Tavoitteesi sijoittamisella?

Tavoitteena noin 500k osakesalkku ja velaton asunto. Tällä hetkellä mennään puolessa välissä ja ikää 33v. Kun tavoite on saavutettu, tiputan työajan puoleen nykyisestä.

40 tykkäystä

Rikastua / vaurastua. Jos saan kasailtua tarpeeksi rahaa, muutan lappiin kelomökkiin nautiskelemaan ulkoilma harrastuksista. Töiden tekemisestä en ole koskaan tykännyt liikaa, joten nostaisin kytkintä mielelläni. Kun katsoo päivittäistä uutisvirtaa, mihin suuntaan Suomea viedään, niin entistä vähemmän haikailen töihin. Sitä en tiedä tapahtuisiko tämä eläköityminen 40, 50 vai 60 vuotiaana, mutta jos mahdollista niin vaikka heti.
Sijoittaminen on siinä mielessä melko vakavaa, että tavoite on selkeä ja sitä kohden pyrin menemään, ikää vielä sen verran vähän, että otan riskiäkin.

Nautin kuitenkin nytkin, enkä elä metodilla, että elämästä nautitaan vasta eläkkeellä.
Moottoriajoneuvot antavat minulle suuren vapauden ja nautinnon tunteen, mikäpä sen mukavampaa kuin kesäillassa laittaa tuhannen kuutiota takapuolen alle jylisemään, napit korville ja baanalle. Taikka talvella sängystä käsin puhelimella laittaa auton webasto pöhisemään. En usko saavani 60-vuotiaana enää sitä fiilistä nahkapuvussa muna-asennossa, kuin nyt moottoripyörällä. Vuosittainen ulkomaanreissu, pitkä viikonloppu tai viikko lomaa, toki nyt tämä on ollut jäissä, mutta mieli tekee kokemaan uusia maita ja paikkoja.

Sijoittaminen on kasvattanut stressin sietokykyä. Viimeisimmän dipin aikana salkusta haihtui noin 50ke, mutta se on tullut jo miltei takaisin. Olen mielissäni, että ihmismieli oppii hallitsemaan näitä uusia tunteita, toki tähän vaikutti vahvasti täältäkin luetut opit, että kun omistaa minkä tuntee, niin asian kanssa on helpompi olla laskuissakin. Ennen koronaa salkussa oli vähän sitäsuntätä ja sen kanssa eläminen dipeissä oli kyllä vaikeampaa, samalla koronan myötä oma strategia muuntautui aikalailla sopivammaksi minulle.

Vaikka Oksaharjua paljon parjataankin, niin ymmärrän täysin hänen ajatuksiaan, ettei miljoonien kanssa tee mieli ottaa turhaa riskiä, kun voi elää turvallista elämää lopun ikää.

49 tykkäystä

@Iltsu on hyvillä jäljillä :+1: Itse olen sinällään tavoitteessani jo hyvin kiinni, että tässä istun juuri Lapissa mökissä, pihasta voin startata moottorikelkan tai mönkijän ja ajella tunturiin, tai vaikka hiihdelllä mihin suuntaan vaan. Kesällä rinkka selkään, kalavehkeet reppuun… Vapaus on kyllä hieno tunne. Periaatteessa voisin varmaan jo nyt jäädä loppuiäkseni tänne, mutta perheen mukana etelämmäksi taas huomenna pitämään mies vielä kiinni city-elämässä (ja treidaamaan vielä muutama euro :sweat_smile:).

81 tykkäystä

Hyvin sanottu ja samaa mieltä. Itsellä tyyli, että ostan koko ajan (viikottain jotain) tosin pienillä summilla. Nuorempana meni viinaan ja tupakkaan vähintään 200e viikossa, josta ei ole jäänyt kuin hyviä/huonoja muistoja😉 Nyt pistän sen 300-500e pörssiin kuukaudessa, niin jos joskus jotain jää käteen niin se hyvä. En niinkään tuijottele salkun arvoa, vaan enemmän osakkeiden kappalemääriä. Nyt noin 2000kpl laatuyhtiöiden osaketta ja, jos sinne 20 000- 30 000 kpl tietämille joskus pääsisi, niin kait jonkun näköistä osinkoakin tulisi. Olisi mukava kuulla, onko muita tämän koulukunnan miehiä tai naisia täällä?

