Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Ahem.

Mitenkäs TradingViewllä voisi katsella eri materiaalien hintoja? Esimerkiksi cuparin.

Lähtökohta on nyt se, että aasi on puikoissa.

Ota vaikka COMEXin kuparifutut eli HG1!

2 tykkäystä

Hyvin amatööripohjalta ajattelua Media&Games tulevasta suunnasta, ehkä joku oikeasti TA:ta osaava kommentoi, meneekö oikeaan suuntaan. :slight_smile: Bollinger-nauhat menevät 1h-timeframella jo tiukaksi eli olisiko näköpiirissä reilumpi purskahdus? Ja ehkä ennemmin ylöspäin RSI:n ja MACD:n perusteella? Lisäksi näiltä tasoilta löytynyt muutaman päivän jo hyvin tukea. Tuossa aiemmin ~46 SEK tukitaso pitänyt hyvin eli downside-riski senkin puolesta rajallinen?

1 tykkäys

TV tuli bracket orderit. Nyt kun vain saisi sen ibkr tuohon liitettyä.

4 tykkäystä

Nyt kun on näitä teknisiä opiskeltu. Olen enemmän alkanut opiskelemaan treidaus psykologiaa. Pitäiskö tälle aloittaa uusi ketju johon voisi laittaa hyviä ajattelijoita ja muutenkin ketju joka keskittää intradayhin ?
Itse tykkään katsella videoita esim Trader Tom. Mutta on noita kirjoja ostettu esim Alexander Elderiä.

2 tykkäystä

@Parre IMO tää mun aikoinaan perustama ketju soveltuu intra-treidaamisen käsittelyyn! Treidaus - liveseuranta

3 tykkäystä

Filosofinen kysymys joka sopinee parhaiten tähän kanavaan:
Onko HL ja TC validi jos itse aiheuttaa chartille kyseisen tapahtuman?

Kaverin puolesta kyselen…

(P.S. pienivaihtoisesta lapusta kysymys)

2 tykkäystä

No siis vastaus lienee kyllä, jos siis puhut TC:stä downtrendistä uptrendiin, eli tyyliin HH + HL + HH -ketju. Ongelma tossa vaan ehkä on sit se et mikä sen signaaliarvo on, jos sanotaan vaikka et toi HL + HH -ketju on aiheutettu 10 000€ volyymilla, niin sitte yhtä hyvin joku isompitaskuinen voi rikkoo ton HL:n vaikka sanotaan 100 000€ volyymilla.

4 tykkäystä

Tuli hölmö kysymys mieleen kun olen näitä teknisiä kuvia nähnyt ja viestejä lueskellut ja sama asia on toistunut moneen kertaan. Miksi juuri 200 päivän liukuva keskiarvo on jollain tavalla niin “maaginen” että siihen muodostuisi jonkinlainen tukitaso? Miksi ei yhtä hyvin 183 päivän (=puoli vuotta) tai vaikka 250 päivän liukuva keskiarvo? Onko tätä joku oikeasti tutkinut ja miksi on päädytty siihen että juuri 200 päivän liukuva keskiarvo olisi merkityksellisempi kuin jonkun muun random-ajanjakson?

5 tykkäystä

Eikai niillä MA:n ja EMA:n tasaluvuilla ole muuta merkitystä, kuin psykologinen. Sitä vaan on totuttu katsomaan tasalukuja, joten suurin osa treidaajista myös seuraa näitä tasalukuja. Siitä se merkitys mielestäni tulee.

2 tykkäystä

" One frequently used alternative to the 200-day SMA is a 255-day moving average that represents the trading for the previous year."

5 tykkäystä

Ei linkistä selvinnyt tutkittua tietoa. Mutta tämä oli mielenkiintoinen kohta.

“It is possible that there is also something of a self-fulfilling prophecy aspect to the 200-day SMA; markets react strongly in relation to it partially just because so many traders and analysts attach so much importance to the indicator.”

Eli jos moni treidaaja käyttää samaa metodia (esimerkiksi ostavat sma200 linjalle pudonneita osakkeita) niin markkina alkaa käyttäytyä ainakin alkuun kuten treidaajat toivovat ja kääntyy nousuun, kunnes ensimmäiset treidaajat alkavat kotiuttaa voittojaan ja suunta mahdollisesti taas kääntyy. Tämäkö on homman juju?

2 tykkäystä

Näin yleisesti ajatellaan. Tekninen Analyysi toimii koska tarpeeksi moni markkinatoimija uskoo että se toimii. Tukitasot toimivat koska tarpeeksi moni markkinatoimija uskoo että muut uskovat jne. Ja liukuvat keskiarvot toimivat koska…

Markkinoilla on paljon porukkaa jotka yrittävät ajoittaa markkinaa. Erilaiset TA-pohjjaiset taikaviivat antavat kiintopisteitä joiden perusteella ainakin jotkut yrittävät entryjä, uskoen että muutkin tekevät samoin. Ja jotkut sitten kyttäävät ensimmäisiä merkkejä viivalta pompusta ja pinoavat ineen heti kun sellainen näkyy ja… lumipallo lähtee vierimään. Jos mikään funda- tai makroajuri ei kurssia työnnä muuhun suuntaan, nämä usein toimivat kunnes sitten ei toimi ja hirveä määrä veivaajien stop losseja napsuu kun taso ei kestänytkään ja sitten taas pulkkailaan seuraavalle tasolle jossa kierros toistuu kunnes löydetään se oikea pohja.

