Tavoitteesi sijoittamisella?

Tavoitteena saada talouteen kassavirtaa osingoista sen verran että voisi tarvittaessa jättäytyä töistä pois ja muuttaa lämpimään. Annualisoitu kokonaistuotto pitäisi pysyä 8% tasolla. Kiinnostava ja pitkäkestoinen haaste olisi saavuttaa laajasti hajautetulla salkulla vielä tuota suurempikin annualisoitu tuotto. Toisaalta, mikään pakko ei ole.

Tammikuussa oli pienet juhlat, kun 12kk netto-osinkotulot oli nousseet suuremmaksi kuin talouden pakolliset menot. Sitten tuli korona-aika osingonleikkauksiineen ja osingonmaksun viivästymisineen. Myös olen osakepainoa hieman laskenut, joten kaiken kaikkiaan tavoitteeseen nähden on otettu tänä vuonna takapakkia. No ei se mitään, maratonihan tämä on, ja olosuhteisiin nähden oltava tyytyväinen kun edes tässä ollaan.

4 tykkäystä

Olen tällä hetkellä 21-vuotias yliopisto-opiskelija. Sijoittamisen ja säästämisen tarkoituksena monen muun tapaan on jonkinlainen vapaus oravanpyörästä, taustalla FIRE-ajatus, mutta en ole kovin vakavasti sitä ottanut, kun en ole vielä edes työelämässä. :smile:

Tässä viikonlopun aikana mietin tämän ketjun pohjalta pidemmälle aikavälille tavoitteita, jotka voisin lisätä vielä sijoitussuunnitelmaan.

Määrällisenä tavoitteena tälle vuodelle olin asettanut 10 000 € NW, jonka juuri ja juuri tulen saavuttamaan. Seuraaville vuosikymmenille kunnianhimoinen tavoite olisi kymmenkertaistaa säästöt kymmenen vuoden välein. Eli 100 k n. 30-vuotiaana ja miljoona 40-vuotiaana, ei siis ainoastaan tuotoilla vaan sijoittamalla uutta varallisuutta ansiotuloista.

Saahan sitä haaveilla ja excelillä on hauska leikkiä korkoa korolle -ilmiöllä, aika helposti saa itsestä väännettyä miljonäärin nopealla aikataululla :joy:

Osakemarkkinoilla olen tällä hetkellä kovalla vivulla, kun olen sinne työntänyt pääasiassa opintolainaa reilun vuoden ajan, toistaiseksi hyvällä menestyksellä markkinoiden suotuisuuden ansiosta. Tarkoituksena kuitenkin jatkaa hyväksi todettua maltillista elämää työelämään siirtyessä ja saada isolla säästöasteella kasvatettua portfoliota myös pörssin ulkopuolelle.

Rahallisen hyödyn lisäksi olen kokenut sijoittamisen kuitenkin elämään sisältöä tuovaksi mielekkääksi harrastukseksi, joka on opettanut paljon ja auttanut tyydyttämään tiedonjanoani.

15 tykkäystä

Käytännössä siirtelen noin puolet palkasta osakkeisiin, ettei tule törsättyä turhaan ja mieli pysyy nöyränä kun pitää vähän miettiä mitä on varaa ostaa. Sitten aikanaan aletaan nostamaan vähän extraa palkan päälle.

4 tykkäystä

FIRE olisi kiva, mutta en pidä sitä realistisena ottaen huomioon ikäni, koulutukseni ja ammatillisen asemani. Paljon realistisempana pidän tilannetta jossa voin käydä töissä 2-3päivää viikossa ja loput elämisen kulut saan kuitattua pääomatuloista. Ja nuorempana olen ollut työttömänä hyvän tovin, josta oppineenä tiedän ettei minulle edes täysi toimettomana luuhaaminen sopisi. Ja onhan tämä kiva harrastus.

2 tykkäystä

Tavoitteenani on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus viimeistään 50 ikävuoteen mennessä eli viimeistään vuonna 2043. Halutessani voisin tuolloin jättäytyä pois työelämästä, mikäli näin haluan tai ylipäätään tehdä sitä mikä juuri sillä hetkellä tekee minut eniten onnelliseksi, jos se on palkkatöissä käyminen niin sitten jatkan sillä linjalla.

