Autonominen ajaminen ja sen kehitys (Tesla FSD, Mobileye, Waymo ja muut)

Kyllä softa on mennyt eteenpäin, mutta ne pari ihmistä jotka tunnen joilla se on eivät kyllä sitä valmiiksi kutsu. Alla sama kommentti V11 versiosta…

I just had a 2hr FSD drive on winding mountain roads that was transcendent. It was perfect. Not good: PERFECT. Smooth, controlled, assertive, COMFORTABLE. Better than human. Oh man this is really happening 😁😁😁. Bravo AP Team. Bravo @elonmusk

— jimmah (@jamesdouma) June 14, 2022
6 tykkäystä

En ole kyllä kenenkään nähnyt kutsuvan FSD:tä valmiiksi. Joka vaiheessa on hehkutettu yksittäisiä ajoja ja ihan syystäkin, softa on mennyt jatkuvasti eteenpäin. Nyt on otettu todella iso harppaus End2end-arkkitehtuurin myötä mutta paljon on työtä vielä tekemättä. Nyt katsotaan tuleeko tällä arkkitehtuurilla jokin seinä vastaan vai onko kyse siitä että annetaan koneiden raksuttaa treeniaineistoa. Hyvältä vaikuttaa tässä vaiheessa.

2 tykkäystä

Onko kukaan perehtynyt yhtiöön nimeltä Cyngn? Autonomisten ajoneuvojen teknologiayritys, joka kehittää softaa teollisuusajoneuvojen autonomisen ajamiseen.

Tässä eräs uutinen tammikuulta:

Tänään pörssin sulkeutumisen jälkeen kertovat vuoden 2023 neljännen vuosineljänneksen ja vuoden 2023 tuloksen.

1 tykkäys

Katselin Waymon AI-kehitystä johtavan Dragomir Anguelovin videon Waymon nykyisestä tekniikasta.
Näin maallikkona se tuntuisi paremmalta kuin se, miten oletan Teslan uuden End2End-arkkitehtuurin toimivan.
Mielestäni Waymon ratkaisu ei tarvitse paljoa koodia, vaan neuroverkot tekevät suurimmat hommat, mutta se on hallittavampi kuin End2End

Toteutus on täynnä Transformer-neuroverkkomalleja, kuten nykyään tuppaa olemaan.

Karkea selitys Transformerista
Transformerin sisääntulossa data (esim. sanat) muutetaan tokeneiksi, joita edustaa moniulotteinen vektori
Opetusvaiheessa nämä vektorit asettuvat opetusdatan mukaan oikeisiin suhteisiin toisiinsa.
Näillä datan välisillä suhteilla voi ennustaa uutta dataa (kuten sanoja, kuvia jne.) tai luokitella niitä

SWFormer, jota käytetään autoa ympäröivän maailman tunnistamiseen. Tuo perustuu Swin transformer-arkkitehtuuriin.
Koska Waymo käyttää myös lidaria, näkyy alla esimerkissä, kuinka se kykenee tunnistamaan yöllä pimeässäkin ympäristönsä objektit tarkkaan

Wayformer perustuu transformeriin. Sillä ennustetaan ympäröivien objektien (agents) liikeradat (trajectories)

Tässä hieman tarkemmassa Wayformer-konseptitason kuvassa Encoderiin, johon LLM:ssä voisi viedä sanoja, viedään nyt liikenteen objektien tietoja, jotka siis muutetaan tokeneiksi, joita edustaa vektori. Näiden välisillä suhteilla ennustetaan liikeradat

Videoilla oli muutakin, mutta tässä keskeisiä.

Tuolla mallilla siis saadaan mielestäni ilman suurta määrää koodia, puhtailla neuroverkkoratkaisuilla toteutettua ratkaisu, jota saattaa olla helpompi hallita ja lisätä turvallisuuteen liittyviä sääntöjä ja integraatioita, kuin puhtaassa End2End-ratkaisussa.
Näin itse ajattelisin.

Kiinnostava seurata Mobileyen, Teslan ja Waymon kehitystä.
Näistä Google(Waymo) on edistynein uusien AI-mallien kehityksessä. mm Transformer on heidän kehittämä.
Mobileye:llä on laaja ymmärrys autonomisesta liikenteestä kokonaisuutena
Teslassa on paljon nuoria AI-kykyjä, jotka voivat tehdä poikkeuksellisia innovaatioita

Videoita löytyy Youtubesta haulla Drago Anguelov Waymo

14 tykkäystä

Melko vakuuttavaa menoa New Yorkissa FSD Beta V12.2. Siitäkin huolimatta että esim. päin punaisia tuli ajettua ja ajo muutenkin pykälän liian aggressiivista. Todella vaativia tilanteita. Olisipa hienoa saada sama pätkä Waymolla ja Mobileyella.

