Tecnotree sijoituskohteena

No näinhän se täytyy olla. Eivät varmaan vaan ole ymmärtäneet, että voisivat näin romahduttaa kurssin, vaan keksineet vähän toisenlaisen tavan siihen… Toivon mukaan heidän kannaltaan tässä ei ole nyt kielimuuria ja ymmärtävät sen nyt tämän vuoden lopussa tehdä ja kaappaavat sitten halvalla koko puaskan tammikuussa. :ok_hand:

No onneksemme suomalaisina ovat halunneet vapaaehtoisesti maksaa yhteiskunnallemme hieman tukia, kun ovat kuulemma pitäneet sitä pienenä pahana… :wink: Ihan tervetulleita euroja mielestäni.

2 tykkäystä

Fitzroy ei ole vielä senttiäkään VVK:n kautta sijoittanut rahaa, mutta lasketaan mukaan. Eli Padma, Fitzroy ja Hammaren haluavat näyttää paperilla tulosta lähinnä itselleen? Vai kaikki tämä on tehty Kakkosen sumuttamiseksi?

1 tykkäys

Erehtyivät vielä itse luulemaan, että paperitulos on oikeata tulosta ja siksi eivät myyneet (1,8) 36 €/osake hinnoilla… Vaan keksivät tällaisen viheliäisen suunnitelman ja laittoivat Padman pojan duuniin perustelemaan yrityksiä sinne tänne, joilla voivat alkaa imemään “verta”… Sitten vuosien päästä, kun valveutuneet foorumilaiset tämän ymmärtävät, niin ostavat halvalla itselleen koko yrityksen (mikä tekee kuitenkin tulosta vain paperilla)…

No tässähän ei ole mitään ristiriitaista ja kyllähän tämä kaikki alkaa nyt käymään järkeen, näinhän tämän on täytynyt mennä.
:handshake:

11 tykkäystä

Voin vaikuttaa todella rasittavalta, kun haastan täällä juttuja, mutta meidän piensijoittajien kannalta pakko olla vastavoima, koska ikävä kyllä tällä foorumilla on liian iso vaikutus kurssiin pienen vaihdon yrityksessä. Tällä foorumilla on yhtä paljon aktiivisia seuraajia kuin Nokialla ja Wärtsilällä yhteensä….
Täällä monet kehittelee mitä uskomattomampia teorioita kusetuksesta mutta eivät viittaa mihinkään faktaan tai aineistoon. Henkilöt, jotka eivät omien sanojensa mukaan ole edes osakkeenomistajia. Ja nyt en tarkoita @WhoopWhoop esiin tuomia muidenkin tarkasteltavissa olevia seikkoja, vaan näitä tarinoita omakohtaisista fiiliksistä ja epäilyksistä. Mikä tällöin on motiivi? Mikä nimenomaan Tecnotreessä ottaa ei osakkeenomistajan tunteisiin niin paljon, että systemaattisesti jaksaa tehdä näitä hyvin negatiivisia mutu tulkintoja, jolla täyttää palstan? Anonyymiteetti on tietysti iso juttu ja vähän samalla ongelma, jota Inderesin ylläpitäjänä kannattaisi ehkä pohtia.

30 tykkäystä

Mä uskon että TT uskoi itsekin hype-vuosina omiin tarinoihinsa skaalautuvasta kasvusta, uusista ylivoimaisista tuotteista (mm. Moments) ja siitä että Nigeriasta on mahdollisuus saada rahansa pelaamalla pokeria valuuttakurssien kanssa. Johto oli pihalla, vietettiin hunajakuukausia ja kaikki tuntui onnistuvan. Inderes-foorumi, analyytikko ja muutkin olivat tässä hypessä mukana. Tuli vauhtisokeus. Siksi eivät myyneet. Ja siksi kuvittelivat myös että sukulaisten kanssa voi tehdä “pikku” liiketoimia, maksaa yrityksen kokoon nähden ylisuuria palkkioita ja tyttäriä palkata ilman että kukaan asiaan puuttuu. Kasvuahan oli luvassa roppakaupalla. Eihän kukaan olisi näihin hommiin puuttunut tai välittänyt jos asiat olisi menneet kuten suunniteltu.

Kuten usein elämässä ja yritystoiminnassa, ongelmat tulevat pintaan kerralla ja kasoittain kun negatiivinen kierre on lähtenyt käyntiin. En usko että mitään viiden vuoden “evil plania” oli olemassa, vaan ainoastaan tunareja ratissa jotka maalasivat itsensä nurkkaan josta nyt ei löydy tietä ulos ja jotka reagoivat/improvisoivat lennosta. Virheitä palkataan lisävirheillä (esim tämä AI yritysostos) ja tilanne pahenee koko ajan. Tämä sama kuvio on yrityksissä toistunut paljon pätevämmäkin johdon alla.

