Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Kovia lukuja. Ei ole hinnan laskut omistajia palvelleet;

Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 1,8 miljoonan käytetyn auton myyntihintoja helmikuun 2023 ja 2024 välisenä aikana. Autojen ikä vaihteli yhdestä viiteen vuoteen.

Käytettyjen Teslojen hinnat putosivat 2023–2024 eniten Yhdysvalloissa

Merkki Käytetyn sähköauton keskimääräinen myyntihinta Muutos vuoden takaiseen myyntihintaan Vuotuinen hinnanmuutos prosenteissa
1. Tesla 36 515 dollaria –14 808 dollaria –28,9%
2. Alfa Romeo 28 763 dollaria – 4 4412 dollaria –13,3%
3. Maserati 49 200 dollaria –4 845 dollaria –9,0%
4. Lincoln 45 427 dollaria –4 084 dollaria –8,2%
5. Volvo 34 588 dollaria –2 973 dollaria –7,9%
6. Ram 36 995 dollaria –3 084 dollaria –7,6%
7. Kia 20 615 dollaria –1 484 dollaria –6,7%
8. Mini 25 123 dollaria –1 679 dollaria –6,3%
9. Volkswagen 23 862 dollaria –1 556 dollaria –6,1%
10. Audi 35 755 dollaria –2 248 dollaria –5,9%
11. Lexus 39 855 dollaria –2 293 dollaria –5,4%
12. Mazda 24 926 dollaria –1 426 dollaria –5,4%
13. Ford 33 588 dollaria –1 854 dollaria –5,2%
14. Land Rover 52 276 dollaria –2 747 dollaria –5,0%
15. Jeep 26 045 dollaria –1 350 dollaria –4,9%
16. Dodge 33 157 dollaria –1 705 dollaria –4,9%
17. Infiniti 32 045 dollaria –1 560 dollaria –4,6%
18. Honda 26 478 dollaria –1 120 dollaria –4,1%
19. Subaru 26 963 dollaria –1 139 dollaria –4,1%

Lähde: ISeeCars.com

4 tykkäystä

Mobileye sanoo, että Volkswagenin ID.Buzz on ensimmäinen massatuotantoon menevä auto, jossa on L4-tason autonominen järjestelmä.

− Volkswagen is the first vehicle manufacturer to develop an autonomous Level 4 service vehicle for large-scale production

− The aim is to use it in the commercial sector, for example for mobility and transport services in Europe and the USA

Autonomous driving is coming. Following an extensive pilot phase with road testing in Germany and the USA, Volkswagen ADMT GmbH, part of Volkswagen AG, is announcing a cooperation agreement with the Israeli technology company Mobileye Global Inc. Mobileye shall develop and supply software, hardware components and digital maps for the self-driving ID. Buzz AD

5 tykkäystä

Tässä nimenomaan vaikuttaisi olevan Teslan lähestymistavan suurin etu: jokaista aluetta ja ajotapaa ei tarvitse käsin koodata vaan auto opetetaan paikalliseen ajotapaan näyttämällä sille esimerkkejä paikallisista ajotavoista. Tästä oli jo joitain esimerkkejä jenkeistä kun FSD-testaaja ajeli Texasissa jossa sakon uhalla risteysalueelle ei saa pysähtyä. Auto totteli tätä sääntöä mutta sama auto ajoi samassa tilanteessa eri tavalla New Yorkissa jossa ilmeisesti näin saa ajaa (tai ainakin se on paikallinen tapa). Voi toki olla että kyseessä oli vain sattuma tai sitten ei.

4 tykkäystä

Tämä erittäin huono, JOS pitää paikkaansa ja JOS kyse on heikommasta kysynnästä.

Näin voi kyllä hyvin olla, koska kiinamerkkien kiinamyynti on yskinyt pahasti alkuvuonna.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-22/tesla-trims-output-of-cars-in-china-amid-slower-ev-sales-growth?utm_source=website&utm_medium=share&utm_campaign=twitter

8 tykkäystä

AJ:llä on ollut hyviä arvioita lyhyen aikavälin numeroista, joten linkataan tämä, koska kaverin Q1 ennuste toimitusmääristä on yllättävänkin matala:

417k, mikä tarkoittaisi -1,4% viime vuodesta.

https://twitter.com/alojoh/status/1771553649619001618?t=GW2ISx7z049bBOSshUDxLQ&s=19

3 tykkäystä

Päät alkavat kääntymään ja mielet muuttumaan:

1 tykkäys

Näistä muodostuukin lyhyen aikavälin sijoittajalle mielenkiintoinen tilanne.

