Tavoitteesi sijoittamisella?

Pääosin suunnitelmassa on pysytty muutamaa typerää riskiostoa lukuunottamatta (mm. DCRB kaltaisiin hypelapappuihin mukaan lähteminen ath-hinnoissa… :smile:). Onneksi panos ei ole ollut valtava, antaa muhia salkussa…

Jos olen ymmärtänyt oikein olet osinkosijoittaja. Osinkovero on aika iso jarru pääoman kerryttämisen vaiheessa. Jos 7% tuotto odotuksesta 5% on osinkoa ja 2% arvonnousua niin pelkkä osinkovero kurittaa 1.275% vuodessa. Tuhoten jopa 18.2% vuosittaisesta pääomankasvusta. OST paikkaa vähän Suomi lapuille mutta menee täyteen nopeasti. Ulkomaan lapuissa ei oikein hyvää tapaa. Tällöin monesti tylsääkin tylsempi indeksi on se tehokkaampi tapa. Eipähän ainakaan häviä indeksille. Kyllähän indeksirahastoonkin kertyy sitä turvallista osinkoa mutta joutuu vaan itse lypsämään sen lunastuksien muodossa sitten kun tarvitsee.
Ps. Nää on tälläisiä katkeroituneen veronmaksajan veronvälttely jupinoita. Ei saa ottaa suosituksena.

6 tykkäystä

Elämäntilanteeni: 22-vuotias opiskelija.
Osakesijoittamisen aloitin jo 14-vuotiaana varsin pienellä rahalla. Toistaiseksi tämä on ollut elämäni paras päätös. Viimeisen 5v tuotto on hieman vajaa 30 000%.

Tavoite on päästä taloudellisesti töistä riippumattomaksi, vaikka en kuitenkaan töitä aio lopettaa. Osakesalkku siis lähinnä laskisi sitä stressitasoa, että “töissä on pakko menestyä”.

Osakkeet, joihin olen sijoittanut ovat olleet kasvuyhtiöitä, joilla on mielestäni ollut hyvät fundamentit. Kuplia olen välttänyt, kuten Teslaa, GameStoppeja, tai Bitcoineja (vaikka tämähän ei osake ole). Näissä kasvuyhtiöissä on ehkä kovemmat riskit, kuin esimerkiksi Sampo:ssa tai Fortumissa, mutta tuotot ovat olleet hyvät. Niitä yhtiöitä, joihin olen sijoittanut, ovat olleet mm Hoivatilat, Revenio, EVO, Smart Eye, Qt ja Aedifica.

7 tykkäystä

Sijoitan aikani kuluksi, tavoitteena saada vähän lisää kiinnostavaa sisältöä elämään. Olen liian nuori täyttääkseni ristikoita joten miksei sitten tätä.

Olen keski-ikäinen eikä minulla ole koskaan ollut rahaa. Nuorempana ei ollut mitään ja myöhemmin elintasoinflaatio vei kaiken. Hauskaa oli eikä kaduta.

COVIDin lopetettua hauskanpidon huomasin että tilille alkoi kasaantua paljon käteistä. Olen palkkatyössä, työ on suhteellisen raskasta, minulle maksetaan hyvin.

Teen suoria osakesijoituksia lähinnä terveydenhuollon alalle koska se on aihe jota luulen ymmärtäväni keskimääräistä paremmin. Uskon että tulen häviämään indeksille, ei haittaa. Tämä tuntuu mielekkäältä tavalta säästää edes jotain. Ehkä ennen virallista eläkeikää voisi siirtyä helpompiin töihin jos on säästöjä? Pyrkimys on jatkossa pitkäjänteiseen säästämiseen, uskon että oma kulutustasoni ei palaudu entiselleen pandemian väistyessä. Tulotaso jatkanee nousuaan ellen heittäydy downshiftaajaksi.

