Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Osoittaa sinun omien argumenttiesi heikkoutta kun pitää lähteä tälle linjalle. Tämäkin kaava sopii hyvin siihen Tesla-kultin kaavaan mitä muilla palstoilla näkee. Reddit, Facebook, Twitter, EV-foorumit jne kaikissa toistuu tämä sama kaava. Kun argumentit loppuvat alkaa huuto moderoinnista ja kriitikoiden kutsuminen trolleiksi.

Anteeksi mitä? Tuossa taulukossa Gross Margin nousee koko ajan, mitä ihmettä puhut laskevista katteista? Onko muuten sinulle yhtään omia laskelmia vai menetkö puhtaasti Gary Blackin matskuilla?

No ei minua sinänsä kiinnosta miten sinä määrittelet innovaation, on tavallaan aika huvittavaa nähdä miten Tesla-kultissa kaikki mitä Musk maalaa super innovaatioiksi niin täysin kritiikittömästi jaetaan palstoilla ja somessa sopulien toimesta.

4 tykkäystä

Gross margin on tällä hetkellä 30,5 % (28,8 % ex-credits). Tuossa laskemassa jokainen luku on tuota pienempi.

Itse oletan, että gross margin (ja siten myös operating margin + tulos) voi olla Garyn laskemia suurempi, etenkin vuoteen 2025 asti. Myyntiluvuissa oon aika samoissa Garyn kanssa.

Kertoisitko nyt oman näkemyksen, mikä noista luvuista ei toteudu 2024 vuoteen mennessä (silloin ollaan ylitetty se 25 miljardin rajapyykki)? Jäädäänkö myyntiluvuissa vai onko kate tätä ennustetta heikompi?

Mielenkiintoista miten paranevasta katteesta keskustelu siirtyy koko ajan innovaation määritelmään. Voidaan sopia, että Tesla ei tee lainkaan innovaatioita. Mutta voidaanko sopia myös, että Teslan tuotekehitys parantaa katteita?

15 tykkäystä

Tätä Seinäkadunkeisari alunperin kysyi. Jotta innovaatioista voidaan keskustella, täytyy määritelmät olla selvillä. Muuten puhutaan eri asioista.

3 tykkäystä

Uskon että 2025 luvuissa jäädään selvästi jokaisessa. Gross marginissa, myynnissä yms. En pidä realistisena oletuksena että samaan aikaan Tesla pystyy rajusti kasvattamaan tuotantoa ja katetta, varsinkin kun huomioidaan että Teslan huoltoverkosto on todella alimitoitettu ja sen huollon taso on surkea monin paikoin.

Tämä taas perustuu siihen näkemykseen että minusta Teslalla ei ole yhtään pysyvää kilpailuetua (brändin mahdollisesti mutta tämäkin taitaa olla väiteltävissä), sillä ei ole mitään oikeata ekosysteemiä joka sitoisi käyttäjät Teslaan (tästä ketjusta löytyy toukokuulta keskustelua paljon tästä) vaan käyttäjät voivat helposti vaihtaa merkkiä.

Varmaan lähtee siitä että itse taisit itse sanoa että jatkuvilla innovaatioilla Tesla pystyy kasvattamaan katetta, tämä lähtee ilmeisesti oletuksesta että markkina on staattinen ja että kilpailijat eivät tee mitään.

2 tykkäystä

Olen itse ymmärtänyt noista Muskin viesteistä ja uutisoinneista, että se tavoite olisi Teslalla tulla kokonaisvaltaisesti liikkumisen välineeksi. Eikä edes pelkästään autoilun vaan julkisten liikennevälineiden toimittajaksi. Se omistaisi datan liikennevälineistä ja voisi alustataloudentavoin myydä tietoja käyttäjistä kolmansille osapuolille, joka tekee näiden käytön käyttäjilleen halvemmaksi.

Mutta toki silloin käyttäjä itse on se myytävä tuote.

Tervetullutta uutta ajattelua liikkumisen alalle, joka on mielestäni ehkä jumiuttunut hevosvoimiin ja auton suorituskyvyn parantamiseen.

kuva

Lisäksi Tesla pyrkii myymään akkujaan ja aurinkoenergiajärjestelmiä kotien energialähteiksi. Tämäkin on toistaiseksi ollut sijoittajille lähinnä tappiollista liiketoimintaa tai heikosti kannattavaa, mutta jos senkin yhdistää jonkinlaiseen myytävään kolmanteen tuotteeseen ja saadaan mittakaava ja brändietua, voihan siitäkin tulla kannattavaa.

Nämähän on toistaiseksi vain visioita, joilla on paljon teknisiä etappeja saavutettavana.

