Tavoitteesi sijoittamisella?

Piti vielä yllä olevassa romaanissani mainita, että yksi tavoite on päästä fiksuun alkuun rahatalouden hallinnan suhteen. Sain hetki sitten pienen pesämunan perintönä jota on nyt vihdoin tarkoitus varjella kuin kalleinta aarretta. Penniäkään en laita kulutukseen vaan kaikki on tarkoitus pitää säästössä, mieluiten tietysti tuottamassa. Pääoma lienee käytännössä 20k ja kuukausittain pottia voin kasvattaa joillakin satasilla joten nykyinen lähtökohta ei olekaan ihan nolla.

1 tykkäys

Vähän nuukuutta peliin. Autolaina pois ja auto jossa ei ole lainaa ollenkaan. Kuukaudessa säästyy ISO raha. Äkkiä kun vähän virittää menoja niin huomaakin, että 50 % menee säästöön. Sen jälkeen se on 2 vuotta ja on vuosipalkan verran säästössä.

Itse turvaan tulevaa ja harrastan rahan tekoa siinä sivussa.

3 tykkäystä

Hatunnoston paikka kerrytylle pääomalle. Nyt täytyy kysyä että miten onnistuu kartuttaa 30k€ pääomaa töitä tekemällä jos on vasta 18v? Jos oletettais että olisi vaikka 1000€ netto niin tuohan tarkottaisi 30kk töitä 18v mennessä kuluttamatta mihinkään?

5 tykkäystä

@manimeikeri Tietty pääoma on kasvanut myös joulu-, rippi- sekä ylioppilaslahjojen myötä. Mutta lukion ajan (3vuotta) on tullut lähes joka toinen vklp oltua töissä la sekä su+ kesä- ja talvilomat. Kulujakin on toki ollut. Saattoi olla harhaan johtavasti kijoitettu, mutta selvennykseksi alkupääoma on ollut 18k€ paikkeilla, joka on sitten jollakin onnen kantamuksella noussut tohon 30 tienoille.

9 tykkäystä

Hieno nousu. Tulit oikeaan aikaan markkinoille. Toivottavasti nousu jatkuu.

4 tykkäystä

Hahmottelen tähän hieman omaa historiaa ja tavoitettani sijoittamisella.

Sijoittamisen olen aloittanut reilu pari vuotta sitten, hieman alle kolmekymppisenä. Inderesin ja rahapodin kautta tuli innostuttua sijoittamaan ja kuukausisäästämään. Aiemmin rahat tuli hyvin pitkälti käytettyä, pois lukien ASP-tilille säästäminen (hyvin pieni osa palkasta).

ASP-tilille sain säästettyä kuitenkin sen verran että ensiasunnon osto onnistui, toki loppuviimein normaalilla pankkilainalla ja ASP-tili purettiin, mutta pitkään jatkuneen automaattisen säästämisen ansiosta asunnon osto oli mahdollinen.

Omat tämän hetken tavoitteet on eläkepäiviä varten säästäminen eli sijoitushorisontti noin 30v päässä. Olen kuitenkin tähän ikään oppinut että liikaa en halua nuukailla eli palata opiskelija-aikojen budjettiin, vaan haluan elää tasapainoista ja laadukasta elämää myös nuorena. Palkkatasoni ei ole päätä huimaava (2200€ netto), mutta säästöön ja sijoituksiin saan mukavan potin kuukausittain halutessani matalan kulurakenteen vuoksi.

Tällä hetkellä uuden asunnon sisustaminen ja kalusteiden hankinta on vienyt paljon rahaa. Tämä toki tuo viihtyvyyttä asumiseen paljon. Lisäksi reissailen paljon kun lomaa sattuu töistä saamaan, nyt koronan aikana rahat on satsattu asuntoon.

Tavoittelen tasapainoista kuukausisäästämistä osakkeisiin ja matalakuluisiin rahastoihin. Säästösumma osakkeisiin ja rahastoihin 5-15% nettotuloista per kuukausi. Näin minulle jää rahaa myös elintason ylläpitoon.

