Tekninen analyysi ja treidaus -opiskeluketju

Olis muutenkin mukavaa, että vaikka tänne laiteltaisiin esimerkkejä omista onnistumisista tai epäonnistumisista. Niistä sais mukavaa keskustelunaihetta ja muille arvokasta tietopohjaa.

20 tykkäystä

@Since1878 voi myös kertoa esimerkeillä, miten TA ei toimi - mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

6 tykkäystä

Onkohan tää tänne, mutta wtf onko tradingview nostanut hintoja + lisännyt verot päälle? Yleensä otttanu ton plus jäsenyyden tälleen black friday hinnoilla niin saanu sen ~170e vuodeksi.

1 tykkäys

Lähinnä tuohon on lisätty verot. Alkoivat jossain vaiheessa laskuttamaan ALVia suomalaisilta.

2 tykkäystä

No voi hittolainen :grimacing:

1 tykkäys

(siirretty Piensijoittajan työkalut)

1 tykkäys

Jos teet haun vaikka “Botit”, niin pitäisi löytyä parempia ketjuja aiheeseen!


21.61 breakout, daily trend change up

  • jotta weekly TC olisi mahdollinen, nousun pitäisi jatkua tästä ylöspäin reilusti, jotta HL:lle jää tilaa. Tämä vie sitten aikaa, todnäk ensi vuoden puolelle saakka
20 tykkäystä

Lämmin kiitos @DayTraderXL, kun ystävällisesti jaoit havaintosi täällä foorumilla. Osittain sen perusteella päädyin ostamaan 7777 kappaletta yhtiön osaketta. Lämmin kiitos myös @_TeemuHinkula, sillä hänen ansiostaan olen päätynyt tutkimaan juuri tuota osaketta.

Seuraan mielenkiinnolla, miten shorttipositioiden summa kehittyy. Tänään, kun tarkistin tilanteen, niin rekisteröityjen lyhyeksi myyntien summa oli 9,18% [Lähde: Ruotsin finanssivalvonta].

Missä kohden arvioisit seuraavan vastustason olevan?

Lisäys: Myin positioni pois, sillä osakekurssi on noussut lyhyessä ajassa poikkeuksellisen paljon. Ostin tilalle pienen seurantaposition. Tarkoitukseni on etsiä uusi entry point lähitulevaisuudessa.

2 tykkäystä

Päiväkauppaopiskelija etsii sparraajia/mentoria jolta voisi kysyä kysymyksiä. Voi ottaa yhteyttä viestillä tai suositella minne kannattaa mennä koputtelemaan.

Olen miettinyt vähän samaa, ja sitä että olisiko missään vähän aktiivisempaa ryhmää? Esim discord-ryhmää? Tai kiinnostaisiko perustaa :grin:

1 tykkäys

Laitoin sulle viestiä :slight_smile:

Moi
Onko mahdollista TradingView ssä poistaa HEX huutokauppa volume jotenkin?
Saako nuo OMX huutokaupat jostakin asetuksista pois? Todennäköisesti ei mutta kysynpä vain :slight_smile:
Helpottaisi tuota volumen tulkintaa huomattavasti kun pikana seurailee yhtiöitä.

Eihän OMXH:ssa ole varsinaista pre ja postmarkettia, joten avauksen “huutokauppahan” käy vain aloitushinnan määrittelyyn ja toisaalta close:ssa viimeiset kaupat tehdään huutokauppamenettelyllä, joka sitten lasketaan osaksi viimeistä minuuttia. Eli ei noita saa eroteltua eikä minusta pidäkään. Loppuhuutari on osa pörssivaihtoa.

2 tykkäystä

Mitkä on yleisimmin käytetyt liukuvat keskiarvot Kryptoilla?

Hieman asiaani jo avasin tuonne HIMS ketjuun, mutta nyt alkoi kiinnostaa koko salkkuni tilanne. Elikkä lueskelin kirjaa nimeltä Trader Vic – Methods of a Wall Street Master (Victor Sprerandeo). Kirjassa oli aika selkeitä esimerkkejä trendeistä.

Salkkuni osakkeet ryhmittyvät kolmeen ryhmää: SPACit, IPOt, ja ns. vanhat konkarit (yhtiöt toimineet vuosikymmeniä). Kaikki salkkuni SPACit ovat edelleen karhumarkkinassa, IPOt kääntävät nyt trendiä karhusta härkään ja salkkuni vanhat konkarit ovat ainoat, jotka tuottavat kunnolla.