2 tykkäystä

Lisää vahvistusta sille että FSD:n viimeisin versio 12.3 on korjannut valtaosan ongelmista joita 11.x versioissa esiintyi:

https://twitter.com/aelluswamy/status/1769059878264623603?t=q3DnatbBsOTTx-usdjX-1A&s=19

https://twitter.com/elonmusk/status/1769199345746735123?t=rdksKj7XzaTvuIOiJ8RCbA&s=19

https://twitter.com/aelluswamy/status/1769257126696996991?t=szD6ZFAPASc1iR1CgAL8Mg&s=19

3 tykkäystä

VW ja Mobileye laajentavat yhteistyötään. Mobileyen tiedote yhteistyöstä.

Saman tiedotteen julkaisi myös VW-konserni tänään: Volkswagen Group - #348 käyttäjältä Contrafun

Mobileyen CEO Amnon Shashua kertoi tänään haastattelussa lyhyesti VW-uutisen taustoja. Haastattelun lopussa kertoo lyhyesti myös Mobileyen yhteistyöstä pääomistajansa Intelin kanssa. Yhteistyö on hänen mukaansa vahvalla ja terveellä pohjalla.

9 tykkäystä

Mobileye sanoo, että Volkswagenin ID.Buzz on ensimmäinen massatuotantoon menevä auto, jossa on L4-tason autonominen järjestelmä.

− Volkswagen is the first vehicle manufacturer to develop an autonomous Level 4 service vehicle for large-scale production

− The aim is to use it in the commercial sector, for example for mobility and transport services in Europe and the USA

8 tykkäystä

Ja vielä tuota tasoa 4. Siitähän tuli todella paljon enemmän rahulia kuin taso 2?

1 tykkäys

The main part of the agreement covers delivery and use of a self-driving system (SDS) based on the Mobileye Drive™ platform for a special version of the ID. Buzz, which has been under development for autonomous driving since 2021.

The aim of Volkswagen ADMT GmbH is to develop the fully electric autonomous ID. Buzz AD for the use in mobility and transport services from 2026

Pitkään on puuhattu ja tähtäinkin vielä melko kaukana. Näin Teslalasien läpi lukien julkistus näyttäytyy hieman reaktiiviselta FSD:n viime aikojen kehitykseen.

Mobileyen tekniikkaa ja suorituskykyä olisi mukava nähdä mutta valitettavasti “tosielämän” materiaalia taitaa olla kovin nihkeästi saatavilla.

1 tykkäys

Todellakin on vahvat Tesla-lasit päässä, nyt on menossa pumppaajien perinteinen “uuden version mindblowing hehkutus” -vaihe kunnes sitten taas todetaan ettei se vieläkään ole lähelläkään valmista.

Täälläkin ollut jo useamman kerran video vuodelta 2021.

2 tykkäystä

En nyt ihan suorilta nielisi näitä Mobileyenkään mainosvideoita. Onko mitään sellaista missä ei ajettaisi Mobileyen autolla Mobileyen insinööri kyydissä?

Onko Mobileyella minkäänlaista autonomisen ajamisen pilottiohjelmaa edes menossa missään päin maailmaa tyyliin Cruise/Waymo noin 4 vuotta sitten?

Heh, en epäile sekuntiakaan ettet niele näitä, ei sovi sinun narratiiviisi.

Googlella varmaan löydät. Jos haluat.

Jos vuodelle 2026 luvataan L4 kamaa niin se on aika huima steppi, sen jälkeen ei tarvitse enään muuta kun ajaa lidarien ja muun HW:n hinta riittävän alas ja se on enään teknis-taloudellinen ongelma joka ratkeaa kyllä ottaen huomioon hintakehityksen viime vuosina.

Se olisi huima steppi ellei Waymo olisi toteuttanut sitä vastaavanlaisella sensorihirviöllä… neljä vuotta aiemmin. Samaan aikaan Teslalla autonomisen ajon määrät laskettaneen jo reippaasti miljardeissa kilometreissä. Voi toki olla että Mobileye lyö pöytään yhtäkkiä aivan puskista täydellisen robottiauton tai sitten ollaan aivan julmetun matkan päässä johtajista. Luulisi että toimivaa tekniikkaa esiteltäisiin joka paikassa?

Taitaa olla Waymon sensori-stäkki vähän eri hintaluokkaa, tämä Mobileyen settihän on väitetysti 4000 taalaa tms per auto.

Mobileye vs. Waymo ei ole vertailukelpoisia siinä mielessä, että a) Waymo ei myy omaa järjestelmää b) kukaan ei ostaisi Waymon järjestelmää sen korkean kustannuksen takia c) Waymon järjestelmä ei skaalaudu globaalisti. Mobileyen järjestelmää taas on kehitetty nimenomaan siitä näkökulmasta, että sen kustannus on matala ja sen voi lyödä globaalisti mihin vain autoon ja käyttää sitä missäpäin maailmaa vain.