4 tykkäystä

Toi on mieleenkiintoinen lähestymistapa tämä kappalemääräinen sijoittaminen. En näe tuossa suurta eroa kuitenkaan indeksisijoittamiseen, mutta jää valinnanvapus paremmin itselle haltuun. Indeksisijoittamisessa mun mielstä heikoin puoli on juuri siinä, että ei koskaan löydä rahastoa joka vastaisi täydellisesti omaa näkemystä. Tosin hajautus on ajallisesti aina parempi kuin yksittäisten osakkeiden ostamisessa. Itse pidän 1/3 rahastoissa ja 2/3 suorissa osakkeissa. Tuotto on ollut melkein samassa suhteessa mutta rahastosijoitusten idea on mulla tasaoainottaa volatiliteetia. Olen voittanut indeksit mennen tullen tosin, eli rahastojen valintakin on osunut kohdilleen, ei ihan mikä tahansa rahasto tuota samalla tavalla. Siis tavallaan toteutan tuota samaa strategiaa, mutta valitsen äärimmäisen tarkasti minkälaiseen rahastoon sijoitan.

4 tykkäystä

Tuossa voi olla aika suurena ongelmana välityskulut, jos muutaman euron maksat jokaisesta ostoksesta niin tuotot haihtuvat aika ikävästi. Riippuu toki välittäjästä.

Lisäksi tietenkään osakkeiden kappalemääriä ei voi verrata toisiinsa, yhden QT:n lapun hinnalla saa yli 100 Tecnotreetä, vaikka molemmat ovat laadukkaita yrityksiä, mutta tämän toki varmasti tiesitkin. Osingon määrä taas riippuu tietysti ihan siitä, mitä osakkeita olet salkkuusi hankkinut. Vaikka 30 000 Sammon osaketta kyllä tuottaisi ihan kivat osingot, mutta tuo määrä ei ole ihan jokaisen sijoittajan hankittavissa :smiley:

Ei ehkä se tavanomaisin tai tuottavin suunnitelma tuo, mutta varmasti joka tapauksessa parempi taktiikka kuin viinan ja tupakan ostaminen.

7 tykkäystä

Salkun yhtiöt Sampo, Fortum, Olvi, Orion jne…ei ole yhtään alle 15e osaketta salkussa. Nordean kautta ostelen. Välityspalkkio on 1% osto. Toki nyt silleen kurssia seurailen, että nyt kun kurssit aika tapissa niin enemmän tyydytän pelihimoa ostamalla muutaman osakkeen per viikko, mutta jos kurssit sakkaisi niin enemmän. Jotenkin nautin ajatuksesta, että yritän omistaa enemmän osuutta hyvistä yhtiöistä joihin minua kosketuspintaa. Alkuun salkussa oli laajempi kirjo yhtiöitä, mutta huomasin, että oma keskittyminen herpaantui ja tein paljon jatkuvia myyntiä ja ostoja takaisin kun oli 25 yhtiötä. Nyt 8 yhtiön laatusalkulla jotenkin paremmin pysyy hanskassa.

12 tykkäystä

Itselläni on suurinpiirtein samanlainen tyyli. Hyväksyn 1% kulut, jotta saavutan paremman ajallisen hajautuksen. Mikäli yrittäisin nipistää kuluista lisää. Se johtaisi markkinan ajoittamiseen ja siinä en ole ollut kovinkaan hyvä.

Itselläni on nyt 11 pörssiyhtiön osaketta, mutta keskityn lisäilemään osakkeita noin puoleen yhtiöistä.

6 tykkäystä

Sama ajatus. Sallin kanssa tuon 1% kulun, kun sen että yritän ostaa esim 3000e köntissä …

5 tykkäystä

Edelleen ihmettelen ihmisten asennetta ja joskus omaanikin osakkeen ostaminen vaikeuteen. En tiedä miten muilla, mutta tuttavapiirissäni monet pistävät kuukausittain veikkauksen rahapeleihin, nuuskaan ja ravintola syömisiin monia satoja euroja kuussa. Taas kun ihmisten pitäisi ostaa yksi osake joka maksaa vaikka esim 50e, niin ei voida, koska se niin ylihintainen. Eikö perus matematiikalla 20 vuoden aikana kumminkin jotain jäisi enemmän käteen, jos ostaisi osakkeita oli kurssit tapissa tai ei?

12 tykkäystä

Tuo osakkeen ylihintaisuus syö mahdollisesti myös tulevia tuotto-odotuksia ja on paljon riskisempää, kun niiden “halvempien” lappujen osto.

Esimerkkinä miksi haluisin väkisin ostaa Olvia 50 eurolla samalla kun sen kertoimet on äärimmäisen isot sen tyyppisille yhtiölle ja miksen ostaisi mielummin Solteqia, jolla on pienet kertoimet sen toimialan yhtiölle, jolloin saan mahdollisesti parempaa tuottoa riskille.

