Osakesijoittaminen

Tavoitteesi sijoittamisella?

Oon ajatellut tän sijoittamisen välivaiheittain.

Ensimmäisenä tarkoitus saada salkku 6-numeroiseksi.
Toisena tavoitteena asuntolainan loppuosan ja sijoitusten samansuuruus eli voisi maksaa “milloin tahansa” jäljellä olevan asuntolainan heti pois. Tämä tullee samoihin aikoihin ensimmäisen kanssa tällä tahdilla 5-7 vuoden kuluessa, joka kuulostaa omaan korvaan ja ajatuksiin huomattavasti mukavemmalta kuin jäljellä oleva laina-aika.
Kolmantena sitten jatkaa sijoittamista ajatellen tulevia parempia eläkevuosia.

Töistä pois jääminen ei siis ole mielessä, koska en pystyisi töistä jäämään pois, sillä kaipaan arkeen rutiineita ja työn kautta niitä toistaiseksi tullut ihan hyvin. Työkään ei ole henkisesti tai fyysisesti liian kuormittavaa, joten mikäpä tässä elellessä. Eli FIRE:stä en haaveile, mutta jos ja kun talous on kunnossa niin onpa yksi murhe elämässä vähemmän.

Jos joskus aikanaan eläkeikään tai ainakin lähelle sitä elää, niin salkun tilanteesta voisi parantaa lasten tulevaisuutta taloudellisessa mielessä.

16 tykkäystä

Joo tottakai työajan lyhentäminen varmasti tulee kysymykseen.

Itselleni ehkäpä sellainen työrytmi sopisi, jossa voi painaa ”urakalla” viisipäiväistä viikkoa ja sitten pitää pidempiä lomia ympäri vuotta, jolloin pääsee harrastelemaan pidemmille reissuille niitä asioita mistä elämässä oikeasti nauttii. Tottakai nykyajan töitä on mahdollista jossain määrin tehdä Lapin mökiltä, alppikämpältä tai lämpimän meren rannoilta käsinkin.

9 tykkäystä

Minusta monit tässä varmaan päsee tavoitteseen enemmän tai vähemmän. Se sanottuna mitä näen itse ongelmana kun passiivine tulo on riittävän iso jossain vaiheessa tulee ongelmia.

Jos tulot on lian isot et saa opintotukea.

Varhaiseläke FIRE?
No jos olet ansiosidonnainen piirissä tällä hektellä 400 päivää (voit tulevaisuudessa pienentyä teoriassa myös nousta mutta suunta on laskuun lähinnä realisitisesti).
niin saat työttömyyspäivä rahaa jos FIRE mutta sanot haet töitä TE toimistolle ja haet töitä.

Se sanottuna kun putoat siitä pois niin sanottu KELA työtön niin silloin muut tulot vaikuttaa jos sinulla on iso tulo et saa työttömyys rahaa, et saa asumitukea.

KELA sairastuki esim apteekki jne saa kaikki vaikka olisi miljonääri ja todella isot tulot.
Näen nämä asiat ongelmana joidenkin FIRE haaveille.
Tässä vaiheessa en halu vielä paljastaa minun tavoitteita… Lähi tavoite on nyt kohta sijoittaa taas jossain vaiheessa… ja todennäköisesti ostaa asunto ja vuokrata se muille.

Jos FIRE:ttäjä on riippuvainen valtion tuista ei hän ole taloudellisesti riippumaton(financial independence). Silloin FIREstä jää jäljelle vain RE(retire early) eli varhainen eläköityminen.

Jos työttömäksi ilmoittautuu ilman oikeata halua työllistyä ja samalla osakesalkku on pullollaan niin on kyllä minun moraalini mukaan aikamoinen liero. Vätykset jotenkin vielä ymmärrän mutta lieroja en.

