Tavoitteesi sijoittamisella?

Varmaan turvallisin tapa olisi se vuokralla asuminen. Ei tarvitse miettiä mitään remontteja tai yllätyskuluja. Itse kun on niin mieltynyt omakotitaloon, että tuskin enää pois vaihtaisin ennen kuin tulee oma jaksaminen vastaan. Kuluja ja tehtävää kyllä riittää, mutta se on se hinta jonka omasta tuvasta saa maksaa.

2 tykkäystä

Vanhaa vissymainosta mukaillen: “Vesissä on eroja”. Vaikka koskaan ei voi olla täysin varma, että osinkoja ei leikata vaikeina aikoina, niin toisten osinko-osakkeiden kanssa pystyy kyllä nukkumaan aika huoletta. Jos nyt äkkipäätä heitän neljä eri yritystä aivan eri toimialoilta, joiden katkeamaton osinkoputki on nähnyt jos jonkinlaisia vaikeita aikoja ja joista useammatkin ovat kasvattaneet osinkoaan yli puolivuosisataa putkeen:

  • Coca-Cola
  • Fortis
  • Johnson & Johnson
  • Toronto-Dominion Bank

On olemassa osinkoja ja on olemassa Osinkoja isolla O:lla.

12 tykkäystä

Suomessa on monta varakasta, joita lähipiiri pitää lähes varattomina. Mutta paljon, niin paljon enemmän on toisinpäin. Oikesti varakkaille (joihin en kuulu) raha on vain numeroita. Sanotaan että raha rauhoittaa. Riippuu henkilöistä, joitakin se saa myös levottomiksi. Vähän kuin viina, se ei yksinkertaisesti sovi kaikille.

9 tykkäystä

Tämä on muuten taivaan tosi ja tavallaan myös vähän liittyy aiempaan “paljonko on paljon”-mietiskelyyni.

Itsellä on varallisuus noussut nykyisiin mittasuhteisiinsa vasta muutaman viime vuoden aikana.
Kymmenisen vuotta sitten tilipäivänä oli aina tili tyhjä. En tosin ollut mielestäni vähävarainen, elämäntapa ja silloiset tulot vain johtivat perinteiseen “kaikki menee mitä tulee”-tilanteeseen.

Olen yrittänyt peilata nykyistä fiilistä kymmenen vuoden takaiseen ja ainakin tällä hetkellä voi vielä todeta, että raha ei tuo onnea. Ja alan epäilemään, ettei sellaista summaa löydykkään, joka lopulta tekisi onnelliseksi.

Toisinaan tuntuu, että homma on juuri päinvastoin. Nyt kun salkun päiväliikkeet on parhaimmillaan (jos osake- ja kryptomarkkina pillastuu samana päivänä) usean kuukauden nettotulojen luokkaa, huomaa myös päivän fiiliksen kulkevan salkun mukana. Jos ollaan plussalla, niin kaikki muukin elämässä tuntuu kepeältä ja vice versa. Jostain syystä kuitenkin plussapäiviin tottuu paljon helpommin ja jokainen laskupäivä ottaa edelleen mahanpohjasta.

Olen yrittänyt rauhoittaa mieltäni ajattelemalla, että tälläkin hetkellä nettovarallisuus on yli 200k enemmän, kuin muutama vuosi sitten ja ihan hyvin silloin ennenkin pärjättiin.

Tuli vähän tajunnanvirtapostaus, mutta summa summarum, tämä rahan kanssa pelleily on välillä vähän stressaavaa. Ja tämäkin aspekti pitäisi kaiketi ottaa huomioon, kun yrittää laskiskella sitä omaa lopullista sijoitusuran maaliviivaa.

37 tykkäystä

Tuttu tunne. Koronadipissä voin jo todella pahoin.