Toki näissä sitten täytyy tutkia ja puntaroida onko osakkeen hinnalle perusteita olla kallis tai halpa, mutta näin esimerkkinä.

En toki nyt ollut varma tarkoititko aivan tätä vai näiden tuttavien mahdollisia osakeostoksia 50 eurolla vs 50 euron käyttö muuhun.

3 tykkäystä

Vertauskuvallinen ajatusleikki

Teet leipomossasi leipää myytäväksi joen toisella puolella olevalle torille. Tällä hetkellä käyttämälläsi sillalla on ilkeä peikko, joka vie jokaisesta leivästä suurimman osan ja pääset torille myymään ainoastaan leivän kannikoita.

Näistä leivän kannikoista kertyy kyllä jonkin verran tuloa. Herää kuitenkin ajatus, että odottelemalla tovin voisi peikko väistyä ja torille saisi kiikutettua kokonaiset leivät jolloin tilipussi olisi suurempi.

Entä jos käyttäisikin eri siltaa? Sittenkin voisi välttää peikon. Taitaa vain olla niin, että tällä hetkellä on pahahko peikkosesonki ja niitä ryökäleitä päivystää leipää mussuttamassa jokaisella sillalla.

Jahka leipä on osapuilleen säilyväistä sorttia eikä pilaannu heti käsiin, niin paras strategia voisi hyvinkin olla odotella sitä, että peikkolauma lähtee ruokalevolle ja sillat avautuvat paremmin liikenteelle.

Peikko, silta, leipä, pilaantuminen, tori?

Keksitkö mitä vertaukset tarkoittivat pörssissä? No leipä lienee euroja ja tori voisi tarkoittaa pörssiä. Peikko on tuotto-odotus ja silta kaupankäyntiin valittu osake. Pilaantuminen taas edustaa inflaatiota.

Näin peikkosesonkina itselläni ei tällä haavaa ole sen suurempaa hoppua kiikuttaa kaikkia leipiäni sillalle. :]

Taloustermein olen pienentänyt kuukausittaisen säästösummani pörssiin päätyvää osuutta.

Hyvää viikonloppua kaikille!

10 tykkäystä

Tarkoitin: näiden tuttavien mahdollisia osakeostoksia 50 eurolla vs 50 euron käyttö muuhun

Maltilliset tavoitteet minulla. Tällä hetkellä 31v ja tavoitteena 40k ennen kun täytän 40. Tosin oon tyytyväinen jos pääsen 30k. Olen pitkäjänteinen ja tulen laittamaan paljon rahaa taloon, sekin on tavallaan sijoittamista

24 tykkäystä

Sama juttu, mielestäni Nordea on erittäin kätevä alusta. Itse teen käytännössä satasen, kahden tonnin tai neljän tonnin ostoja Nordeassa. 1% kulu on 0-800€ ostokselle, kahdelle tonnille noin 0,4% ja neljälle tonnille 0,2%. Kaksi viimeistä menee veivauksiin koska omaisuus ja tulot eivät salli tuollaisten summien ostelua usein ja holdaamista vuosia.
Muutaman satasen ostoksella voi esim lisätä laskevaa kurssia tunnin välein eikä tarvitse olla kristallipalloa tietääkseen pohjaan osumisen kohtaa.

8 tykkäystä

Seppo Saarion, Kim Lindströmin, Erkki Sinkon ym. elämään olen tutustunut kirjoja ja haastatteluja lukemalla. Vaikea olla ihailematta ja kadehtimattakin näiden elämäntyyliä. Kovalla duunilla vuosikymmenten aikana kasattu miljoonien osakesalkku, jonka osinkotuloilla pystyy helposti elämään. Edelleen tekevät työtä sijoituspäätöksiä tehdessä, mutta saavat itse päättää työaikansa ja on vapaus tehdä mitä haluaa tai olla tekemättä mitään jos siltä tuntuu. Omaa kalenteria ei ole pakko täyttää työasioilla, lomaillakin voi välillä.

Yllä olevaa lähdin itsekin tavoittelemaan vuosia sitten, matka on edelleen kesken. : )

Tällä hetkellä pohdin tätä: Pystyisinkö saamaan jostain työpaikan tai yritystoiminnan, josta tienaisin vähintään 5000 e/kk? Vaatisi jotain erikoisosaamista eli kouluttautumista. Osakesalkun kasvattaminen onnistuisi PALJON nykyistä nopeammin kun uutta rahaa pystyisi laittamaan salkkuun joka kuukausi reilusti. Pystyisin sijoittamaan uutta rahaa 10 000 - 15 000 euroa joka vuosi. En mitenkään pysty biittaamaan indeksituottoa joka vuosi tuolla euromäärällä omilla osakevalinnoilla. Järkevintä olisi siten keskittyä raakaan työntekoon, sieltä rahaa tulisi reilusti joka kuukausi. Sitten kun salkku olisi miljoonaluokassa, niin työnteon voisi lopettaa/vähentää.