Tällä hetkellä ikää siis 27 vuotta (itse asiassa päivälleen 27 vuotta tänään) ja aikaa tavoitteen täyttämiseen tasan 23 vuotta. Salkun koko on tällä hetkellä ~70k€ sijoitettuna 12 suomalaiseen yhtiöön. Tällä hetkellä paino on kasvuosakkeissa, mutta myöhemmin painotusta on tarkoitus siirtää tulevien ostojen kautta enemmän arvo-osakkeisiin ja kasvattaa samalla vuotuista osinkovirtaa. Toki sekin on mahdollista, että nykyisistä top3 omistuksistani Remedystä, Qt:sta sekä Harviasta kehittyy tulevaisuudessa näitä “tylsiä” osingonmaksajia. Kaikki sijoitukseni ovat tällä hetkellä OST:lla, johon pystyn tallettamaan vielä ~7000€. Kun jatkan ostoja arvo-osuustilin puolella, teen nämä ostamalla mm. Sampoa sekä Fortumia jo senkin vuoksi, että näissä lainoitusaste on Nordnetilla korkea, mahdollista tulevaisuudessa hyödynnettävää superluottoa ajatellen. Lisäksi tällä hetkellä arvo-osakkeet ovat PST:n puolella pienimmät omistukseni, joten OST:n täyttymisen jälkeen aloitan AOT:n puolella näitä lisäämällä.

Kesällä, pari kuukautta sitten valmistuin yliopistosta ja tällä hetkellä etsinnässä elämäni ensimmäinen, vakituinen oman alan työpaikka. Tämä mahdollistaisi myös enemmän euroja sijoittamiseen. Tämän hetken työssäni palkka ei vielä päätä huimaa, tosin eivät menotkaan ja sijoittamiseen jää kuukausittain sellainen ~1000€/kk. Tällä hetkellä minulle on lähes pakkomielle saada OST täytettyä niin pian kuin mahdollista, tuon tavoitteen saavuttamisen jälkeen aion ottaa tulevaisuudessa huomattavasti rennommin säästämisen kanssa. Lisäksi toinen tavoite on kasvattaa käteispainoa, jota minulla ei ole ikinä ollut. Aina kaiken ylimääräisen olen laittanut osakkeisiin, mutta OST:n täytön jälkeen alan tätä vihdoin keräämään.

Toinen, joka tulee lähivuosina eteen, on ensimmäisen oman asunnon osto, jolla tulee myös olemaan suuri vaikutus tulevaisuuden varallisuuteeni. Tarkoitus on myös hankkia mahdollisesti muutama sijoitusasunto, joiden hoitamiseen voisin keskittyä sitten 50v syntymäpäivän jälkeen. Jos kaikki menee, kuten tällä hetkellä maalailen, olen ostanut omistusasunnon viimeistään vuoden 2022 aikana, joten tuolloin Herran vuonna 2043, olisin maksanut siitä sellaiset 80-100% pois, mikäli en ole asuntoa matkan varrella myynyt. Asunto tulisi todennäköisesti hankittua jostain päin pääkaupunkiseutua, joten mutuillaan nyt, että ~200k€ nyt maksavan asunnon arvo olisi tuolloin sellaiset 300k€. Tuohon mennessä jos olisi tosiaan ehtinyt päälle hankkimaan 3-4 sijoitusasuntoa, mahdollisesti puoliksi kaverin kanssa.

Jos hieman tekisi laskelmia osakesalkusta:

70k€ alkupääoma, 7% vuotuinen tuotto, 500€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~674 000€
70k€ alkupääoma, 7% vuotuinen tuotto, 1000€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~1 000 000€
70k€ alkupääoma, 15% vuotuinen tuotto, 500€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~2 840 000€
70k€ alkupääoma, 15% vuotuinen tuotto, 1000€ sijoitussumma/kk, säästöaika 23 vuotta = ~4 000 000€

Helpoltahan se näyttää noin piirrettynä ja antaa ainakin lisämotivaatiota osakesijoittamiseen. Itselleni riittäisi jo tuo ylimmäinen lukema, joka on loppujen lopuksi vielä suhteellisen maltillinen tai sanotaanko realistinen tai todennäköinen skenaario. Sellaisella 700 000€ salkulla vuotuinen osinkovirta 5% vuotuisella osinkotuotolla tekisi jo 35k€ vuodessa eli lähes 3000€/kk bruttona. Tuolla elelisin tämän hetken menoilla melkoisen herraskaisesti, kun kulut ovat melkoisen olemattomat. Tuosta jos pystyisi vielä enemmän kuin 500€/kk laittamaan kiinni osakkeisiin ja hieman korkeammalla tuotolla niin joku miljoonasalkkukaan ei ole mikään mahdoton ajatus. Puhumattakaan siitä, mikäli jatkaa osinkojen uudelleen sijoittamista vielä tuon jälkeenkin, ei tuo 30.8.2043 itselleni mikään absoluuttinen raja ole ja toki se voi täyttyä aiemminkin.

