Tekninen analyysi - Kryptovaluutat


Itse tykkään katsoa tuota weekly-näkymästä, jossa se on selkeämmän muotoinen. Ainoa häiritsevä seikka on weeklyssä se, että oikea kainalo on yhden wickin varassa. Siinä mielessä daily avaa sitä enemmän auki, mutta jos wickin unohtaa, voi nykyistä muotoa ajatella vielä Head:inä. Ainakin itse pidän tätä mahdollisena eli oikea olan muodostumista vasta ryhdytään odottamaan.

Laitoin tämän vuoksi nähtäväksi myös monthly-näkymän. Siinä voi nähdä mahdollisen tulevan H&S -kehityksen tämän vuoden ajalle. 30k tasolla käynti on mielestäni täysin mahdollinen ajatus.

10 tykkäystä

Mielestäni tuo ei ole hyvä H&S. Näkisin ettei tuo ole bullin trendin päättävä kuvio, koska vasemman olkapään vasemmalla puolella on pään kokoinen toppi. Mun mielestä isossa kuvassa tuossa on menty sivuttain suurella volatiliteetilla. Ehkä pitemmällä aikavälillä tuosta voisi muodostus H&S huomioon ottaen koko nousun korona dipistä alkaen.

3 tykkäystä

2020 maaliskuun koronarysäyksen jälkeen bitcoinin (sininen) hintakehitys ja US10Y korko (oranssi) kulkenut käsi kädessä joulun alusviikkoon asti. Nyt tiet näyttävät erkaantuneen. Mitenköhän tätä tulisi tulkita? Aiheuttiko esim FED:in elvytysvähennysaikeet polkujen pysyvän eriytymisen vai olisiko niin että että kohtaavat jälleen pienen markkinahäiriön jälkeen?

5 tykkäystä

Bitcoinin talvislaidi toistaiseksi: Kaksi nousevaa trendilinjaa rikottu alaspäin. Weekly ema50 rikottu alaspäin. Psykologisestikin tärkeä vertikaalinen 40 k tukitaso rikottu alaspäin…
Seuraavat etapit: 30-32 k$ tukitaso & weekly ma100 (edellisen korjauksen pohjat) sekä noin 20 k$ tukitaso & weekly ma200 (2017-2018 huiput). Edelleen suhteellisen pienellä volyymillä koko tähänastinen valuminen

3 tykkäystä

Omaan silmääni tuo US10Y korkokäppyrä näyttäisi seuraavan BTC:n kurssia jääden hieman jälkeen. Jälkeen jäämisen tahti hieman näyttäisi kasvavalta.


Pidetääs tätä palstaa hengissä, kun sattumalta osui silmään eräs tweetti aiheesta ja arvailua ostopaikasta. Samalla kyllä täytyy ihmetellä, että onko Suomessa TA:n taso todellakin sellaista epämääräisten viivojen piirtelyä.
Tilanne on kuitenkin se, että BTC ei ole edes 1H trend changea tehnyt - 4H bull flag on hengissä. Vaihtovolyymi pudonnut alhaiseksi, joten itse näen tilanteen toistaiseksi lyhyen aikavälin konsolidoitumisena ja Nasdaqin avautumisen odotuksena. Ollaan siis weekly timeframesta lähtien down trendinä ja monthly support hyvin lähellä rikkoontua. Kyllä tässä itse kehoitan olemaan varovainen ja odottamaan vähintään 4H TC:tä. Altit on sitten enemmän yksilöitä, mutta totuus on, että BTC ja ETH vie koko kryptomarkkinaa.

19 tykkäystä

@DayTraderXL Kryptovaluuttojen kurssikauhistelut-palstalla mainitsit eilen kurssin tökänneen 4H MA20-tasoon ja 36556 olevan kipuraja isomman liikehdinnän uskomiselle. Nyt näyttäisi tuo 4H menneen uuteen uskoon ja kurssi sahaa juurikin tuossa mainitsemassasi tasossa edes takas. Kiikun kaakun siis?

2 tykkäystä

Sry, en ole ehtinyt olla koneella.


Nousu oli tosiaan vahva, koska rikkoi aikaisemman LH 36556 tason suoraan. Nyt tarvitaan 4H trend change. HL on muodostunut 35751 - trend change tapahtuu, mikäli tuo LH 37596 rikotaan tästä nyt suoraan (mikäli vain tekee wickin ja lähtee laskuun, voidaan todeta bull trapin syntyneen). Tärkeä vaihe siis meneillään… Seuraavaksi siirtyisin seuraamaan 12H tasoa ja odottamaan että sillä tapahtuisi myös bull TC.

