Tavoitteesi sijoittamisella?

Hurjaa luettavaa tämä ketju. Tuntuu itselle mahdottomilta tavoitteet, mihin täällä pyritään ja osa on jo saavuttanut.

Noh, elämässä sattuu ja tapahtuu. Tällä hetkellä kyydissä on kivaa kaikella tavalla. Itse on pysynyt terveenä ja kaikki elämän kurssit rallattelee ylöspäin.
Minäkin olen viime aikoina miettinyt, miksi sijoitan? Ajattelin samantein jakaa kaikille omat ajatukseni tästä rakkaasta (ja ainakin tällä hetkellä tuottoisasta) harrastuksesta.

Olen noin 35v perheen isä. Olen työssä, jossa viihdyn ja tienaan ihan ok. Asuntolainaa riittää ja sen takaisin maksamiseen kuluu iso potti kuussa. Lisäksi kaikkea muuta kulua on niin paljon, että välillä tuntuu, että tukkakin lähtee päästä. Joka tapauksessa pystyn vähän siinä sivussa säästämään ja salkku on rakennettu itse hankkimilla euroilla vuosien saatossa. Suurimmaksi osaksi on tehty virheitä, mutta mahtuu sinne niitä hienoja onnistumisen tunteitakin!

Miksi sijoitan?
En ole ikinä ollut ihminen, jolla pitää olla hurja omaisuus, eikä vihreät eurot salkussa ole kuin nopea onnistumisen tunne. Minua kuitenkin kiinnostaa talous, minua kiinnostaa tekniikka, sen kehittyminen ja minua kiinnostaa mitä maailmalla tapahtuu. Näitä asioita yhdistää markkinat. Tästä olen löytänyt paljon sisältöä elämääni.

Mihin tähtään sijoittamisella?
Niinpä…
Noh, en ainakaa halua sijoittaa enää eläkeiässä. Miksi kukaan haluaa sijoittaa eläkkeellä? Tavoitteeni ei todellakaan ole kerryttää perikunnalle verotettavaa.
…ehkä haluan vaan nauttia elämästä? Ostaa ehkä jotain kivaa silloin tällöin. Jos maailma aukeaa, niin matkustella yms.

Mutta milloin sitten on oikea hetki aloittaa käyttämään vuosia kerrytettyjä euroja? Vaikuttaako sijoittaminen elämääni tällä hetkellä jotenkin rajoittavasti? Pitääkö määrittää joku aika, milloin olen riittävän tyytyväinen salkun arvoon ja on aika alkaa elämään näitä rahoja?

Tätä pohdin ja olenkin päättänyt, että jatkan sijoittamista nykyisellä siihen asti, että salkun arvo on yhtäsuuri kuin nykyisen lainani määrä. Tällöin voisin maksaa lainani pois ja kuukaudessa jää merkittävästi enemmän rahaa käytettäväkseni. Ehkä se tukkakin pysyy sitten päässä!

Milloin se hetki koittaa ja mitä sitten rahoilla teen?
Laskeskelin että tällä säästämis-/sijoittamistahdilla aikaa vierähtää vielä 8 vuotta, mutta huonoissa tuulissa siihen voi mennä vaikka 18 vuotta. Joka tapauksessa joskus ne kohtaa ja olen silloin jo vanha…
tai ainakin olen vanhempi ja on aika pysähtyä.

Se hetki, kun lainan ja salkun arvo kohtaavat on seuraava etappi, mihin nykymenolla tähtään ja jolloin aion pysähtyä sekä miettiä millaista elämää elän ja miten sijoittaminen siihen vaikuttaa. Ja miten tästä kannattaa jatkaa?

Asuntolainan poismaksamisen jälkeen voin taas aloittaa sijoittamisen uudelleen? Tai ehkä en kuitenkaan maksa sitä silloin pois…

Joka tapauksessa, kohti vuotta 2029!!

42 tykkäystä

Itselläni asiat etenevät mallillaan. 4-5v aikana on saavutettu nyt se miljoonan salkku, toki isoin nousu nyt viimeiset 12kk oltiin kun kunnon vivulla koronassa.