Töitä tekee kuitenkin

  • ihmiset, joilla on henkiset ja fyysiset rajat
  • aloilla, joiden osaajia on vain rajallinen määrä
  • materiaaleilla, jotka ovat toistaiseksi harvinaisia Telluksella

Roomaa ei rakennettu yhdessä yössä, eikä maailmaakaan verkotettu kvarttaalin aikana.

On pirusti mutkia matkassa. Todellakin! Aikaa vie ja joku saattaa ajaa edelle. Sitä ei pidä kiistää.

Brändi on tähän mennessä kuitenkin toteutettu vaikuttavasti, joten uskon, että ohi ajaminen voi olla muille todellisuudessa vaikeaa.

9 tykkäystä

Jos ei mennä noin kauas tulevaisuuteen, miksi Tesla ei pystyisi myymään 2,5 miljoonaa autoa vuonna 2023 ja 3,6 miljoonaa autoa vuonna 2024? Miksi kate laskisi noin paljon nykyisestä 28,8 prosentista?

Teslan uudet tehtaat ovat nykyisiä kahta tehdasta tehokkaampia ja niissä on uusia inno… tuotekehitystä hyödynetty, joka mahdollistaa entistä paremmat katteet.

19 tykkäystä

Noniin, päästään taas tähän. Mitä uutta tuotekehitystä ja paljonko ne parantavat katteita? Gigapressiin ei varmaan tarvitse enään palata, mitä muuta?

Koska Teslalla on vain kaksi mallia ja ne ovat hintaluokassa jossa ei ole suuria volyymejä. Ja koska kilpailu lisääntyy koko ajan. Tämäkin on taidettu mainita useamman kerran, onko vika kuulijassa vai kertojassa?

Saanko minä? No yritän kuitenkin.

Tuo The Future Fundin tekemä laskelma olettaa, että sähköautojen markkinaosuus kasvaa vuoteen 2025 mennessä 25 prosenttiin. Tänä vuonna ollaan jossain 3%. Evadoption ennustaa BEV ja PHEV autojen markkinaosuuden olevan vuonna 2025 yhteensä karvan yli 15%. Samalla myös laskelma olettaa, että Teslan markkinaosuus sähköautomarkkinasta kasvaa hieman samalla ajanjaksolla.

Ei ehkä yksiselitteisesti vääriä oletuksia, mutta äkkiseltään pirun rohkeita oletuksia laskelman takaa. Tiedä mitä muuta arveluttavaa tuosta löytyy mikäli olisi aikaa enemmän tonkia.

EDIT: Väärät tilastot lärvin edessä. Evadoptionin luvut olivat US ennusteita.

13 tykkäystä

Tänä vuonna taidetaan olla jo yli 6 prosentissa puhtaiden sähköautojen osalta. Näyttää siltä, että sähköautoilu kasvaa paljon odotuksia nopeammin. Itse asiassa tuotantokapasiteetti rajoittaa tällä hetkellä myyntiä, kysyntää olisi enemmänkin.

Hurjia kasvukäyriä maailmalta, Eurooppa (Q3 9,8 %):

Kiina (n. 17 %):

9 tykkäystä

Teslan markkinaosuus nousee nopeasti kun EU tehdas alkaa ja 25k€ malli tulee markkinoille. Tällä hetkellä esim Suomessa halvin Model Y on 66 700€ + talvirenkaat ja model 3 takavetoinen SR+ on 50 560€ + talvirenkaat. Myös muualla Euroopassa hinnat suhteellisen korkeat, koska tosiaan autoja on rahdattu kaukaa ja mukana 10% import tax. Import tax katoaa ja rahtikulut pienenee Giga Berlinin myötä. Lisäksi moni asiakas lykkää ostostaan, koska Berlinin aukeaminen on tiedossa ja hinnat putoavat varmasti lähivuosina.

Ei täällä varmaan ihan USA:n 80% markkinaosuuteen päästä (joka humoristisen korkea), mutta näkisin asian niin, ettei Teslan 2025 EU-markkinaosuutta ole vielä helppoa arvioida. Tuo nykyinen 13% osuus on mielestäni aika hyvin noin kalliilla ja ylihintaisilla autoilla.

8 tykkäystä

Onko sitten niitä halpoja(joissa on kohtuullinen akku) sähköautoja sitten markkinoilla paljonkin? Vai onko iso osa malleista melko kalliita?

EU:n myydyimpiä sähköautoja nopealla googlauksella on esim Nissan Leaf, VW e-up & golf & id3, Renault zoe, Peugeot e208. Nämä kaikki ovat pieniä kansanauto -hintaluokassa olevia malleja.

Ainoat kalliit mallit listoilla ovat Teslat ja Audi e-tron. Ja tosiaan Tesla on varmaan ainoa näistä, jonka autoissa on ylimääräinen import tax hinnassa mukana.