Sijoitusstrategiasta

  • 20v korkeammalla riskillä (suurin paino suorissa osakkeissa, noin 10 osakkeen hajautuksella)
  • 10v osakepainon siirtoa rahastoihin ja kiinteistöihin

Haluan tavoitella sijoittamisella ennen kaikkea laadukasta elämää myös tulevaisuudessa. Tasapainosella säästämistyylillä toivon saavuttavani tavoitteet tämän suhteen. Hieman epäilen firetysblogeja lukiessani, mitenköhän kestävä säästämisaste on esimerkiksi 70-90% nettotuloista, jos nettopalkka ei ole 4000-5000€ luokkaa. Nuukuus on toki hyve, mutta itselläni ainakin liiallinen säästäminen joka asiassa vaikuttaisi elämään liikaa. Elämäntilanne ratkaisee, voiko vielä elää opiskelijabudjetin tasolla.

Eläkettä varten haluaisin ostaa asunnon Etelä-Euroopasta. Säästämistä motivoi tavoitteet, kuten alkuosiossa kerroin asunnon hankinnasta.

Pienillä summillakin saa ihmeitä aikaan, kun on tarpeeksi pitkäjänteinen.

Tsemppiä sijoittamiseen!

15 tykkäystä

Tuossa ylempänä oli hyvää keskustelua rahan riittävyydestä ja aikaisemmasta eläköitymisestä. Tässä itse ajatellut, että tämä asia pitäisi laskea auki omalta kohdalta kokonaan niin ei tarvitsisi arvailla tai haaveilla liikaa. Jos tässä kevään mittaan tekisi laskelmat kuntoon vaikka.

Itse kun pohtii 44-vuotiaana, että siellä on kuitenkin se melkein 2000€ bruttoeläke kertynyt (hyväpalkkaiset hommat ja kyllä ne eläkettä meillekin maksaa joskus). Kuuskymppisenä laukeaa eräs kuusinumeroinen eläkeraha päälle, jonka voi silloin vaikka sijoitella. Periaatteessahan voisi ajatella että tuo eläke riittää peruselämiseen (vaimokin ihan hyvätuloinen), niin tässä on noin 24 vuotta enää jäljellä siihen, mikä pitää rahoittaa. Toki pitää laittaa geneettiset ja elämäntapatekijät paperille ja pohtia, mikä mahtaa olla todennäköisyys, että on edes elossa tuolloin. Kuitenkin, jos nyt ajattelee vaikkapa 3000€ nettoa kuukaudessa, niin se on 864.000€ tälle ajalle mitä tarvitsee. Ei kyllä kuulosta hullummalta, koska velkaakaan ei ole ja tuskin tuleekaan. Toki, kaikki tuon päälle on plussaa ja sitähän kertyy väkisin, ellei nyt maailma romahda. Tuon päälle jos laskisi vaikka 500k€ puskurin (2000€/kk netto 20 vuoden ajan eli 88 ikävuoteen asti) niin luulen, että meikäläinen pärjäisi 1,3M€:llä aika kivasti.

Ehkä sitä itse kukin nykyihminen vaan on liian kriittinen, koska tuntuu että työstä nuorena pois jäävä on luopio ja pitäähän sitä rahaa kerätä niin maan prkleesti käärinliinoihin ja perinnöksi? Naapurin skappari on ilmavoimista 45-vuotiaana (30v. sitten) eläköitynyt, sillä erotuksella että minä hoidan itse oman ”varhaiseläkkeeni”.

5 tykkäystä

Tämä teksti on kirjoittajan ikää, sukupuolta ja ammatillista profiilia myöten kuin suoraan omasta kynästäni.

Kolmevitoseksi asti menin ajatuksella, huolehdin velvollisuudet mutta muuten ollaan kuin ellun kanat. No sille tuli stoppi vähemmän yllättävästi, ja korkki meni kiinni viitisen vuotta sitten, toivottavasti lopullisesti. Samoihin aikoihin löytyi työuran hmm, erittäin mones työpaikka, ja tässä olisi nyt tarkoitus pysyä.

Sijoittaminen alkoi ensin OP:n aktiivirahastoihin joita pidin luotettavina tapauksina, ja kuvittelin niillä rikastuvani. Alkupääomat olivat joitakin satasia ja laitoin sinne aina liikeneviä kymppejä, matkakorvauksia, lomarahoja ynnä muuta ns. ylimääräistä. Rahastojen tuotto oli edelleen kymppitasolla, ja sekin vähä hupeni kuluihin. Kolmisen vuotta sitten luovutin sillä saralla ja siirsin rahani Nordnettiin. Kaksi vuotta sitten siirryin kuukausittaiseen etf-säästämiseen ja osakesäästötilin tultua mahdolliseksi aloin tehdä, alkuun pienillä summilla, myös osakepoimintaa. Nyt kasassa on yhteensä n. 30k€, ja kuukaudessa on tarkoitus irrottaa palkasta n. 800€ sijoituksiin. Sen verran tällä hetkellä on rahaa joka on varaa hävitä tilanteessa kuin tilanteessa. Tämä mahdollistaa myös ihan normaalin elämän ilman pihistelyä, en esim. mieti mitä kaupasta ostan, vaan ostan mitä tarvitaan.