Saattaa tulla aika mehukas ostopaikka Q1 puhelun jälkeen jos yhtiö ei tee jotain temppuja siihen mennessä tai sen aikana jolla ylläpidetään katse tulevaisuudessa.

Se mitä nyt tarvittaisiin olisi selkeä roadmap FSD:n, Botin, Energyn, robotaksien, Semin ja Next Gen tehdaiden osalta, jotta streetti voisi paukuttaa numeroita exceliin.

Kuitenkin kaikkien kuuntelemieni puheluiden perusteella näin ei tule tapahtumaan vaan streetille jätetään raaka kala käteen ja kurssireaktio on taattu.

Ainut mahdollisuus on jonkinlainen robotics & AI day tyylinen tapahtuma, mutta näitäkin on historiassa pidetty vain rekrytarkoitukseen niin tuskinpa sellaistakaan nähdään.

Tuntuu vähän liian selkeiltä monttubileiltä, joten ehkäpä jotain positiivista on kuitenkin tulossa.

3 tykkäystä

Roadmap on varmasti olemassa, mutta Tesla ei ole tämän tason suunnitelmia kovin tarkkaan avannut.

Sen pitäisi sisältää ainakin seuraavia konkreettisia asioita, jotta nämä alkaisivat valua analyytikoiden ennusteisiin.

FSD
USA jakelu kaikille ja 3kk ilmainen kokeilu.
Hinnoittelumalli tulevaisuudessa kuukausilaskutus, ajomäärän mukaan vai kertasumma?
EU, Kiina ja muiden maiden julkaisuaikataulu.
Lvl 3 tasolle siirtyminen USA 2025 aikana jne. Vaikutus hinnoitteluun?

Robotaksi
Operoidaanko itse vai tarjotaanko vain autot softalla operaattoreille?
Aloitetaanko nykyisillä malleilla vai Next Gen platform 2025H2?
Aloituskaupungit ja aikataulu? laajentuminen?

Bot
Kuinka suurella volyymilla koekäyttö aloitetaan, milloin ja missä tehtävissä?
Suorituskyky ja toiminnalliset tavoitteet ennen myyntiä? Tarkkuus, nopeus, akunkesto, AI?
Käyttökohteet teollisuus, palvelusektori ja yksityinen?
Laskutusmalli, leasing vai suoramyynti?

Energy
Markkina-alueet ja niiden kehitys.
Kapasiteetin nosto, valmistusmaat?
LFP akkujen toimitusketju tulevaisuudessa? Oma valmistus?
Tuotestrategia?
Jatkuvan laskutuksen malli ja kannattavuus? autobidder ja service

Semi
Tuotannon ja myynnin aloitusaikataulu sekä hinnoittelu?
Globaalit toimitukset ja tuotanto?
FSD käyttöönoton aikataulua?

Next Gen
Valmistusmaat?
Tarkemmat mallitiedot?

Dojo
Suorituskyky? Onko Nvidian korvaajaksi? tätä ei varmaan kuulla ennen kuin ei tarvitse enää ostaa
Omat käyttökohteet?
Myynti ulkoisten mallien koulutukseen?
Datakeskusten kuten New York rakennusmäärät, sijainnit ja aikataulut?
Energiankulutus vs Nvidia?

3 tykkäystä

Teslalla on vähän heikko track record tuotejulkistusten kanssa niin speksien kuin aikataulujen suhteen. Itse toivoisin että jatkossa asioista kerrottaisiin kun tiedetään mitä myydään ja milloin myydään. Ja mieluiten vielä niin että sitten kun julkistetaan niin tuote olisi suhteellisen nopealla aikataululla asiakkaan käsissä.

2 tykkäystä

Aina seuraava versio on se next big thing ja bullit juoksee sen perässä. Jotkut asiat ei vaan muutu.

v12 ei pitänyt olla beta, nyt ollaan jo v12.4 versiossa ja iloisesti betassa ja taas kerran Musk on kertonut että 12.x on niin iso juttu että pitäs olla v13.

24 tykkäystä

Tottahan tämä on ja syy lienee, että hyvä progressio ylläpitää kierrettä.
Positiivinen kehitys auttaa jatkamaan lajissa kuin lajissa ja erityisesti sijoittamisessa.

Harmi juttu sinänsä, että maailmaa mullistavan teknologian kehitystä ja siihen sijoittamista käsitellään näin alhaisella tasolla tällä foorumilla.

Kiinnostaisi kuulla karhuleiristä jotain vähän monipuolisempaa objektiivista arviota FSD V12.3.1 ja uuden autopark toiminnon tilasta.

https://x.com/raderje/status/1771992209820172538?s=20

Näyttäisi, että kaikki palikat alkaa loksahdella paikoilleen robottitakseja varten.