Joku kysyi osuvasti että jos TT:n identiteetti on Frontier-markets putiikki niin miten nämä valuutta-asiat tulivat yllätyksenä. Vastaus: CEO/CFO epäpätevyys.

9 tykkäystä

@Junnu2, samaa olen pohtinut. Olen kirjoittanut yli 300 viestiä ketjuun ja olen todella yrittänyt kaivaa faktaa kaikkien luettavaksi.

Kuukauden päivät olen pohtinut, onko työssäni mitään järkeä. Tulee mieleen lausahdus ”helmiä sioille”.

Taidan pitää jatkossa faktankaivelut ja analyysini omana tietonani. Ei niistä ole mitään analyyttista keskustelua täällä syntynyt.

Lopetan tähän.

22 tykkäystä

On järkeä. Helmiä sioille voi olla, mutta mielelläni luen vaivalla nostamiasi asioita. Itse asiassa todella paljon mielummin kuin arvauksia ja kauhuskenaarioita. Faktat ovat mieleeni.

Harmi jos lopetat, menee sitten itseltäni kiinnostus koko threadiin.

41 tykkäystä

Jos on kova luotto että Tecnotree nyt väärin hinnoitellaan ja oikeasti on matkalla kohti miljardin kokoluokkaan, niin eikö olisi aika kiva ostopaikka? Miljardin valuaatiolla olisi 20 baggeri jos ei diluutiota olisi. Senkin kanssa olisi ihan hyvä lopputulos. Moni kuitenkin pitää tätä tällä hetkellä täysin sijoituskelvottomalta lähes ponzi-huijaukselta. Oli lopputulos mikä tahansa niin suosittelen ainakin pitää painon portfoliossa sellaisena että ei mene poikki vaikka mitä kävisi. Toivoa sopii ettei kenelläkään Tecnotree näyttele yli 10% portfoliosta. Eihän näyttele? Toki jatkuva lasku hoitaa mahdollisen ylipainon balanssiin.

10 tykkäystä

Ei pahalla mutta tämä nyt on taas ihan kaiken kanssa ristiriidassa, jos otetaan aikajana mitä milloinkin on tapahtunut… En tiedä mitä olet aiemmin kirjoitellut mutta viimeisimpien kommenttiesi kanssa tämä viesti kuulostaa vähän takinkäännöltä ja nyt alat selittelemään koko tapausta monien asioiden summana jne… Noh, eihän siinä varmasti yhtä vaihtoehtoista skenaariota tämäkin kaiketi kuvaa ja ilman muuta olet oikeutettu uskomaan tarinaasi.

1 tykkäys

Tätä myös ihmettelen. Eihän tätä parempaa sijoituspaikkaa olekaan, kuin näillä “faktankaivajilla”, joita “ei huhupuheet kiinnosta”. Tämähän tarkoittaisi, että muutamalla kaverilla on markkinaan nähden täysin erilainen näkemys. Jos tämä näkemys on oikea, heillä on elämänsä paikka tehdä rahaa. Kyllä markkina korjaa kurssin, jos (ja heidän mielestä kun), tämä koko show on vain epäluotettavaa forumkaivelua ja Tecnotree on huippuluokan pulju.

25 tykkäystä

Erinomainen ostopaikka jopa. Täällä vallitsee tällähetkellä monilta somealustoilta tuttu ilkeämielinen lynkkausmenttaliteetti, jossa raipan heilutus vain jatkuu vaikka firma on menettänyt merkittävän osan arvostaan, ilman että sillä on juuri mitään tekemistä itse bisneksen kanssa. Ja ennekuin joku alkaa viisastella niin tarkoitan yhtiön päivittäistä tekemistä ja ennusteita tulevasta.
Sitten jos joku yrittää puolustaa / nostaa esiin positiivisia puolia, niin hänelle on lähinnä naureskeltu, että on tainnut tulla virhesijoitus / eläkää toivossanne blaa blaa blaa. Kuten moni on sanonut, niin kritiikki on aina tervetullutta kun se annetaan oikein ja faktoihin perustuen. Mutta tämä massanegailun tulva ihmisiltä jotka eivät ole aikaisemmin edes firmaa / viestiketjua seuranneet, on itselleni käsittämätöntä.

16 tykkäystä

Ikävää, mutta ymmärrettävää. Katsoin myös itse joku aika sitten, että keskustelu tuntuu ottavan sen verran kierroksia ja vastaavasti keskustelun taso porautui aika alas. Voi olla, että muutama viikko aikaa voi olla ihan hyvä ratkaisu, koska tuskinpa siinä ajassa kuitenkaan mitään kovin merkittävää ehtii tapahtua. Ehkä tunnereaktiot laimenee ja järkevämpi keskustelu onnistuu taas.

