Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Myyntikäppyrät nousee pystysuoraan. Osakkeen kurssi on puolet vuoden takaisesta. Milloin nämä käppyrät alkavat toimimaan samoilla perusteilla?

Eikö kaikkien yritysten toiminta ole kiinni ulkopuolisista tekijöistä?

Itse en ole lainkaan huolissani jos Teslan toimitukset sakkaa yleisen markkinatilanteen johdosta. Pääasia että ollaan kilpailukykyisiä.

3 tykkäystä

1.5v sitten ei ollut normaali talousympäristö, nollakorot ympäri maailmaa, sähköautoille tungettiin järkyttävät määrät valtion tukia, kilpailijoilla autot vasta tuloillaan jne.

Nyt tilanne on täysin toinen, korot nousseet, kilpailjoita tulee kiihtyvään tahtiin, Teslan mallisto vanhenee ja kysyntä esim. model 3 osalta alkaa näyttämään jo oikeasti huolestuttavalta vaikka hintoja leikattiin jne.

Jotta tuo 2.5M olisi ollut realismia niin se “model 2” olisi pitänyt esitellä jo tuolloin.

Lisäksi 1.5v sitten kaikki nämä eri tahojen viivotin analyysit kasvavilla gross margin-% ei ollut realismia missään vaiheessa, viimeksi eilen Morgan Stanley kirjoitti että Tesla joutuu tiputtamaan model 3:n hintoja entisestään jotta saavat tuotannon myytyä.

13 tykkäystä

Autoissa on ollut perinteisesti hieman eri mallista tulokulmaa uusien mallien osalta. Mutuna omasta mielestä japanilaisilla tihempi uudistuva mallisto ja eurooppalaisilla taas pidempiaikainen mallisto, jossa faceliftejä hallitusti.

Pitkään hyvinkin samanlaisena oleva mallisto voi olla eri lailla rasite markkinakohtaisesti. Markkina sitten aikanaan näyttää, kun laajempi ostajakunta on ostamassa.

Teslahan kehittää autojaan jatkuvalla syötöllä vaikkei mitään uusia vuosimalleja julkaistakaan. Siis ihan muuttavat autoja fyysisesti, ei pelkästään softapäivityksiä. Korjatkaa jos olen väärässä mutta tietääkseni tämä toimintatapa poikkeaa täysin muista autonvalmistajasta joilla on edelleen vaikeuksia saada edes OTA-päivityksiä toimimaan.

Siitä voi toki olla montaa mieltä pitäisikö tämä Teslan toimintatapa olla paremmin suuren yleisön tiedossa…

5 tykkäystä

Tämän voi modet siirtää halutessaan vaikka kahvihuoneelle, jos ei tänne kuulu, mutta koen että Teslan isoimmat haasteet tulevat jatkossa olemaan siinä että firma tuntuu (ehkä onkin?) enemmän softafirma kuin autofirma. Aivan uusimpiä S ja X -malleja en ole koeajanut. Tuttavapiiristä löytyy kyllä S, 3 ja Y joiden kyydissä tullut istuttua.

Kaikki Teslan omistajat jotka tunnen, valittavat legacy autovalmistajilla oletuksina kunnossa olevista asioista kuten ovenkahvoista, huurtuvista ikkunoista talvella, tai kuinka frunkkia saa talviolosuhteissa runtata useita kertoja, että menee kiinni jne. Auto nitisee ja natisee sieltä täältä. Paneelien gapit ja kulmien kohdistukset saattavat olla vähän sinne päin. Asioita joita ei esimerkiksi Saksalaisista tämän hintaluokan autoissa tarvitse juuri murehtia.