14 tykkäystä

Tavoite on hyvä ja ennen kaikkea realistinen. Etenkin vuosituoton osalta. Saatat yllättyä positiivisesti jo muuutamaa vuotta aiemmin :+1:

Itse olin pois pörssistä ja palasin kun haistoin veren nyt 2020 keväällä. Maassiiviset panostukset arvoihin ja osingon maksajiin. Oma tavoite olisi saada osingot vastaamaan 1kk palkkaa 12kk sisään. Alkaa olla vain kallista nyt ostella lisää. Joten sukanvarteen puskuria kerätä ostopaikkoja varten nyt…

1 tykkäys

Moi, tavoitteeni sijoittamisella on mielenkiintoinen ajankulu, uuden asian oppiminen ja toki mahdollinen lisäansioin ja varallisuuden kartuttaminen. Kohti taloudellista riippumattomuutta, ainakin jossain määrin. Hyvin alkutekijöissä ollaan, eli opettelua ja oppirahojen maksua on ollut😆

Yrittänyt hajauttaa salkua runsaasti, suomi osakkeita on(arvo- ja osinko-osakkeita lähinnä) ja jenkkilästä joitain osinkoaristokraatteja ja joka kk-osinkoa maksavia firmoja

Tavoite olis että tulevaisuudessa osinkotuloa tulisi joka kk jonkin verran niin että palkkatuloista jäävä lisäpanostus ostoihin per kk olis maltillinen

Eli osinkojen uudelleen sijoittelua pienen lisäsumman kera ja antaa korkoa korolle ilmion tehdä vaikutuksensa👍

Ans kattoo kui äijän käy, tässä leikis😀

Aurinkoista kevättä kaikille

7 tykkäystä

Oma tavoitteeni sijoittamisella on ehdottomasti se, että voisi elää katsomatta juurikaan asioiden hintalappuja. Haluaisin, että minulla ei koskaan olisi rahahuolia. En ole mitään tuhlaajatyyppiä, joten tähän riittäisi pienempikin pääoma kuin miljoonat eurot. Ainoa materiaalinen haaveeni on, niin huono sijoitus kuin se onkin, auto :grin: Haluaisin ehdottomasti löytää sellaisen työn, josta oikeasti pidän, jotta ei tarvitse suunnitella jäävänsä eläkkeelle aikaisin.

Seuraava välitavoite on yli 15 k€ salkku 18 ikävuoteen mennessä. Siitä sitten aina vaan ylöspäin. Vaikka sijoittaminen kiinnostaa paljon, en halua ottaa stressiä siitä, koska on paljon muutakin tekemistä!

14 tykkäystä

Tavoite olisi saada palkasta elämisen jälkeen jääville rahoille parempaa tuottoa kuin että pitäisin vain tililläni.

3 tykkäystä

Tästä asenteesta ei voi kuin pitää. Sijoittaminen toimii parhaiten silloin kun horisontti (=näkyvissä oleva sijoitusaika) on mahdollisimman pitkä. Vaikka matkalle tulee väistämättä mahtumaan niin ylä- kuin alamäkiäkin, voit asiaa opiskelemalla ja kokemuksistasi oppimalla optimoida tulosi. Missään tapauksessa kyse ei ole ainaisesta noususta.

Mielestäni yli 15k€ salkku 18-vuotiaana on loistava ja kunnianhimoinen tavoite. Ja myös asenteesi, että elääkin pitää, on kohdallaan. FIRE-ihmisiltä kuulee täällä palstoilla jos jonkinlaista vyönkiristysvinkkiä, mutta sitä ehdit halutessasi tehdä sitten myöhemmin, nuoruus ei missään tapauksessa ole sitä varten. Tasapaino ja kohtuus kaikessa, sanoi jo vanha kansa, jonka opeista on sijoitushommissakin yllättävän paljon hyötyä.

Onnea ja tsemppiä valitsemallesi, minun mielestäni aivan oikealle, tielle!

5 tykkäystä

Tervetuloa blogosfääriin. Mielestäni matksi on jo hyvällä mallilla. Mungerin sanoin The First $100,000 is a Bitch ja olet jo hyvin lähellä sitä tai itse asiassa dollareina saattanut sen jo saavuttaa.