Tavoite on tehdä varapuskuri tulevaisuuden inhottavimpia skenaarioita varten, jotta perhe ei joutuisi pakkaseen jos minulle jotakin sattuisi. Ja jos rahoja ei siihen (toivottavasti!) tarvita, niin vanhuudenpäivillä olisi tietysti mukava jos ei tarvitsisi ostaa sitä halvinta leivänpäällistä. Asuntokin on vanha ja pommi voi laueta milloin tahansa, sitä varten on tosin oma säästöohjelmansa perinteisesti pankkitilillä.

Lisään vielä loppukaneetiksi, että omalla kohdallani alkoholista ja entisistä paheista irrottautuminen toi minulle keskimäärin 300-400€ kuukausittaista kassavirtaa muuhun elämään sekä hirveän määrän aikaa käytettäväksi perheen parissa olemiseen ja itseni sivistämiseen sekä harrastustoimintaan. Lisäksi sain lähtökohtaisesti arviolta n. 20 elinvuotta lisää. Suosittelen siis ajattelemaan omia kulutustottumuksia siltäkin kantilta.

32 tykkäystä

Kirjoittelimpa omat tavoitteeni auki uudehkoon blogiini.

Tavoitteena siis 45-vuotiaana olla taloudellisesti riippumaton 850ke osakesalkulla ja saada 5%/v tuottoa salkulle, eli 43 000€ verran bruttona vuodessa. Aikaa tähän 21v.

PS. vaikka omaa blogia mainostankin, niin syytä mainita, että kirjoitan omaksi ilokseni, enkä saa blogiin kirjoittamisesta mitään kompensaatiota tai korvausta - muuta kuin päiväkirjan itselleni ja mahdollisuuden kirjoittaa mietteet tekstiksi… :smile:

Otan ilomielin ajatuksianne vastaan jos joku haluaa jotain kommentoida.

36 tykkäystä

Hieno tavoite nuorella iällä! Hyvä!

Yleisesti mietin näitä pitkän ajan tavoitteita. Monilla on mielessä joku tietty summa mikä pitää tienata vuodessa niin tavoite on saavutettu. Pahoittelen ja otan yllä olevan esimerkiksi, eli tuo 21 vuotta. Viimeisen 21 vuoden aikana rahan arvo on kärsinyt inflaatiota sen verran että nykyrahassa voi tuolloista arvoa mitata kertomalla summan 1.36:lla. Jos tavoitteena on vaikka tuo 43000€ bruttotuloa, niin onhan ihmiset tavoitteissaan ottaneet tuon huomioon? Jakamalla tuon 1.36 summa on 31600€ nykyrahassa? Siitä vielä verolle, riittääkö se? Pohdin vaan.

6 tykkäystä

Jeesus mitä määriä teet ylitöitä :sweat_smile:

2 tykkäystä

Kopio blogistasi. Komea 8kk tuotto osinkosalkulla, kun ottaa huomioon, että puolessa välissä ollut vapaa pudotus.

14.7.2020: 49 400 euroa

16.3.2020: 28 830 euroa

23.12.2019: 40 090 euroa

Ihan kunnioitettava tavoite. Kannattaa tosin varoa ylisäästämistä; elämä on elämistä varten. Itse olin jossain vaiheessa ehkä liiankin säästäväinen.

Nyt olen suunnilleen tavoitteessa mutta jotenkin se lomailu tai harvempi työviikko tuntuu normaali-arjessa jotenkin vaikealta järjestää mielenkiintoisista työpaikoissa, ja huomasin toissa vuonna n 8kk lomailtuani ettei se R siinä FIREssäkään ole helppoa. Joten töitä taas ( ehkä jossain vaiheessa vähemmällä tuntimäärällä, saa nähdä ).

Ehkä ainoa ero itsellä on että nyt ei tunnu enää niin pahalta esim käyttää isompaa prosenttia palkkatulosta autoon yms. Matkustelusta ja halvoista harrastuksista en tinkinyt ennenkään - säästöprosentti taisi olla 35-65% nettotuloista (mukaanlukien asuntolainan vähennys ) kun säästin, nyt vähän vähemmän tosin toki pääomatulot ovat kasvaneet jatkuvasti.

