Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Lokakuu 2023. Kun data muuttuu, niin viilataan ennusteita. Niin ne kai osakeanalyytikotkin tekee.

10-20 % kasvu myytyjen autojen määrään näyttää tällä hetkellä edelleen realistiselta.

2,5 miljoonaan autoon vuonna 2025 päästäisiin muuten kasvamalla tänä vuonna ~15 % ja ensi vuonna ~20 %. En nyt sitä lähtisi sulkemaan pois.

10 tykkäystä

Troyn ennuste vuodelle 2024 näyttää ihan järkevältä (13,9% kasvu), tosin uskon itse pienempiin määriin Q1 ja Q2, jolloin kasvu painottuisi H2:lle.

Q1 on aika mahdotonta päästä noihin lukuihin, kun Kiinassa vietetään uutta vuotta (viikon tuotantoseisokki), Suez on kiinni (vaikuttaa toimituksiin Eurooppaan) ja em. seurauksena myös Berliiniä joudutaan pitämään osittain kiinni.

Analyytikoilla on muuten vielä hurjempi toimitusarvio Q1:lle, 497 000. Sitä tosin varmaan päivitetään alas nyt jo Q4 lukujen jälkeen.

11 tykkäystä

2023 tuotanto
Y 1.25milj
3 0.52milj
S/X 0.07milj

Millaisella miksillä 2.5milj vuonna 2025 saadaan?

CT 0.1milj
3. 0.6milj
S/X 0.1milj
Y 1.7milj

Y:n facelift auttaa tilannetta, mutta nykyisillä hinnoilla 1.7milj Model Y:tä on tekemätön paikka. Euroopassa Y:n myynti jo laskee.

Analyytikot odottavat 2.5milj vuonna 2025, mutta Y:n voittokulku pitäisi jatkua aika hurjana, jotta 2.5milj olisi mahdollista. M3 tuotantokapasiteetti on rajallinen ja kasvu joudutaan repimään Berliinin ja Austinin Y-linjoista.

Kiinassa kilpailu vaan kiristyy, mutta USA:n EV adoptio on vielä niin matala että sieltä ehkä lisämyyntiä voisi löytyä.

3 tykkäystä

Vuonna 2025 Trumpelo saattaa olla vallassa ja jenkeissä lähtee kaikki BEV tuet varsin nopeasti, jos pitäisi arvata siis. Joskin saattaa lätkiä lisää tulleja kiinalaisille ja eurooppalaisille.

3 tykkäystä

“We were dead wrong expecting Musk and team to step up like adults in the room on the call and give a strategic and financial overview of the ongoing price cuts, margin structure, and fluctuating demand,” Ives told clients in his note. “Instead we got a high level Tesla long term view with another train wreck conference call,” the analyst said.

Dan Ives/Wedbush on tähän saakka olla kaikkein suuri bull ainakin hintatavoitteen kautta.

17 tykkäystä

Musk sanoi, että ihmiset eivät voi ostaa Teslaa näillä hinnoilla, koska korot ovat niin “korkealla”. Korkojen pysyessä tällä tasolla he todennäköisesti joutuvat laskemaan hintoja, jotta autot menee kaupaksi ja josta kärsii marginaalit. Eikö vieläkään aukene mistä ollaan puhuttu?

"I don’t know, we don’t have a crystal ball, so it’s difficult for us to predict this with precision. If the – if the interest rates come down quickly, I think margins will be good. And if they don’t come down quickly, they won’t be that good, yeah. It’s always important to remember that the vast majority of people buying a car is about the monthly payment.

It’s not that people don’t want – we have tons of – we have lots of people who want to buy our car but simply cannot afford it. And so – and that – as that – as interest rates drop and that monthly payment drops, then they’re able to afford it and they buy the car. It’s pretty straightforward. And there are no tricks around – to get around this."