16 tykkäystä


Tästä varoittelin - bearit hyökkää tuota vastusta päin ja yrittää painaa hintaa alaspäin (että follow through jäisi tekemättä = käytännön bull trap. Ostat tuosta stop buy:lla ja huomaat, että hinta putoaa samantien eikä liike jatkukaan ylöspäin). Tilanne voi toki muuttua, mutta TC vaatii nyt liikkeen jatkumista ylöspäin, muuten tuo TC jää vain yritykseksi.

13 tykkäystä

Olinkin tästä juuri kirjoittelemassa, että tilanne näyttää edelleen olevan snadisti karhujen puolella.
Voi olla, että ainakin tämä 4H kynttilä sulkee punaiselle.

Iso kiitos @DayTraderXL, analyysiesi ansiosta alkaa pikku hiljaa itsekin ymmärtämään jotain TA:n päälle :smiley:

12 tykkäystä

TA:n opettelussa kannattaa aloittaa aina jostain osa-alueesta ja yrittää hakea syvällisesti sen ymmärtäminen. Suunnanvaihdot (trend changes) on yksi oleellisin asia. Olen pahoillani, että viljelen paljon näitä engl.kielisiä termejä tekstissä. Mutta koska englanti on TA:n kieli ja jos seuraa alaa tämän palstan ulkopuolella, on hyvä oppia näkemään, mitä termejä muualla (lähinnä jenkeissä) käytetään.

15 tykkäystä

Avaisitko vielä mitkä tasot vaaditaan 12H TC:hen (itsellä ei 12H vaihtoehtoa graafeihin)? Ja eikö tuo 4H TC ole jo tapahtunut, vai mitä se vielä vaatisi? Itse tulkitsin sen tapahtuneen jo tuossa klo 22 eilen illalla, kun sulki 37147. Toisaalta itsellä tuon edellisen LH wickin high on 37460, eikä 37596, kuten eilisessä kuvassasi.

Kiitos kun jaksat auttaa ja opastaa!

8 tykkäystä


Itse tykkäisin tämän tyyppisestä liikkeestä. Lower high (LH) saisi muodostua lähemmäksi fib 0.382 tasoa. Sen jälkeen higher low (HL) saisi muodostaa bull flagin eli ei saisi laskea 37000-36925 tasoa alemmaksi.
Siitä sitten odottamaan daily trend changea, joka puhkaisisi LH 43591 tason, mieluummin vielä myös 44445.
Nämä samat tasot löytyy eri brokereilta hieman eri kursseilla, aaltojen muodot on samoja.

10 tykkäystä


Jos putoaa fib 0.5 alapuolelle, konsolidoituminen alkaa.

6 tykkäystä


@Jyrpz Sama näkemys. Sikäli 39k on muodostanut vastuksen, josta ei tahdota päästä läpi. Mutta kyllä tästä on vielä pitkä matka pohjan 32937 vahvistumiseen (daily TC vaaditaan ensi alkuun bear flagin eliminoimiseksi).

2 tykkäystä

Mitä mieltä gurut on viikkotason Heikin Ashi-kynttilöiden käytöstä trendimuutosten seurannassa?
Äkkiseltään näyttäisi (ainakin historiaan nojaten) aika hyvin kertovan milloin trendi on kääntymässä.

4 tykkäystä

En itse käytä Heikin Ashia, joten en ota kantaa.


4H down trend change - golden pocket seurannassa

5 tykkäystä

Golden pocket on toteutuessaan bullish? :thinking:

1 tykkäys

30k supportti kesti, ja nyt on palattu aiemmalle support-tasolle eli 39k.

Jos menee vielä vähän ylöspäin, niin TA:n mukaan 39k kellahtaa support-tasoksi.

Sitten ollaankin jo aika turvallisilla vesillä.

5 tykkäystä

Ei tuo 39k kyllä millään tavalla mielestäni näytä “turvallisilta vesiltä”. Omaan silmään tarvitsisi edellisen huipun ohi mennä johonkin 45k että uskaltaisi puhua edes mahdolliselta käännökseltä. Toki laskeva trendilinja rikottaisiin, mutta ei se vielä trendiä muuta. Voi olla pari kuukautta sivuttaisliikettä ja taas sukelletaan


edit: lisätty chart

8 tykkäystä