Tesla - Johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 2)

Onko tälle joku lähde? Yleensähän noita asioita vaaditaan ennen sopimusta ja sitten osapuolet joko tekevät sopimuksen tai eivät. Annetaanko tässä nyt ymmärtää että sopimus purkautui sen takia että noita asioita ruvettiin vaatimaan jälkeenpäin?

1 tykkäys

Siinä jotain NY Postin kirjoittamasta jutusta, mutta mitään varmaa tietoa tästä en löytänyt (jenkki medioihin on muutenkin vaikea luottaa 100%).

Musk agreed to do the interview with Lemon despite the fact that he was aware of some of Lemon’s outlandish demands, sources told The Post.

The partnership was announced in January, but an X spokesperson told The Post that the company “did not have a final or signed agreement with Don Lemon or ‘The Don Lemon Show’” before Musk sat down for the explosive interview last week.

1 tykkäys

Aikamoista mielensäpahoitusta Muskin ketamiinireseptistä vaikkei sillä tiedettävästi ole ollut mitään negatiivista vaikutusta Muskin yhtiöiden menestykseen. Ehkä päinvastoin?

Laitan tähän vertailuksi kuvat Jeff Bezosin steroidien käytön vaikutuksesta.
Väärin käytettynä myös vaarallista, mutta hyvinhän sillä Amazonilla menee.

Jostain syystä ketään ei haittaa?

image

Tätä ei kukaan meistä osaa luotettavasti arvioida että mikä vaikutus tuolla on ollut. Koko juttu lähti liikkeelle WSJ:n artikkelista jossa nimettömät “johtajat ja hallituksen jäsenet” olivat huolissaan Muskin laittomien päihteiden käytön vaikutuksista. Heillä lienee jonkinlaista ensikäden tietoa, mutta jokainen päättää itse miten suhtautuu näihin anonyymeihin lausuntoihin.

Jutulla oli lienee jonkin verran tarttumapintaa yleisön silmissä Muskin omasta käytöksestä johtuen. Kannabiksen polttelu Joe Roganin kanssa suorassa lähetyksessä, loputtomat 420 “vitsit” ja poukkoileva käytös.

Ehdotan että kohdistat huolesi Jeff Bezosin aineiden käytöstä Amazon ketjuun, koska Teslan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

13 tykkäystä

Elon: “Mitä jos kehitettäis sellainen aivoimplantti, jonka voi laittaa ihmisen aivoihin ja sillä saisi telepaattisesti ohjattua esimerkiksi tietokonetta.”

Karhut: "Kuulostaa aika rajulta, mutta kyllä se onnistuu. Onnistuihan SpaceX:kin ratkaisemaan takaisin maanpinnalle palaavat raketit.

Mutta itse eteenpäin ajavia ja sivulle kääntyviä autoja on mahdotonta saada toimimaan. Piste!"

:exploding_head:

https://x.com/elonmusk/status/1770565942168420750?s=20

EDIT: Ja seuraavaksi annetaan sokeille näkökyky takaisin.

12 tykkäystä

En tiedä missä karhut ovat näin optimisteja ollut.
Tällä foorumilla narratiivi on valitettavasti ollut paljon pahemmin pielessä aivan alusta asti.

Jatkoa ketjulle Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1):

Olisiko karhuleirissä jo aika muuttaa näkemystä Teslan tuotekehityksestä, koska tähän mennessä kaikki tuotteet ovat lopulta täyttäneet markkinoiden vaatimukset eikä hankkeita ole tarvinnut kuopata.

Tälläkin hetkellä karhukeissi nojaa vain tämän ja ensi vuoden talouslukujen heikkouteen eikä tuotekehitysputkessa olevia hankkeita huomioida “epävarmuuden” takia.

Mielestäni track record vain paranee CT:n, Starshipin ja neuralinkkien myötä poistaen tätä “epävarmuutta”.

Mitä jos onkin niin, että nykyiset 4680, FSD, Bot, Next Gen, Semi, Dojo, RoboTaxi kehitysohjelmat saavuttavat niille asetetut tavoitteet luonnollisena jatkumona muille onnistumisille.

