan ollut puskurissa. Koen, että tämä on minulle pitkäaikaista säästämistä ja harrastus, joka tuottaa euroja.

Kun aloin seuraamaan tätä foorumia, sijoittamiseni nousi harppauksin uudelle tasolle. Ei niin, että lähtisin kaikkiin hypetyksiin mukaan, vaan nyt osaan malttaa hieman enemmän ostojen kanssa. “Minun lipullani ei matkusteta kaikissa junissa.” Kiitos siitä foorumilaisille. On mielenkiintoinen huomata, että Iltalehden selaaminen on vaihtunut talousuutisten seuraamiseen.

Ja on minulla oikeastaan yksi salainen tavoite vielä. Sitten kun joskus saan salkun kasvamaan 10k €, niin näytän vaimolle mikä hyöty niistä talousuutisten seuraamisesta ja pitkäjänteisyydestä on. :wink: Kiitos Teille monipuolisesta sisällöstä ja hyvistä lukuhetkistä. Aion pysyä linjoilla vaikka se paljon puhuttu rommaus tulisikin pian!

73 tykkäystä

Tämän hetken tavoitteeni ja suunnitelmani on 50-vuotiaana siirtyä tekemään neljäpäiväistä työviikkoa ja samalla lopettaa uuden pääoman tallettaminen salkkuun.
Tuohon on aikaa vajaa parikymmentä vuotta.
Jopa konservatiivinen sijoitusten kehitys pitäisi mahdollistaa kokonaan työelämästä poisjäämisen, mutta ainakin toistaiseksi ajatus on, että tekisin lyhyttä työviikkoa joko nykyiselle työnantajalle tai siirtyisin konsultiksi.

Salkun kokoon alan jo olemaan tyytyväinen ja sallin maltillisemman kehityksen tulevaisuudessa. Tarkoituksena on asteittain muuntaa salkun sisältö mahdollisimman laajiin tuotto-osuus indeksirahastoihin ja keskittyä kassavirtaan, esim. 70% VGWL ja 30% VGWD. Ja ennen kuin kukaan tulee neuvomaan tai kommentoimaan, niin kyllä, kyllä tiedän että tuotto-osuus ETF:t eivät ole verotehokkaita.

Minkä takia olen päättänyt valita juuri tuotto-osuus ETF:t

  • Olen valmis maksamaan hajautuksesta ja ‘osta ja unohda’ -palvelusta. En ajatellut vanhoilla päivillä seurata pörssiä tai talousuutisia.

  • Minulla on tarkoitus laittaa osingot kulutukseen ja elämästä nauttimiseen, ja tavoitteena on että rahasto-osuuksia ei tarvitsisi koskaan myydä ja että osuudet jäisi jälkipolville.

19 tykkäystä

Hieno suunnitelma ja varmasti täysin toteutettavissa. Itsekin aikoinaan pohdin ETF pohjaista tuotto suunnitelmaa. No nyt kun ei perusijoittaja saa enää USA ETF:iin sijoittaa niin meni pohja siltä. Oli Suomella selkeä verosopimus niiden kanssa Saksan markkinoilta saisi toki, mutta niiden verojen takaisin hakuun menee sen verta aikaa, ettei jaksa. Onko nuo pari ETF rahastoa Saksan pörssistä vai muualta?

Upea kirjoitus, mahtava suunnitelma; Pidä kiinni tosiaan tuosta :+1:

1 tykkäys

Itsellä työuraa vielä joitakin vuosia, talous kunnossa ja eläkekertymä myös. Sijoitettu pääoma on kohtuullinen ja tavoite? Tavoite on päihittää oma vaimo. Meillä on lähes sama tulotaso ja molemmat laittavat saman summan/kk säästöön ja tähän asti minun on ylpeänä todettava että en huonolle häviä🤗
Tottakai purimme varautumaan vanhuuteen mutta yhteinen harrastus ja leikkimielinen kisa tämä on. Vielä todettava että kun ikää tulee, nuukuus nostaa päätään ja tärä en pidä hyvänä.

12 tykkäystä

Jos ei ole uskonnollista syytä välttää kasvu-osuutta, niitten verotus on järkevämpi ja ei tarvitse huolehtia esim Saksan osinkoverotuksesta. Minulla on pariakin eri rahastoa Saksasta ETF kasvu-osuuksilla tuon takia.

Kasvu-osuus = tuotto-osuus jossa voit valita itse milloin otat rahaa ulos ja lisäksi siinä on myös käytännössä aina alhaisempi tai sama veroprosentti.

