Tavoitteenani on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus viimeistään 50 ikävuoteen mennessä eli viimeistään vuonna 2043. Halutessani voisin tuolloin jättäytyä pois työelämästä, mikäli näin haluan tai ylipäätään tehdä sitä mikä juuri sillä hetkellä tekee minut eniten onnelliseksi, jos se on palkkatöissä käyminen niin sitten jatkan sillä linjalla.
Tällä hetkellä ikää siis 27 vuotta (itse asiassa päivälleen 27 vuotta tänään) ja aikaa tavoitteen täyttämiseen tasan 23 vuotta. Salkun koko on tällä hetkellä ~70k€ sijoitettuna 12 suomalaiseen yhtiöön. Tällä hetkellä paino on kasvuosakkeissa, mutta myöhemmin painotusta on tarkoitus siirtää tulevien ostojen kautta enemmän arvo-osakkeisiin ja kasvattaa samalla vuotuista osinkovirtaa. Toki sekin on mahdollista, että nykyisistä top3 omistuksistani Remedystä, Qt:sta sekä Harviasta kehittyy tulevaisuudessa näitä “tylsiä” osingonmaksajia. Kaikki sijoitukseni ovat tällä hetkellä OST:lla, johon pystyn tallettamaan vielä ~7000€. Kun jatkan ostoja arvo-osuustilin puolella, teen nämä ostamalla mm. Sampoa sekä Fortumia jo senkin vuoksi, että näissä lainoitusaste on Nordnetilla korkea, mahdollista tulevaisuudessa hyödynnettävää superluottoa ajatellen. Lisäksi tällä hetkellä arvo-osakkeet ovat PST:n puolella pienimmät omistukseni, joten OST:n täyttymisen jälkeen aloitan AOT:n puolella näitä lisäämällä.
Kesällä, pari kuukautta sitten valmistuin yliopistosta ja tällä hetkellä etsinnässä elämäni ensimmäinen, vakituinen oman alan työpaikka. Tämä mahdollistaisi myös enemmän euroja sijoittamiseen. Tämän hetken työssäni palkka ei vielä päätä huimaa, tosin eivät menotkaan ja sijoittamiseen jää kuukausittain sellainen ~1000€/kk. Tällä hetkellä minulle on lähes pakkomielle saada OST täytettyä niin pian kuin mahdollista, tuon tavoitteen saavuttamisen jälkeen aion ottaa tulevaisuudessa huomattavasti rennommin säästämisen kanssa. Lisäksi toinen tavoite on kasvattaa käteispainoa, jota minulla ei ole ikinä ollut. Aina kaiken ylimääräisen olen laittanut osakkeisiin, mutta OST:n täytön jälkeen alan tätä vihdoin keräämään.
Toinen, joka tulee lähivuosina eteen, on ensimmäisen oman asunnon osto, jolla tulee myös olemaan suuri vaikutus tulevaisuuden varallisuuteeni. Tarkoitus on myös hankkia mahdollisesti muutama sijoitusasunto, joiden hoitamiseen voisin keskittyä sitten 50v syntymäpäivän jälkeen. Jos kaikki menee, kuten tällä hetkellä maalailen, olen ostanut omistusasunnon viimeistään vuoden 2022 aikana, joten tuolloin Herran vuonna 2043, olisin maksanut siitä sellaiset 80-100% pois, mikäli en ole asuntoa matkan varrella myynyt. Asunto tulisi todennäköisesti hankittua jostain päin pääkaupunkiseutua, joten mutuillaan nyt, että ~200k€ nyt maksavan asunnon arvo olisi tuolloin sellaiset 300k€. Tuohon mennessä jos olisi tosiaan ehtinyt päälle hankkimaan 3-4 sijoitusasuntoa, mahdollisesti puoliksi kaverin kanssa.
Jos hieman tekisi laskelmia osakesalkusta:
70k€ alkupääoma, 7% vuotuinen tuotto, 500€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~674 000€
70k€ alkupääoma, 7% vuotuinen tuotto, 1000€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~1 000 000€
70k€ alkupääoma, 15% vuotuinen tuotto, 500€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~2 840 000€
70k€ alkupääoma, 15% vuotuinen tuotto, 1000€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~4 000 000€
Helpoltahan se näyttää noin piirrettynä ja antaa ainakin lisämotivaatiota osakesijoittamiseen. Itselleni riittäisi jo tuo ylimmäinen lukema, joka on loppujen lopuksi vielä suhteellisen maltillinen tai sanotaanko realistinen tai todennäköinen skenaario. Sellaisella 700 000€ salkulla vuotuinen osinkovirta 5% vuotuisella osinkotuotolla tekisi jo 35k€ vuodessa eli lähes 3000€/kk bruttona. Tuolla elelisin tämän hetken menoilla melkoisen herraskaisesti, kun kulut ovat melkoisen olemattomat. Tuosta jos pystyisi vielä enemmän kuin 500€/kk laittamaan kiinni osakkeisiin ja hieman korkeammalla tuotolla niin joku miljoonasalkkukaan ei ole mikään mahdoton ajatus. Puhumattakaan siitä, mikäli jatkaa osinkojen uudelleen sijoittamista vielä tuon jälkeenkin, ei tuo 30.8.2043 itselleni mikään absoluuttinen raja ole ja toki se voi täyttyä aiemminkin.
