Volkswagen Group

Tänään Volkswagen julkaisi tilinpäätöksen ja tässä mielestäni tärkeimmät:

Tämän hetkisellä osakekurssilla p/e on 3,75 ja osinkotuotto 7,5%. Volkswagenin markkina-arvo on 65 miljardia euroa ja nettokassa 40,3 miljardia. Tulevalle vuodelle ohjeistus on seuraava:

Lisään vielä, että arvostus ei todellakaan Volkswagenilla päätä huimaa. Volkswagen omistaa esimerkiksi pörssilistatun Porsche AG:n osakkeista 75%. Laskennallisesti tämän hetken kurssilla näiden osakkeiden arvo on yli 59 miljardia euroa. Tämän lisäksi kassa on tosiaan 40,3 miljardia. Tämän lisäksi tärkeimpänä toki useita automerkkejä, jotka tuottavat lisäpalveluineen miltei 18 miljardia euroa voittoa vuosittain. Vaikea tätä kokonaisuutta on ymmärtää.

12 tykkäystä

Mietin tuota kassaa, että onko se kuitenkaan ylimääräistä kassaa? Eikö yhtiöllä ole paljon velkaa ja kassan tasoa voi säädellä lainaamalla rahaa tai lyhentämällä korollisia velkoja.

Yhtiöllä on paljon velkaa, mutta käsitykseni mukaan VW -ryhmän toiminen pankkina selittää tästä hyvin paljon.

VW Financial Services omavaraisuusaste vaikuttaa olevan pankiksi melko korkea, mutta kuten pankeilla yleensä on lainaa paljon talletuksien tai muiden käytännössä vastaavien erien, kuten bondien, muodossa.

4 tykkäystä

Kuten Lexus tuossa sanoi, Volkswagenin suuri velkamäärä liittyy juuri tuohon rahoituspalveluun. Tätähän ei Suomessa tarjota, vaan meillä autorahoitus hoituu muiden toimijoiden kautta. Kaiken kaikkiaan tuota autorahoitusta voi ajatella pankkitoimintana, jolloin siihen luonnollisesti kuuluu suuri velkamäärä. Tosin toisin kuin perinteisillä pankeilla, on korkojen nousu laskenut Volkswagenin autorahoituksen tuottoa. Volkswagenilla kun ei ole tavallista pankkitoimintaa (lähes)nollakorkoisine talletuksineen, joten korkojen nousu näkyi suoraan suurempina rahoituskuluina ja siten pienempinä tuottoina. Nollakorkoaikana Volkswagenin rahoitustoiminta oli huipputuottoisaa. Nyt se tuottaa vain erittäin hyvin.

6 tykkäystä

Meneekö näistä Saksalaisten yhtöiden osingoista edelleen 30% ennakonpidätys ja sitten Suomi perii vielä oman osuutensa tuon päälle? Takaisinhakuprosessi ilmeisesti edelleen aika työläs pienomistajalle.

3 tykkäystä

VW-konserni tiedottaa laajentavansa yhteistyötään Mobileyen kanssa.

03/20/2024 Press Release
Automated driving: Volkswagen Group intensifies collaboration with Mobileye

  • Volkswagen and Mobileye bring new automated driving functions to series production
  • Mobileye provides technologies based on the Mobileye SuperVisionTM and Mobileye ChauffeurTM platforms
  • Audi, Bentley, Lamborghini and Porsche will use these series developments to rapidly bring new, premium-oriented driving functions to their model portfolios
  • Mobileye set to supply further technology components for autonomous driving to Volkswagen Commercial Vehicles