Haaveilenkin itse BMW:n tai Mersun ajotuntumasta ja viimeistelystä Teslan sähköautotekniikalla :sunglasses: Ehkä Tesla vielä ottaa legacy valmistajat kiinni myös viimeistelyssä ja yleisesti laadussa. Jälkimmäisestä kertoo ehkä hieman kyseenalainen kunnia löytyä vikaisimpien merkkien listalta Dacian ja Renaultin välistä Traficomin katsastusraportti 2022

Ehkä tätä tarinaa voisi jatkaa osittain myös sijoittamisen puolelle siltä kulmalta toteutuuko jokin näistä skenaarioista:

  1. Sähköautot ovat nyt kuuminta hottia ja meneillään on myyjän markkinat. Ihmisille kelpaa viimeistelyn osalta heikommatkin tuotteet, kunhan vain on sähköinen voimalinja. Kuinka kauan tämä trendi kestää - milloin alkaa taas laatu ja viimeistely painamaan vaakakupissa: 3v, 5v? Pystyykö Tesla vastaamaan tähän haasteeseen ja miten se tulee näkymään autojen katteissa.

  2. Kumpi tapahtuu ensin: Saako legacy valmistajat sähköiset voimalinjat ja kulutuksen Teslan kanssa samalle tasolle vai nostaako Tesla autojen viimeistelyn samalle tasolle >50k€ hintaluokassa?

  3. Missä kohtaa akuston rangen ja latausnopeuden merkitys alkaa saturoitua? Nythän alkaa laajemmin löytyä pikalatausta sekä akuston esilämmitystä, jos tarvitsee pysähtyä pidemmällä reissulla kylmällä kelillä lataamaan. Vai tapahtuuko rangen merkityksen pieneneminen latausinfran kehittymisen myötä (saatavuus) vai akkuteknologian kehittymisen myötä (esim. lämpötilan vaikutus).

13 tykkäystä

Morgan Stanley kertoi vuonna 2019, että Tesla myy Kiinassa enintään 71k autoa vuodessa ja viime vuonna luku oli 650k myytyä autoa Kiinassa.

Teslan Shanghain Gigafactoryn linjaston valmistelut alkoi jo viime syksynä Model 3 osalta nimellä “Project Highland” ja projektin tulokset saatavilla tämän vuoden syyskuussa asiakastoimituksiin.

Lisäksi neljä vuotta vanha Model Y oli viime vuonna Kiinan myydyin premium SUV, myydyin sähköauto USA:ssa ja Euroopan myydyin BEV.

Teslan Model Y myy edelleen paremmin kuin kilpalijoiden uudet mallit ja Teslalla on jo Model 3:sen päivitys tulossa.

1 tykkäys

Väittäisin että loppujen lopuksi valtaosalla vaakakupissa painaa eniten hinta/laatu-suhde eikä se että paneelit on mikrometrin tarkkuudella linjassa. Ja toki Teslan perinteiset vahvuudet: turvalliset autot, (energia)tehokkaat voimalinjat, laaja hyvin toimiva latausverkosto, jatkuvat päivitykset jne.

Hinta/laatu-suhdetta saa paremmaksi parantamalla laatua ja/tai alentamalla hintaa. Investor Day osoitti että Tesla panostaa näihin molempiin rajusti vaikka on jo valovuosia muita edellä tällä hetkellä. Mitä tulee sähköautoihin niin legacyt taistelee selviytymisen kanssa, Tesla takoo rahaa.

3 tykkäystä

Kun puhutaan yli 40ke autosta niin ne paneelien suoruudet painavat aika paljon, eri asia jos olet hakemassa jotain parin tonnin ritsaa jostain Tattarisuon jobbarilta.

12 tykkäystä

Jos katsoo millaiset määrät Tesloja on myyty vs suorat kilpailijat niin ei ne paneelien suoruudet ole tainnut niin kovin hirveästi painaa.

9 tykkäystä

Tämähän tuo mun pointti nro 1. olikin. Nyt painaa aivan muut asiat. Jos palataan aikaan kun myytiin lähes yksinomaan ICE autoja, niin kyllä laadulla ja ajotuntumalla oli iso merkitys. Juuri nyt painaa eniten se että auto on sähköinen, kaikesta muusta käyttäjät ovat valmiita joustamaan.