Onko kellään lääkkeitä tähän pahoinvoitiin? Nyt nettopäivävaihtelut voivat pahimmillaan olla jo kymmeniä tuhansia - melko hyvätuloisen nettovuosipalkan verran. Ei, kemialliset (lailliset tai laittomat) aineet eivät ole hyväksytty ratkaisu. Pitäisikö päättää katsoa sijoituksia vain kerran kuussa (ehkä liian harvoin) vain ‘maanantaisin’, jotain muuta … tai myydä osa ja sijoittaa JVKoihin?
Nekin tosin heilahtelevat vähän ja löysän keskuspankkirahan vuoksi eivät tuota kunnolla edes nykyinflaation vertaa mutta ainakin olisi about eurot tallessa …

Olen koittanut vähän iievittää tätä käyttämällä trailing-stoppeja, jotka toimivat sinänsä(ei menetä niin paljon) mutta laukeavat myös monissa nopeissa dipeissä, jos ovat liian tiukalla. Eikä niitä voi käyttää kaikilla markkinoilla.

3 tykkäystä

Itse pidän kahden-kolmen vuoden kulutukseen tarvittavan rahamäärän pankkitilillä. Kun salkun rakenteesta (esim. kuuttia on aika paljon) johtuen normipäivän heilunta on helposti kuusinumeroista, niin tämä on taannut minulle hyvät yöunet jo vuosikausia.

8 tykkäystä

Osinkosijoittaminen. Kurssiheilunnasta riippumatta osingoista tulee kassavirtaa. Toki tuotot kaukana bumtsibum -yhtiöiden monen sadan prosentin vuosinousuista.

6 tykkäystä

Eikö tuommoisella päiväheilunnalla olla jo 8-digit salkulla tai ainakin lähelle?

Ja silloin pitäisi kyllä tulla helposti tarpeeksi passiivista osinkotuloa myös huonoina vuosina kattamaan menot?

Itsellä 7-digit salkku ja isoimmat päiväliikkeet kuitenkin vain luokkaa -57t€ viime perjantaina.

4 tykkäystä

Sama tilanne täällä, heilunta on euroissa jo oikeasti isoa omiin tuloihin suhteutettuna. Tähän siteeraisin Vesa Puttosta, joka aikoinaan hermoili kurssiheilunnan takia. Hän yksinkertaisesti siirti vähän enemmän rahaa käteiseksi, jolloin suurempi käteispotti rauhoittaa mieltä.

Itse pidän n. vuoden menojen verran käteisenä + rahat lähiaikojen isompiin menoihin siihen päälle. Silloin tietää, että vaikka kurssit sukeltaisivat, ei isommat jutut jää tekemättä/hankkimatta ja että pahan päivän varalle on riittävästi rahaa.

Minulla kyllä aika, kokemus ja varallisuuden kasvaminen ovat auttaneet kestämään heiluntaa, finanssikriisin jälkeen jotenkin on ollut turtunut “pienille” muutoksille. Se useiden kymmenien prosenttien alamäki (jolloin oli välillä lähes -10% laskupäiviä indeksitasolla) oli karu kokemus ja varmasti on muovannut sijoittamistani aika lailla.

5 tykkäystä

Qt ei ole toistaiseksi maksanut osinkoa, mutta oikeastaan kyllä muiden osakeomistusten osingot riittäisivät elämiseen. Reserviä vain on mukava olla, jos tulee tarve hankkia jotain isompaa äkkiä.

1 tykkäys

Ollaan kuitenkin vielä vain vähän päälle miltsin. Ja otin esimerkin yläkanttiin - aika harvoin ihan sentään kymppitonneja menee per päivä - mutta tonneja kyllä helposti.

Mutta tässä ehkä osasyyt:

  • velkavipua käytössä (Nordnetin limiitti), joten kaikki heilahtelut tulee kertoimella molempiin suuntiin
  • iso osa kryptoissa: siellä vaihtelut ovat usein moninkertaisia, usein toki ylöspäin, mutta sitten tulee niitä 20% päivässä alaspäin hetkiä
2 tykkäystä

Piti tuossa kaivella omia päiväkirjoja, sieltä löytyi aika tasapuolisesti maksimi +/- karvan auki 100k€/pvä. Nyt tosin kun käteispaino ollut älytön jo kuukausia, ei tunnu mikään heilunta missään, hyvässä ja pahassa. Pakonomainen perversio saada kalenterivuodelle 2021 tuottoprosentti pysymään tavoitteessa, jossa jo ollaan.