41 tykkäystä

Tuossa ajattelutavassa on eettinen ja moraalinen kompassi todella sekaisin. Mietitään kuinka voisi saada mahdollisimman suuria sosiaalitukia vaurastuakseen. Mikäli tuo ajattelutapa yleistyisi, niin Suomi olisi Venezuelan, Zimbabwen ja Venäjän tiellä. Tuollainen ajattelutapa johtaa yhteiskunnan korruptoitumiseen ja vie pohjan todelliselta meestymiseltä. Yhteiskunta toimiakseen sietää rajallisen määrän pummeja ja rikollisia, mutta veteen piirretyn rajan ylittyessä se vie pohjan pois.

5 tykkäystä

Olen päinvastaista mieltä. Mielestäni on jokaisen yksilön moraalinen velvollisuus käyttää kaikkia mahdollisia keinoja yhteiskunnan kuppaamiseen omaksi henkilökohtaiseksi hyödykseen. Tästä voi muodostua riittävä paine yhteiskunnan mahdollisten reikien tukkimiseen. Mikäli vain muutama “pummi” ja “rikollinen” käyttää järjestelmää hyväkseen, niin mitään ei viitsitä korjata ja “pummit” ja “rikolliset” hyötyvät muiden kustannuksella.

27 tykkäystä

Eli lisää tukibyrokratiaa, kun pitää tarkistaa sitä ja tätä tuen hakijoilta joidenkin hyväksikäytön seurauksena. Jos ei voi luottaa siihen, että tukia hakevat vain niitä oikeasti tarvitsevat. En tiennytkään, että sijoittajafoorumilta löytyy virkamiesten faneja, lisää byrokraatteja. Sillä se yhteiskunta lähtee nousuun.

4 tykkäystä

Viime aikoina on tullut taas pohdittua mitä sijoittamisella tavoittelen. Lähinnä koska aikanaan asetetut tavoitteet on oikeastaan täyttyneet. Olin hiukan sijoittanut aiemminkin, mutta säännölliset kuukausisäästöt aloitin finanssikriisin jälkeen kun ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan kerran täytin lomautuspäivistä työttömyyskorvaushakemuksia. Halusin puskuria mahdollisen sairastumisen tai työttömyyden varalle. Fast forward reilu kymmenen vuotta ja meillä on velaton talo ja itsellä 300 k€ salkku, joka pääsääntöisesti säästetty palkkatuloista. Ikää hieman päälle neljäkymmentä, joten aikaa on vielä vaikka markkina dippaisikin reilummin alaspäin.

Olen tätä nykyä varsin hyvätuloisissa hommissa, ja säästän & sijoitan edelleen. Ehkä enemmän on alkanut houkuttamaan mahdollisuus jossakin vaiheessa salkun puskurin avulla tehdä vähän vähemmän töitä, koska kalliit asunnot, mökit tai autot ei mitenkään kiinnosta. Tulosvastuu useamman sadan hengen organisaatiosta pörssiyhtiössä ei myöskään ole niitä stressittömimpiä hommia. Tykkään kuitenkin töistäni paljon, joten ihan vielä ei ole sen aika.

Enemmän tämä on muuttunut harrastukseksi, jonka myötä tulee maailman menoa ja erilaisia yrityksiä seurattua tiiviisti ja oppii paljon uutta.

43 tykkäystä

Tavoitteeni sijoittamisella on FIRE ja en ole työmyyrä. Ei kiinnosta tippakaan olla töissä eläkeikään. No passiivinen tulo esim salkun kantaja osakket, indeksit ja vuokranantaja on asia erikseen sitä voisin hoitaa vaikka olen eläkkeellä.

1 tykkäys

Itsellänikin on FIRE, mutta vain osittain. Tykkään työstäni, mutta en lainoista (asunto/auto/yms.). Haluan vakauden elämään jossa ei tarvitse katsoa joka kuukausi palkkakuittia ja laskea pennosia suuntaa X, Y ja Z. Enkä luota että valtiolta tulisin +30v päästä saamaan tarpeellista eläkettä. Eli oman ja perheen turvaksi, lisätienestejä :slight_smile:

7 tykkäystä

Ratkaisu saattaa olla myös tukiviidakon purkaminen ja yksinkertaistaminen. Jolloin resursseja vapautuu ja kaiken järjen mukaan on myös helpompi hallita yksittäisen ihmisen tukia ja niiden tarvetta.