Tällä hetkellä salkkuni tuotto tältä vuodelta näyttää 30%. Tuollaiseen en tule tulevaisuudessa, varsinkaan yhtään pidemmällä aikavälillä pääsemään, mutta en näe yhtään mahdottomana sellaista 10% vuosituottoa, jolla todennäköisesti indeksi niukasti lyötäisiin. Tulevaisuudessa lähikuukaudet OST:n täyttymiseen saakka tulen laittamaan kiinni kaiken ylimääräisen osakkeisiin, kun mitään muitakaan menoja ei lähitulevaisuudessa ole. OST:n täyttymisen jälkeen täytyy säästämisessä alkaa keskittymään ASP-tilin täyttämiseen sekä ohessa alkaa keräämään sitä käteispuskuria arvo-osuustilille.

Raha ei ole ikinä itsessään merkinnyt minulle mitään, eikä minusta koskaan tule ulospäin huomaamaan, vaikka saavuttaisinkin esimerkiksi sen miljoonasalkun. Minua ei kiinnosta kiiltävät kellot, eivätkä nopeat autot. No okei, ehkä se Tesla olisi hauska joku päivä omistaa, mutta tämän foorumin käyttäjät varmasti ymmärtävät pointin :slight_smile:. Matkustelu ja Suomen maajoukkueen futismatsien kiertäminen sekä yleisesti elämysten/kokemusten kerääminen on suurin intohimoni. Rahan onkin tarkoitus tuoda minulle vapautta, joka mahdollistaa edellä mainittujen intohimojen toteuttamisen silloin kuin itse haluan, ei silloin kun työnantajalle sopii. Olisi unelmatilanne, mikäli pystyisin halutessani lähtemään toiselle puolelle maapalloa esimerkiksi parin päivän varoitusajalla. Samalla passiiviset tulot osingoista sekä asunnoista juoksisivat koko ajan, eikä minun itseni olisi mikään pakko käyttää 5 kertaa viikossa 8 tuntia päivästäni sidottuna paikkaan X.

Pienet välitavoitteet pitävät mielen virkeänä. Seuraava suurempi rajapyykki tulee olemaan 100k€, joka olisi mukava täyttää vaikkapa ennen 30v päivää. Samoin pienejä välikiksejä saa, kun esimerkiksi huomaa jonkun yksittäisen omistuksen arvon nousseen yli 10k€ rajan yli tai kun vuosittainen osinkovirta ylittää ensin 1000€, sitten 2000€, 3000€ jne… Tässä hommassa kyllä muutenkin rahan arvo menettää ikään kuin merkityksensä. Osakesalkussa eurot tuntuvat lähinnä pelimerkeiltä, eivät rahana. Hassua ajatella mitä kaikkea 70k eurolla pystyisi ostamaan. Omistan esimerkiksi ~10k€ arvosta Remedyn osakkeita ja tuolla rahalla saisin jo kohtuullisen tasoisen käytetyn henkilöauton jne.

Saapa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, tällä hetkellä näyttää tämän asian suhteen kieltämättä ihan hyvältä. Mikään ns. pakkomielle minulle ei tuon taloudellisen riippumattomuuden saavuttaminen ole, pikemminkin pyrin nauttimaan matkasta, enkä epäröi kuluttaa rahaa tulevien vuosien aikana esimerkiksi maailman kiertämiseen. Opiskeluiden aikana on tullut reissailtua aika paljon ja jos ajattelisin, että olisin jättänyt kaikki reissut tekemättä, olisi salkkuni arvo jo nyt reilusti yli 100k€, mutta mitä järkeä siinä olisi jos kaikki vuosien varrella matkustelusta kertyneet elämykset sekä kokemukset olisivat jääneet kokematta? Joitain asioita kun ei vain rahassa voi mitata.