Wolfsburg/Jerusalem. The Volkswagen Group is welcoming further strategic collaboration and significantly accelerating its development efforts in the field of automated and autonomous driving. Now, Volkswagen is intensifying its partnership with Mobileye in the domain of automated driving. Together, the two companies will bring new automated driving functions to series production. Mobileye is to provide technologies for partially and highly automated driving based on its Mobileye SuperVision and Mobileye Chauffeur platforms. In future, the Volkswagen Group’s Audi, Bentley, Lamborghini and Porsche brands will use these technologies to rapidly introduce new premium-oriented driving functions to their model portfolios across powertrain types. These include advanced assistance systems for highway and urban driving, such as automated overtaking on multilane highways in permitted areas and conditions, as well as automatic stopping at red lights and stop signs, and support in intersections and roundabouts. In addition, Mobileye is set to supply further technology components for automated driving to Volkswagen Commercial Vehicles. In the long term, the Volkswagen Group aims to rely on its own complete in-house system: Partnerships with Bosch and Qualcomm, as well as with Horizon Robotics in China, will be continued with a focus. All driver assistance systems are to be based on the software architectures developed by Volkswagen’s Cariad company.

“Our goal is to offer our customers throughout the world outstanding products with cutting-edge technology,” says Oliver Blume, CEO of the Volkswagen Group and Porsche AG. "New automated driving functions will significantly boost convenience and safety. These functions, which will be tailored to our brands and products, will make every trip a personal, individual experience. In Mobileye, we have an additional first-class partner to shape this automotive future together.”

The Volkswagen Group and Mobileye have been collaborating on advanced driver assistance systems for some time. In the future, Mobileye is set to also provide technologies for driving functions with enhanced Level 2 capabilities (‘partially automated driving’) within the Volkswagen Group. When such functions will be available, and subject to its operational design domain, drivers will be allowed to take their hands off the steering wheel but must remain attentive to the traffic and ready to intervene at any time. In addition, Volkswagen is working with Mobileye on Level 3 functions (‘highly automated driving’). At this level, the vehicle will be able to temporarily take over driving tasks in specified areas; drivers are not required to monitor the system continuously.Volkswagen and Mobileye are jointly developing these technologies into cross-brand systems.

In addition, Mobileye will also offer certain production-ready functions for the new E3 1.2 premium-oriented software architecture. This new architecture is managed by Cariad and will be gradually implemented within the group by Audi, Bentley, Lamborghini, and Porsche. As part of their product strategy, the brands decide on the specific deployment of the systems and tailor them to a brand-specific driving experience.

Furthermore, the Volkswagen Commercial Vehicles brand is set to be supplied by Mobileye with software and hardware to achieve Level 4 (“fully automated driving”). Volkswagen ADMT, a Volkswagen Group subsidiary, will implement these components in fully electric development platforms based on the Volkswagen ID. Buzz. The goal of Volkswagen ADMT is to bring self-driving ID. Buzz vehicles to series production for mobility and transportation services.

“We are proud to work closely with Volkswagen Group to make the future of driving safer, more automated and more rewarding,“ says Prof. Amnon Shashua, President and CEO of Mobileye. “Through these programs, we see Volkswagen Group leading the industry in putting AI-powered advanced driver assistance technology in the hands of consumers globally and developing new services with autonomous vehicles.“

Volkswagen Group sharpens its development strategy for driver assistance systems

Volkswagen is further clarifying the division of development tasks for driver assistance systems between in-house innovation and collaboration for its new E3 1.2 and E3 2.0 software architectures. This will streamline processes and reduce complexity. With strategic partners such as Mobileye, Volkswagen Group is accelerating the rapid delivery of the premium-oriented E3 1.2 architecture, while, in the long term, the Group will rely on its own complete in-house (‘stack’) for automated driving across all brands.

For the future E3 2.0 architecture, the Volkswagen Group plans to forge ahead and consolidate its resources and development responsibilities within Cariad, its software company. Together with Bosch, Cariad aims to develop the Group’s proprietary complete system. This system will be integrated into the future all-electric, fully digital, and highly scalable mechatronics Group platform, the Scalable Systems Platform (SSP).

“We are sharpening our development strategy for driver assistance systems at the same time as heightening our customer focus. We are concentrating on fast, reliable delivery,” says Michael Steiner, Head of Research and Development of the Volkswagen Group and Member of the Executive Board, Research and Development of Porsche AG.

Tiedotteen mukaan uutta teknologiaa käyttäisivät konsernin merkeistä Audi, Bentley, Lamborghini ja Porsche. Oliver Blume kehuu tiedotteessa uusien automatisoitujen ajotoimintojen lisäävän “merkittävästi ajomukavuutta ja turvallisuutta”.