Tällä hetkellä salkkuni tuotto tältä vuodelta näyttää 30%. Tuollaiseen en tule tulevaisuudessa, varsinkaan yhtään pidemmällä aikavälillä pääsemään, mutta en näe yhtään mahdottomana sellaista 10% vuosituottoa, jolla todennäköisesti indeksi niukasti lyötäisiin. Tulevaisuudessa lähikuukaudet OST:n täyttymiseen saakka tulen laittamaan kiinni kaiken ylimääräisen osakkeisiin, kun mitään muitakaan menoja ei lähitulevaisuudessa ole. OST:n täyttymisen jälkeen täytyy säästämisessä alkaa keskittymään ASP-tilin täyttämiseen sekä ohessa alkaa keräämään sitä käteispuskuria arvo-osuustilille.
Raha ei ole ikinä itsessään merkinnyt minulle mitään, eikä minusta koskaan tule ulospäin huomaamaan, vaikka saavuttaisinkin esimerkiksi sen miljoonasalkun. Minua ei kiinnosta kiiltävät kellot, eivätkä nopeat autot. No okei, ehkä se Tesla olisi hauska joku päivä omistaa, mutta tämän foorumin käyttäjät varmasti ymmärtävät pointin
. Matkustelu ja Suomen maajoukkueen futismatsien kiertäminen sekä yleisesti elämysten/kokemusten kerääminen on suurin intohimoni. Rahan onkin tarkoitus tuoda minulle vapautta, joka mahdollistaa edellä mainittujen intohimojen toteuttamisen silloin kuin itse haluan, ei silloin kun työnantajalle sopii. Olisi unelmatilanne, mikäli pystyisin halutessani lähtemään toiselle puolelle maapalloa esimerkiksi parin päivän varoitusajalla. Samalla passiiviset tulot osingoista sekä asunnoista juoksisivat koko ajan, eikä minun itseni olisi mikään pakko käyttää 5 kertaa viikossa 8 tuntia päivästäni sidottuna paikkaan X.
Pienet välitavoitteet pitävät mielen virkeänä. Seuraava suurempi rajapyykki tulee olemaan 100k€, joka olisi mukava täyttää vaikkapa ennen 30v päivää. Samoin pienejä välikiksejä saa, kun esimerkiksi huomaa jonkun yksittäisen omistuksen arvon nousseen yli 10k€ rajan yli tai kun vuosittainen osinkovirta ylittää ensin 1000€, sitten 2000€, 3000€ jne… Tässä hommassa kyllä muutenkin rahan arvo menettää ikään kuin merkityksensä. Osakesalkussa eurot tuntuvat lähinnä pelimerkeiltä, eivät rahana. Hassua ajatella mitä kaikkea 70k eurolla pystyisi ostamaan. Omistan esimerkiksi ~10k€ arvosta Remedyn osakkeita ja tuolla rahalla saisin jo kohtuullisen tasoisen käytetyn henkilöauton jne.
Saapa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, tällä hetkellä näyttää tämän asian suhteen kieltämättä ihan hyvältä. Mikään ns. pakkomielle minulle ei tuon taloudellisen riippumattomuuden saavuttaminen ole, pikemminkin pyrin nauttimaan matkasta, enkä epäröi kuluttaa rahaa tulevien vuosien aikana esimerkiksi maailman kiertämiseen. Opiskeluiden aikana on tullut reissailtua aika paljon ja jos ajattelisin, että olisin jättänyt kaikki reissut tekemättä, olisi salkkuni arvo jo nyt reilusti yli 100k€, mutta mitä järkeä siinä olisi jos kaikki vuosien varrella matkustelusta kertyneet elämykset sekä kokemukset olisivat jääneet kokematta? Joitain asioita kun ei vain rahassa voi mitata.
E: Ja tokihan tämä sijoittaminen tai pikemminkin kaikki siihen liittyvä on tässä ns. matkan varrella mukavaa puuhasteltavaa. Joka päivä on hauska oppia uutta, kuunnella podcasteja, lukea kirjoja, seurata yrityksiä ja niin edelleen.