Väitän kuitenkin, että siinä kohtaa kun sähköistyminen on laajamittaisesti tapahtunut palataan samaan malliin, jossa erot autovalmistajien välillä tasoittuvat ja palataan siihen että laadulla onkin taas merkitystä. Siellä missä on trendi on rahaa. Tämä juhla ei tule jatkumaan loputtomiin - ennen pitkää sähköiset autot ovat normaali tila ja sillä ei saa laatuvirheitä anteeksi. Minusta on todella hälyttävä tilasto, että viisi vuotta vanhoja Tesloja heikommin katsastuksissa menestyvät ainoastaan Daciat.

18 tykkäystä

Itse näkisin että sähköisyys on kytköksissä sekä hintaan että laatuun. Hyvin harvoin kuulee sähköautoilijan toteavan että olipa surkea kokemus, vaihdan takaisin polttikseen. Päinvastoin, sähköautot nähdään vahvemmin selkeänä tulevaisuutena. Sitten herääkin kysymys että kuka uskaltaa laittaa enää merkittävää rahasummaa polttikseen? Jossain vaiheessa hinnat romahtaa kun tulevaisuutta on yhä vaikeampi nähdä polttomoottoreille.

Eli kyllä se hinta-laatu siellä edelleenkin on taustalla, massoille vaan ne paneelivälit eivät välttämättä ole niin isossa roolissa kuin karhut täällä antavat ymmärtää.

En ihan ymmärrä mistä tällä hetkellä yrität kiistellä. Toistat kanssani samaa viestiä joka tiivistyy näin:

Tällä hetkellä eniten merkitystä on sillä, että autossa on sähköinen voimalinja. Tämä yksinään riittää luomaan ihmisille mielikuvan hyvästä hintalaatu suhteesta. Sähkö on tulevaisuuden ratkaisu.

Tämän päälle minä väitän, että tulevaisuudessa sähköautoista tulee normi sekä asiat kuten ajotuntuma, laatuvaikutelma ja hinta/laatu -suhde syntyvät muista asioista kuin pelkästään siitä, että auton voimalinja on sähköinen. Eli juuri niistä asioista jotka olivat tärkeitä myös ennen sähköautoja: Kuinka hyvin kaikki toimii, kuinka vaivatonta auton käyttö on eri sääolosuhteissa, kuinka nautinnollista ajaminen on, kuinka hyvin huoltoverkosto toimii, natiseeko auto ajaessa, auton alusta, kuinka luotettava auto on jne.

10 tykkäystä

Näitä tilastojahan voi tulkita aivan miten haluaa, kuten linkkaamassasi artikkelissakin todetaan. Pitäisi tehdä tarkempaa analyysiä mistä mikäkin ongelma johtuu ennen kuin voi vetää johtopäätöksiä. Nythän siellä on tilastojen kärkipäässä esim. Mersua kun ovat kovassa ajossa taksikäytössä jne. Kuinka paljon asiaan vaikuttaa esim. se että keskiverto Teslassa on tehoa ja vääntöä kolme-neljä kertaa enemmän kuin verrokeissa? Kuinka monta rajua 0-100km/h kiihdytystä tehdään Teslalla vs verrokki? Kuinka paljon enemmän ajetaan per vuosi kun superchargerit on ilmaisia? Näitä voi miettiä.

Autojen ajotuntuma on sivuseikka, paneeli-raot sivuseikka, jopa turvallisuus sivuseikka.

Isoin merkittävä tekijä on kuinka paljon tuote maksaa.
Ja tarkemmin kuinka paljon asiakas kokee maksavansa kokonaisuudesta.

Tämä on syy miksi Toyota on menestyny Corollalla. Täysin paska ajaa, ei erityisen turvallinen ja varmasti nitisee iän myötä. Mutta koetaan järkivaihtoehtona hintaan/laatuun.