VW ja Mobileye ovat tainneet tehdä yhteistyötä jo vuosien ajan, joten sinällään ei kai mitään yllättävää tässä uutisessa. Blumen johdolla näytetään nyt luottavan aiempaa enemmän ulkopuolisiin kumppaneihin ohjelmistojen suhteen. Aiemmin tuntui, että haluttiin tehdä paljon konsernin sisällä Cariad-ohjelmistodivisioonassa, mutta siellähän aiempi johtaja Hiligenberger sai lähteä viivästyten takia.

5 tykkäystä

Tämä Kauppalehden juttu kiinnostanee tämän ketjun lukijoita, sen lukee parissa minuutissa eikä se ole maksumuurin takana. :slight_smile:

Saksalainen autojätti Volkswagen taistelee tosissaan paikasta auringosta maailman suurimmassa automarkkinassa. Yhtiö aikoo investoida 2,5 miljardia euroa Kiinan toimintoihinsa, uutistoimisto Reuters kertoo.

Maailman toisiksi suurin autonvalmistaja laajentaa investoinneillaan itäisessä Kiinassa sijaitsevassa Hefein tuotanto- ja kehityskeskustaan. Yhtiön suunnitelmissa on valmistaa mittava määrä Kiinan markkinaan tähdättyjä, Volkswagen brändin alla kulkevia sähköautomalleja.

3 tykkäystä

Ei tuo ihan huonolta näytä. Valittuja poimintoja:
More than twice as many all-electric models were ordered as in the same period last year (+154 percent), so that the BEV order bank currently stands at around 160,000 vehicles.
The higher order intake for our all-electric models in Europe makes us confident that we will grow in this segment both in our home region and worldwide over the year as a whole.

5 tykkäystä

“Tavallisella arvo-osuustilillä Suomen osinkoveroprosentin ylittävät lähdeverot pääsääntöisesti huomioidaan ja hyvitetään kotimaan verotuksessa, mutta osakesäästötilille tai sijoitusvakuutukseen ostettujen osakkeiden kohdalla lähdeveroa ei hyvitetä vastaavasti. Osakesäästötiliasiakas voi hakea liikaa perittyjä lähdeveroja takaisin yhtiön kotimaasta, mutta tämä jää sijoittajan itsensä vastuulle.”

Näin Nordnetissä 2023 Volkswagenin toukokuun osinkoerässä
-osinko 657 eur
-ennakkopidätys 164,25 eur = 25,0%
-“german sol tax div” 9,0e eur = 1,4%, mikä lie kulu tms

Sitten vuosi vaihtuu, ja verottaja muistaa veroehdotuksella:

  • “verotuksen perusteena olevat tiedot” puolella verottaja kertoo ko erästä että osinko 657,0 eur ja ulkomaille maksettu vero 164,25 eur
    sekä
    “ulkomaille maksettu vero on huomioitu verosopimusten määräysten mukaisesti. Jos veroa on peritty enemmän, hae liikaa perittyä veroa takaisin veroviranomaisilta siitä maasta josta tulo saatu”

Sitten “verotuspäätös” osiosta voi katsoa, että “veroista on vähennetty verovuonna ulkomaille maksettuja veroja / pääomatulojen veroja” summalla joka on 15% maksetuista veroista

No voi huokaus, sääli että Suomi joka mielellään luo kaikenlaista säätelyä ei kykene Saksan kanssa tekemään verosopimusta, jossa Saksan ennakkovähennys olisi 15% kuten vaikka Ruotsissa ja USA:ssa.

TS, Saksan osingoista jää 10% prosenttiyksikköä extraa Saksaan ellet hae sitä operoimalla Saksan veroviranomaisen kanssa. Ei kai se mahdoton ponnistelu ole jos siihen on rutiini ja summa relevantti, mutta aivan totaalisen turhaa byrokratiaa.
Ja jos et hae, menettäjä olet sinä Saksan valtion hyväksi, mutta myös Suomen valtio koska onhan se raha jostain pois.
Ts osinkovero onkin esim vajaan 30% sijasta vajaat 40%, eli varsinaisia veroa meneekin kolmannes enemmän kuin suomalaisista, ruotsalaisista yms osakkeista.