Nykyinen tavoite olisi malttaa tiputtaa työtahtia 50v mennessä. Saa nähdä onnistunko siinä.

5 tykkäystä

Kuulostaa suunnitelmalta! Hienoa ja tavoitteellista ajatelmaa. Mutta se mikä itselleni näissä teidän nuorten säästämissuunnitelmissa särähtää silmään ja korvaan, on tuo koko elämä Excelissä ja kieli vyön alla kulujen/menojen/ropojen laskeminen?

Sitäkö varten tässä eletään, että voisi kymmenien vuosien aikana tehdyillä säästöillä elellä sitten ”loppuelämän”? Itse olen 45-vuotias ja kiitän luojaani, että olen elänyt elämääni jokseenkin täysillä ja ilman laskukonetta. Varallisuutta on siltikin kertynyt siltikin ihan riittämiin.

7 tykkäystä

Joo, on tullut tehtyä suht reippaasti. Viim. 3.5kk aikana, eli joulukuun alkupuoliskosta tähän hetkeen about 250h… :smile: (edit, tarkistin tuntimäärän)

Rahan ahneena vaikea kieltäytyä etenkään jostain la-su yövuorosta, kun bruttona siitä maksetaan reilut 700€. Etenkin kun työnkuva on lähinnä katsoa netflixiä ja selailla nettiä puhelimella… :sweat_smile: Kiireisessä ja kuormittavassa työpaikassa tälläiset määrät olisivat tietysti ihan mahdottomuus, oma työ lähtökohtaisesti todella rentoa.

1 tykkäys

Jep, varsinkin nuorena kannattaa priorisoida uudet kokemukset sen yli kuinka monta euroa tämä on 30v päästä. Jokainen on nuori vain kerran eikä sitä saa takaisin millään määrällä rahaa. Kaikkiin paikkoihin alkaa vähitellen sattua eikä jaksa enää tehdä kaikkea samalla intesiteetillä. Siinä ei välttämättä ilahduta, että onpahan mulla enemmän numeroita pankissa!

Ei sitä kaikkea krääsää tarvitse tietenkään ostaa vain ostamisen takia, mutta järkeviin asioihin kannattaa käyttää rahaa ettei mene elämä ohi.

5 tykkäystä

Ei kait tuossa kummempaa ole, nopeastihan nuo kurssit palautuivat maaliskuun pohjista? Lisäksi olen uutta pääomaa lisännyt tasaisesti salkkuun…

Indeksille hävitty hurjasti.

Hyvä että työ kuitenkin rentoa :+1: ei muuta ku täyttä höökiä ja pitää mielessä oman jaksamisen siinä sivussa :+1:

2 tykkäystä

Kyllä tommoisia tuottoja vielä tulevaisuudessa kerkeät kainolla muistelemaan :slight_smile:
Menetettyjä tuottoja turha murehtia, oli kyse indeksistä tai ei. Salkunkin ois voinut paniikissa kipata pohjilla ja ostaa kalliimmalla takaisin. Suunnitelmassa on ilmeisesti pysytty? Ei ne menneet virheet vaan tulevaisuuteen kerätyt opit, ja suunta kohti horisontissa olevaa maalia. :+1:

2 tykkäystä

En koe olevani itse pihi tai oikeastaan “ylisäästäväinenkään”, enkä kyllä koe jättäväni asioita tekemättä sen vuoksi, että ne maksaisivat.

Säästöaste on kyllä iso, mutta osin ihan senkin vuoksi, että asuminen on viimeaikoina maksanut sen ~220€/kk/hlö, kun puolison kanssa “työsuhdeasunnossa” ollaan asuttu. Viikon päästä onkin muutto omistusrivariin, jonka ostin yksin - lainanlyhennys + vastikkeen puolikas tekee sitten sen vajaa 700€/kk, eli asumismenot kolminkertaistuvat… lisäksi esimerkiksi auton käyttö ollut nyt aika minimaalista, kun työpaikka on alle 300m päässä, ja nyt koronavuotena ei ole kauheasti tullut ulkonakaan käytyä.

Ehkä minulla on jäänyt vähän se opiskelijabudjetti päälle valmistumisen jälkeen, mutta en muutenkaan nauti shoppailusta tai törsäämisestä. En oikein ne rahat oikein pitäisi tuhlata, ostaa joka kuukausi uusi iphone? :smile:

10 tykkäystä