E: Ja tokihan tämä sijoittaminen tai pikemminkin kaikki siihen liittyvä on tässä ns. matkan varrella mukavaa puuhasteltavaa. Joka päivä on hauska oppia uutta, kuunnella podcasteja, lukea kirjoja, seurata yrityksiä ja niin edelleen.

59 tykkäystä

Oma lyhyt tavoitteeni on pitää osakkeissa riittävä puskuri siltä varalta, että kakka iskee tuulettimeen ja rahavirta päivätyöstä tyssää. Toistaiseksi tällä salkulla ei pitkälle pötkitä, mutta on siellä jo pieni puskuri jonka saa nopeasti muutettua käteiseksi.

Pidemmän aikavälin tavoitteena on kerätä salkkuun sen verran varallisuutta, että voisi vähentää työtunteja ja kuitata menetetyt ansiotulot pääomatuloilla. Tähän nyt on kuitenkin aikaa vielä vuosikymmeniä ja tässä matkan varrella saattaa tapahtua mitä tahansa.

4 tykkäystä

Olipas mukava lukea tätä kirjoitusta, etenkin siksi, että tuon olisi voinut melkeinpä kopioida omaksi tekstiksi tähän ketjuun. Ikäni olisin muuttanut vain 25 v ja osakesalkun koon 50ke. Täysin samat 7000e on myös jemmassa Norwegianin tuottotilillä, pankkitililläkin jonkin verran “liikaa” rahaa. Yksi eroavaisuus tosin on se, että ostin jo tässä keväällä tuon oman asunnon :slight_smile:

Niin ja onnittelut merkkipäivän johdosta!

10 tykkäystä

Kun aloitin sijoittamisen reilu 20 vuotta sitten pienellä kuukausisäästämisellä ajatus oli lähinnä säästää hiukan rahaa ja pistää se tuottaviin sijoituksiin. Sitten markkinat menivätkin kolme vuotta alamäkeä mutta jaksoin silti kaikesta huolimatta pitää motivaatiota yllä ja sitkeästi jatkaa kuukausittaista säästämistä. Pääomia alkoi pikku hiljaa kertyä, korkoa korolle -ilmiö alkoi toimia muutaman vuoden alamäen jälkeen kurssien kääntyessä.

Itselläni käännekohta oli finanssikriisi, silloin a) oli jo mukava “pesämuna” ja b) kiinnostuin toden teolla sijoittamisesta ja samalla asetin tavoitteeksi kunnollinen taloudellinen itsenäisyys, että on oikeasti riippumaton. Se tavoite on yhä olemassa, joskin jotain vähemmän tuottavaakin (tyyliin oma asunto, metsää jne.) on tarttunut matkalla mukaan. Salkku on jo mukavan kokoinen ja lisäksi on talletuksina sopiva puskuri. Nyt on semmoinen perusvarakas olo.

Matkan varrella on tullut huomattua muutamia juttuja, jotka voisin jakaa omina subjektiivisina kokemuksina:

Ensinnäkin kurssien kehitystä on todella vaikea ennakoida, jopa vaikka tietäisi vuorenvarmasti asioita niin maailma osaa yllättää. Ja aina, siis aivan koko ajan on lukuisia syitä, miksi on huono aika aloittaa sijoittaminen. Maailmassa on koko ajan jotain negatiivista menossa, “oikeaa” aikaa aloittaa sijoittaminen ei tule koskaan, jos jää odottamaan ns. hyviä aikoja.

Toisekseen korkoa korolle -laskurit hämäävät siinä, että ne antavat liian tasaisen kuvan tästä hommasta. itselläni on ollut pitkiäkin kausia, jolloin salkun tuotot ovat polkeneet paikoillaan, menneet alamäkeäkin pidempiä aikoja (jopa vuosia) ja suuret tuotot ovat kertyneet aika lyhyissä ajanjaksoissa. Finanssikriisistä tähän päivään salkun tuotto on n. +500% mutta tälläkin välillä on ollut pitkiä ajanjaksoja, missä tuotto on polkenut paikoillaan tai valunut hiljalleen alas. Eli kärsivällisyyttä todellakin tarvitaan.