Kuuntelin ton konffapuhelu ja en ole koskaan törmännyt vastaavaan. Välillä tuli mieleen, että tässä kuuntelee jonkun SPACin puhelua. Mutta kyseessä oli monen sadan miljardin yhtiö! CEO puhuu muiden päälle, johto naureskelee toisten jutuille, kukaan ei vastaa konkreettisesti kysymyksiin. Koko puhelu oli vain ylistystä kuinka tulevaisuudessa on sitä ja tätä ja milloin mikäkin on maailmaa mullistava teknologia ja tuote. Ei kunnollista ohjeistusta ensi vuodelle ja tämä on merkki siitä, että näkymät ovat 2024 vuodelle sen verran huonot, ettei edellisvuosien kaltaista ohjeistusta ei uskalleta antaa.

Vuosi sitten naureskeltiin, TSLAQ:lle, kun Semi tuli isolla esityksellä ulos. Vuosi myöhemmin tuote on “in pilot production”. :rofl:

15 tykkäystä

Ottaen huomioon, että “moni ei voi ostaa Teslaa vaikka haluaisi”, on kysyntä ollut poikkeuksellisen kovaa vuonna 2023. Tästä ja koko Teslan menestyksestä osoituksena Model Y on ensimmäistä kertaa maailman myydyin auto, selvällä erolla halvempiin kilpailijoihin.

Ensin se oli vaporwarea, sitten sen kysyntä oli suorastana aneemista, sitten siitä ei koskaan voinut tulla maailman myydyintä autoa. Ja sitten siitä tuli sellainen.

20 tykkäystä

Seuraavaksi 1.7milj vuonna 2025, sillä se on tämänhetkinen markkinoiden odotus.

Minun mielestä 1.25milj → 1.7milj ei ilman hinta-alea onnistu.

Edit: markkina on hyväksynyt 2024-2025 olevan hitaan kasvun jakso, mutta 2026 pitäisi taas kasvaa > 30% vauhtia. → 2026 pitäisi myydä >2milj Y:tä, Ei onnistu!

2 tykkäystä

Se on hyvä, että maalitolppaa voi aina siirtää. Ensin sitä ei uskottu rakennettavaksi ollenkaan, sen jälkeen ei uskottu sille olevan kysyntää edes pariin sataan tuhanteen… ja muutamaa vuotta myöhemmin maalitolppa on siirretty 1,7 miljoonaan. Paska tuote siis, jos ei myy tuon vertaa.

Onko tuo keksimäsi “tämänhetkinen markkinoiden odotus” sen oman eilisen laskelmasi pohjalta? Markkinoiden konsensusodotuksen toimitusmääristä voi käydä lukemassa vaikka Bloombergilta. Ja se on 1,56 miljoonaa Y:tä vuodelle 2025.

Mistä keksit näitä lukuja? Jos puhutaan toimitusmääristä, suurin kasvulukema millekään vuodelle 2030 asti on analyytikoiden konsensuksessa on 23 %.

Mistäköhän syystä Model 3 ei voi kasvaa ollenkaan? Troy ennustaa tälle vuodelle 76k toimitusten kasvua.

9 tykkäystä

Siinä tapauksessa 2.5milj vuonna 2025 voi unohtaa. Lisämyynti voi tulla vain Y:stä ja CT:stä

Minä olen aina kritisoinut vain sinun ja muiden yltiöoptimistisia kasvulukuja tyyliin ”2.5milj vuonna 2023 on jo lähes varmaa”

Kasvuennusteet ovat edelleen liian optimistisia, jopa vuodelle 2025, puhumattakaan vuodesta 2026

Edit: lukuja pöytään mieluusti myös vuodelta 2026 per automalli

6 tykkäystä

Väitän, että Teslan kokonaismyynti ei kasva tänä vuonna ollenkaan. Y:n myynti taittuu joka tapauksessa, facelift tuo loppuvuodesta piristystä, mutta ei tarpeeksi. Teslan mallisto on aivan liian suppea, lisäksi 3 ja Y kilpailevat liikaa toistensa kanssa. Hinnanalennuksillakin tulee rajansa jossain vaiheessa vastaan.
Katsotaan vuoden lopussa.

