Tavoitteesi sijoittamisella?

Kuulostaa hyvältä. Jäin vain ihmettelemään tuota

Kovin monella parikymppisellä ei kuitenkaan taida olla 80 k€ salkkua? :sweat_smile:

20 tykkäystä

Oletko tehnyt töitä jo heti 18-vuotiaasta alkaen? Hienot tavoitteet! Ja tienaavatko automyyjät noin hyvin :grin:

1 tykkäys

Kiitos! Olen tehnyt töitä jostain 14-vuotiaasta. 18-vuotiaana olin jo täyspäiväisesti töissä, jolloin aloin sijoittamaan tilanteen mukaan 500-1500€/kk. Tommosen tonnin kun kuussa lykkää osakkeisiin +7 vuoden ajan niin väkisinhän siitä jonkinlainen potti tulee. Automyyjänä tienaa 3000-12 000€/kk riippuen siitä kuinka hyvä ja ahkera on.

7 tykkäystä

Mulla oli ja on parkikymppisenä itse töistä säästämällä kasaan saatu osakesalkku jonka arvo toistasataatuhatta. Ei 80k€ ole mikään erityisen poikkeuksellinen summa parikymppiselle, tuosta paljon varakkaampia on paljon.

1 tykkäys

Murto-osa parikymppisistä taitaa edes ajatella osakesijoittamista. Taitaa suurimmalla osalla mennä palkka kurkusta alas tai johonkin muihin tärkeyksiin. Hyvä tosin, että on poikkeuksia.

31 tykkäystä

Varmaan riippuu hieman mistä vinkkelistä asiaa katsoo ja ystäväpiiristä. Yliopistoni kauppatieteellisessä arvioni mukaan 90% ihmisistä sijoittaa jollain tavalla. En itseasiassa tunne yhtäkään kauppislaista joka ei sijoittaisi. No, kauppisopiskelijat tuskin edustavat keskivertoa, mutta muistaakseni Danske Bankin tutkimuksen mukaan noin 40% nuorista aikuisista sijoittaa.

Sit on paljon nuorissa aikuissa näitä, jotka eivät ole erityisen kiinnostuneita sijoittamisesta, mutta ovat perineet tai saaneet lahjaksi metsää/asunnon/osakkeita tai heille on säästetty rahastoihin rahaa lapsesta asti. Tunnen tämmöisiä tyyppejä jotka ovat alle 25v ja henk.koht omaisuus miljoonia.

Toki näkemyksen ei ole objektiivinen vaan hyvin subjektiivinen, koska tarkastelen ympärilläni olevia ihmisiä.

5 tykkäystä

Kauppatieteellinen on tosiaan ehkä hieman väärä paikka tehdä todenmukaisia havaintoja. Taloudelliset taidot ja varallisuus toki herkästi periytyvät, oli niitä tai ei.

3 tykkäystä

Lyhyestä virsi kaunis. Tavoitteeni sijoittamisella:

Edit: Avataan vielä sen verran, että tavoite on about tuo summa, koska: 500 000 x 0,05 = 25 000 x 0,745 / 12 = 1 552 € jolla tällainen pihistelijä kuin meikäläinen elelee kuukaudessa ihan mukavasti.

19 tykkäystä

@Automyyja Itse olen myyntialalla ja kuullut myös automyyjien hommista/palkoista mutten koskaan kyllä ole kuullut että tollasia palkkoja tienaisivat. Täytyypä alkaa itsekki miettimään​:thinking::joy: Mutta joskus kun puhelinmyyjänäkin olin niin kyllä siellä yllätti joidenkin palkat jotka siinä hyviä olivat :+1:

10 tykkäystä

Mun tavoitteenani on voittaa “indeksi” (OMX GI), vaikka säästäisin rahani pankkitililleni, niin tiedän, että hyvin todennäköisesti tulisin pärjäämään ilman eläkettäkin. En tienaa kauheasti (nettona noin 2000 euroa kuussa), mutta menot ovat pienet ja asuntolaina hyvällä mallilla. Minulla on tavallaan kaikkea, mitä tarvitsen, että en koe säästäväisyyteni tekisi elämästäni huonompaa. Sijoittaminen on musta kivaa ja kiinnostavaa, upea harrastus, joka on toistaiseksi tuottanut minulle kivasti rahaa mun mittakaavassani. :slight_smile:

Olen nyt 35-vuotias ja pidän realistisena, mutta ehkä hieman haastavana, että mulla olisi velatonta omaisuutta miljoona euroa ennen kuin olen 50-vuotias. Jos mä joskus saisin lapsia ja naisen, niin sitten tavoitteet olisivat erilaiset; haluaisin tulevaisuuden turvaa perheelleni ja omaisuuteni turvin antaisin aikaa lapsilleni enemmän.

7 tykkäystä

Melkein täsmälleeb sama tilanne! Sijoitukset on tulevaivuutta varten, mutta mökkiä ja asuntoa löytyy, joista ainoastaan asunnosta velkaa. Sijoituksissa ihan reilusti ja ei muuta velkaa, esimerkiksi Visaa tai autolainaa. (Autoa en edes halua, mun mielestä täysin tarpeeton kuluerä jos asuu kaupunkialueella ja ei tarvitse työmatkoihin yli 30minuuttia aikaa). Tämä on suunnitelma myös seuraavat 5-10 vuotta ainakin. Eli makselen vanhaa pois ja uutta ei tule. Sen sijaan saan tuottoa. Velka on typerin tapa köyhtyä ja toisiksi typerin on kuluttaminen yli varojen.