Edit: Tässä 2021 q3 (EUEVs.com)

Teslasta en mitään tiedä, mutta haastanpa silti.

Keisari on viitannut yllä keskusteluun ekosysteemistä. Tässä on se viesti, mihin luulen hänen erityisesti viitanneen.

Applen ekosysteemi kulkee mukana kaikkialle mihin menet. Sen osat linkittyvät toisiinsa siten, että uusien osien hankkiminen on usein järkevää preemiollakin. Maailma on täynnä yhtiöitä, jotka tekevät tuotteita Applen sovelluskauppaan, jotka vahvistavat tuota ekosysteemiä tuomalla Applelle revenuen lisäksi lisää palveluita, joita laitteiden ostajat saavat käsiinsä. Yhtälö on täydellinen, ja ekosysteemi vahva.

Kysymys kuuluukin nyt: miten Tesla toteuttaa oman ekosysteeminsä? Tesla voi tarjota vakuutuksia tai autohuoltoa, mutta miksi kuluttajan pitäisi maksaa niistä eikä muiden toimijoiden vaihtoehdoista? Miten on latausverkoston suhteen: aikooko Tesla luoda auton, jonka voi ladata vain Teslan omilla Superchargereilla? Saako Teslassa käytettävän softan myös muualle? Tuoko autossa käytettävät sovellukset riittävästi lisäarvoa kuluttajille, jotta niistä ollaan valmiita maksamaan yli kilpailijoiden vaihtoehtojen - ja ovatko kilpailijat/muut yhtiöt valmiita tuottamaan Teslan omaan ekosysteemiin sopivaa tarjontaa?

Ja ennen kaikkea se kynnyskysymys, joka on enemmän pohdiskeltava kuin vastausta hakeva: miten Tesla aikoo varmistaa sen, että tuosta ekosysteemistä ei pääse pois avaamalla autonsa oven ja nousemalla penkistä? Tässä on omasta mielestä se suurin kivi kengässä, koska ekosysteemillä ei ole mitään arvoa jos siitä pääsee ongelmitta pois. Lisäksi Teslan systeemiä rajaa lopulta auto: auto ei ole suurimmalle osalle elämän teknologinen keskipiste, ja siksi se ekosysteemi on parhaimmillaankin vain osittainen. On vaikea nähdä, että kuluttaja maksaisi kahteen kertaan samasta softasta, esim. yksi Office-paketti läppärille ja toinen Teslassa käytettäväksi. Ja tuossa tasatilanteessa voi kukin itse miettiä, että siirtyykö läppäri softineen autoon vai auto softineen työhuoneeseen.

Teslalla on vielä sellainen ongelma verrattuna esim. matkapuhelinvalmistajiin, että jos se lähtee ekosysteemiään vahvistaakseen rajaamaan kuluttajan vaihtoehtoja, esim. huoltoa ja lataamista, vain omiin palveluihinsa, niin se samalla sulkee myös mahdollista käyttäjäkuntaa pois sieltä, missä huoltamoita ja riittävää latausverkostoa ei ole. Tuo on enemmän hidaste kuin este, mutta silti pohdinnan arvoista.

30 tykkäystä

Itse en oikein pidä useimpien noiden autojen ostamista järkevänä. Pääseekö niillä tyyliin viiden vuoden päästä talvella edes 200 km, kun huonolla tuurilla akku on vähän kulunut.

1 tykkäys

Yllättävän hyvin holdaa sähköautojen akut vuosien saatossa. Vanhimmat Teslat yleensä edelleen 80-95% alkuperäisestä kapasiteetista lähes 10 vuoden ajon jälkeen. Muilla merkeillä varmasti samansuuntasia lukuja.

1 tykkäys

Tuosta Tesla insurancesta vielä; se on State Insurancen autovakuutus joka on vain kääritty Teslan nimellä, jokainen voi arvioida miten se liittyy ekosysteemiin ja kuinka paljon sillä on vaikutusta Teslan arvostuksen. Tarjolla kahdessa osavaltiossa ja syynä se että vakuutukset Tesloihin ovat niin kalliit.

1 tykkäys

Käsi ylös virheen merkiksi. Nuo evadoption ennusteet olivat USAn lukuja. Oliko sinulla lähdettä antaa noille sinun arvioille sähköautojen markkinaosuudesta maailman automarkkinoista?

2 tykkäystä

Osaatko kertoa lisää tästä? En löytänyt netistä mitään State Insurance yrityksen ja Tesla insurancen yhteydestä.