Kolmannekseen tuottoprosenteista vielä sen verran, että kun arvioidaan tulevia tuottoja kannattaa huomioida negatiivisten tuottojen merkitys. Yhtä -50% laskua vastaan tarvitaan +100% tuotto, että olisi takaisin omillaan. Negatiiviset ajanjaksot syövät todella kovalla kädellä keskimääräistä vuosituottoa. Kansainväliselle salkulle joku 10% vuosituotto pitkällä aikavälillä on realisimia / lievää optimismia. Esim. OMXH25-indeksirahasto on tuottanut 15 vuodessa +9,2% vuodessa (osingot uudelleensijoitettuna). Ja Suomi on tällä ajanjaksolla ollut yksi parhaiten tuottaneista markkinoista. Korkoa korolle -laskurilla voi kokeilla, kuinka paljon eroa syntyy 15 vuodessa jo 9,2% vs. 10% vuosituottojen välillä, hyvin pieneltä tuntuva erokin kumuloituessaan tekee jo selvän eron lopputulokseen.

Eli kärsivällisyyttä, hyviä hermoja ja ennen kaikkea motivaatiota tarvitaan, että jaksaa sijoittamista pidemmän päälle.

37 tykkäystä

Sijoittamisella on minulle kaksi funktiota:

  1. Pitkäakainen varallisuuden kasvattaminen. En ole asettanut itselleni tiettyä tuotto-% tavoitetta, vaan pyrin tekemään mahdollisimman hyviä päätöksiä oppien vääristä, mutta myös onnistuneista sijoituksista. Toisin sanoen tavoite tehdä enemmän oikeita ja vähemmän vääriä päätöksiä - tuotto-% seuraa perässä.

  2. Ylimääräiselle käteiselle paikka tuottaa enemmän kuin pankkitilillä seisottaen.

Tuotto-% paljon mainintaa. Ne täytyy mielestäni sitoa myös aikaansa. Tänä keväänä ollut helppo asettaa itselleen kaksinumeroinen tavoite, mutta historia näyttänyt että keskivertovuonna yksinumeroinenkin on ollut hyvä.

7 tykkäystä

Tosiaankin pitkässä juoksussa on eroa onko vuosituotto 8% vai 9,2%.

Toisaalta, koska osakemarkkinoiden tuotto-odotus on kuitenkin positiivinen pitkässä juoksussa, olen ajatellut että pieni velkavipu kannattaa aina: Nimenomaan pieni vipu, ja sen sallima hieman suurempi osakepaino kuin mitä ilman vipua olisi mahdollista.

Näin pystyy mielestäni hyväksymään hieman alemman tuoton (8%) sijoitetulle pääomalle, mutta omalle pääomalle laskettuna saa kuitenkin esim. 9,2%. Pitkällä sijoitusajalla asialla on merkitystä. Samoin kuin pienillä kuluilla, jotka pyrin pitämään alle 0,2%.

2 tykkäystä

Hauskaa pohdintaa ja insightia porukan ajatuksiin, sekä sijoitusfilosofioihin.

Pähkinänkuoressa oma sijoitushistoria:

  • Ensimmäiset ostot 16-vuotiaana ’97 kun sain vanhemmilta pienen n 16tmk (vajaa €3k) pesämunan. Sijoitun Nordea Optima -yhdistelmärahastoon j johonkin random osakkeisiin.
  • Siirryin hiljalleen tekno-osakkeisiin ’98-99 ja onnistuin melkein 10x pääoman niihin aikoihin. Älytöntä touhua. Paljon juhlimista…
  • Opinnot alkoivat ulkomailla ’99 ja salkku vähän kuin ”unohtui” ja opiskelun aikana käytin sitä ”vähän paremman opiskelijaelämän” rahoittamiseen
  • ’01 teknokupla räjähti ja käytännössä menetin kaiken mitä en ollut tuhlannut iloiseen opiskelijaelämään. Minulla oli harhakäsitys että a) työelämässä (business/rahoitus) tienaa samantien ruhtinaallisesti, b) sijoittaminen on helppoa kuin heinänteko

Näen paljon samanlaisuuksia itsessäni tuolloin kuin ’hoodereissa nykyään!

  • Aloin säästää ja sijoittaa jälleen joskus ’06 kieppeillä kun sain ensimmäisen hyvin palkatun duunin. ’08 romahduksessa kävi hyvin koska käytin ’01 kokemusta ja osasin ajoittaa hyvin. Salkku paisui ’10 mennessä €100k kieppeillä ja olin 30v
  • ’12 minulle tuli täysin sattumalta äärimmäisen hyvä mahdollisuus ostaa kantakaupungista suuri pommikuntoinen arvoasunto alihintaan, johon menin ”all-in”. Tämä tarkoitti auton myymistä, tonnikala-dieettiä yms koska lyhennys ja vastike söi nettotuloista yli 3/4.