7 tykkäystä

Taloudellinen riippumattomuus ja huolettomuus. Vapaus itse päättää mitä kiinnostaa milloinkin tehdä, jolloin ei stressiä töistä ja niiden pysyvyydestä.

Uskoisin pääseväni tavoitteeseen joku päivä. Tällä hetkellä salkku yli 700 keur ja keskimäärin 30-40 keur saanee rahaa siirreltyä vuosittain. Mutta mistäpä sitä koskaan mitään varmaa voi sanoa.

Salkussa sekä vakaita tuloksentekijöitä (tyyliin Sampo, UPM, Nordea) ja laadukkaita kasvuyhtiöitä, joilla näyttöä tuloksenteosta (tyyliin Harvia, Nibe, OmaSp). PYN Eliteä omistanut myös pitkään, vältän muuten rahastoja.

11 tykkäystä

Sijoittamisen tavoite voi muotoutua hitaasti ajan kanssa. Aikaisemmin luulin, että olin hyvä rahan kanssa, en sitten ollutkaan. Opiskeluaikana toimeentulotuella. Piti myydä vanhempien rahastoihin säästetyt lapsilisät. Tuntui vähän pahalta se. Pakon alla kaikki sitten muuttui.

Viisi vuotta myöhemmin oma- ja sijoitusasunto Pk-seudulla. Toki lainaakin on reilusti, mutta samassa muotoutunut myös n. 100k salkku kylkeen nollasta. Alussa indeksi- ja ETF-kuukausisäästöä, sittemmin suoria osakeostoja. Sijoittaminen ja rahan käyttö oli taitoja ja projekteja, mitkä halusi hoitaa hyvin.

Tavoitteena tällä hetkellä ehkä mahdollistaa itselle ja tyttöystävälle enemmän yhteistä aikaa ja kokemuksia. Töitä voi tehdä osa-aikaisena vaikka seitsemänkymppiseksi, kun tykkää omasta työstä. Työuran alussa, joten paljon nähtävää ja koettavaa vielä. En osaisi vastata kysymykseen, mitä alkaisin nyt tekemään, jos jäisin pois töistä/eläkkeelle.

Oma kokemus heikoista rahataidoista herätti halun kehittää näitä taitoja, ihan kuin meillä on työ- tai ihmissuhdetaitoja. Salkun koon ja varallisuuden kasvaminen ovat kivoja havaintoja siitä, että ihmisenä voi kehittyä ja se on ehkä palkitsevinta tässä kaikessa. Katsotaan sitten uudestaan, jos elämään ilmaantuu lapsia ja/tai kalliita harrastuksia.

17 tykkäystä

Minkä kokoisen salkun olet ajatellut tähän riittävän?

Tässä yhtälössä varmaan ratkaisee eniten kuinka kauan noinkin suurta nettorahaa pystyy siirtämään salkkuun. 3333€/kk on netto, jonka siirtäminen kuukausittain tekee hyvää jälkeä vaikka kohteet olisivat arvomörnijöitä. Oletettavasti tuo raha tulee töistä ja työt maistuvat niin mikäpä kiire on sieltä poiskaan. Tuohan oletettavasti tarkoittaa melko kovaa tulotasoa muutenkin eli osaamista on hankittu ja uraa/yritystä on rakennettu.

Itse olen erilaisessa tilassa enkä ajatellut kasvattaa salkkuja enää sinne rahaa laittamalla vaan rahan on tehtävä töitä minulle. Toki eipä olisi osa/täysaikaisella vapaaherralla edes mahdollisuuksia tuollaisiin säästösummiin. Siksi sijoituskohteet ovat enemmän kasvun puolella ja haen useampien kymmenien prosenttien keskimääräistä vuosituottoa. Kyllä itse näen, että omalla elämäntilanteella 1,5M€ nettosalkut siinä viiskymppisenä riittää vallan mainiosti (päälle muu omaisuus tietysti), mutta kaikki ylimenevä ei ole pahitteeksi… viime vuosien tuotoillahan tuo summa menisi puhki helpostikin jo ensi keväänä, mutta ollaan realisteja nyt kuitenkin.

9 tykkäystä