3 tykkäystä

Totta. Löytyy noita kasvu-osuuksia itseltä monia. Lähinnä helppous noissa tuotto osuuksissa tietyllä osuudella kiinnostaa. Siis osana osinkovirtaa. Nuo kasvuosuudet on pitkällä pidolla ajatuksena, etten myy kuin pakottavassa tilanteessa tai aikanaan eläkkeellä hankintoihin.
Kuten sanoit hyvin niin kasvu osuudet on aina verotehokkaampia pitkässä pidossa.

1 tykkäys

Ensimmäinen viesti foorumille! Epäsäännöllistä sijoittamista takana noin 10 vuotta. KTM-opintojen aikana sijoitin satunnaisesti, mutta oikeastaan kaikki sijoitukset piti jossain vaiheessa opintoja nostaa peruselämiseen. Nyt kun ikää on hieman yli 30-vuotta niin vakituiset tulot ovat mahdollistaneet ensimmäisen oman asunnon ostamisen sekä säännöllisen sijoittamisen. Olen nyt kahden vuoden ajan säännöllisesti sijoittanut 500€/kk.

Tavoitteena on jatkaa säännöllistä sijoittamista hamaan tulevaisuuteen. Oma perimmäinen tavoitteeni on saada lisäturvaa pahan päivän varalle ja ehkä mahdollistaa myös tulevaisuudessa isomman asunnon ja halutun auton ostamisen. Koen myös suurta velvollisuuden tunnetta pitää huolta puolisostani, jonka opinnot ovat vielä kesken sekä yhteisestä koirastamme. Toivottavasti myös joskus tulevaisuudessa lapsistamme.

Sijoittamisesta on tullut nopeasti tärkeä harrastus, joka on vienyt mukanaan. Seppo Saarion “raamattu” on luettu sekä vakituisessa tilauksessa on sekä Inderes että Kauppalehti, joita tulee seurattua päivittäin.

Tällä hetkellä vielä opettelen sijoittajan tärkeintä ominaisuutta eli malttia! Olen viimeisen vuoden aikana tehnyt hätiköityjä liikkeitä muutamaan otteeseen, mutta näistä on otettu opiksi. Vielä myös haen itselleni sopivaa riskitasoa. Salkku koostuu vakaista osingonmaksajista, kuten Sampo ja Nordea. Mutta myös muutamasta riskisemmästä sijoituksesta, kuten Hyzon (DCRB) ja Oroco. Oroco todennäköisesti lähtee vielä tämä vuoden aikana, mutta Hyzon on pitkässä pidossa, sillä uskon vakaasti, että vetyrekat tulevat olemaan tulevaisuudessa todella kova juttu ja Hyzon on vuosia edellä kilpailijoitaan.

Tällä hetkellä salkkujen (AOT+OST) arvo on hieman yli 15k€. Tavoitteena olisi päästä kuluvan vuosikymmenen aikana yli 100k€:n. Tällä hetkellä omassa mielessä ei pyöri oravan pyörästä pois hyppääminen. Sen verran nautin omasta työstäni ja haluan vielä kehittyä oman alani ammattilaisena. Toki ajatukset voivat vuosien saatossa muuttua, kun ikää ja kokemusta kertyy. Eli en sitäkään täysin poissulje, jos salkunarvo kehittyy vuosikymmenien aikana tarpeeksi positiivisesti.

22 tykkäystä

Kerran vuodessa laitat kalenterin piippaamaan viestillä ”myy x% rahasto y:tä.”. Operaatioon kuluu aikaa noin 30 sekunttia. Ehkä mahdollista tulevaisuudessa jopa automatisoida. Mutta varmasti et saa peruttua päätöstä ja vaihdettua tuottoa kasvuosuuteen. Kasvu-osuudessa on kirsikkana kakun päällä vielä hankintameno-olettama. Ero on siis max 18%(10v jälkeen) vs 30%. Eli aika paljon maksaa tästä helppoudesta.
Argumentoisin että kasvuosuus on helpompi. Tietää milloin sekä kuinka usein ja paljon sitä rahaa tulee ja kuinka paljon siitä menee sitten veroja.

Edit: tai kerran kuussa piippaamaan se kalenteri.