Mitäs jatkossa? Olen mukana yritysprojektissa, joka todennäköisesti työllistäisi sopivasti. Myös palkkatöihin pääsisi. Velkaa ei ole nyt 45 vuoden iässä. Vai jäädäkö tekemään tätä edelleen täyspäiväisesti ja tavoittelemaan seuraavia tasalukuja. Ja millä strategialla. Vaikeita kysymyksiä ja pää vähän sekaisin. Syksyllä ankaraa pohdintaa edessä.

58 tykkäystä

Minä haen sijoittamisella ihan tylsästi taloudellista turvaa. Toisaalta sijoitan myös ihan hajautusmielessä, että kaikki varallisuus ei olisi vain yhdessä omaisuusluokassa kiinni. Martin Paasi sanoi joskus fiksusti, että rahan perässä ei välttämättä kannata juosta, mutta sitä kannattaa ainakin kävellä vastaan.

Viime aikoina olen tosin tehnyt itselleni vuositavoitteet ja olen tavoitteellisesti pyrkinyt kasvattamaan salkkuani. Jos tällä harrastuksella pystyy vähentämään työvuosia tai tekemään itsenä taloudellisesti riippumattomaksi, se olisi vain plussaa.

17 tykkäystä

Säästämme vaimoni kanssa asunnon ostamista silmällä pitäen. Ikää on nipanappa sen verran ettei ASP tili ole enää vaihtoehto. ASPn riskitön korko olisi mielestäni ollut tarkoitukseen paras vaihtoehto. Tavoitteemme on kerätä kassaa 2024 kesään asti ja harkita sen jälkeen millaisen lainan ja asunnon hankimme riesaksemme. Noin puolet keräämästäni kassasta on rahastossa. Toinen puoli on osakesäästötilillä.

5 tykkäystä

Haaveenani on että ennen viittäkymmentä ikävuottani (v. 2029) voisin jäädä nykyisestä työstäni pois ja keskittyä monipuoliseen harrastustoimintaan, tai vaikkapa perustaa kauppapuutarhan, haave mikä minulla on ollut jo nuoresta asti.

Mutta olen realisti ja varsinaisena tavoitteenani on kartuttaa säästöjä taloudelliseksi turvaksi, taloni remontoimiseen yms. Otan tämän myös itseäni sivistävänä harrastuksena pitäessäni itseni “ajan hermoilla” omistamieni yhtiöiden tapahtumien seuraamisella.

21 tykkäystä

Tavoitteeni sijoittamisella? Tietenkin mahdollisimman hyvän tuoton saaminen sijoituksille. Ihan vaan tavoitteen asettamisen ilosta olen asettanut riman (tavoite) 8-numeroiseen salkun kokoon. Nyt 7-numeroinen pääoma kasassa, mutta odotettujen tulojen ja uusien sijoitusten sekä pitkän ajan (odotettua elinikää jäljellä n 40v) pitäisi kyllä mahdollistaa tuo tavoite ennenkuin meikäläinen puetaan viimeisiin vaatteisiin.

Siinä missä sijoittaminen pitäisi tuottaa taloudellisessa mielessä harrastajalleen hyvää, niin samalla se tuottaa myös älyllistä haastetta ja kannustaa myös sosiaalisiin kontakteihin harrastuksen tiimoilta.

Tavoitteen saavuttaminen tai saavuttamattomuus ei muuta mitään. Emme kitsastele perheessä millään tavoin, molempien vanhemman työt on mielenkiintoisia eikä tarkoituksena ole jäädä ennenaikaisesti eläkkeelle. Toisaalta emme kuluta turhuuksiin ja elämme suomalaisin mittarein täysin normaalia elämää bonuskortteineen. Talo on oma ja ihan riittävä tarpeisiimme, sitten lasten muutettua pois tietenkin jopa liian iso. Yhden vakavan sairastumisen jälkeen sitä tietää, että oma ja läheisten terveys on tärkeintä elämässä.

53 tykkäystä

Nyt on saavutettu seuraava tavoite - en ole enää yksinkertainen miljonääri :grin:

Salkkuni saavutti tänään 2 miljoonan euron rajapyykin. Sijoitukset, summat ja jakauma näyttävät seuraavalta:

Riskitasoa on olevinaan pienennetty sitä mukaa kun osakemarkkina nousee ja olen siirtänyt varoja vakaampana pitämiini kiinteistörahastoihin. Myöskään velkavipua ei ole käytössä, seuraavasti isommasta pudotuksesta varmaan otan maltillisesti Superluottoa. Minun ei tarvitse tavoitella maksimaalista tuottoa isolla riskillä, 6-7% keskimääräinen vuosituotto kelpaa enemmän kuin hyvin. Jos nyt nostaisin jalat pöydälle sijoituksista pitäisi jäädä reilut 6 000 euroa käteen per kuukausi.

