Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

En sitten saanut 2025 myyntilukuja automalleittain sinulta. Yksityiskohtiin kun mennään, niin suuret puheet paljastuu epäuskottaviksi.

8 tykkäystä

Pahoittelut numeroiden puutteesta, tässä tulee arvioni vuodelle 2025.
Suosittelen suhtautumaan näihin numeroihin varauksella.

Tesla Semi 50k

Model S/X 100k

Model3&Y 1840k

CT 375k

Next Gen 666k

2 tykkäystä

Kiitän.

Kaikki pitää kyllä mennä ramp-upeissa putkeen että tuohon 3milj vuosimyyntiin päästään.

Ja noilla päästään vain 30% kasvuun.

Mutta todellinen ongelma on kysynnässä: Noilla laskelmilla Tesla myisi 475k yli 70k maksavia autoja (CT + S/X) Vuonna 2023 niitä myydään noin 60k. Aika rajua kasvua. Ja asian tekee vielä vaikeammaksi se, että CT on vain Pohjois Amerikan markkinoille ja S/X myynnistä 60% on samalla markkinalla.

On nuo Cybertruckit kyllä jotenkin koomisen näköisiä, no, ainakin kaikki huomaa että sinulla on pinkkaa ja uusi auto, jos tuollaisella ajelee.

Teslan mallisto on niin kapea että eikö sinne olisi mahtunut joku aito katumaasturi pikemminkin? No, aika näyttää. Itselle tulee erottuvana nichenä mieleen hummer (eri tavalla erilainen), jonka myyntimäärät lopulta jäivät aika vaatimattomiksi suhteessa kuinka tunnettu merkki oli suomessakin. Hinta ja kulutus tietysti olivatkin kovat.

1 tykkäys

Muita esimerkkejä PT Cruiser ja Chrysler 300C. Kääntävät päät mutta myynti jää pieneksi ja hiipuvat pois.

Olisi todella poikkeuksellista jos CT:n kaltainen erikoisuus nousisi myyntitilastojen kärkeen.

Poikkeava ulkonäkö johtaa ongelmiin toisaalla: kulmikkaasta muodosta on seurannut valtavan kokoinen tuulilasi pienessä kulmassa kuskiin nähden. Tämän takia kojelaudan edessä on valtava tyhjä tila ja A-pilari haittaa kuskin näkyvyyttä. Kulmikkuus heikentää ilmanvastuskerrointa ja tämän takia joko range on vaatimaton tai akku valtava. Terävien keulakulmien takia auto ei saa myyntilupaa Euroopassa tai Eurooppaa varten täytyy tehdä oma malli.

Ja sitten on tietenkin rosterista johtuvat ongelmat: Panel gapeja on luvassa. Kohta meille myös selviää kuinka hoitovapaa maalamaton pinta oikeastaan onkaan jarrupölyn ja maantiepien suhteen. Voi olla että maalia tulee ikävä.

CT:llä piti olla mullistava unibody-rakenne, mutta kuinkas kävikään? Ihan perinteinen runko siihen jouduttiin tekemään.

Uskon että Tesla ymmärtää CT:n olevan niche-tuote ja hinnoittelee sen yli 70k, kalleimmat mallit yli 100k

1 tykkäys

Jos CT:n toimitukset ovat alkaneet tai alkamassa lähikuukausina, niin eikö pikku hiljaa pitäisi alkaa tulla ulos tarkempia autotoimittajien, vloggaajien jne. läpikäyntejä autosta? Nyt tuntuu olevan spekulointia vielä moni yksityiskohta.

1 tykkäys

Yksi semi vie 5-20 normiauton akkukapasiteetin eli 50k semiä syö 250-1000k auton akkukapan. Onko ongelma, en tiedä.

1 tykkäys

F35sSV_XUAErydK

Q2 valmistajien vertailua liikevoittotasolla.

11 tykkäystä

Noista Teslan 2025 autojen tuotantoluvuista voin itsekin heittää lottonumerot ilmoille ihan vaan huvin vuoksi.

M3/Y (nykyiset ja mahd. upgrade versiot)=2000k
S/X=100k
CT=340k
M2=300k
SEMI=10k
Uusi tehdas?=250k

Veikkaillaan tähän vielä Auto GM: 24% vuonna 2025 Q4

1 tykkäys

Tuo vaatisi, että amerikkaiset alkaisivat ostaa sähköautoja. Mikä lienee mahdotonta. Ja mikäli Trump valitaan presidentiksi Bidenin sijaan ennusteen voi vetää vessanpöntöstä alas. Itse veikkaan, että sähkäautojen myynnin kasvu (siellä missä autoja myydään, ei byrokraattien Euroopassa) vaatii II-sukupolven akkuja eli nesteakut korvataan kiinteällä akuilla ja samalla pyritä litiumista ja koboltista eroon. Kiina hallitsee niiden markkinoita ja pystyy osaksi ei täysin (koska on Chile, Australia, Suomi ja myös USA:ssa on kaivos rakenteilla) kontroiloimaan kuka valmistaa sähköautoja.

1 tykkäys

M2 300k, nähtävästi tehdään Meksikossa?
Uusi tehdas, 250k, mutta mitä mallia? M3/Y?
Eli M3/Y yhteensä 2250k?

Kova usko teillä on CT:hen. 340k pitäisi upota Pohjois-Amerikkaan, eli aikamoinen siivu segmentistä pitäisi vallata.

1 tykkäys

Ainakin paljon ennakkovarauksia, saa nähdä minkälaisella tahdilla saa tuotettua.