On täällä siis edelleen ollut fiksuja viestejä, mutta ne hukkuvat jatkuvaan spämmiin.

Edit. Lisätään vielä, että monilla tuntuu olevan kova tarve saada muut uskomaan samaa, mihin itse uskovat. Kuvittelisin, että tärkeintä olisi saada vain kanta tuotua esille ja sitten ihmiset tekevät, mitä tekevät. Esim. Tecnotreen tapauksessa, niin jokainen tekee päätöksen ostaa/myydä ihan itse, eikä sillä pitäisi oman päätöksen kannalta olla väliä, että mitä muut tekevät. Jos nyt vaikka minä päättäisin myydä positioni, niin miksi ihmeessä minua kiinnostaisi alkaa vänkäämään siihen suuntaan, että muidenkin pitää myydä. Eikö se riitä, että kertoisin selkeästi, että mitkä asiat johtivat siihen, että näin toimin ja sitten jos joku päättää toimia toisin, niin entä sitten?

9 tykkäystä

Täytyy nyt hieman osallistua. Tässä ketjussa on tuotu epäilyttäviä asioita esille ja joihin ei olla saatu firmalta yksiselitteisiä vastauksia tai toisiin asioihin ei mitään vastausta. Sitten on jopa syyttelyä ja skenaarioita huijauksesta, joihin ei niihinkään ole (ainakaan toistaiseksi) todisteita. Kaikki keskustelu on hyväksi. Tässä jo Indereskin suosittelee katsomaan sivusta miten tämä etenee, ehkäpä disclaimerina.

Mutta faktat on myös hyvä olla pöydässä niiltä osin kun niitä on. Arvostan kaikkia heitä jotka ovat niitä jaksaneet kaivaa. Epätarkkuuksia ja jopa virheitä löytyy numeroista, hallintomenettelystä ja sun muista joihin kyllä pitäisi saada tolkku. Eihän näitä kaikkia nyt tässä edes samalla saada korjattua, vaikka asiat saattavat olla työn alla. En voi välttyä itsekään ajatukselta (ihmisluonto on sellainen), että tässä on huijaus takana ja se varmasti tässä ajan mittaan paljastuu jos siinä on perää. Seurataan kuitenkin tilannetta ja toivon keskustelun jatkuvan koko ulottuvuudellaan.

12 tykkäystä

Pystyikö tänne perustamaan suljetun foorumin…? Eikös tällaisen voisi tehdä missä keskustelua käytäisiin pienemmällä porukalla ja ei jokaisen 1,8 €:lla ostaneen tarvitsisi väkisten käydä ilmoittamassa, että “kusetus firma ja paska Padma”. Muistelisin, että jostain “tappelu”-firmasta tällainen syntyi mutta voi olla, että se perustettiin aivan toiselle sivustolle.

En sano sillä, että olisin itse tuonut tänne mitään niin analyyttistä sisältöä, enemmän vain yrittänyt jakaa hieman toisenlaista ajattelua, miksi asiat voitaisiin perustellusti tehdä toisella tapaa. Mielellään kuitenkin seuraisin tällaista vähän asiaan enemmän keskittyvää keskustelua, jos sinne huolittaisiin mukaan ja toisaalta ehkä olisi itselläkin jonkinlaista mielenkiintoa kirjoittaa asioista hieman laajemmin, kun ei seuraava viesti olisi joku nosto jostain täysin epäolennaisesta asiasta…

Älä siis missään nimessä lopeta ja sama muille “vastarannan kiiskeille”, etenkin Junnulle.

Pahoittelen myös kaikille sitä, että olen nuo huiput muutaman kerran nostanut esiin ja varmasti turhan kärkkäästi niistä todennut asioita. En todellakaan ainakaan vähättele toisten sijoituksia tai sijoitustaitoa. Jokainen tekee päätökset itse ja kantaa niistä vastuun, enkä minä halua puukkoa kääntää kenenkään selässä. Kaikki meistä ovat tehneet virheitä ja itsekin saatan ainakin tällä tietoa tästä osakkeesta ottaa ihan huolella pataan, joten ei todellakaan ole tarkoitus arvostella kenenkään muun valintoja. Olen myös hitusen kyllästynyt tähän ketjuun ja voisin ainakin tauon pitää kirjoittelusta, niin siksi tällainen anteeksipyyntö…

Tsemppiä kaikille vanhoille, sekä uusille omistajille! :wink:

9 tykkäystä

En tiedä kummasta oli Tecnotreen tapauksessa kyse mutta todella erikoista pitää tiedotustilaisuus julkisuudessa huomattujen keskustelujen ja löydösten takia syntyneen epäluottamuksen takia JA SITTEN ei joko osata tai haluta vastata mihinkään epäselvyyksiin tai huolta aiheuttaviin kysymyksiin vaan annetaan jotain kassavirtatavoitteita…

Oliko tämä nyt sitten kyvyttömyyttä vastaamiseen vai halukkuutta asioiden peittelyyn.