Valitettavasti nälkä kuitenkin kasvaa syödessä. Jos jaksan työskennellä vielä kolme vuotta saan näillä näkymin palkan lisäksi ison 6-numeroisen summa kertaluontoisia tuloja. Tavoitteena siten lähemmäs 3 miljoonaa euroa sijoituksia vuonna 2024 ja poistuminen työelämästä nelikymppisenä :crossed_fingers:

Suurehkosta omaisuudesta huolimatta olen siis aivan amatööri sijoitushommissa. Mutta kukaan yksityispankkiiri ei ole minulle pystynyt kunnolla perustelemaan miksi antaisin omaisuuteni heidän hoidettavaksi. Sijoitustrategia onkin siten ollut mallia tikkaa heittävä apina :sweat_smile:

211 tykkäystä

Tästä ketjusta on luontevaa aloittaa oma foorumi-urani. Ensin pitää vastata kysymykseen, eli mitä tavoittelen sijoittamisella? Kaiken keskiössä on vapaus. Olisi mahtavaa saada päättää jokaisen päivän ohjelma aivan itse.

Osakesijoittamista olen harrastanut aktiivisemmin vuoden 2018 syksystä alkaen. Urani osakkeiden parissa alkoi kuitenkin jo muinoin Ahlstromin osakeannissa vuonna 2006. Isäni innosti alaikäistä poikaa osallistumaan antiin. Taisi olla rippirahoja juuri ja juuri riittävästi minimimerkintää varten tuossa vaiheessa. Nuorelle miehelle iski kuitenkin akuutti rahapula, joten jouduin luopumaan ensimmäisistä osakkeistani jo muutaman kuukauden hallussapidon jälkeen.

Tällä hetkellä osakesalkkuni koostuu pääasiassa kotimaisista kasvuosakkeista. Aluksi osingot oli päätavoitteeni, mutta pikkuhiljaa strategia on muuttunut. Minulle optimaalisin osakesalkku saattaisi koostua puoliksi hyvistä osingonmaksajista ja puoliksi kasvuraketeista. Osingoissa minua kiehtoo se perusjuttu, että ei tarvitsisi siirtää salkkuun uutta pääomaa. Toki kauempana tulevaisuudessa tulen käyttämään osingot elämiseen. Osakesalkkuni arvo on tällä hetkellä noin 54 000 euroa.

Sijoittaminen osakkeisiin on minulle myös hajauttamista. Suurin osa omaisuudestani on nimittäin metsää. Suurimman osan metsäomaisuudestani olen saanut sukupolvenvaihdoskaupan myötä. Muutamia metsätiloja olen myös ostanut vapailta markkinoilta. Minun tulevaisuuden tavoitteena onkin elää pääasiassa metsästä saatavilla tuloilla. Tulovirtaa metsänomistaja voi saada pääasiassa puuta myymällä. Toki muitakin tulonlähteitä on olemassa, kuten hiilensidonta ja muut suojelutoimet tai vaikka tuulimyllyn vuokraustoiminta. Työskentelen itse metsäalalla, joten koen pystyväni saamaan omasta metsästäni irti hyvän taloudellisen tuoton. Tuoton suhteen oleellista on mielestäni perus metsänhoitotöiden tekeminen itse. Tälläisia metsänhoitotöitä ovat raivaussaha- ja metsänviljelytyöt. Puukaupan teko on myös oma taiteenlajinsa, ja mielestäni siinä onnistumisessa on myös suuri vaikutus metsästä saatavaan tuottoon.

Lähitulevaisuuden tavoitteena on jättäytyä pois palkkatöistä. Työllistyisin suurimmaksi osaksi oman tilan metsätöissä. Sivubisneksenä voisin tehdä metsätöitä ulkopuolisille. Koen olevani onnellisimmillani alkukantaisissa töissä, on se sitten puunkaatamista moottorisahalla tai lapiolla ojan kaivamista. En saa samaa hyvänolontunnetta nykyisissä töissä papereita pyörittäessäni ja sähköposteja kirjottaessani. Sadepäivät viettäisin perheen kanssa, ja aina silloin tällöin kävisin poimimassa osakkeita salkkuuni.