Vasta tuossa vaiheessa rupesin miettimään sijoitussuunnitelmaa ja tavoitteellisuutta! Ensimmäistä kertaa sitten ’97 tein pitkäaikaisen Excelin.

Tavoitteeksi asetin 32-vuotiaana, että olisipa mukava jos nettovarallisuus olisi 7-numeroinen ennen 40-v. synttäreitä.

Pääsin tavoitteeseen 40,5-vuotiaana.

’12-20 välillä tapahtunut kaikenlaista ja pörssissä tullut tehtyä myös virheitä. Mutta ’06-20 mahtuu ainoastaan 1 tappiollinen sijoitusvuosi (perkeleen Nordea ja Lehto).

Voin valottaa, että suurin arvonluonti on tapahtunut asunnoilla. Erityisesti tuo suuri pommikuntoinen asunto. Jättimäinen vipu, alhainen ostohinta johtuen kunnosta ja onnesta (ei välittäjää, suoraan kuolinpesästä), kaupungistumisen megatrendi, alhaiset korkokustannukset…

Sijoittamisesta on tullut harrastus ja ehkäpä jopa työ jossain vaiheessa. Teen tätä sen takia että sijoittaminen tarjoaa loputtomia intellektuaalisia haasteita ja uuden oppimista. Olet tulosvastuussa itsellesi ja saat hyödyn lyhentämättömänä (mitä nyt verot). Sijoituspiireissä myös pyörii älykästä porukkaa. On ollutkin hassua huomata miten fiksuimmat tyypit tuntuu nykyään löytyvän näistä ympyröistä — lieneekö hyvä juttu yhteiskunnalle? :smiley:

Motivaatio kumpuaa tietynlaisesta vapaudenkaipuusta. Haluan vastata itselleni taloudellisesta menestyksestä. Haluan että minulla on turvaa ja mahdollisuus valita mitä teen. Haluan päästä tilanteeseen jossa työhön voi suhtautua harrastuksena, josta saa rahaa. Ja haluan myös että voin ottaa mieleisen työn vaikka palkka olisi vain ”kahvirahaa”.

Lisäksi minulla on paljon tärkeitä asioita elämässä, joihin haluan panostaa mielummin kuin 9-5 (tai enemmän) tavalliseen työhön.

Minulla on excelissä kyllä projisoituna milestonet nettovarallisuuden kehittymisestä sinne 60v asti. Mutta kun ensimmäinen iso etappi tuli täyteen, niiden lukujen merkitys hieman laski. Nyt keskitytään tekemiseen ja nautitaan siitä!

61 tykkäystä

Todella kiva seurata tätä ketjua!

Mutta toisaalta Masse-setä on vähän huolissaan Sannan johtaman Suomi-neidon puolesta: jos lähes kaikki Suomen älymystö ajattelee samoin kuin nuoriso tässä ketjussa eli “nopeasti rikastuminen ja taloudellinen riippumattomuus; 40-kymppisenä teen töitä, jos huvittaa; matkustelen; muutan ulkomaille, jos Sannat alkavat lisää kettuilla; en kuvittelekaan saavani mitään eläkettä v. 2040 jälkeen jne.”, niin missä jamassa tasa-arvosuomi on 20v. päästä?? Fiksut ovat kaikki kaikonneet niin fyysisesti ja taloudellisesti ja Sannat jakaa toisilleen nollaa???

Mutta vikahan ei ole fiksun yksilön vaan typerän systeemin…

Masse-setä, FA, fiksu nuoriso oivaltaa asioita paljon paremmin kuin Sannat :nerd_face:

50 tykkäystä

Sijoittaminen aloitettu 2011kesätyörahoilla intin jälkeen ajatuksella, että kyllä sitä mielummin vanhana on rahaa, työkaverit varoittelivat ettei kannata koska menetät kuitenkin kaiken, vanhemmilleni en uskaltanut asiasta kertoa vuosiin, koska kotona hyväksyttiin lähinnä lottoaminen.

