Olen ollut varsin skeptinen kiinalaisten “ryntäyksestä” Eurooppaan, siinä on monta mutkaa matkassa. Kiinan maine, kauppapolitiikka, autojen laatu (joka on varsin vaihteleva merkistä/mallista riippuen), tietojen keräys yms.
BYD varmaan pärjää, muista en ole todellakaan vakuuttunut.
Samaa mieltä. Jos joku kiinalaisista tulee pärjäämään Euroopassa, niin se on BYD. Isossa automarkkinassa eli Jenkeissä ei taida tulla sitten yhdellekään kiinalaiselle merkille mitään menestystä.
Hyvä taisi tulla kun lähes kaikki Chuckin ongelmat aiempien versioiden kanssa tuntuivat katoavan. Haiskahtaa hieman eräänlaiselle “ChatGPT momentille” FSD:n osalta mutta ei pysty nuolaisemaan ennen kuin tipahtaa…
Elluswamy vahvisti myös että seuraavaksi mukaan tulee parkkeeraus perutuksineen. Sen jälkeen varmaan hinkataan rajatapauksia aika pitkään vielä. Nyt aletaan lähestyä niitä hetkiä kun softa on melko hyvä mutta edelleen vaarallinen. Ihmiset alkaa luottaa siihen jolloin on vaara että keskittyminen herpaantuu.
Eroaa ratkaisevalla tavalla. Koneoppimiseen perustuva tekoäly ei ole ihmisen suoraan koodaamaa eikä myöskään ihmisen ymmärrettävissä koska se ei perustu sääntöihin kuten “älä aja punaisia päin” vaan valtavaan määrään esimerkkejä joissa ei ajeta punaisia päin. Manuaalisella koodilla voi ehkä patchata tiettyjä tapauksia hetkellisesti mutta se on kuin korvaisi jonkin ihmisen sisäelimen mekaanisella koneella: toimii ehkä aikansa mutta ei elä kehon mukana.
En ota kantaa siihen onko Tesla tällaista tehnyt tai millä tavalla.
Olen seurannut FSD:n kehitystä hyvin aktiivisesti alusta asti ja sen perusteella voin sanoa että versiota 12.3 voi hehkuttaa. Uusi arkkitehtuuri ja monia selkeitä parannuksia näin alkuvaiheessa. Ei aiemminkaan olla hehkutettu valmista Full Self Drivingia vaan niitä askeleita mitä on otettu eteenpäin. Jokainen voi mennä YouTubeen katsomaan miltä FSD näytti ja miten se suoriutui 2020. Nyt ollaan aivan eri tasolla. Vielä on tekemistä mutta nyt näyttää siltä että End2end-arkkitehtuurilla päästään pitkälle. Päästäänkö loppuun asti, ei voi tietää.
Itseäni kiinnostaa eniten turvallisuuskriittiset ajon keskeytymiset sekä erityisesti se miten pitkälle nykyisellä raudalla (vision only) päästään. Vielä ei ole ollut selkeitä merkkejä siitä etteikö pelkillä kameroilla pärjättäisi. Joka uuden version myötä vaimenevat puheet siitä että ilman lidaria ei voi auto ajaa itsekseen. Mutta seurataan nyt rauhassa. Tässä kohtaa näyttää todella hyvältä.
Lääkärin määräämä laillinen huumausaine, väärin käytettynä huume:
Ketamiini on eläinten ja ihmisten hoidossa käytettävä nukutusaine. Sitä käytetään myös päihteenä, koska se aiheuttaa aistiharhoja ja ruumiista irtautumisen kokemuksia
Onko väärinkäytöstä jotain todisteita? Onko Muskin valehtelusta asian tiimoilta jotain todisteita? Onko väitetty väärinkäyttö aiheuttanut jotain ongelmia yritystoiminnan/sijoittajan näkökulmasta?
Sitä käytetään myös masennuksen hoidossa, kuten ilmeisesti Muskin tapauksessa.
En tiedä onko Muskilla päihdeongelma vai ei mutta päällisin puolin tyyppi vaikuttaa pärjäilevän ihan hyvin ja yritystoiminta kukoistaa. Muskin bisnekset ja poliittiset ulostulot ovat selkeä uhka niin legacy medialle, legacy autoteollisuudelle kuin myös jenkkien nykyiselle hallinnolle. Ei voi välttyä ajatukselta että ilmassa olisi pientä ajojahdin poikasta taas vaihteeksi vaalivuoden kunniaksi.
Politiikasta teknologiaan. Musk paaluttaa kevään aikataulua FSD:n osalta:
Elon Musk puhui ketamiinin käytöstään entisen CNN:n juontajan haastattelussa. Viime viikolla Musk irtisanoi yhteistyösopimuksen juontajan kanssa, koska ei pitänyt hänen kysymyksistään.
Tässä taitaa olla oikea syy yhteistyösopimuksen purkuun:
Don Lemon demanded:
-A free Tesla Cybertruck
-A $5M upfront payment on & an $8M salary
-An equity stake in 𝕏
-The right to approve any changes in 𝕏 policy as it relates to news content
-A private jet flight to Las Vegas
-A suite for him and his fiancé
-𝕏 pay for their day drinking and massages