Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Hinnat nousee, äkkiä ostamaan ennen suraavaa korotusta.

https://www.google.fi/amp/s/autobala.com/tesla-raises-model-s-and-model-x-prices-by-5000-3/221735/amp/

Voi hyvät hykkyrät. BMW’llä on 1-sarja ja Mersulla A-sarja, kuitenkin niitä pidetään premium merkkeinä. Ford ei ole premium-merkki, mutta sillä on useita premium-malleja. Vaikka Ford ei ole premium, niin Ford Mustang on, vaikka Chevrolet ei ole premium, niin Corvette on. Vaikka Chrysler ei ole premium, niin 300C on.

Jos puhuttaisiin autojen laatu/brandimielikuvan yläkvarttaalista, niin jo kolmasosan markkinaosuuden saavuttaminen ihan mille tahansa merkille on mielestäni lähes mahdotonta.

6 tykkäystä

Vaikka täällä foorumilla jotkut ovatkin tyytymättömiä Teslan laatuun, niin Teslan omistajat ovat kuitenkin erittäin tyytyväisiä autoihinsa. Sillä on iso merkitys myös kasvun kannalta, kun moni nykyomistajista tulee ostamaan uuden Teslan ja toisaalta kehuvat autoa tutuilleen. Ihan umpisurkeaa se laatu ei varmaankaan ole, kun verrataan mm. 3 vuotta käytetyn Model 3:n hintaa legacy-kilpailijoihin, kuten Audi A4, BMW 3-sarja, MB C-sarja. Näin tuosta jokin aika sitten vertailun, joka oli tehty autoscout24:n kautta Kaliforniassa myynnissä olleista autoista. Saksalaisten autojen hinnat olivat tipahtaneet n. 40 %, Model 3:n hinta runsas 10 %. Ja kysyntä käytettyä Teslaa kohtaan on kova.

14 tykkäystä

Oon seurannu tätä tapausta vuodesta 2016. Näin on aina ollut. Kyseenalaistat Teslan myyntimäärät autonvalmistajana ja arvostuksen niin superbullit kertoo, että Teslan akkuvarastoinnista tulee isompi bisnes kun autonvalmistuksesta! Sitten kun tuo meni perseelleen niin keksittiin Solarcity fiaskon jälkeen, että aurinkopaneelit+akkuvarastot tulee olemaan isompi kun autonvalmistus Teslalle! Siihen päälle keksittiin ultimatekusetus FSD!

Jos haluutte nostalgiaa niin käykää lukemassa niitä juttuja vuodelta 2017 mitä FSD:n ja Tesla Semin piti tehdä. Moni CEO olisi varmaan lukemassa tiilenpäätä noista FSD jutuista mitä Musk on sanonut.

13 tykkäystä

Nostalgian nälkäisille suosittelen seuraamaan twitterissä The Short Shorts Historian. Paljon hupaisia kommentteja ja ennustuksia Teslasta vuosien varrelta :smile:

5 tykkäystä

Tuo tuloksen kasvu tuolle tasolle alkaa olemaan jo käytännön fakta. Se onnistuu pelkästään nykyisillä tehdaslokaatioilla ja nykymallistolla. Kysymys on lähinnä, kuinka paljon yli 25 miljardin päästään. Ja tämä koskee pelkkää autontuotantoa. Kaikki muut bisneslinjat ja potentiaali tulee tähän päälle.

Teslan tehokkuus näkyy konkreettisesti Teslan tuloksessa, ks. autojen bruttokate. Kun tiedetään, että valmistusprosessi kehittyy entistä tehokkaammaksi erinäisten innovaatioiden ja uusien tehtaiden myötä, tuotot vain paranevat. Noissa jakamissani esityksissä uutta (tulossa olevaa) tapaa verrataan vanhaan ja näet konkreettisesti kuinka paljon prosessi tehostuu. Ei tarvitse edes lähteä vertaamaan muihin autonvalmistajiin, vaan voit verrata Tesla vanha tapa vs. Teslan uusi tapa.

On aika yleisesti tiedossa, että Tesla on yksi houkuttelevimmista työpaikoista ja huippuosaajat hakevat sinne. Tässä esimerkkinä yksi kyselytutkimus:

kuva

Asiakas- ja käyttökokemuksen kannalta on merkitystä, että Tesla kontrolloi koko ekosysteemiä aina autojen myynnistä huoltoon ja lataamiseen. Omalla puhelimella voi kätevästi kontrolloida useita asioita ekosysteemissä. Samalla Teslalla on mahdollisuus tehdä tuottoa läpi ekosysteemin.