Edellä löytyi monenlaista ohjetta, mutta itse toteasin jokaisen sijoituspäätösten olevan omia. Tärkeintä on löytää itselle sopiva tapa. Blogi on erinomainen tapa seurata omia päätöksiä ja sijoittamista. (Mikä tahhansa seuranta ja kirjaaminen toki ajaa samaa asiaa.) Seppo Saarion kirjassa sanotaan seuraava ohje: Laita pitkäaikaiset sijoitukset markkinajohtajiin. Katsomalla salkkua sieltä löytyy sektorillaan vahvoja yrityksiä. Tuosta on hyvä jatkaa.

3 tykkäystä

Eikös tuo Mungerin lausahdus ole ajalta kun 100k vastasi nykypäivän miljoonaa? :wink: Yhtäkaikki, sopii kyllä ainakin Suomen mittakaavassa ihan yhtä hyvin.

Itse odottelen 250k rajapyykkiä, jolloin osinkotulot ovat suuremmat kuin itse vuodessa sijoittamani raha palkkatuloista. Silloin se pyörä lähtee oikeasti pyörimään ihan itsestään.

1 tykkäys

En ole niin kyllä perehtynyt milloin lausahdus annettu ja siitä rahanarvoa laskenut. Tiedän Mungerin lausuneen jotain samansuuntaista miljoonasta samoin.

Pidän itse 100 000€ jonkinlaisena käännepisteenä. Sanoisin, että tuollaista summaa ei kovin moni Suomalainen saa käteen vuodessa (tutkimatta mitään dataa) ja se on keskiansiot yli kaksinkertaisena. 8% tuotto 8000€ alkaa olemaan 1/4 Suomalaisen keskipalkasta, joka jossakin 30000€ paremalla puolella. 660 € kuukaudessa alkaa olemaan isompi kuin suuurimman osan säästösumma. 660€ kokoisia isompia ostoja ei tahdo tarvita tehdä joka kuukausi, Jossain tuossa se peli muuttuu ja sijoitusten tuotto alkaa merkitä enemmän kuin se, että laittaa sen kuukausittain sen summan sisään. Säästämistä siis ei tarvitse lopettaa, mutta jos jättää vaikkapa kesäloma kuukauden säästämättä niin se näy enää niin selvästi pääoman kasvussa.

7 tykkäystä

8% tuotto osingoilla on aika kova saavutus, varsinkin verojen jälkeen. 250k keskimääräisellä 4% osingolla - 25,5% vero = ~630€/kk, joka tosiaan on pyöreästi se määrä mitä saan sijoitettua kuussa. Samaan kuukausisummaan siis päästään pyöreästi, eri tavoitesummalla tosin.

2 tykkäystä

En tarkoittanut 8% osinkotuottoa enkä myöskään inflaatio korjattua tuottoa. Tarkoitin, että tuon verran voi vuosittain syödä omasta pääomasta ja se ei silti vähene. Keskiarvoisesti se lisääntyy tuon verran ja epäilen, että suuriosa ei yli 660€ kk laita sijoituksiin joka kuukausi.

Sinät tuossa totesitkin sitten oman summan olevan piirun alle jota pidän jo korkeana ja se johtuu ennenkaikkea siitä, että sinun salkkusi on tuon 100000€ ylitse eikö totta? Sinulla tilanne, että pääoma kasvaa nopeammin kuin tuo 630€ kuussa ja sillä on oikeastaan enemmän merkitystä salkullesi.

Vielä vertailuna, että jos salkkusi on 50000€ sama 8000€ vuoden aikana tarvitaan vaikkapa auton hankiintaan niin voit ottaa 4000€ tuotosta ja 4000€ pääomasta sinun pääoma tipahtaa 8%. 660 kuukaudessa säästämällä olet smassa pisteessä vuodessa, jos säästö 330€ niin kahdessa.

Salkku on hieman yli 40k, osinkotuotto nettona 1400/v. Eli pyöreästi kuussa sijoitan osingot 120€ ja palkasta 600€. Vaihtelee menojen mukaan tietenkin.