Edit. @MiamiFan Kai tästä voi jotain päätellä CT:n kysynnästä, vaikka ei pitäisikään noin korkeat luvut ihan paikkansa:

2 tykkäystä

Akkurintamalla todellakin tapahtuu nyt paljon ja usein uutisissa on CATL. Saapa nähdä, mitkä akut Model 3:n Highlandista löytyvät. Teslan ja CATL:n yhteistyö saattaa ottaa uuden merkittävän askeleen.

1 tykkäys

Highlandin tuotanto on jo ilmeisesti aloitettu kun taas ko. uutisessakin kerrotaan että “ja ensimmäisiin autoihin se tulee ensi vuonna.

Eli ei varmaan hirveästi tarvitse arvailla onko ko. akku Highlandissa. Ainakaan alkuvaiheessa.

Muutenkin voisi kuvitella että tuo akku hinnoitellaan vähän ylemmäksi joka ei taas istu Teslan kustannusleikkuri -ajatteluun.

Silti, se on vain nykyisen nesteakun kehitystä. Varmaan jatkossa latauksen pullon kaulaksi muodostuvat nykymallin latauskentät, jossa tuotto romahtaa heti kun kaksi autoa tulee lataukseen. Eli tärkein on unohtunut. Latausasemien tuoton kasvattamisen suurin rajoite on sähkönjakelun lähiverkko, jota ei olla suunniteltu nuille isoille tehoille mitä uudet akut vaativat, jos niistä halutaan ottaa edut irti. Verkkojahan voi aina kasvattaa mutta maksaja puuttuu. Valtiolla ei ole rahaa eikä halua, joten sähköautoilijat? tai sitten he lataavat näitä tehokkaita akkujaan sen 11-50 kWh teholla eikä ABC:llä vietetty aika siitä muutu. Saman on todennut Toyota, joka on suoraan sanonut suoraan, että infrastruktuuri Solid State akkujen käyttöön puuttuu.

1 tykkäys

Nyt taisi mennä fakta ja fiktio sekaisin.
Miten suurena ongelmana näet tämän?
Itse en ole törmännyt vastaavaan edes nykyisellä akkutekniikalla.

Sitaatti Tuo vaatisi, että amerikkaiset alkaisivat ostaa sähköautoja. Mikä lienee mahdotonta.

Pitkästä aikaa näin radikaali kommentti. Paljonko arviosi mukaan EV markkinaosuus ja myyntimäärät ovat jenkeissä 2025?

1 tykkäys

Onhan se nykyisinkin arkipäivää. Menet vaikka Virran latauspisteelle, jossa on hienosti 4 latauspaikkaa. Sanotaan, että lataus tapahtuu150kW teholla. Tämä varmaan tapahtuukin, kun ladataan vain yhtä sähköautoa, kun toinen kytkeytyy vierelle tipahtaa sinun lataustehosi noin puoleen 150kW ja jos paikat on käytössä ei asema syötä kuin aavistuksen kullekkin vrt. mainostettuun tehoon.

2 tykkäystä

Jenkeistä puhuttaessa pitää erottaa mild-hybridit/plug-in hybridit ja EV:t erikseen. Amerikkalaiset kyllä ostavat hybridejä. Sähköautoja ei siellä oikein valmista enää kuin Tesla. Tesloja (kaikki mallit mukaan lukien) myydään tänä vuonna miljoona (jos päättelee alkuvuoden vauhdista). Miljoona on saman verran kuin mitä Ford myy yhtä suosituinta malliaan eli F-150 pickupia vuodessa. Ja puhutaan yhdestä automallista. USA:ssa myytiin viime vuonna vajaa 14 milj. autoa (mukaan luettuna Full-Size Pickupit ja SUV:it). Ford ilmoitti laittavansa EV:t jäähylle (liian tappiolista tuotantoa) ja GM:ä on ilmoittanut tavoitteeksi saada miljoona EV -autoa tehtaalta ulos vuonna 2025 (Mark Reuss, President of GM). GM:kin seisoo kahdella jalalla, samaan aikaan rakennetaan uutta tehdasta uuden V8 -moottorin valmistusta varten. Chrysler siirtyy ranskalaisohjauksessa pikkuhiljaa pakotetusti hybrid-autoihin. Alkaen ensi vuodesta. Milloin nähdään, yksi suosituimmista autoista eli RAM pickup EV:nä? Nythän on esitelty vasta konsepti, joten ehkä 2027?

Suurin ongelma lienee USA:n kantaverkoston surkea tila ja latausasemen vähyys myös vuonna 2025. Moni latausketju USA:ssa keräsi investointipääomansa listautumalla pörssiin. Asemien perustaminen on tullut yllättävän kalliiksi eikä liikennevirta riitä. Suurin osa tekee järkyttäviä tappioita. Ja lisärahoitusta on vaikea saada muualta kuin valtiolta. Onhan bensanhinta USA:ssa kesän aikana noussut 1e tienoille (keskihinta), mutta silti kuluttajalle on vaikea perustella 10.000 taalaa kallimpaa sähköautoa.

Se, mitä pörssin valvontakomissio voisi tutkia on, kuinka hatusta olivat esim. Fordin, Rivianin ja Lucid Airin (miksei Teslankin) ilmoittamat EV -mallien ennakkotilaukset. Ainakin ensimainituilta kolmelta ne tuntuvat kadonneen kuin tuhka tuuleen. Niillä turhaan manipuloitiin kurssia ja media loi niistä illuusion.

Mitä USA ostaa vuonna 2025? Polttomoottoreita vai muita? Siihen on helppoa sanoa polttomoottoreita. Neljän vuoden kristallipalloon saadaan vastaus presidentinvaalien jälkeen. Jos Trump voittaa, kaikki Bidenin hallituksen Green Act -asetukset perutaan ensimmäisellä virkaviikolla. Bidenin voittaessa hallituksen ohjaus tulee kiristymään.

3 tykkäystä