Nykyiset m3 ja mY ovat laadultaan huomattava parannus vanhoista mS ja mX joten nuo katsastus tilastot ovat siltä osalta vääristäviä. Trust me bro :slight_smile:

3 tykkäystä

Olen samaa mieltä että mitä tasaisempi kilpailu on niin sitä enemmän pienemmät yksityiskohdat korostuu. Mutta pointti onkin se että me ollaan aivan järkyttävän kaukana tuollaisesta tilanteesta. Tesla on näissä enemmän painoarvoa saavissa tekijöissä niin paljon muita edellä. Kyse ei ole vain siitä että Tesla on sähköauto. Kyse on siitä että Tesla on hyvä sähköauto joka pystytään rakentamaan huomattavan paljon tehokkaammin kuin yksikään muu vastaavilla ominaisuuksilla varustettu sähköauto. Se on se syy miksi Tesla myy niin paljon nyt ja vielä pitkään tulevaisuudessa.

3 tykkäystä

Vielä viime kesänä keskustelussa oli sama henki: Kysyntä ei ole ongelma. Teslan kasvun voi laskea tuotantokapasiteetista. Katteet paranevat varmasti. Keskimääräinen myyntihinta jatkaa kasvuaan.

Väitteet eivät pitäneet paikkaansa. Tesla joutuu rajoittamaan tuotantoaan. Sen kapasiteetti on yli 500k autoa per kvartaali, mutta se myy hiukan yli 400k autoa. Edes rajut hinnanalennukset eivät riittäneet täyteen tuotantokspasiteettiin. ASP on laskenut merkittävästi 20% hinnanalennusten johdosta. Taloustilanne tuntuu olevan ainoa selitys. Vaikka talous edelleen kasvaa.

Epäonnistuminen ennusteissa ei tunnu asennetta muuttavan. 2.5milj vuonna 2024 tuntuu olevan jälleen ”lähes varma”.

Tesla on menestyvä autofirma, mutta Tesla lupaa edelleen 50% pitkän aikavälin kasvua ja 20milj auton myyntiä v 2030, mikä ei ole uskottavaa.

11 tykkäystä

Jou @everlaastia nyt mentiin VW Groupin ohi Norja-barometrissa. Mihin asentoon laitetaan maalitolpat seuraavaksi?

17 tykkäystä

Haluaisin sanoa henkilökohtaisen mielipiteeni ja uskon olevani useiden autoiluun rahaa kaatavien kanssa samoilla linjoilla.

Auton pitää tuntua hyvältä ja olla sellainen jota muiden on kiva katsoa kun ajan sillä. Aivan kuten itsekin haluan näyttää hyvältä vaikken juuri itseäni näe. Haluan viestiä ulospäin näin.

Tesla on ollut kiehtova kun se on ollut erilainen ja uusi kummajainen positiivisella tavalla. Huipputeknologiaa arjessa ja kertoo että olen ajan tasalla sekä vastuullinen.

Nyt kuitenkin Teslaa näkee tiellä paljon, eikä se säväytä enää. Silmä on tottunut ja alkaa kyllästyttääkin. En voi sille mitään, että haluaisin auton saavan ulkonäköön päivityksiä - ei riitä että se on uudistunut jollain näkymättömällä tavalla.

Muilta merkeiltä on tullut kiehtovia uusia täyssähköisiä. Heti kiinnostaa mitä tekniikka on ja ulkonäköratkaisut. En halua takertua menneisyyteen, vaan haluan olla ajan hermolla. Onko range 70km enemmän vai vähemmän ei merkitse käytännössä mitään kun on kaikkea muuta ihasteltavaa.

Tämän ylläolevan uskon että voi moni muukin tunnistaa. Ei se Tesla enää ole mitään ihmeellistä. Sijoituscasen kannalta erittäin merkittävä hyöty Tesla-yhtiölle on mennyttä.

Tesla on tavallisten kuolevaisten joukossa. Ja alkaa olla monen mielestä tylsä.

19 tykkäystä

Voi olla näinkin. Myyntikäyrät puhuu tosin toista kieltä. Ehkä massat loppujen lopuksi pitävät tylsästä?

Puhelinanalogia sopii kenties tähänkin: muistatteko miten Nokialla oli kymmeniä oikeasti erilaisia puhelimia vuosituhannen alkupuolella? Ja siihen päälle kilpailijoiden mallikirjo. Mikä on tilanne tänään?

11 tykkäystä