Kysymys tänne ketjuun trendeistä, onko ajatusta, miksi mun SPACit trendaa karhussa tosi pitkään ja IPOt myös pitkään. Esim. SPACeista HIMS:n liiketoiminta lentää tosi hyvin, mutta miten osakkeen trendi on edelleen karhussa? Onko trendi siis osakemarkkinassa oleva todellinen ilmiö ja voiko se todellakin vastustaa HIMS:n kurssia jopa vuosia? Muitakin osakkeita saa kommentoida, alla siis tulkintani salkkuni yhtiöiden trendeistä.

SPACit

Viime vuosien IPOt

Vanhat konkarit

12 tykkäystä

Yleisellä tasolla itse näen trendien johtuvan isojen instituutioiden ostohalusta. Ehkä SPAC:eissa on jotain ikävää leimaa mikä ei vetoa salkunhoitajiin. Vaikka piensijoittajat rakastaisivat jotain osaketta, ei se jenkkimarkkinoilla väräytä kursseja lentoon, jos mukaan ei tule suursijoittajien tuhatkertaisia ostovoimia.

edit. Lisäyksenä, itse kyllä uskon trendien olemassaoloon ja ne voivat todellakin kestää vuosia. Katsoin tarkemmin noita kuvia ja Fubo TV:n itse olisin myynyt pois heti romahduksen alettua (-5% ostohetkestä). En tosin ole sijoittaja vaan enemmän treidaaja, joten tyyleissä on luonnollisesti eroja.

1 tykkäys

Joo, kiitos, kiitos kommenttisi sisälsi paljon näkemystä ja itse asiassa trendit on vastaus siihen, miksi osakkeiden arvostukset voivat erota niin paljon toisistaan, vaikka loppupeleissä hinnoittelu konvergoituu kassavirran diskonttaukseen. No, nyt olen siis sitä mieltä, että pitkällä jaksolla liiketoiminnan onnistuminen ja kassavirran generointi on raskain painotekijä kurssissa, mutta useamman vuoden sisällä trendi voi olla painavampi, kuten HIMS:n tapauksessa on. Jatkokysymys itselleni on, miksi sitten bitcoinilla on iso markkina-arvo, vaikka sillä ei generoida kassavirtaa, niinkuin ainakin luulen.

1 tykkäys

Käyttääkö teistä TV käyttäjistä kuinka moni sekunti TF graafeja vaikkapa kynttilägraafia, mitä mieltä olette?

Mulle uusi juttu kun otin tuohon TradingView tilaukseen tälle vuodelle Premium tilauksen, on aika näppärä kunhan on vain volumea tarpeeksi, äkkiseltään täytyy kyllä kehua 30s ja 15s graafeja jotenkin selkeämpää tuo hinnan muodostus graafilla ja vallitsevat trendit graafilla, esim. juuri avauksessa ja tovi sen jälkeen, nopeissa skalppi treideissä.
Hesulissa ei vain yleensä ole sitä tarvittavaa volumea kuin muutamissa suuremmissa yhtiöissä, harmi sinänsä kun olisi helpompi yhdistää funda ja tekninen kaupankäynti helpommin ja luottaisi enemmän trendiin kun pohjalla olisi myöskin fundamentit mitkä tukisi trendeillä pysymistä kun tuntee kotipörssin yhtiöt paremmin.

Nopeissa skalppi treideissä nopealla yhteydellä väittäisin että saavuttaa etua, paljonkin vain pikainen minun mielipide :wink:.
Toistaiseksi vielä vähän kokemusta sekuntitasolla markkinan seurannasta TradingViewillä mutta vaikuttaa hyvältä nopeisiin liikkeisiin, indikaattorit joutuu hiomaan hiukan erilaisiksi mitä suuremmilla TF, erilaista mutta mielenkiintoista ja tuo resoluutio on hyvä vs. kilpailijan vastaava mitä käytin muutaman vuoden.

Mutta kuitenkin on kannattava tuo Premium tilaus ja saahan siitä verotukseen kulun laitettua niin eipä sillä maksulla niin väliä ole mitä se maksaa ja toki muitakin ominaisuuksia on paljon niin on kyllä hintansa väärti, suosittelen jos joku epäröi kannattaako siitä maksaa, kyllä kannattaa jos kauppaa käy tekniseen analyysiin luottaen ja varsinkin nopeaan kaupankäyntiin.

Ja sitten myöskin kannattaa aina huomioida Black Friday tarjoukset ja ajoittaa TV tilaus myöhälle syksyyn Black Friday tarjouksiin, hinta ero on valtava vs. normaalihinta.

1 tykkäys

Käytän 15s TF:ää tietyissä erikoistilanteissa, kun volume on voimakasta esim. futuureissa. Muuten 1min riittää hakemaan käännettä.

1 tykkäys