Tulipa sekavaa settiä, mutta onpahan homma laitettu aluilleen. :sunglasses:

79 tykkäystä

Kun kerran kysytään, niin vastataan nyt sitten. Voi hyvin olla, että tässä elellään vielä 30 vuotta eläkeläisenä. Niistä hyvinkin ekat 20 vuotta voi olla melko tervettä, liikkuvaista, aktiivista elämää. Sijoitusharrastus on yksi mielenkiintoisista harrastuksista, joka pitää ajassa kiinni ja vaatii pitämään itsensä kartalla maailmanmenosta. Samalla se onnistuessaan tuottaa kasvavia pääomia ja pääomatuloja, ei minusta ollenkaan huono juttu.

Ajatellaan vaikka, että jään eläkkeelle 58-vuotiaana, ja siinä kohtaa on osakesalkun arvo miljoona euroa. Seuraavien kymmenen vuoden aikana hyödynnän sijoitusharrastuksessa aiemmin opittua sijoitusviisautta ja saan vuosittaista sijoitustuottoa 10%, sen tuloksena salkussa on 2,6 miljoonaa 68-vuotiaana. Tämän ajan olen pysynyt kartalla sijoitusmarkkinoista ja sen jälkeen voin siirtyä hiljalleen vaikka pelkkiin indeksi-ETF:iin, joista saa nostella haluamansa määrän massia aina, kun haluaa.

68-vuotiaana voin hyvinkin haluta luopua omakotitalosta ja muuttaa huolettomaan kerrostaloasuntoon, sijoitusten eläkevuosien aikaisen arvonnousun ansiosta on valinnanvaraa asunnon hankinnassa ihan kivasti, vaikka talon myynnistä ei saisi latin latia, ei tarvitse stressata, saako talon heti myytyä.

Kun ikää tulee, alkaa todennäköisesti arvostaa entistä enemmän muilta ostettavia palveluja. Sijoitustuottojen ansiosta on varaa tehdä mitä haluaa ja teettää mitä haluaa. Paljolti sen ensimmäisen kymmenen eläkevuoden ansiosta, jolloin sijoitussäästöjä käytettiin lähinnä pääoman kartuttamiseen, eli tuottavaaan sijoittamiseen. Voi vuokrata kakkosasunnon Malagasta talveksi ja Nizzasta seuraavaksi talveksi. Jne. Pääkaupunkiseudun omakotitalon lopulta mentyä kaupaksi myynnistä saaduilla rahoilla voi ostaa aika ylellisen ja huolettoman kesäpaikan Saimaan rannalta, sellaisen, joka just silloin sattuu miellyttämään. Matkat mökille voi taittaa uudella sähkö-Mersulla, joka ajaa automaattisesti. Mökkiveneen telakoinnin ja kevätkunnostuksen hoitaa venepehtoori, laiturin kunnostaa mökkitalkkari. Vanhemmiten tällaisia palveluita alkaa arvostaa, mutta kuka nyt missään mökillä jaksaisi ähöttää, kun jalka vielä nousee sen verran, että voi lähteä kesäisin fillarilla kiertelemään Euroopan joenvarsia? Koti on maksettu, eläke riittää ihan mukavaan, aktiiviseen elämään, mitä hiton järkeä olisi polttaa säästöt 58-68-vuotiaana, kun lisärahaa eläkkeen päälle ei vielä tarvitse mihinkään. Pikemminkin mielenkiintoisella ja kiehtovalla sijoitusharrastuksella voi pysyä ajan tasalla maailmanmenosta ja varmistaa itselleen miellyttävän elintason vanhempana? Näin minä tämän ajattelen.

38 tykkäystä

Jos omaisuutta kerryttää ensisijaisesti itselleen niin allekirjoitan tuon.

Omissa tavoitteissa painaa kuitenkin myös oman elämän lisäksi myös jälkipolvien talous ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Oma taloudellinen vapaus toteutuu viimeistään eläkeiässä, nämä eivät.

Toki perikunta saa verojakin maksettavakseen, mutta kyllä siinä aika hyvin jäädään silti plussalle.