15 tykkäystä

Sijoitussuunnitelma ja sijoitushorisontti - niillä pääsee jo isolta osin pahimmilta peloilta.
Kun tiedät markkinoiden tuottavan hyvin yliajan sekä tiedät noudattavasi suunnitelmaasi, niin vaurastuminen on melko varma, riippumatta matkan turbulenssista. (olettaen että suunnitelmassa on järkeä)

Netto-ostajana on mukava iloita laskuista. Kun markkina laskee, tulet saamaan jatkossa pörssiin allokoitavilla varoilla enemmän hyviä osakkeita.
Jos taas et ole netto-ostaja - on syytä palata kohtaan sijoitussuunnitelma ja miettiä onko salkku oikeanlainen omaan tilanteeseen.
Jos olet netto-ostaja, mutta tulevat pörssiin allokoitavat varat ovat hyvin pienet - palaa kohtaan sijoitussuunnitelma ja mieti millainen käteis-/osakepaino on sopiva.

Jos sijoitussuunnitelmaan kuuluvat laadukkaat yhtiöt, jotka luovat omistaja-arvoa, on markkinavolatiliteetti melko toissijaista - yhtiöt luovat arvoa, josta tulet pitkällä aikavälillä saamaan hyödyn riippumatta tämän päivän tai huomisen kurssista.
Jos sijoitussuunnitelma perustuu enemmän swingeille tai tradeille, on taas palattava sijoitussuunitelmaan / kassan- / riskienhallintaan.


Pakko vähän spekuloida ajatusmaailmaeroista ajatusleikin muodossa.
Viitaten @George_Hope mainitsemaan tilanteeseen, jossa oletuksena on multi-miljoona salkku, jossa hyvin merkittävä osa on QT:ssa.

Ajatusleikki - sinulla on 5M€ osakkeissa. Haluatko, että sinulla on 20v päästä lähes varma 20M€ vai otatko mielummin option rikastua 100M€, mutta otat merkittävän riskin tippua 1M€ salkkuun.

Itse lähtisin ainakin mielummin varmalle tielle 5M€ → 20M€

15 tykkäystä

Tätä täytyy alkaa noudattamaan itsekin koska olen huomannut, että mulle on tullut henkisesti ja fyysisestikin paha olo sijoittamisen aloittamisen jälkeen.
Karkeasti homma meni niin, että aloitin 2/2021. Alussa treidasin aivan liikaa, varmaan kaikki tuotot. Sitten sain muutaman 10k perintöä joiden avulla ajattelin, että pääsen kerrankin tuottojen makuun koska on edes vähän isompi pääoma. No se tietysti sattui elo-syyskuuhun jolloin oli kuitenkin kolminkertainen indeksilasku verrattuna perjantain laskuun. Ajoitus erittäin huono kun lykkää enemmän rahaa kiinni juuri ennen laskua.
Perjantain jälkeen oli tosi pelokas ja huono olo kun tuntui, että kerrankin koossa oleva pieni pesämuna kuluu pörssiin ja maailmanloppu tulee just nyt. Tuli fiilis, että maksan mitä vaan jotta pääsee eroon siitä menettämisen pelosta joka tärisytti ja ahdisti viikonlopun. Eli kuittaan miinuksia ja poistun takavasemmalle. Sijoitan ehkä kk-säästämisen tavalla, mutta pääoman joka vastaa noin vuoden nettopalkkaa, taidan pitää sivussa.
Todella huono ja ahdistunut olo tuli kun olen ajatellut, että sijoittaisin kaikella pääomalla koska palkka juoksee enivei. Mutta ei se toimi, täytyy keskustella itseni kanssa, että on erikseen säästöt ja erikseen pörssiraha.
Muutenkin tuo indeksien taso on sitä luokkaa, että joka päivä tulee ajateltua kuinka olisi parempi pysyä 100% sotakassalla sivussa vartoomassa.