Matkalla löytyi idea taloudellisesta riippumattomuudesta josta Kauppalehden foorumeilla ja vielä harvinaisissa blogeissa huhuttiin. Matkalla tuli ahmittua sijoituskirjallisuutta ja eri foorumeita/blogeja. Pitkään oli idea, että en koske teknologiaosakkeisiin ja pysyn kotimaisissa. Nämä ideat ovat onneksi matkalla muuttuneet ja nykyään 90% osakesalkusta on ulkomaisia yhtiöitä.

**Alkuperäinen tavoitteeni joskus 2013 oli, että saavuttaisin taloudellisen riippumattomuuden ennen 55-vuoden ikää, velaton asunto ja n. 1500 € kuukaudessa nettona käyttörahaa. Matkan varrella ikä on tullut alaspäin, koska keskuspankit ovat pitäneet huolta osakkeiden noususta ja nyt tavoiteikä on lähempänä 35-vuotta eli 4 vuotta olisi itsellä aikaa päästä seuraavaan tilanteeseen joka olisi 1. vaiheen taloudellinen riippumattomuus:

  • Osinkosalkku: 350 000 € - 400 000 € tähän päälle tilanteesta riippuen 5-20% superluottoa 0,99% korolla ja hankitaan hyvää osinkoa maksavia firmoja, tavoitteena saada 6,5% keskimääräinen osinkotuotto (tämä on korkea prosentti ja sisältää usein riskiä onko osinko pysyvällä tasolla) joka tuottaisi n. 27-32k osinkoja vuodessa bruttona ja 1650 € - 1950 € nettona.

  • Osakesäästötili: +150 000 € täällä harrastetaan enemmän spekulointia joka on tämänhetkisen strategiani kulmakivi, etsitään aliarvostettuja sektoreita/osakkeita tai lupaavia kasvuyhtiöitä.

  • Sijoitusasunnot: Minulla on 2 sijoitusasuntoa, tarkoituksena ensimmäisessä vaiheessa on maksaa toinen velattomaksi tuottamaan kassavirtaa, toinen asunto voi edelleen pyöriä omillaan ja vuokralainen lyhentää velkaa tulevaisuutta varten. Uusien asuntojen hankinta ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa.

  • Sijoitusyhtiö: Sijoitusyhtiön perustaminen, tämä on vähän liikkuva tavoite ja harrastustoimintaa taloudellisen riippumattomuuden saavuttamisen jälkeen. Jos en ole työelämässä voin maksaa verotehokkaasti pientä palkkaa itselleni. Pääomaa pitäisi olla ainakin 200 000 € ennenkuin näen tämän järkevänä, eikä tämä ole pakollinen tavoite ensimmäisessä vaiheessa.

Eli pyöreästi noin 600 000 € - nettosijoitusvarallisuus pitäisi olla kasassa, ennen kuin uskaltaisin sanoa olevani taloudellisesti riippumaton, siinä lisänä sitten hieman velkavipua asuntoihin ja osakesalkkuun joka tuo tulevaisuuden kasvua. Nyt ollaan noin 70% 1. vaiheen tavoitteesta, olen alkanut allokoimaan enemmän varoja osinkosalkkuun, uskon että minulla on mahdollisuus saavuttaa tavoitteet ennen 35. ikävuotta, mutta tulevaisuuden ennustaminen on ollut aina haastavaa.

19 tykkäystä

Kiitos vain. Vanhenemisesta on vaikea löytää positiivisia puolia, mutta olkoot osakesalkun paisuminen (toivottavasti) yksi niistä. Aamulla muuten huomasin, että meillä on sama syntymäpäivä muuan Warren Buffettin kanssa, liekö sitten enne jostain…

Hyvä kuulla, että kuljetaan samoja polkuja :slight_smile: Toivottavasti myös jatko sujuisi yhtä suotuisissa tuulissa kuin ensimmäiset askeleet…

3 tykkäystä

Tavoitteena jäädä eläkkeelle/pois työelämästä kun täytän 60v. Olen aloittanut sijoittamisen tämän vuoden alussa (rahastoa ja osakepoimintaa). Täytän tänä vuonna 30v.

Tämän hetken aloituspääomalla ja kuukausisäästöllä tuo on vielä jokseenkin kaukainen haave, mutta luotan että urakehitys jatkuu ja pystyn kasvattamaan tulevaisuudessa tuota kuukausisäästön määrää.