Eivätkä ne verotkaan huono asia ole, yhteiseen hyvään niitä käytetään. Sijoittamalla vastuullisesti haluan myös kantaa oman mikroskooppisen korteni kestävämmän tulevaisuuden puolesta.

15 tykkäystä

Viimeinen kirjoitus näköjään kuukausi sitten ja kyyti on kylmennyt monissa suosikkiosakkeissa ainakin. Tokihan poimimalla on viimeisen kuukauden saattanut tehdä mahtavaa ylituottoa.

Erittäin terveellinen salkkujen pieni korjausliike allekirjoittaneella on pudotellut jalkoja maahan ja kyllä sitä on menty nyt enemmän tylsään suojeluvaiheeseen. Karhuilu foorumillakin on oikeasti ollut ihan hyväkin juttu, siitä propsit mm. @musa_2

Tällä kertaa laajemmassa mittakaavassa tietysti keskuspankkien syksyn toimet antavat suuntaa koko touhulle, mutta myöskin erittäin mielenkiintoinen Q3 tuloskausi ja sitä edeltävät posarit, joita vääjämättä vielä tulee paljonkin kenties.

Tavoite itsellä ei sinällään muutu, mutta sen verran, että kenties hylkäänkin sen suunnitellun v. 2022 välittömän vapaaherrailun ja hankitaan se säännöllinen kuukausitienesti ihan työpanoksella. Toki siten, että lomailulle jää aikaa vähintään 10 viikkoa vuodesta. Salkut mahdollistavat erittäin mukavan elämän hautaan asti jo nyt siinä ohessa eikä työtä tarvitse tehdä ansainta edellä. Tokihan aika näyttää millä fiiliksellä työnteko toteutuu, kun ensimmäistä kertaa raha ei määrittele työtä vaan pitäisi olla sitä kuuluisaa työn imua.

Oikeastaan aika huojentavaakin miettiä asiaa näin, sillä ei sitä vielä 45-vuotiaana taida olla valmis vapaaherraksi :sweat_smile:

39 tykkäystä

Itse olen ajatellut, että jos sitten aikanaan saisi jälkikasvua vähän enemmänkin jeesattua taloudellisesti. Työelämä ei näytä menevän ainakaan helpompaan suuntaan.

Ja viime vuosina on itsekin alkanut yhä enenevissä määrin huomaamaan, miten hölmöä on kun suurin osa elämästä ja energiasta kuluu palkkatöissä.

6 tykkäystä

Itsellä hyvinkin samanlaiset pohdinnat mielen päällä juuri nyt. Salkku 7-numeroinen, ikää 40 ja toistaiseksi täysiaikaisesti töissä, mutta sinänsä ok ansiotulot 120t€/vuosi brutto alkavat jäädä toiseksi tälle harrastustoiminnalle niin tuoton kuin henkisen palkitsevuuden osalta. Vielä ei kuitenkaan tunnu siltä, että voisi vaihtaa harrastuksen ja työn toisin päin.

22 tykkäystä

Tuo kuulostaa ideaalitilanteelta, kun tulotaso hyvä ja salkku mukava.

Itse nyt vähän ”pelkään” sitä kun vapailla ollut tässä, että vaikka on mahdollisuudet päälle 100k€ ansiotuloihin, niin viekö työ liikaa aikaa ja elämästä nauttiminen jää liian vähälle. Oman alan työt (finanssi) kuitenkin tuolla tulotasolla tarkoittaa ihan kunnon puurtamista eikä tule itsekseen. Olen miettinyt jotain 3000€/netto/kk tulotasoa, joka velattomalle pienen perheen päälle riittää vallan mainiosti ja siten, että saisi kuitenkin tehdä mielekkäästi hommia.

18 tykkäystä

@Telemaster oletko miettinyt / pystyykö työpaikassasi tekemään lyhennettyä työaikaa, vaikka kolmepäiväistä työviikkoa? Verotuksellisestikin työajan lyhentäminen varsin mielekästä, kun noilla tuloilla 1000€/kk bruttotulojen pieneneminen tarkoittaisi alle 400€/kk nettotulojen putoamista…

19 tykkäystä

Oon ajatellut tän sijoittamisen välivaiheittain.