2 tykkäystä

Laskelmassani M3 myynti on 600k ja siinä on kasvua tältä vuodelta 100k. Sen verran on tuotantokapasiteetti. 3:sta voi tehdä vain Fremontissa ja Shanghain yhdellä linjalla

1 tykkäys

Pekastakin kuoriutui FSD-believer:

5 tykkäystä

Tätä kuvaa katsoessa tuo verotuen osuus tuloksesta sattuu silmään pahasti. Jos nettotuloksesta 2/3 riippuu yhtiön ulkopuolisesta tekijästä, johon jenkkien presidentinvaalit vaikuttavat suoraan, ei sitä voi pitää mitenkään positiivisena tekijänä firman kannalta.

Edit: verotuen määrä ilmeisesti q4 jättimäinen johtuen kertaluontoisesta 5,9mrd potista. Otan takaisin arvostelun ja jätän vain kuvaajan ihmeteltäväksi.

Visuaalisena ihmisenä tästä hahmottaa kulurakennetta aika paljon paremmin kuin rivejä ynnäämällä.

8 tykkäystä

Teslan uusi 500 miljoonan investointi Dojoon :man_shrugging:t2:

7 tykkäystä

Key Tesla System Breached – Hackers Hit the Jackpot | Tivi in English
Milloinkahan näitä hakkerointeja sähköautoihin yleensäkkin käytetään rikollisessa mielessä, ei varmaan mene kauan :thinking:

1 tykkäys

“Teslan mallisto on liian suppea” on ollut argumentti jo vuosien ajan. Se on vuosi toisensa jälkeen osoittautunut huonoksi ja vääräksi argumentiksi. Kun Teslalla on tarjota neljä hinta/laatu-suhteeltaan erinomaista tuotetta hieman eri hintaluokissa, sen kokonaiskysyntä on vuosi vuodelta kasvanut vahvasti. Tesla Model Y on itse asiassa Teslan vanhin malli, koska muut mallit on faceliftattu sen julkaisun jälkeen. Viime vuonna Model Y:n myynti kasvoi yli 480.000 yksiköllä (+64 %).

Se, että siitä tuli maailman selkeästi myydyin auto (kaikki voimalinjat) kertoo kyseisen mallin ja ylipäätänsä Teslan hyvästä hinta/laatu-suhteesta. Kannattaa kuunnella, mitä kuluttajat kukkarollaan äänestävät. Tuota saavutusta entisestään korostaa se, että BEV-markkinaosuus on vahvasta kasvustaan huolimatta edelleen globaalilla tasolla tarkasteltuna hyvin pieni vähemmistö ja sen kasvu tulee tulevinakin vuosina olemaan vahvaa. Globaali BEV-markkinaosuus on vain vähän yli 10 %. Konservatiivisinkin ennustein tuo tulee tuplaamaan vuoteen 2027 mennessä ja todennäköisimmin triplaamaan vuoteen 2030. Välissä tullaan näkemään myös heikompia kvartaaleja. Tuo kasvu on kokonaisuudessaan valtava kasvuajuri Teslalle.

Kuten todettu Teslan myynti on edelleen ollut vahvalla kasvu-uralla. Myytyjen autojen määrä on kasvanut niin 10 vuoden takaa kuin vuodesta 2020 lukien yli 50 % CAGR. Vaikka puheista ja uutisoinneista voisi saada toisenlaisen kuvan, Teslan myyntimäärät kasvoivat ~40% niin vuonna 2022 kuin myös 2023. Ainoa mikä Teslalla on sakannut, on sen marginaalien laskusta johtuva tuloskunto. Jos marginaalien lasku olisi nyt tulossa päätökseen, tulos kääntyisi myynnin kasvun vetämänä uudelleen vahvaan nousuun. Tästä saatiin jo viimeisimmässä raportissa pientä toivoa, kun sekä automotive gross margin että operating margin kääntyivät ensimmäistä kertaa nousuun yli vuoteen. Tammikuussa hintoja on taas laskettu, joten Q1 marginaaleihin liittyy paineita, mutta ehkä marginaalien pohja on nyt kuitenkin suurinpiirtein viimeksi nähdyillä tasoilla.