Tärkeänä teknologiana huomioisin myös steer-by-wire joka mahdollistaa ajon ilman ohjauspyörää tai sen liikkeitä. Tällöin ei myöskään autonomiseen ajoon voi auton sisältä vaikuttaa. Tästä tuleekin mieleeni onko Cybertruck kenties ensimmäinen robottitaksi?
Tätä puoltaisi monta seikkaa, joista ehkä tärkein olisi turvallisuus operoinnin aloituksen yhteydessä.

Cybertruck on mahdollisesti kaikkien aikojen turvallisin ajoneuvo, joten jos ja kun ensimmäisiä kolareita syntyy FSD:n tai muiden tielläliikkuvien syystä niin vaikutus matkustajiin olisi mahdollisimman pieni. Näiltä ei varmasti voida välttyä vaikka luotettavuus olisi 10x ihmisen ajokykyjen.

Edit. yksi teknologia toki vielä puuttuu eli langaton lataus mikä on toki tulossa. Mitenhän Waymo hoitaa autojen latauksen ja pesun?

4 tykkäystä

Turvallinen ehkä autossa sisällä oleville, mutta entä sille kolarin toiselle osapuolelle? Varsin usein kolarissa on muitakin osallisia kuin auton sisällä olevat.

Cybertruck on ilmeisesti kuitenkin yli kolmen tonnin painoinen, eli jopa n. 2x tavallisen (polttomoottorikäyttöisen) perheauton verran. Tuo 2x paino tarkoittaa 2x liike-energiaa, jos nopeus pidetään samana. Tämä tekee siitä huomattavasti tavallisen kokoista autoa vaarallisemman muulle liikenteelle kolaritilanteissa, joten sitä kautta ei ehkä ihan ideaali valinta ensimmäiseksi robottitaksiksi.

19 tykkäystä

Edit. yksi teknologia toki vielä puuttuu eli langaton lataus mikä on toki tulossa.

Huomasitko kun x oli jo kuva siitä kun langattomat liittimet ovat jo asennettuna valmiiksi cybertruckeissa.

https://x.com/sawyermerritt/status/1771040487945781599?s=61&t=X-lz7indDxrJ05nbWLIJdA

1 tykkäys

Katsoin Munro Live videon jossa liittimet olivat esillä ja joku oli kommentoinut mielestäni oikein, että ylimääräinen liitin olisi tarkoitettu lavalle asennettavalle range extender lisäakulle.

En ymmärrä liittimen tarkoitusta ja käyttöä langattoman latauksen yhteydessä.

3 tykkäystä

Niin en muuta keksi jos ovat siihen tarkoitukseen kuin se että kun ovat saaneet tekniikan kuntoon niin lisäävät tarvittavan lisälaitteen auton alle ja kiinnittävät sen niihin liittimiin.

Tietenkin uusissa autoissa sitten on paremmin integroitu mutta tämä mahdollistaa vanhoihinnautoihin myös sen lisäämisen

1 tykkäys

Juuri näin. Tämä oli vahvistettu Cybertruckin manuaalissa/huoltokirjassa.

https://twitter.com/wmorrill3/status/1771037291588599993?t=zxvwdlHXnaufTrfKBM3-ow&s=19

4 tykkäystä

Ei kai tässä mitään ihmeellistä ole? Voisin hyvin kuvitella että kohta Tesla näyttää Optimuksen osalta jotain mullistavaa ja huomio siirtyy taas hetkeksi siihen. Tai kenties tulee jotain aivan uutta puskista.

FSD:n osalta hype todennäköisesti jatkuu siihen asti kunnes se on “feature complete” eli mukana on peruutukset ja parkkeeraukset sun muut ominaisuudet ja jäljellä on rajatapausten ratkomista ja bugien korjaamista.

1 tykkäys

Teslan ja CATL:n yhteistyö syvenee LFP akkujen kanssa.
CATL toimittaa Teslalle tuotantolaitteita Nevadaan ja kehittää yhteistyössä sekä varmasti myös valmistaa Next Gen platformiin akkuja.

1 tykkäys

Biden antoi viime viikon lopulla asetuksen, jonka mukaan USA:ssa vuonna 2032 puolet myydyistä autoista tulee olla nolla päästöisiä. Asetus tulee asteittain voimaan vuodesta 2027. Asetuksessa ei annettu vielä mitään lukuja, mistä lähdetään liikkeelle vuonna 2027. Mikäli autonvalmistaja ei pääse annettuun tavoitteeseen on seurauksena sakot. Miten sakot käytännössä määräytyvät ja kuinka suurista summista on kysymys, ei ole vielä selvinnyt.