1 tykkäys

Tarkoitin kuukausittaista osinkovirtaa vs kerran vuoteen. Osana tasapainoista osinkovirtaa ja siinä kyljessä noita pidä ikuisesti rahastoja. Helppous siis siinä. Jos kuukausittain myymässä rahastoa niin silloinhan voisi olla ostamatta niitä.

Silti tuo kasvuosuus on kuten moni sanonut se paras ratkaisu lähes kaikkiin tilanteisiin. Aloitteleville usein ensimmäinen valinta.

Mitä olet suunnitellut tekeväsi näillä osingoilla? Takaisin pörssiin tai elämisen kuluihin? Sijoitat kuitenkin “uutta” rahaa samaan aikaan pörssiin? Etkö voi vain laskea kuukausittaista sijoitusastetta ja nauttia siitä ikäänkuin verovapaana osinkona?

Eli jos suunnitelmissasi oli sijoittaa 100e/kk pörssiin ja toisaalta saada 10e kuukausiosinkoa, josta maksat 30% veroa. Niin etkö mielummin voisi vain ostaa tuotto-osuudellista rahastoa ja säästää sinne 90e kuukaudessa ja jättää 10e extraa taskunphjalle kuussa. Ja sitten vaikka lisätä taskusummaa 5% p.a.

1 tykkäys

Varmaan sen voisi noinkin tehdä, mutta siitä jää se psykologinen ajatus pois. Nyt muutenkaan suurista rahoista puhuta. Osakkeiden kautta ne osingot on kuitenkin haussa. Mielessä se ei ole sama kun saa kerran kuussa kuukausipalkan vs kuukausipalkka ja keskellä kuuta pieni summa. Siihenhän ne osakkeistakin maksettavat osingot perustuu. Osittain osinkovirralla työn vähentäminen tulevaisuudessa houkuttelee myös.

1 tykkäys

Öööh? Milläs nuo osingot tulevaisuudessa kasvaa / elättää, jos ei ole suurista rahoista kyse?

Siis nykytilassa mahdolliset ETF:ät. Eli, jos tuollaista hankkisin olisi se 2-3% luokkaa koko salkusta. Ennen olisi ollut kokoelma tuollaisia amerikoista. Nykyään siis osakkeista se suurin rahavirta. Sellaiselle, joka aloittelemassa touhua on se psykologinen juttu toki suurempi. Syy jo edellä mainittu. Innotstus asiaan nousi, kun luin jonkun tekevän tuota tänä päivänä. Noita kasvuosuus ETF tuotteita löytyy itseltäni toki osakkeiden lisäksi, mutta niiden osuus pienempi. Lähinnä kuukausittain säästämiseen ja tuhlattavaksi joskus vuosikymmenten päästä.

2 tykkäystä

No mietippä tämmöistä skenaariota: Sulla on 100k salkku joka tuottaa bruttona 4000€ eli nettona vajaa 3000€ osinkoa vuodessa. Omistat velattoman kämpän. Tienaat töistä nettona töiden vähentämisen jälkeen 20 000€ sen sijaan että ennen tienasit 30 000€. Nyt sulla on 1666€/kk käytössä + 250€/kk osinkoja. Yhteensä 1816€/kk. (Itselläni jäisi tuosta summasta 500€ joka kuukausi ylimääräistä nykyisillä menoilla). Ennenkuin vähensit työntekoa sulla oli 2500€/kk + osinko. Edelleen sulla on se 100k salkku koko ajan.

Sitten jos haluat jäädä kokonaan töistä pois eläkeiässä tai vaikka aiemminkin ja alat kuluttaa sitä salkkua pikkuhiljaa, sulla on 500€/kk 16vuoden ajaksi tai 1000€/kk 8vuoden ajaksi tuhlattavaa (ja edelleen osingot raksuttaa kunnes salkkú on tyhjä). Eli voit esimerkiksi tehdä 3 kertaa vuodessa ulkomaille reissun joka kustantaa joko 2000€/reissu 16 vuoden ajan tai 4000€/reissu 8 vuoden ajan. Ja näiden lisäksi sinulla on edelleen se velaton kämppä + eläke jolla hoitaa kokoajan perustoimeentulon ihan helposti.

Näin pieni raha elättää itseasiassa erittäin hyvin. 100k salkun saa esimerkiksi säästämällä 125 €/kk 30 vuoden ajan 5% annuaalisella kasvulla eli ei tarvitse edes voittaa indeksejä.