Pinnan alla on kuitenkin tapahtunut ihan oikeita asioita niin operatiivisesti kuin liiketoiminnan kannattavuuden tasolla. Alla olevasta graafista näkee, kuinka eri liiketoimintojen kannattavuus on kehittynyt. Huomattavin on energialiiketoiminta, jonka marginaalit on edelleen pienestä skaalasta huolimatta on nousseet yli 20 prosenttiin. Yli 300 miljoonaan kasvanut tulos sillä puolella alkaa pikku hiljaa vaikuttamaan koko yhtiön tulokseen. Teslan kaikki Megapackit valmistetaan Lathropin Megafactoryssa. Siellä on käytössä vasta yksi tuotantolinja, jonka ramp-up vaihe ei ole vielä saavuttanut maksimitasoaan. Tänä vuonna Lathropiin avataan toinen linjasto, joka tuplaa kapasiteetin 40GWh. Samalla kannattavuuden voi odottaa entisestään parantuvan. Kiinaan on parhaillaan rakenteilla toinen 40GWh tehdas. Parin vuoden sisään Megapack kapasiteetti siis yli nelinkertaistuu nykytasolta.

Nykytiedoilla pitäisin ihan järkevänä ennusteena autojen myyntimäärän ka. 15 % kasvua seuraaville kolmelle vuodelle (tämä vuosi hitainta kasvua). Samaan aikaan tulos voisi kasvaa ~25 % p.a. (marginaalien paraneminen kustannussäästöjen kautta, hyväkatteisen energialiiketoiminnan kasvu jne.). Tällöin tulos lähes tuplaisi nykytasoilta vuoteen 2026. Vuodesta '26 eteenpäin näkymä voi olla vielä parempikin, kun Next Gen saadaan ulos (+mahdollisesti muitakin uusia malleja) sekä näkymä FSD:n, Optimuksen yms. kanssa on kirkastunut.

Kirjoitin aiemmin tässä kuussa odottelevani järkevämpää ostopaikkaa $170-180 tasoilta. Tuloksen jälkeen tultiin jo dollarin tarkkuudella tuohon rangeen. Se on varmaan ihan järkevä taso aloittaa position rakentaminen. Toki tuotto-odotus paranee, jos heikko sentimentti laskee kurssia tuota rajumminkin. Teslan osake historiallisesti ylireagoi molempiin suuntiin. $150 olisi seuraava lisäyspaikka. Yleinen negatiivinen sentimentti cleantech/EV-yhtiöiden osalta voi antaa erityisenkin hyviä ostopaikkoja tänä vuonna, pitkään sijoitukseen.

25 tykkäystä

Teslan kasvua arvioitaessa kannattaa mielestäni huomioda, että tähän asti myydyistä Tesloista suurin osa on myyty neitseelliseen markkinaan: ostettu Tesla on ollut ostajan ensimmäinen EV ja ensimmäinen Tesla.
Jos mallisto junnaa paikallaan, kuinka moni 3/Y omistaja vaihtaa uudempaa samanlaiseen? Vai vaihdetaanko mielummin toisten merkkien uutuuksiin? Vaikka pelkän designin ja statusarvon (naapurien ja työkaverien pitää huomata uusi autosi) takia.
Kapean malliston todellinen TAM on huomattavasti pienempi kuin teoreettinen markkina. Missä vaiheessa nykyinen mallisto saavuttaa saturaatiopisteen ja uusien mallien ominaisuuksiin natsaavat ostajat loppuvat?

9 tykkäystä

Tesla-omistajathan on ihan tutkitusti aika merkkiuskollisia: Here’s What Tesla Owners Are Buying Next | Carscoops

Ja tosiaan koko mallistohan on aika vastikään päivitetty/päivitetään eli en kyllä olisi kovin huolissani.

Sitten kun markkinoille tulee oikeasti Tesla-killer (uusi model Y tms.) eli joka tarjoaa niin kovaa vastinetta rahalle että mahdollisuus on nousta maailman myydyimmäksi autoksi niin voi alkaa huolestua. Legacyilta sitä ei ole tulossa, Kiinasta voi tullakin.

1 tykkäys