Tavoitteeni on ensisijaisesti lopettaa turha kuluttaminen jonka kautta omaisuus kasvaa eikä aina pienene. Ja se on saavutettukin. Mutta sen jälkeen rahaa on vähän kulunut pörssiin, tai +/- nolla.
Seuraava tavoite on löytää henkinen tasapaino sijoittamisessa jotta siitä ei koidu ahdistusta ja pelkoa. Pörssistä koitunut tuotto ei oikeastaan ole ilmaista ja helppoa rahaa jos siitä koituu pelkotiloja ja muuta negatiivista.

16 tykkäystä

Omat lääkkeet pahoinvointiin. Kysyn itseltäni:

  1. Onko salkkujeni sisältö sellainen, johon sijoittaisin edelleen? No on.
  2. Onko jonkun kohteen tulevaisuuden näkymät muuttuneet ratkaisevasti? No ei ole.
  3. Miten pitkä strategiani on, vaikuttaako lyhyt droppi siihen? No ei vaikuta.
  4. Selviänkö päivittäisistä menoista ilman salkkujani, joista en ole mitään vielä nostanut? No selviän.
  5. Tarvittaessa kaivan tarpeeksi pitkän ajan indeksikäyrän, joka sojoittaa koilliseen. Aina ollaan noustu ja aina tullaan (todennäköisesti) nousemaan.

Tämän jälkeen kahvit tulille ja iloista ilmettä naamalle! :slight_smile:

43 tykkäystä

Tavoitteena säästää edes jotain että ehtii olla muutaman vuoden eläkkeellä ennen kuin kuolen. Tai jättää lapsille jotain, jos sellaisia siunaantuu. Tai lapselle, tuskin sentään on useampaan muksuun varaa näin duunarina😁

9 tykkäystä

Yhden tavoitteen olen jo saavuttanut, kun pystyn maksamaan tulevan asuntomme remontin säästetyillä rahoilla ja sen tuotoilla. Tällaista varten kai minäkin säästän. Ihan tavallisia juttuja vaan.

21 tykkäystä

Monelta vaivalta säästyisi mikäli riittävän moni tajuaisi tuon. Likviditeettipula iskee herkästi, kun eteen osuu yllättäviä tai muuten vain isompia menoja. Auton remppaa, hajonneita kodinkoneita, taloyhtiön remonttia jne. Yhtäkkiä osamaksu ja lyhennystä menee lie kuinka moneen kohteeseen

7 tykkäystä

Itselläni on melko konservatiivinen salkku eikä kryptoja mutta onhan nämä päiväliikkeet hurjia. Tänään esimerkiksi mennään ylös toissa vuoden palkkani verran: :hot_face:
image
Laskupäivinä lohduttaudun ajatuksella että ensi vuonna pitäisi tulla reilut 60 000 euroa osinkoja vaikka kurssit niiaisivat. Lisäksi minulla on hajautuksen vuoksi puolisen miljoonaa erinäisissä kiinteistörahastoissa. Ne tuottavat historiallisesti 7-10% vuodessa eivätkä ainakaan koronakuopassa laskeneet lainkaan. Korkojen noustessa nekin tosin voivat olla ongelmissa.

Itse kuitenkin nukun yöni hyvin eivätkä päiväliikkeet alaspäinkään hirvitä. Pahin laskupäivä taitaa olla yli 50 000 euroa. Olen sitä mieltä että sijoitusten riskitaso on liian kova jos viime kuukausien heilunta aiheuttaa huimausta.

37 tykkäystä

Riskitason lisäksi tähän varmasti vaikuttaa todella paljon taloudellinen tilanne kokonaisuutena. Isohkon salkun kanssa voi pitää muutaman vuoden kustannukset käteisenä ja olla silti isosti mukana markkinassa hakemassa sitä 7% keskiarvoa.

Jos on päässyt tilanteeseen jossa ei lähitulevaisuudessa tarvitse nostaa salkusta rahoja niin on helppoa suhtautua asioihin rauhallisen viileästi. Jos taas tietää että uusi asunto, autonvaihto tai isompi remontti on lähivuosina tulossa ja tekee merkittävän loven salkkuun niin kyllähän sitä jokainen jännittää alamäissä.

5 tykkäystä