Tämän lisäksi näen tämän mukavana harrastuksena. On mielenkiintoista seurata eri yhtiöitä ja tutustua niihin. Ja tässä myös luotan, että kehitystä/oppimista tapahtuu ja pystyn tulevaisuudessa tekemään parempia poimintoja. Ja sitä kautta kasvattamaan varallisuuttani siten, että tuo eläköitymis-haave toteutuu.

5 tykkäystä

Tavoitteena hauskan pelin pelaaminen, jännitystä elämään. Saan suurta mielihyvää siitä kun numerot nousevat. En tarvitse tuon kummempaa syytä salkun pakkomielteiseen kasvattamiseen.

Jos samalla ajaudutaan taloudelliseen riippumattomuuteen niin en valita.

11 tykkäystä

Kannattaa tosiaan muistaa, että 2000-luvun alussa nähtiin kolmenkin vuoden jatkuva alamäki, kun laskee korkoa korolle tuottoja lyhyillä väleillä tai miettiin miljoonasalkkua 40-vuotiaana. Jatkuva nousu viime vuodet on tehnyt sijoittamista jopa vähän liian helppoa ja ruusuista. Kannattaa muistaa riskit, jos tavoittelee yli 10% vuosituottoja.

Toisaalta jos kesti koronalaskun ison salkun kanssa hermoilematta ja hyvillä yöunilla, niin voi sanoa läpäisseensä testin. Ei varmaan silloin tehnyt paljon mieli laskea tavoitteita, kun se 100k€ salkku suli kolmessa viikossa 60k€? Olisi ollut mielenkiintoista, jos tämä ketju olisi aloitettu maaliskuussa.

14 tykkäystä

Itse en myynyt koronalaskun aikana mitään, kuin en myöskään ennen sitä tai sen jälkeen. Lähinnä harmitti, kun ei ollut käteistä jolla ostaa lisää, tosin olisin ostanut hyvin todennäköisesti ihan liian aikaisin. Lasku sai itsessäni aikaan vain sen, että ei huvittanut hirveämmin salkkua vilkuilla, eikä tosiaan tavoitteita laskea. Nousupäivinä on huomattavasti hauskempi vilkuilla salkkua ja katsoa, kun salkku kasvaa ja hakkaa päivittäin uusia ATH-lukuja sekä rikkoo uusia tasalukujen rajapyykkejä.

Tuolloin ajattelin, että alan keräämään käteistä ja haen joskus syksyllä mahdollisesti sijoituslainaa, mutta enpä tosiaan olisi uskonut, että tässä vaiheessa hakataan päivittäin uusia ATH-lukemia :smiley:. Tästä viisastuneena alankin keräämään jatkossa sitä käteistä juuri tätä tarkoitusta varten salkkuun, kunhan OST:n olen saanut ensin säästettyä täyteen, tällä hetkellä sinne menee jokainen ylimääräinen sentti. Mutta tosiaan, ainakin testi tuli läpäistyä ja vatsahapponi ilmeisesti kestävät mitä tahansa.

6 tykkäystä

Itselleni tämä koronadippi oli henkisesti yllättävän helppo, kun ei ehtinyt tulla semmoista totaalista turhautumista ennen nopeaa toipumista. Itselleni tiukin paikka oli se kolmen vuoden yhtäjaksoinen lasku vuosituhannen vaihteessa, siinä aloittelevana sijoittajana meinasi oikeasti loppua usko, kun kuukausisäästöstä huolimatta salkun arvo meni vain alaspäin vuosi toisensa jälkeen ja kaikki oli tappiolla. Aloittelijalle useamman vuoden tappiollaolo oli tiukka paikka :smiley: (Sitten kun kurssit kääntyivät lopulta selvään nousuun oli mukavaa, kun salkussa oli runsaasti alhaisilla kursseilla ostettuja osuuksia.)

7 tykkäystä

Tavoitteena sijoittamisella saavuttaa talous siihen kuntoon että voisi jäädä työelämästä ennen varsinaista eläkeikää siinä 58-60 vuotiaana. Sen näkee sitten 18-20 vuoden päästä onnistuuko tämä tavoite:)

Sijoittamisen olen aloittanut aika hiljalleen
viime vuoden alussa. Tällä hetkellä sijoituksissa 6 rahastoa ja 8 osaketta eri aloilta.

1 tykkäys