Ensimmäisenä tarkoitus saada salkku 6-numeroiseksi.
Toisena tavoitteena asuntolainan loppuosan ja sijoitusten samansuuruus eli voisi maksaa “milloin tahansa” jäljellä olevan asuntolainan heti pois. Tämä tullee samoihin aikoihin ensimmäisen kanssa tällä tahdilla 5-7 vuoden kuluessa, joka kuulostaa omaan korvaan ja ajatuksiin huomattavasti mukavemmalta kuin jäljellä oleva laina-aika.
Kolmantena sitten jatkaa sijoittamista ajatellen tulevia parempia eläkevuosia.

Töistä pois jääminen ei siis ole mielessä, koska en pystyisi töistä jäämään pois, sillä kaipaan arkeen rutiineita ja työn kautta niitä toistaiseksi tullut ihan hyvin. Työkään ei ole henkisesti tai fyysisesti liian kuormittavaa, joten mikäpä tässä elellessä. Eli FIRE:stä en haaveile, mutta jos ja kun talous on kunnossa niin onpa yksi murhe elämässä vähemmän.

Jos joskus aikanaan eläkeikään tai ainakin lähelle sitä elää, niin salkun tilanteesta voisi parantaa lasten tulevaisuutta taloudellisessa mielessä.

16 tykkäystä

Joo tottakai työajan lyhentäminen varmasti tulee kysymykseen.

Itselleni ehkäpä sellainen työrytmi sopisi, jossa voi painaa ”urakalla” viisipäiväistä viikkoa ja sitten pitää pidempiä lomia ympäri vuotta, jolloin pääsee harrastelemaan pidemmille reissuille niitä asioita mistä elämässä oikeasti nauttii. Tottakai nykyajan töitä on mahdollista jossain määrin tehdä Lapin mökiltä, alppikämpältä tai lämpimän meren rannoilta käsinkin.

9 tykkäystä

Minusta monit tässä varmaan päsee tavoitteseen enemmän tai vähemmän. Se sanottuna mitä näen itse ongelmana kun passiivine tulo on riittävän iso jossain vaiheessa tulee ongelmia.

Jos tulot on lian isot et saa opintotukea.

Varhaiseläke FIRE?
No jos olet ansiosidonnainen piirissä tällä hektellä 400 päivää (voit tulevaisuudessa pienentyä teoriassa myös nousta mutta suunta on laskuun lähinnä realisitisesti).
niin saat työttömyyspäivä rahaa jos FIRE mutta sanot haet töitä TE toimistolle ja haet töitä.

Se sanottuna kun putoat siitä pois niin sanottu KELA työtön niin silloin muut tulot vaikuttaa jos sinulla on iso tulo et saa työttömyys rahaa, et saa asumitukea.

KELA sairastuki esim apteekki jne saa kaikki vaikka olisi miljonääri ja todella isot tulot.
Näen nämä asiat ongelmana joidenkin FIRE haaveille.
Tässä vaiheessa en halu vielä paljastaa minun tavoitteita… Lähi tavoite on nyt kohta sijoittaa taas jossain vaiheessa… ja todennäköisesti ostaa asunto ja vuokrata se muille.

Jos FIRE:ttäjä on riippuvainen valtion tuista ei hän ole taloudellisesti riippumaton(financial independence). Silloin FIREstä jää jäljelle vain RE(retire early) eli varhainen eläköityminen.

Jos työttömäksi ilmoittautuu ilman oikeata halua työllistyä ja samalla osakesalkku on pullollaan niin on kyllä minun moraalini mukaan aikamoinen liero. Vätykset jotenkin vielä ymmärrän mutta lieroja en.

51 tykkäystä

Tuossa ajattelutavassa on eettinen ja moraalinen kompassi todella sekaisin. Mietitään kuinka voisi saada mahdollisimman suuria sosiaalitukia vaurastuakseen. Mikäli tuo ajattelutapa yleistyisi, niin Suomi olisi Venezuelan, Zimbabwen ja Venäjän tiellä. Tuollainen ajattelutapa johtaa yhteiskunnan korruptoitumiseen ja vie pohjan todelliselta meestymiseltä. Yhteiskunta toimiakseen sietää rajallisen määrän pummeja ja rikollisia, mutta veteen piirretyn rajan ylittyessä se vie pohjan pois.

6 tykkäystä