Mobileyen L3-järjestelmä maksaa $1500, L4 $3000 ja kaupalliseen käyttöön tarkoitettu Drive $15 000.

9 tykkäystä

https://x.com/aelluswamy/status/1771649240302850158?s=20

Handling many real-world situations, like construction, requires understanding and reasoning about the scene semantically and not just geometrically. That is why self-driving is an intelligence problem and not a sensor problem (i.e. needing LIDAR, Radar etc).

Siksi Tesla FSD on selvästi ainoa skaalaava ja teknologia joka toimii missä tahansa.

Saako olla vähän eri mieltä? Tesla osoittaa mm. tällä ja muilla vastaavilla FSD V12-videoilla, että on mahdollista tehdä hyvissä näköolosuhteissa varsin hyvin toimiva FSD ilman tutkia ja muita sensoreita. Eihän se tarkoita kuitenkaan sitä, että FSD:stä tulisi huonompi tai vähemmän skaalattava, jos siihen lisätään kameroiden puutteita tukevia sensoreita. Olen samaa mieltä siitä, että FSD V12 vaikuttaa yllättävänkin hyvältä sen perusteella, mitä siitä on nähty. En kuitenkaan näe, miten tämän perusteella voitaisiin tyrmätä muut teknologiat (kameroiden tukeminen muilla sensoreilla) huonommiksi.

Oman Teslani kanssa olen todennut, että automatiikan pitää olla erittäin luotettava ja toimintavarma, että sitä tulee käytettyä. Vaikkapa ”liian” fiksu vakkari jää paljon vähemmälle käytölle kuin edellisen auton vähemmän kehittynyt vastaava, koska se tekee säännöllisesti typeriä jarrutuksia turhissa paikoissa. Vaikka yli 99 % ajasta vakkari toimii hyvin, romuttaa ajoittainen sekoilu luottamuksen siihen niin, että sitä tulee enää käytettyä vain isoilla ja leveillä teillä hyvissä olosuhteissa. Autopilotin kanssa tulee olemaan sama juttu. Oli tekniikka sitten mikä tahansa, sen toimintavarmuus pitää saada erittäin lähelle 100 % että siitä on oikeasti hyötyä. Jos vedetään vähän mutkia suoriksi, niin vaikkapa 99,9 % tarkoittaisi sitä, että kerran tuhannessa tilanteessa tulee kolari. Tämä olisi kestämätöntä. Vielä ei olla nähty sitä, millä tekniikalla nuo ihan viimeiset desimaalit saadaan kuntoon hankalammissakin olosuhteissa.

3 tykkäystä

Totta kai järjestelmän skaalautuvuus heikkenee mitä kalliimpi se on (enemmän komponentteja, monimutkaisempi järjestelmä, hankalampi asentaa eri autoihin jne.). Suuri avoin kysymys vielä on, riittääkö pelkät kamerat joka tilanteeseen vai ei. Ja vaikka data osoittaisi että “riittää” (mitä se sitten tarkoittaakin) niin mitä sanoo lainsäätäjät? Veikkaan että esimerkiksi Teslan kilpailijat joiden tekniikka perustuu useampaan erilaiseen sensoriin tulevat lobbaamaan rajusti Teslan ratkaisua vastaan.

Tämäkin riippuu siitä miten tekniikkaa käytetään, millaisessa ympäristössä ja kuka kantaa vastuun. Esimerkiksi Waymo on aloittanut robottitaksitoiminnan kaupungeissa ja kantaa vastuun mahdollisista kolareista (joita on Waymollekin sattunut). Kaupunkiajo on hidasta jolloin kolarien vaikutukset on yleensä melko pieniä. Se on aivan eri tilanne kuin se että softa laitetaan viiteen miljoonaan yksityiskäyttäjän autoon ja sanotaan että painakaa nappia, me vastaamme auton turvallisuudesta. Kyse on siis riskien punnitsemisesta suhteessa mahdollisiin hyviin puoliin. 999 onnistunutta kaupunkiajoa saattaa jonkun excelissä näyttää jo hyväksyttävältä jos yksi ajo keskeytyy kevyeen osumaan jossa kukaan ei loukkaannu. Tämä siis vaan karkeana eimerkkinä eikä minään kannanottona hyväksyttävään riskitasoon.

1 tykkäys

FSD päivitysrumba jatkuu. Beta 12.3.1 menossa työntekijöiden testiin. Mukana ilmeisesti myös Auto Park-toiminto:

https://twitter.com/teslascope/status/1771887192295837935?t=fb0sUV3wv3GgdNXpZ-euVQ&s=19

https://twitter.com/raderje/status/1771905762308022761?t=-QGVGuftPggG8aHZEaGnVQ&s=19