Perustele mulle ennemmin, miksi ainoana valmistajana laaja Supercharger-verkosto olisi huono puoli? Taas viimeisen vuoden aikana Supercharger-asemien määrä on kasvanut 50 %. Kerro myös miksi olisi huono asia, jos Tesla tekisi tuottoa muiden merkkien autojen lataamisesta.

Seriously bro?

Etkö sä just ite todennu, miten paska auto Model 3 on ja miten paljon tehokkaammin Model Y tullaan tuottamaan uusissa tehtaissa? Voisikohan tämä nostaa katteita?

32 tykkäystä

R&D on erittäin olennainen kulu tällä alalla. Mutta ei pelkkä siihen käytetty summa, vaan mitä sillä tehdään. Kun katsoo mitä Tesla on tehnyt omalla budjetillaan, voi sanoa että se on käytetty paremmin kun kilpailijoilla. Ja onhan Teslan R&D suhteutettuna myytyihin autoihin on korkeampi kuin muilla.

Operating expenses ei kasva lineaarisesti myynnin kanssa, vaan huomattavasti hitaammin.

16 tykkäystä

@Jukka_Lepikko - yksi tärkeä asia mitä Teslan automyynnin ennusteissa ei oteta huomioon, on merkki uskollisuus. Kuulun myös itse tähän ryhmään seuraava autoni on BMW i4. Siksi en usko Teslan kasvulukuihin ja markkinaosuus päätynee jonnekin 8-10%:n paikkeilla vuonna 2030.

1 tykkäys

@Jukka_Lepikko Et ole vieläkään tuonut esille Teslaan liittyviä riskejä, joita täällä on useaan otteeseen kyselty ja se ainakin itseäni hiertää paljon, kun nyt tämä ulosantisi jää melkoiseksi bulleroinniksi. Olisi mielenkiintoista kuulla vastauksiasi kysymyksiini. Nämä ovat mielestäni todella oleellisia kysymyksiä, kun hahmotetaan Teslan tulevaa markkina-arvoa.

P.s. Nyt ollaan fundasijoittamisen ytimessä, kun puhutaa “käytännön faktana” 900 miljardin markkina-arvon omaavan yhtiön viisinkertaistavan tuloksensa neljässä vuodessa.

8 tykkäystä

Jaksossa totesinkin, että tarkastellaan Teslaa vain tuotannollisen tehokkuuden, talentin ja yrityskulttuurin näkökulmasta, mitkä on Teslan “THE” kilpailuetu. Ei ollut tarkoituskaan perata koko casea yhdessä jaksossa läpi läpi. Se vaatisi ainakin 10 samanlaista jaksoa.

Suurimmat riskit liittynee Muskiin (jos esim. siirtyisi pois Teslasta) ja yleiseen markkinalaskuun.

Sähköautomarkkina on varmaan eniten seuraavan 10 vuoden aikana kasvava markkina liikevaihdolla mitattuna ja Teslalla on sellainen “head start” muihin verrattuna ja vahva brändiasema, että on vaikea nähdä tilannetta, jossa Teslan liiketoiminta ei kasvaisi nykyarvostukseensa. Autonvalmistuksen lisäksi Teslalla on paljon potentiaalia myös muissa liiketoiminnoissa: softa, energia, akut, vakuutus, tekoäly, robotiikka + mitä muuta noin innovatiivinen yritys tulevaisuudessa keksiikään.

Markkinalta löytyy varmasti parempia casejakin, kuin Tesla. Kysymys on vain, mitkä niistä tuhansista yhtiöistä on niitä.

22 tykkäystä

Yhtiö kääntyi vasta juuri voitolliseksi. 2021 Q2 GAAP-tulos 10 kertaistui viime vuodesta. Riippuu ihan mihin vertaa.

11 tykkäystä

Miksi täällä halutaan tai suorastaan vaaditaan Jukan tuoda omia Teslan riskitekijöitä esille? Minusta täällä on niitä tarpeeksi tuotu esille jo monen muun puolesta. Jokaisen sallittakoon tuoda sisältöä tänne omalla tavallaan Teslaan liittyen.

15 tykkäystä

Siis varmistan nyt vielä: sinä pidät nettotuloksen viisinkertaistumista varmana seuraavan 4v aikana?

Tämä kuulostaa aivan täysin käsittämättömältä lausunnolta ja oikeastaan tähän kannattaa keskustelu lopettaa.

Sanon sen vielä että funda-analyysillä tällä ei ole mitään tekemistä, tämä on jo puhdasta uskontoa. En olisi uskonut että sinä oikeasti sanoit jotain tällaista.