5 tykkäystä

Sijoitussalkut n.200k€, puolikas metsätilasta n.80k€, sijoitusasunto puolikas n.60k€, yms. tuotto-osuuksia & vuokratuottorahastot n. 90k€. Tavoitteena alkaa tehdä 3 päiväistä työviikkoa 55 vuotiaana. Ikää nyt 47v. Siihen mennessä salkun arvon tavoitteena 300k€. Tarkoitus paikata menetetyt työtulot osingoilla ja metsätuloilla, ehkä vähän syödä kuormasta…
Sijoitusasunto & Yms. Tarkoitus laittaa lihoiksi jossakin vaiheessa = ostaa asunto.

6 tykkäystä

Jos olisin kansantaloustieteilijä valtionhallinnossa niin olisin kovin huolissani. Työllisyysastetta pitää nostaa ja faktisesti pitäisi pysyä työelämässä pidempään, jotta kansantalous kestää mutta kansa unelmoi muusta.

Minä mukaan lukien.

Pari vuotta ajattelin pyöriä oravanpyörässä ja sitten odotella 16 vuotta eläkettä.

8 tykkäystä

Tämä on totta. Kansa luottaa hedelmäpeleihin, lottoihin yms. Huolestuttavinta on se porukka, kuka ei varaudu maksamaan tätä lystiä. Toki eläkejärjestelmän kanssakin on päättäjien herättävä.

Voivoi kun suomalaiset ymmärtäisi enemmissä määrin, mitä on pitkäjänteinen säästäminen pörssiin.

PS. Ja itsellä on eläkeikään vielä yli 30vuotta, mutta ihan hyvällä radalla tässä jo mennään suhteessa nettovelkaan… Ja en muuten ajatellut itsekään painaa eläkeikään asti työelämässä peräsuoli pitkällä.

1 tykkäys

Firettäjät kyllä veronsa maksavat. Jokaisesta yksityissijoittajan osinko eurosta maksetaan ensiksi yhteisövero ja sitten korkeaa 25.5%/28.9% pääomaveroa mistä ei kerry minkään valtakunnan etuuksia maksajalle. Ulkomaan osingoista ei kerry aivan yhtä paljon veroja mutta ne on käytännössä vaihtotaseen plussaa 100%(miinus lähdevero) ja siitäkin valtio nappaa omansa. En olisi yhtään huolissaan jos Suomalaisille vihdoinkin kertyisi tuottavaa varallisuutta josta jää jotain jälkipolvillekkin.

18 tykkäystä

Oma tavoitteeni ei ole täysin lopettaa töitä vaan tehdä hommia 3-4 päivää viikossa mielenkiintoisten projektien parissa, joko yrityksen kautta tai sitten työntekijänä, jos tulevaisuuden työ sitä sallii. Tavoite tähän moodin siirtymiseen on n. 15-20v päässä. Tätä sitten pitäisi oman varallisuuden tukea. Sitä löytyy nyt n. 250k ja tämänhetkiseen eläkeikään olisi aikaa sellaiset 35 vuotta. Ideana siis ei ole täydellinen hyppääminen pois “oravanpyörästä”, vaan elämän ympärille laajan turvaverkon luominen, mikä mahdollistaa rohkeatkin peliliikkeet.

6 tykkäystä

Sijoitusvarallisuuden kasvattaminen.

Lisäisin vielä kommentin liittyen työtekoon ja eläköitymiseen. En suunnittele jääväni pois työelämästä ennen 70 ikävuotta. Jos pysyn hengissä sinne saakka. Mulla on hemmetin kivaa töissä. Pitkiä päiviä joutuu aika ajoin tekemään, mutta kun duuni maistuu, siitä saa kohtuu korvauksen ja pystyy jollakin tapaan omaa kalenteria hallitsemaan ja lomia pitämään silloin kun haluaa. Ei mulla ole kiire mihinkään eläkkeelle vielä vähään aikaan. Ja työn kautta näitä pörssiyhtiöitä pystyy paremmin seuraamaan kuin kotona köllötellessä. Win-Win :slight_smile:

3 tykkäystä

Itse sanoisin että 80k€ salkku parikymppiselle (alle 26v) on kohtalaisen poikkeuksellinen (ilman perintöä/sponsoreita). Moni täällä Inderesin foorumilla/oikeassa elämässä elää lievässä kuplassa kaltaistensa kanssa.

42 tykkäystä

Itse omassa pienessä insinöörikuplassa en tiedä ketään irl, jolla olisi “edes” yli 50k sijotuksissa, iästä riippumatta. Tuo 80k tuon ikäisenä pistää varmaan parikymmpisen top1 prosenttiin. Tai ainakin näin omasta kuplasta olettaisin.

35 tykkäystä

Itsellä oli 20t vanhemmilta saatua rahaa jotka sujuvasti sai kulutettua opiskeluajan nautintoihin, eli 0e sijoituksissa silloin, pitää sitä nauttiakkin, rahaa kerkiää aina keräilemään myöhemminkin

3 tykkäystä