Totta tuo että 100k salkulla saa nosteltua keskiarvoisesti ihan hyvin jo, niin kuin totesit. Omaan pieneen päähän ei vaan mahtunut ajatus että salkusta syödään, minkä takia valitsinkin osinkostrategian itselleni parhaimmaksi sijoitustyyliksi. Sitten hamassa tulevaisuudessa saa myymättä rahaa taskun pohjalle.

Osinkosijoittajana myös salkun arvonnousu on melkeinpä negatiivinen asia, varsinkin jos nousu tapahtuu nopeammin kuin osinkoja kasvatetaan = osinko% laskee.

4 tykkäystä

Juu ei mitään, samanlaisen ajatustaistelun kävin itseasiassa salkussani sen ollessa noin 100000€. Mietiskelin myynkö sijoituksia ja “syönkuormasta” ja sitten sijoitan osinkoja uudestaan. Ahdistus oli oikeastaan megalomaaninen, kun myytnilistalle päätyi OP Suomi Arvo vai oliko pelkkä Suomi jo. Mika Heikkilän rahastona sen ostin vuosituhannen vaihteessa ja järkettävän hyvä kyyti. Se ei vaan enää ollut Heikkilän rahasto eikä mielestäni hyvä. Siinä kirpoo, kun sijoitus on tuottoa enimmäkseen eikä omaa sijoitusta. Hoksasin, että kaikkea ei tarvitse myydä samana vuonna. Oppi saneeramaan salkkua. Ajattelu muuttuu aikalailla, kun alkaa hakemaan myytäviä tappiollisista. Siitä pääsee siihen, että lakaa ihan oikeasti mietiimään, että onko plussalla miinuksella niin oikeastaan ei kannata miettiä. Myy huonoimman pois ja ostaa parasta.

1 tykkäys

Tuli tuossa mieleen salkkujen tuotto % threadiin kirjoittaessa, että kyllä se isoin päätös itselle lähestyy kohti vuoden loppua eli jäädäkö työelämästä sivuun.

Yhtä aikaa hyvä ja arveluttava fiilis, koska nyt kun on kevättä yksikseenkin tullut vieteltyä ja nautiskeltua vaan vapaudesta, niin tulee silti jotenkin apea fiilis, kun kaikki kaverit painaa töissä ja valittelee lomien vähyydestä, ruuhkavuosista jne. murheistaan. Perhe koulussa ja töissä. Toki, pandemia tuonut tietysti omat murheensa ja ilman sitähän toki voi matkustella vapaammin maailmalla.

Onko sitä liian nuori kuitenkin vapaaherraksi? Eläkeukkojen kaveriksi tällainen urheilijanuorukainen on väärää seuraa, eikä heistäkään ole näihin meikäläisen vauhtilajeihin oikein mukaan. Pitäisi olla kavereista samassa tilanteessa, pitäisikö sitten foorumilta kasata kerho :joy:

24 tykkäystä

Inderesin pappakerho. Olis aika kova. Kannatan tätä. Jos foorumilaisia jättäytyy enemmän pois työelämästä ja ihan vain sijoitustuotoilla elämään niin pitäisikö sille perustaa oma ketju

14 tykkäystä

Tavoite olisi saada seuraavan 5-10v aikana sellainen salkku mikä toisi pikkusen lisä ansiota kuukausittain, kvartaaleittain, puolivuosittain ja vuosittain

Haastetta moisen salkun kokoamiseen riittää koska pienestä palkkatulosta, pakollisten elämiskulujen jälkeen, jää melko vaatimaton summa sijoittamiseen😬

Yrittämisen halua asian eteenpäin viemiseksi ei kuitenkaan puutu😆

Motivaatio on kyllä kohdillaan

13 tykkäystä

Pappakerhossa olisi hyvä se, että voisi joissain taloustilaneissa näyttää ettei nuoruus ja hulluus ole aina se ainoa oikea päätä seinään lyövä ikä.

3 tykkäystä