Teslalla näyttää olevan ainakin aikomus nyt tuottaa vakuutus itse keräämäänsä dataan perustuen - insurance calculator jo käynnistynyt. Mielenkiintoinen projekti imo ja en näe syytä miksi pitkällä aikavälillä Tesla ei voisi tarjota parempia vakuutuksia kuin vakuutusfirmat. Teslalla on kaikki mahdollinen data kuljettajan ajamisesta saatavilla, ulkopuolisilla vakuutusfirmoilla taas ei juuri mitään. Ja tähän ei tarvitse linkata Buffettin kommenttia, haastan tietoisesti hänen mielipiteensä tässä. :slight_smile:

7 tykkäystä

Vahvasti kasvava TAM on tietysti etu, mutta ei se tee sijoituskeissistä automaattisesti hyvää. Minun mielestäni on aivan äärimmäisen helppo keksiä erilaisia skenaarioita, joissa nykyinen valuaatio ei ole perusteltu (vieläpä olettaen että jotain tuottoakin pitäisi vuosien aikana saada).

Softa, energia, akut, vakuutus, robotiikka ovat aihealueita joista voi tulla tulevaisuudessa merkittäviä kassavirtoja. Mielestäni juuri nämä näkyvät valuaatiossa poskettoman paljon, sillä näihin liittyy hemmetisti epävarmuutta. Esim. tätä itsestään ajavien autojen asiaa on ketjussa käyty läpi, etenkin @JukkaM on ansiokkaasti aihetta käsitellyt. Esim. tässä Teslalla ei ole minkäänlaista kilpailuetua kilpailijoihin tällä hetkellä. Myös noista muistakin asioista voidaan jauhaa, mutta ei kyllä näiden varaan saa missään nimessä valuaatio nyt nojata.

Tuo taulukko minkä olet esitellyt videolla ja täälläkin, osoittaa mielestäni aika hyvin Teslan valuaation hulluuden. Jos nuo ennusteet toteutuvat (mikä ei missään nimessä mielestäni ole niin todennäköistä kuin annat ymmärtää), niin Tesla tekee 2030 EPSiä 75 USD. Jos Tesla olisi tuottanut omistajilleen sellaista perusharmaata indeksituottoa 7 % p.a (mikä olisi huono riskituottosuhteen sijoitus) niin market cap olisi 1645 Mrd USD ja P/E 22x edelleen :smiley: Turvamarginaalia ei ole ollenkaan, mikä luulisi fundasijoittajaa kiinnostavan? Ydinbisnes ei ole edes erityisen skaalautuvaa, softapuoli on taas vielä täysi kysymysmerkki.

Mielestäni suurin ongelma tässä funda-ajattelussasi on se, että aika suoraan vedät viivoittimella vain tuon kysynnän kasvun. Vaikka kaikki Teslat nyt myydäänkin mitä tuotetaan, niin ei ole mitenkään automaattisesti selvää että näin tapahtuu kun volyymit ovat moninkertaisia. Minkä todennäköisyyden itse arvioisit noille laskemille (että toteutuu suunnilleen)? Tämä on varmasti treidaajalle tuttua hommaa. 20 % ? 50 % ? 90 %?

Olen katsonut kaikki TC-jaksot, seuraan twitteriäsi ja olen lukenut sinun kaikki viestit täällä, enkä edelleen pysty käsittämään miten näet Teslan halpana. Mielestäni Teslan valuaatio symboloi erinomaisesti tätä historiallista härkämarkkinaa. P/E 50x on jo halpaa muutaman vuoden päästä, kasvun jatkuminen vuosiksi eteenpäin hinnoitellaan kurssiin täysimääräisesti, turvamarginaali on täysin vieras käsite jne. Tesla ei ole halpa jos sen P/E nollatuotoilla ja voimakkailla ennusteilla on muutaman vuoden päästä 20x.

Tästä huolimatta Teslahan tietysti voi olla näilläkin hinnoilla erinomainen sijoitus. Sijoittaminen on kuitenkin siitä hauska laji, että edes tulevaisuus ei kerro sitä että kuka oli oikeassa. Jos todennäköisyys onnistua on 70 %, niin Tesla voi silti olla huono sijoitus vaikka “bullit” oli oikeassa. Vastaavasti Tesla voi onnistua isosti vaikka todennäköisyydet olisivat nyt vain 10 % luokkaa.

45 tykkäystä

Dave Lee haastattelee 3. suurinta yksityistä Teslan osakkeenomistajaa prof. Leo Koguania. Olisi kivaa kuulla Leon mietteitä tässä Inderesin Tesla-ketjussa. Ainakaan hän ei pidä osaketta kalliina, kun lisäsi hiljattain 1 miljoona osaketta lisää. Nyt omistaa 6,5 miljoonaa osaketta, plus optioita. Leo on all-in Teslassa. Video on n. 45 minsaa, mutta kuvauksessa aikaleimat.