Ja iso osa näistä kyttääjistä on algoritmejä jotka on ohjelmoitu tunnettujen kuvioiden mukaan. Ja jotkut ohjelmoitu yrittämään viedä karkkirahat kuvioiden seuraajilta… :wink:

11 tykkäystä

Onko kenelläkään käytössä Tradesync? Otin palvelun käyttöön vuodeksi ja yritin saada Nordnetin sivuilta osto ja myynti tapahtumat vietyä .csv tiedostona sivulle, mutta palvelu herjaa että tiedosto ei vastaisi valittua broakeria. Ei kiinnostaisi lähtä näitä manuaalisesti syöttämään

Onko joku syy käyttää 0,386 tasoa, vai onko vain pieni typo? Vakio on 0,382.

Onko oheinen piirros ajattelemasi kaltainen? Täytyy myöntää, että itselläni on vaikeuksia hahmottaa milloin tc tapahtuu (tai milloin HL/HH/LH/LL on syntynyt), mutta onneksi siihen on noita valmiita indikaattoreita. Miksi LH (joka olisi tässä tapauksessa bull flag?) pitää mennä 0,382 tasolle asti? Miksi esimerkiksi 0,236 taso ei riitä? Vai onko Fibot piirretty päin honkia?

Ja laita vaan Putinille viestiä niin oppii olemaan.

5 tykkäystä

Jep, typohan se. Piirros on oikeanlainen. Tarkoitin vain, ettei saisi laskea alemmaksi kuin 0.382. Mitä ylempänä käänne tapahtuu, sitä parempi. Eli siinä mielessä 236 kertoisi, että bullit ei anna kurssin laskea, vaan lähtevät rohkeasti ostamaan.

4 tykkäystä

Ahaa, kiitos vastauksesta.

Jotenkin käsitin aluksi, että ylemmäksi jäänyt HL ei olisi jostain syystä yhtä hyvä, mutta nytpä tämä selvisi.

Olen joskus käyttänyt näitä Trading Viewin valmiita scriptejä apuna TC:n vaihdoksissa. Niissä on kuitenkin erilaisia lenghtejä käytössä, joka tarkoittaa sitä, että eri scripteillä TC voi tapahtua eri vaiheessa. Kuvaan olen esimerkkinä valinnut kaksi erilaiset lenghtit antavaa scriptiä.

Miten @DayTraderXL sinä määrittelet esimerkiksi HH:n muodostumisen?

2 tykkäystä

Mielestäni kuviosi on piirretty ihan onnistuneesti :flushed:

5 tykkäystä

Ne toimii huonosti oman kokemukseni mukaan. Sinunkin esimerkissä 3min TC tapahtui jo tuolla LL:n muodostumisen jälkeen. Itse seuraan 1min/5/15/1H/4H/1D/1W/1M pääsääntöisesti. Kryptoilla mukaan tulee myös 12H, koska HL:n vahvistuminen on askelta hitaampaa (luotettavampi, koska treidaa 7/24).
Trend change -ketjutuksessa pitää hypätä aina ylemmäksi. Eli esim. kun 5min TC on tehty, vaihdetaan TF:ksi 15min ja seurataan sen kehittymistä jne.
Olen tästä kirjoittanut niin monta kertaa, että aikaisempia esimerkkejä pitäisi helposti löytyä. Jos Find-toiminto ei niitä tuo esille, laittakaa ylläpitoon palautetta. Find toimii luokattoman huonosti täällä.


Tuossa jatkoa eiliselle, ES yrittää käännettä tyypillisessä 382 kohdassa. Jotta tämä ajattelutapa aukeaisi, kerro sinä, kun TC on tapahtunut. Tai jos ei tapahdu, mikä sen torpedoi. (sry, kun kuvassa on kaikkea, en jaksanut näin aamusta alkaa säätämään)

  • edit: Pivot HL:ssä käytän length 4 (mulla oma script-versio)
13 tykkäystä

Pistin longit laitaan, kun 15 minan kynttiöillä bull flagin jälkeinen huippu (4830,00) jäi matalaksi ja laskettiin Fibon alle. Melkeen pääsin omilleni tästä treidistä, koska menin hätä housuna ostamaan tupla määrän turboja vielä tänään fibo kosketuksesta. Eilen ja perjantaina ostelin pokkana RSI:tä toljottaen, joka ei tietenkään ole mikään sofistikoitunein tapa hoitaa tätä.

Nyt pitää ajella autoa jenkki avaukseen asti, mutta tuo 4830,00 LH antaa minulle skeptisen fiiliksen. Avauksessa tietysti voi tapahtua mitä vain, mutta liikenneturvallisuuden vuoksi parempi ettei ole mitään näin jännittävää seurattavaa.

Kuvitelmani olisi siis, että 4328,75 jälkeen olisi pitänyt tehdä HH korkeammalle kuin 4415,5 jonka jälkeen oltaisiin oltu nousutrendissä.

Meneekö kuinka pieleen?