Bidenin hallitus myös tiukentaa koko ajan säädöksiä, jotka valmistajan tulee täyttää, jotta se olisi oikeutettu valtion runsaisiin tukiin ja sähköauton ostaja myös saisi valtion myöntämän ostotuen.

Bidenin hallituksen vuodenvaihteessa julkaisemalla infrastruktuurilailla on suuri merkitys. Lain avulla sähköautojen toimitusketjusta halutaan ulos ns. FEOC (Foreign Entity of Concern) maiden yritykset. Perjantaina selvisi, että FEOC tarkoittaa Venäjää, Kiinaa, Pohjois-Koreaa ja Iran -peräisiä yrityksiä. Käytännössä USA hyväksyy jatkossa vain maat, joiden kanssa sillä on vapaakauppasopimus. Asetuksessa on myös pykälä, joka heivaa pois yritykset, joissa on 25% omistusosuus ko. neljästä maasta peräisin olevilla yrityksillä. Tällä on isoja vaikutuksia USA:n omaan sähköautoteollisuuteen. Esimerkiksi nikkelin suurin tuottaja on Indonesia. Maalla ei ole vapaakauppasopimusta USA:n kanssa ja toiseksi Indonesian nikkelin tuotanto on pitkälti kiinalaisyritysten harteilla. Todennäköisesti vain valtion omistamat toimijat eli Antam ja Vale Indonesia voisivat toimia nikkelin lähteenä, jos siis se ensimmäinen ehto eli vapaakauppasopimus saataisiin jollain tasolla sovituksi… Sama tilanne on Australian suhteen, joka on suurin litiumin toimittaja. Greenbushesin kaivoksen, joka on maailman suurin litiumrikasteiden tuottaja, omistuksesta on 25% kiinalaisella Tianqi Lithumilla tai vaikkapa Mt.Marionin litiumkaivoksesta, jonka omistaa 50% kiinalainen Ganfeng Litium.

Kiinan osuus maailman litiumin käsittely kapasiteetista on tällä hetkellä lähes kaksi kolmasosaa, 75% koboltti kapasiteetista, 95% mangaani kapasiteetista ja lähes 100% grafiitti kapasiteetista. Kiinalla on kuitenkin pulaa louhituista raaka-aineista, joten maa on osakeomistusten kautta mukana akkuketjun metallivirrassa.
USA:n omat sekä ulkomaiset automerkit saavat nyt joutua miettimään pitkään, miten pysyä USA:n sähköautojen markkinoilla.

USA:n uudet määräykset saattavat myös kiinalaisen SVOLTin Kotkaan suunnitteleman akkutehtaan kannattavuuden uuteen valoon. Euroopassa on jo rakenteilla riittävästi gigafactory tehtaita Euroopan sähköauto tarpeisiin ja ne sijaitsevat lähempänä itse sähköauto tehtaita. On vähän vaikea kuvitella markkinoita, jos USA:n markkinat ovat suljetut.

USA:n presidentin vaaleilla on tietysti iso merkitys. Biden jatkaessa myös nykyinen Clean Air Act -politiikka jatkuu. Trumpin tullessa valituksi Clean Air Act -lait kumotaan, mutta tuskin Trump muuttaa USA:n protektionista kauppapolitiikkaa. Päinvastoin, se voi saada uusia ulottuvuuksia. Puhuihan Trump viime puheessa 100% tulleista Meksikossa valmistetuille autoille.

2 tykkäystä

Langaton lataus on ollut olemassa jo vuosia mutta ilmeisesti Tesla kehittää jotain omaa koska ei halua maksaa lisenssimaksuja muille. Muistaakseni jo 2019 Bemari kertoi omasta langattomasta latauksesta tai siis jonkun 3.osapuolen teknologiasta jonka ottivat käyttöön pilotissaan.

Isoin ongelma lienee standardointi, olikohan niin ettei vieläkään ole standardia langattomalle lataukselle.

Joo ei ole mitään ihmeellistä tai uutta, kaikki muistaa miten v9-11 piti räjäyttää tajunnan kunnes sitten viime vuonna kuultiin että kaikki menikin uusiksi ja aloittivat käytännössä uusiksi.

Tesla-bulleilla on aina joku uusi porkkana joka roikkuu aina sen 10cm naaman edessä ja sen perässä juostaan.

Missä muuten Dojo? Sehän oli kanssa se silver bullet joka ratkaisee kaiken.

11 tykkäystä