Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Tainnut CT päästä tuotantoon todella raakileena, ei mairittele nämä kommentit.

10 tykkäystä

Taas otettiin somesta pinta edellä. Kannattaa katsoa koko ThrottleHousen video, jossa on paljon positiivista, mutta myös negatiivista. Esimerkiksi äänijärjestelmää kehuttiin markkinoiden parhaaksi - kehottivat siis käyttämään sitä, jos muu äänimaailma häiritsee.

Loppukommenttina tuli esimerkiksi: “It’s fun and funky - and the engineering behind this to make it functional and look like this is mad. It is probably the most interesting pieces of Automotive Engineering in our lifetime… There is nothing quite like it for look-at-me value”

Jono on pitkä. Jonottajille tarjotaan tonnin alennusta muista malleista.

3 tykkäystä

Eli kun haluat jutella autossa ystävien/perheen kanssa samalla kun auto natisee ja paukkuu niin ratkaisu on kääntää popit kaakkoon?

Ehkä tuo on hyvä ratkaisu joillekkin.

13 tykkäystä

Se että yksi yksilö nitisee ja narisee ei tarkoita sitä että mallin kaikki yksilöt tekevät näin. Vai nariseeko ja nitiseekö sitten myös joka ainoa Audin A3 ja VW Golf kun minulla olleet kappaleet nitisivät todella ärsyttävästi?

No tämä on kahvihuonekamaa kyllä jo voipi siirtää.

3 tykkäystä

Cybertruck perheauto? Jutustelivat kuitenkin ThrottleHousen pojat ajaessa (huutamatta ilman poppia), että muillakin avolavoilla kuuluu hieman erikoisia ääniä kabiiniin. Luulen, että tuo ominaisuus on ehkä pienin CT:n laatumurheista ja vastaavasta pieni hyvä ominaisuus näkyy tässä.

CT:n laatu on riittävä omalle markkinalleen.

Elokuussa 2023 kirjoitettu. Sen jälkeen on ollut aika vähän CT:n myyntimäärillä hehkuttajia. CT saa teippaukset päälle kun rosterin puhtaanapito-ongelmat konkretisoituvat. 4680 akku ei juuri rangella ja latausnopeudella loista ja CT:n huono aerodynamiikka vain pahentaa tilannetta.

Tesla tajusi kuitenkin hinnoitella CT:n niche-tuotteena

6 tykkäystä

Ei kai CT:llä minkäänlaisia kysyntäongelmia ole? Myyntimääriä on vaikea hehkuttaa kun ramp-up tulee olemaan hidas.

Onko näistä rosteriongelmista jotain konkretiaa jo? Vai onko kyse perinteisestä karhu-FUDista kuten taisi olla myös panel gapien kanssa? Niistäkään ei juuri ole kuultu toimitusten alettua vaikka ulina oli melkoinen karhuleirissä.

Katsellaan ensi vuonna mikä tilanne myyntitilastoissa.

4 tykkäystä

Competition is coming…

12 tykkäystä

Arvostusguruna tunnettu Damodaran kertoo ostaneensa Teslaa $180 hintaan.

12 tykkäystä

Kertoo myös, että omistaa kaikkia mag7 firmoja ja että kaikki yliarvostettuja. Mutta jos jotain pitää ostaa niin näistä Tesla.

Damodaranin fair value Teslalle oli $180, siksi hän sitä osti. Ei siis yliarvostettu.

“At $200 a share, Tesla looks over valued, but it is two bad market days from becoming a buy. I have a limit buy at $180.”

8 tykkäystä

Tässäpä tuo haastattelu:

Taisi sanoa, että jos ihan pakko saada portfolioon tästä porukasta osake, niin ostaisi Teslaa tai Applea. Ei perustellut Teslaa sen kummemmin vaan keskittyi Appleen. Kuitenkin se punainen lanka haastattelussa oli:

At today’s prices, I would not add any of them to my portfolio.

Tässä viimeisin Tesla valuaatio presis Damodaranilta:

Hyvin mielenkiintoinen video. Mutta koska nykyään kukaan ei kuitenkaan jaksa kuunnella 40 minuutin esitystä vaan tavoitehinnat on se mikä suurintaosaa kiinnostaa niin tässä ennusteet ja valuaatio:


17 tykkäystä

“Today’s prices, all of the stocks are overpriced” puhuttaessa kaikista seitsemästä.
Ja taustalla näkyy Tesla 184$, mutta ehkä se +4$ on jo overpriced tässä tapauksessa.

Robotakseille jo mukana lukuja lähivuosille valuaation laskemisessa. En kyllä itse uskaltaisi noita ottaa mukaan

  • Toimiiko FSD vaaditulla tasolla vuosiin, pelkällä kameralla operointia jotkut pitävät mahdottomana
  • Tuo vaatinee omat autot, softaa jne - tuskin toimii vanhoilla - millä aikataululla sellaiset
  • Tuleeko oikeaa markkinaa, saako Tesla siitä osansa ja onko se voitollista moneen vuoteen
  • Kilpailuakin on esim. Googlen projekti joka jo kai toiminnassa parissa kaupungissa - Googlen valuaatiossa lienee mukana pelkkinä kuluina
4 tykkäystä

Tätä ei tainnut olla tänne linkattu aikaisemmin:

Reilu kuukausi sitten Teslan Mobile Supercharger kentän virranjakokeskus syttyi tuleen ja räjähti Kaliforniassa. Kuuntelin tähän liittyen teknikon näkemyksen ja luonnollisesti tällaisen ei pitäisi olla mahdollista sulakkeiden ja turvakytkimien estäessä virrankulun vikatilanteessa.

1 tykkäys
4 tykkäystä

Tesla pärjää vielä kiinalaisille, jotka tulevat laajalla rintamalla, mutta legacyn kannalta todella murheellinen tilasto. Toivottavasti tilanne kohenee tuosta ajan kanssa. Osassa mukana myös latausplugarit.

5 tykkäystä

Hesarissa testasivat 1000 kilometrin ajamista talvisäässä erilaisilla sähköautoilla reitillä Lahti – Tampere – Jämsä – Jyväskylä – Pihtipudas – Oulu – Kemi – Rovaniemi – Kemijärvi – Kuusamo.

Teslat menestyivät parhaiten (niitä oli toki myös reilusti eniten erilaisia mukana, muina mm. VW:n, Kian, Audin ja BMW:n malleja).

Latauspysähdysten määrä oli useimmilla 5-8 kpl joskin yksi Tesla Model S LR selvisi kahdella ja Model Y LR neljällä.

Juttu maksumuurin takana.

E: Painotan ettei mitenkään tieteellinen koe ja pääpointtina että ylipäätään sähköautolla pärjää Suomen talvessa.

13 tykkäystä

sama löytyy täältä ilman maksumuuria

6 tykkäystä

Tässä on tuore twiitti Damodaranilta. Aliarvostettuna / fair valuessa hän sitä osti.

kuva

Tuo saattoi olla punainen lanka yleisesti Mag-7 osakkeista, mikä oli haastattelun teema. Mutta ei Teslan suhteen, koska sitä hän juuri kertoo ostaneensa pari viikkoa sitten, samoilta hintatasoilta.

6 tykkäystä