5 tykkäystä

Osasin tätä odottaakin, että sohaisen herhiläispesää kun otin puheeksi tuotto-osuus ETF:t.
Viimeiset viestit menevät minun mielestä ketjun ohi vaikka yritinkin ohjata ja vastata Tahtiassa:lle ‘Kysy ja vastaa’ -ketjuun. Ehkäpä moderaattorit siirtävät nämä kaikki viestit toiseen ketjuun jos näkevät sen parhaaksi.

Tiedän, että tämä on varmaan kuin puhuisi seinille, koska tuo tuotto-osuus / kasvu-osuus -debatti on niin juurtunut ja yleensä ne kova-äänisimmät ovat niitä jotka seuraavat kuluja niin tarkkaan, että jos rahaston kulut nousevat 0,07% → 0,12%, niin rahasto menee vaihtoon. Tarkoitukseni ei ole yrittää käännyttää tai painostaa ketään siirtymään kasvu-osuuksista tuotto-osuuksiin vaan pelkästään avata omaa suunnitelmaa. Toiseen suuntaan tätä näköjään tapahtuu. Mikä myös varmasti vaikuttaa tähän keskusteluun on salkun koko. Jos sijoittajalla on 100 000e salkku, niin sillä on varmasti suurempi vaikutus elämiseen, että säästääkö kuluissa kuinka paljon, kuin jos sijoittajalla on +2 000 000e ja rahaston tuotto-osuudet riittävät helposti elämiseen vaikka sitten ruokkisi verokarhua vähän enemmän.

Kuten sanoin yllä:
Minulla on tavoitteeni saavutettuani tarkoitus lopettaa uuden pääoman tallettaminen kokonaan ja tämän jälkeen vain nauttia rahaston tuotto-osuuksista (osingoista). Tulevaisuudessa tiedän suurinpiirtein, että kuinka paljon tulen milloinkin saamaan osinkoa ja esim. mainitsemissani tuotteissa se maksetaan 3kk välein. Kaikki osingot on tarkoitus laittaa kulutukseen ja elämästä nauttimiseen. Jos näyttää siltä etten saa kaikkea kulutettua ja lomamatkojen jälkeen jää rahaa, niin ostetaan sitten lisää jäätelöä lapsenlapsille. Minua ei millään tavalla kiinnosta laittaa herätyskelloa hälyttämään ja kirjautua sisään välittäjän palveluun ja myydä osuuksia. Tarkoitus on, että osuuksiin ei tarvitsisi koskaan koskea vaan ne jäisi jälkipolville perinnöksi kun minusta aika jättää. Ymmärrän kyllä että yleisesti “firettäjät” laskevat, että kuinka paljon pystyvät myymään vuosittain, että salkku olisi tyhjä kun hautaan kaatuu mutta tämä ei ole tarkoitukseni. Se että jos sijoittajalla on joka tapauksessa rahaa riittävästi, oli kulut sitten vähän suurempiakin, ja on valmis maksamaan helppoudesta, niin en henkilökohtaisesti näe siinä mitään väärää.

7 tykkäystä

Tavoitteeni on nyt vuodesta 2017 lähtien ollut sama. Pyrin siihen etten häviä rahaa sijoittamalla. Minulle kelpaa sama tuotto kuin pankin käyttötilillä, eli pyöristettynä 0%. Säästän niin paljon kaikista rahavirroista joita saan. Kulutan aika ajoin myös kaikkeen turhaan ja ylihintaiseen. Esim vaatteet ja varusteurheilu. Lopulta pyrin siihen että voin tehdä 4-6 tuntista työpäivää, ja sitten käyttää siitä jäävän ajan itsestäni ja toisista huolehtimiseen. En tykkää pihistelystä, joten voi olla että tavoitesäästösummat nousevat elintason noustessa. Sijoituksista en tulevaisuudessa mieluusti kuluta vaan käytän niitä mieluummin vakuutena halvalle kulutuslainalle. Nyt ikää 24, opinnot loppuvaiheessa ja pääomaa sijoituksissa vajaat 60k.

Oman strategiani hyvät puolet: Ei ole vaikea pitää hyvistä yrityksistä kiinni vaikka ne kuinka olisivat nousseet ja tuntuisivat kalliilta. Voin lisäksi kestää voimakkaitakin laskuja ja pitkää mörnimistä. Kunhan yritys ei pörssikurssin takaa häviä rahaa niin kurssilla ei minulle väliä.

Oman strategiani huonot puolet: Joudun odottamaan laskumarkkinaa ymmärtääkseni huonot puolet.

11 tykkäystä