En osaa sanoa kummassa tapauksessa mieluummin haluaisin jotain osaketta omistaa. Kurssikehityksestä päätellen aika moni muu on tullut samaan lopputulokseen, eli ei osta ja jos omisti niin luopuu hinnasta välittämättä.

Ilmeisesti myöskään Nasdaq ei ole lausunut mitään tästä yhtiöstä, ei toki Afarakistakaan, eipä silti.

15 tykkäystä

Viittaatkohan Voxturiin? Se on laskenut tasaisesti ja on tippunut huipuista kivat noin 94%, En usko että strategia jossa pää upotetaan hiekkaan strutsin tavoin on kovin järkevä. Se että jätetään Voxturiin uskovat tai Tecnotreehen uskovat vain juttelemaan omien jäsenien kanssa, on tuskin kovin kauaskantoista. Foorumin paras anti on se että saa erilaisia näkemyksiä. Jos vain uskovaiset pääsevät kirkkoon, on vaikea tehdä kovin rationaalisia päätöksiä.

Edit: Poistettu Koyha3:n mielen pahoittanut liian herjaava kohta. Pahoittelut ja voimia!

52 tykkäystä

Eka jo tämän paljasti Kahvihuoneella ja tämän hetken tilanteen… :cold_face:
@Blackparta

No eihän tuo Voxtur-ketju ole ainoa… Onhan näitä uskovais/lahkolaisuus syytöksiä aika monessa ketjussa. Olen joissakin itse myös kyllästynyt näihin ja todennut, että sijoittaminen on aika yksinkertaista, jos uskoo, että yrityksessä on potentiaalia ja lappu on omasta mielestä halpa/kohtuullisesti hinnoiteltu, niin osta. Jos ei taas tykkää firman johdosta tai firmasta, eikä usko sen potentiaaliin, tai se tuntuu kalliilta, niin myy. Mitäs näistä sen enempää jauhamaan paskaa… KISS! :wink:

Tuskin tässäkään ketjussa kukaan haluaa päätä hiekkaan upottaa ja onhan täällä minun mielestäni myös todella paljon laadukkaita negailijoita. Ei minua tällaiset viestit haittaa ja ilman muuta erilaiset näkemykset ovat juuri “the juttu” näissä keskusteluissa. Täällä nyt vain ainakin tällä hetkellä tuntuu olevan todella paljon sellaisia kirjoittajia, jotka eivät ole todennäköisesti koskaan tähän yritykseen varsinaisesti tutustunut ja nyt jotkut vanhat, moneen kertaan käsitellyt/kommentoidut, asiat pitää käydä jokaisen sanomassa erikseen.

7 tykkäystä

Eikö rikosilmoituksen Poliisille pysty tekemään kuka vaan joka kokee tulleensa väärin kohdelluksi(Huijatuksi) missä/miten tahansa. Onkohan tästä vielä tehty, Padmasta esim. Sitten Poliisi tutkii onko aihetta jatkotoimenpiteisiin. Siviilireitti joka on eri asia kuin Rata, mutta yhtä mahdollinen. Ilman konkretiaan pääsemistä tästä ei tule valmista koskaan, johto voi pelata aikaa niin kauan kuin haluaa.

2 tykkäystä

Itselläni ei ole foorumin ulkopuolella ketään kenen kanssa keskustella osakesijoittamisesta tai yksittäisestä pörssiyhtiöstä, joten toivon että täällä saa tuoda optimistisia ja pessimistisiä näkemyksiä julki. Ilman pelkoa, että myöhemmin kirjoittajasta tehdään hassuttelumeemiä. Kiitos etenkin @WhoopWhoop ja @MoneyWalker että näette vaivaa ja käytätte aikaa tänne vastailuun.

Jos täällä positiivinen tai negatiivinen kommentti näkyy niin sitä ei juuri sinun tarvitse olla salamana ampumassa alas :slight_smile:

Disclaimer. Omistan TT, en osallistunut pe liveen enkä ole löytänyt tallennetta

48 tykkäystä

Toki tutkintapyynnön voi tehdä kuka tahansa, mutta voin kertoa, että asia ei etenisi esiraatia pidemmälle. Pitäisi olla oikeata näyttöä esittää pöytään, ja käytännössä tutkintapyyntö pitäisi tulla yhtiön sisältä tai Finanssivalvonnalta.

1 tykkäys