Vastaan vielä niihin kysymyksiin jota esitit minulle, jos jotain jäi pois niin ole ystävällinen ja ilmoita.

Hetkonen, missä minä sanoin että laaja SC-verkosto olisi huono puoli?? En ymmärrä miten kukaan voi vääntää sanomisiani tuohon.

Minä totesin että SC ei varsinaisesti muodosta mitään ekosysteemiä, CCS:ään on jo tulossa standardi joka mahdollistaa saman latauskokemuksen kuin Teslalla eli piuha kiinni → lataus & maksu automaattisesti. En myöskään sanonut mitään sellaista että lataustulojen saaminen muun merkkisistä autoista olisi huono asia, en vain pidä sitä kovin hyvänä/merkityksellisenä bisneksenä Teslan arvostuksen kannalta.

Ekosysteemiä on Teslalle yritetty tunkea jo pitkään, ideana lienee saada ne Apple-vertaukset väkisin tungettua perustelemaan arvostusta.

Niin kuten jo sanoin en pidä sitä minään innovaatiota että aletaan tekemään autoja pienemmästä määrästä osia, sitä on tehty jo pitkään eikä innovaatio ole se että matkii muita. Ymmärrän toki että koska Musk on tätä hehkuttanut ja tekniikasta löytyy “giga” niin se monelle vähemmän asioitta seuraavalle se voi vaikuttaa innovaatiolle (en tässä kohtaa tarkoita sinua).

6 tykkäystä

Argumentit Lepikön kantaa vastaan ovat myös usein ilman perusteita. “Ei voi 5 kertaistua” ei ole mikään perusteltu argumentti.

26 tykkäystä

Teslan arvostukseen liittyen markkinat saattavat arvottaa jotakin osaketta fundamenttien vastaisesti pitkäänkin. Tunnetusti Teslan arvostustaso on korkea, mutta mahdollisesti perusteltu tai sitten ei. Kieltämättä tälläiseen arvostustasoon liittyy myös riskejä.

Keskustelussa teslan eduksi luetellaan useita asioita, niitä yksilöimättä varmaan suurin osa keskustelijoista ei kuitenkaan pysty asiantuntemuksen puutteen takia määrittämään mahdollisen kilpailukykyeron suuruutta tai sitä onko sitä oikeasti.

1 tykkäys

Sinä taas pidät varmana etteikö tuohon 25mrd tulokseen 2025 päästäisi? Yhtä käsittämättömältä tämäkin väite kuulostaa, mihin perustat tämän väitteen?

7 tykkäystä

Olet oikeassa, ettei ole mikään innovaatio muuttaa osien määrää, mutta miten se tehdään saattaa ollakkin, jos se säästää kuluissa tai tuo muuten lisäarvoa.

4 tykkäystä

Sulla ilmeisen paljon tietoa Muskista, kun osaat vetää johtopäätöksen, että hän ei henkisen tasapainon takia tule olemaan toimitusjohtajana vuoden 2023 jälkeen. Mielenkiinnosta, voitko avata tätä vähän tarkemmin?

17 tykkäystä

Mäkin haluaisin tietää miksi Musk on muka henkisesti epätasapainossa tai ei kestä “painetta”. Kaverihan on pari kertaa melkein menettäny firmansa ja koko omaisuutensa. Veikkaanpa et Muskilla on aika hyvä paineensietokyky ja henkinen tasapaino🙄

13 tykkäystä

Ilmeisesti sinä et ymmärrä numeroiden päälle. Yhtiö on juuri noussut voitolliseksi. Se teki viime vuonna ensimmäistä kertaa voitollisen tuloksen, 721 miljoonaa. Siihen verrattuna tuo 25 miljardia vaatii muuten 35-kertaistumisen. Saadan vielä kovemman kuuloinen vertaus, niin otetaan vaikka se. Ja kyllä, pidän lähes varmana että Tesla 35-kertaistaa tuloksen.

Nyt olisi kiva kuulla niitä perusteita, miksi tuohon ei päästäisi. Jos laitat 3 miljoonaa myytyä autoa vuodessa nykykannattavuudella Exceliin, mitä tapahtuu?

Teslalla on ekosysteemi, jossa mm. kaikki auton ostosta hallintaan ja huoltoon tehdään Teslan omalla platalla.

Nyt kolmatta kertaa kerron sulle mitä Tesla sanoo kustannussäästöistä, tässä esimerkkinä rear casting. Kustannussäästö on 40 % vs. vanhaan tapaan. Tämä. Parantaa. Katetta.

23 tykkäystä