PS. monissa maissa voi hakea ylimäärää takaisin useamman vuoden osalta kerralla joten se voi lisätä halua nähdä vaivaa. Saksasta en kylläkään tiedä.

8 tykkäystä

Jotenkin hullua että meillä on teoriassa EU ja yhteiset sisämarkkinat ja sitten tällaiset verotusasiat perustuvat kuitenkin kahdenvälisiin sopimuksiin. Aika kaukana se Euroopan yhdentyminen vielä on.

5 tykkäystä

PS. monissa maissa voi hakea ylimäärää takaisin useamman vuoden osalta kerralla joten se voi lisätä halua nähdä vaivaa. Saksasta en kylläkään tiedä.

Kyllä se Saksassakin onnistuu. Jossain kohtaa Nordnet ei kuitenkaan pystynyt toimittamaan tarvittavia dokumentteja, mikä tappoi ainakin itseltäni lopunkin innon hakea firman osingoista liikaa perittyjä veroja Volkkarin ja Bayernin osalta parilta viime vuodelta. Summatkin oli sellaisia, että kulut olisivat vieneet ison osan muutaman satasen liikaperinnästä ja ylimääräinen vaiva siihen päälle.

Täällähän asiaa on käsitelty useamman maan osalta melko kattavasti, en tosin tiedä onko nykyisin miten ajantasaista tietoa: Ulkomaisten osinkojen verotus – mihin maihin kannattaa sijoittaa? - Omavaraisuushaaste

3 tykkäystä

Kiinalaisille näppärää ja kustannustehokasta kun muut tekevät suurimman osan tuotekehityksestä, Osan keksinnöistä varmaan kiinalaiset patentoivat ennen sen alkuperäistä kehittäjää.

7 tykkäystä

Volkkari ilmoitti eilen, että v. 2027 olisi tulossa Euroopassa valmistettu, 20000€ maksava sähköauto heiltä myyntiin.

1 tykkäys

Johan niitä on ollut, e-UP maksoi 2021 vuonna 22000€ ilman hankintatukivähennystä.

2 tykkäystä

Olisi varmaan syönyt liikaa ID3:n myyntiä niin valmistus ja myynti piti lopettaa?

VW e-Up oli varmaan vain kallis imagonkohotus- ja markkinointikampanja. Sen aikaisilla akkujen hinnoilla ei 20te sähköauto ollut mahdollinen. Vuonna 2027 siihen varmaan jo saksassakin pystytään niin että bisnes on kannattavaa.

Ja itse asiassa tässä pitäis huomioida inflaatio ja rahan reaaliarvo 20te on ehtinyt tässä vuosien aikana kutistumaan melko paljon eli siinä mielessä 20te sähköauto vuonna 2027 on ihan kunnioitettava tavoite vaikka akut muuttuvat edullisemmiksi.

6 tykkäystä

Aiheesta oli muutama päivä sitten Hesarissakin juttua, kyseessä ID1 -koodinimellä kulkeva projekti.

Lyhyehkö juttu luettavissa alla, ei ole maksumuurin takana.

4 tykkäystä

Tämä uutinen olikin jo Rivianin ketjussa. :slight_smile:

SAN FRANCISCO, June 25 (Reuters) - German automaker Volkswagen Group (VOWG_p.DE), opens new tab will invest up to $5 billion in U.S. electric-vehicle maker Rivian (RIVN.O), opens new tab as part of a new, equally controlled joint venture to share EV architecture and software, the companies said on Tuesday.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-invest-up-5-billion-rivian-part-tech-joint-venture-2024-06-25/

3 tykkäystä

Eikö volkkarin insinöörit osaa suunnitella sähköautoja kun näitä hankintoja ja yhteistyökuvioita viritellään siellä sun täällä?

Sama uutinen cnbc:llä

Rivianin osake aftermarketissa +50%

1 tykkäys