Mielestäni @ojl500 :lla on hyvä pointti siinä, että kannustinloukkuja ja porsaanreikiä pitää poistaa. Missä on helppoa rahaa, on myös sen ottajia.

1 tykkäys

Junnu1
"
Itsellänikin on FIRE, mutta vain osittain. Tykkään työstäni, mutta en lainoista (asunto/auto/yms.). Haluan vakauden elämään jossa ei tarvitse katsoa joka kuukausi palkkakuittia ja laskea pennosia suuntaa X, Y ja Z. Enkä luota että valtiolta tulisin +30v päästä saamaan tarpeellista eläkettä. Eli oman ja perheen turvaksi, lisätienestejä :slightly_smiling_face:
"
En noudata tippakaan sinun ei asuntolaina ideaa. Asunnoista niin olen vuokranantaja ja en asu vuokralla.Tosin kun kutsut itseäksi Junnu1 niin jos olet alle 30 ikäinen niin ostin eka asunnon selvästi ennen kun olit edes aikuinen. En kuitenkaan ole mitään lähellä eläkeikää tai sellaista ja asunnon voi ostaa myös nuorena. Tämän jälkeen olen ostanut lisää asuntoja…

Autolaina? Pidän Fast and Furious elokuvista paitsi viimeinen oli aika keskinkertainen.

Ajokortti minulla on ja olen joskus aikoinaan ollut kuski. En ole ikinä ostanut autoa. Minulla ei ole mitään vastaan auton omistajia tai autoja. Veljeni perheellä on 2 autoa.

Minun tavoite on 100% FIRE. Ainoa mitä olen halukas tekemään työtä kun FIRE niin hoitaa vuokraasuntoja, indeksi ja osake rahastoja, säästöjä ja sellaista tai vaikka joka yritys osake sijoittaja niin paljon että voi osallistua johonkin sen yrityksen kokoukseen.

1 tykkäys

Täällä oli tavoitteena muodostaa pitkää osinkosalkkua, jossa hyvin onnistuttukin tähän saakka. Eteenpäin katsova osinko sijoitetulle pääomalle noin 9%, arvonnousu +50% kiitos koronamontun. Nyt tuli muuttuja matkaan, perintömökki, josta verokuorma kaatuu niskaan. Tähän pääsee “käsirahalla” kiinni, mutta kaikki fyffe osakkeissa vivulla… tuotto-odotus mökille sanotaan kohtuullinen ja käyttöarvo siihen päälle… Osa lainalla ja nyt vähän ennenaikaistettuja myyntejä, kun pörssi kuumaa kuumempi, eli nopeutin myyntejä harkiten ja valikoiden. Alkuperäinen suunnitelma oli 999e veromyynti vuoteen. Mutta muistutuksena itselle, että elämää pörssinkin ulkopuolella. Myynneillä rahoitettu mökkiprojektia ja pieni puuvenekin moottorilla ostettu, elämästä pitää nauttiakin, kun kerran täällä ollaan.

Eli pientä salkun sheivausta tässä nousussa ja paljon jätetty jäljelle osinkoja polkemaan. Nauttikaa myös elämästä!

Edit: Pyrin höyläämään salkun Nordnetin 0,99% korolle, josta lainaa ulos.

8 tykkäystä

En nyt täysin ymmärrä vastausta. Se että en tykkää lainoista ei tarkoita etteikö niitä olisi ja en niitä käyttäisi vaurastumisena hyväksi. Saati se etteikö minulla olisi asuntoja joita vuokraan myös. Junnu tulee ihan muusta kuin iästäni vaikkei tähän keskusteluun kuulukkaan.

Auto on vähän pakottava tarve harrastuksien/sukulaisten tapaamiseen perheen kesken, sen takia sijoituksia harrastelen ettei tarvitse perse verellä paskojen julkisten kanssa yrittää toimia puolen suomen läpi.

Ymmärrykseni oli tuoda esille omat tavoitteet sijoittamisella.

8 tykkäystä