Tässä on aika vahvaa bull keissiä tarjolla, kun huomioidaan sähköautomarkkinan kokonaiskasvun ja korkojen laskun kautta tuleva kasvu autokaupassa sekä fleetin kasvaessa service liiketoiminnan kasvu sisältäen latauksen. Tämän lisäksi ilman “epävarmoja” kehityshankkeita energia liiketoiminta on vahvassa investointi ja kasvuvaiheessa.

Kaiken lisäksi mielestäni väistämättömät lisenssointisopimukset ovat eräänlainen optio jolla saadaan vivutettua teknologia stackin tuottoja.

6 tykkäystä

Vastuunkanto on tässä ehkä se painava asia ja globaalien markkinoiden epähomogeenisuus - jossakin ajetaan esim liikenteessä vasenta puolta, toisalla oikealla. JOssakin saa kääntyä oikealle punaisten palaessa jne.
Viranomainen astuu kuvaan, kun puhutaan esim liikenteen määräyksistä, säännöistä ja joustoista. Yhteistä osittain on vastuuasiat. Jos auto ajaa ja aiheuttaa MRDUSD yhtiönä kuoleman - minkälaise vastuun se kantaa ja suostuu kantamaan.

Tässä varmastikin riskitasot poikkeavat. Voi tuottaa erilaisia markkinatoteutuksia, niin teknisesti, aikataulullsiesti ja kuin kyvykkyyksien osalta.

1 tykkäys

Kovia lukuja. Ei ole hinnan laskut omistajia palvelleet;

Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 1,8 miljoonan käytetyn auton myyntihintoja helmikuun 2023 ja 2024 välisenä aikana. Autojen ikä vaihteli yhdestä viiteen vuoteen.

Käytettyjen Teslojen hinnat putosivat 2023–2024 eniten Yhdysvalloissa

Merkki Käytetyn sähköauton keskimääräinen myyntihinta Muutos vuoden takaiseen myyntihintaan Vuotuinen hinnanmuutos prosenteissa
1. Tesla 36 515 dollaria –14 808 dollaria –28,9%
2. Alfa Romeo 28 763 dollaria – 4 4412 dollaria –13,3%
3. Maserati 49 200 dollaria –4 845 dollaria –9,0%
4. Lincoln 45 427 dollaria –4 084 dollaria –8,2%
5. Volvo 34 588 dollaria –2 973 dollaria –7,9%
6. Ram 36 995 dollaria –3 084 dollaria –7,6%
7. Kia 20 615 dollaria –1 484 dollaria –6,7%
8. Mini 25 123 dollaria –1 679 dollaria –6,3%
9. Volkswagen 23 862 dollaria –1 556 dollaria –6,1%
10. Audi 35 755 dollaria –2 248 dollaria –5,9%
11. Lexus 39 855 dollaria –2 293 dollaria –5,4%
12. Mazda 24 926 dollaria –1 426 dollaria –5,4%
13. Ford 33 588 dollaria –1 854 dollaria –5,2%
14. Land Rover 52 276 dollaria –2 747 dollaria –5,0%
15. Jeep 26 045 dollaria –1 350 dollaria –4,9%
16. Dodge 33 157 dollaria –1 705 dollaria –4,9%
17. Infiniti 32 045 dollaria –1 560 dollaria –4,6%
18. Honda 26 478 dollaria –1 120 dollaria –4,1%
19. Subaru 26 963 dollaria –1 139 dollaria –4,1%

Lähde: ISeeCars.com

4 tykkäystä

Mobileye sanoo, että Volkswagenin ID.Buzz on ensimmäinen massatuotantoon menevä auto, jossa on L4-tason autonominen järjestelmä.

− Volkswagen is the first vehicle manufacturer to develop an autonomous Level 4 service vehicle for large-scale production

− The aim is to use it in the commercial sector, for example for mobility and transport services in Europe and the USA

Autonomous driving is coming. Following an extensive pilot phase with road testing in Germany and the USA, Volkswagen ADMT GmbH, part of Volkswagen AG, is announcing a cooperation agreement with the Israeli technology company Mobileye Global Inc. Mobileye shall develop and supply software, hardware components and digital maps for the self-driving ID. Buzz AD

5 tykkäystä

Tässä nimenomaan vaikuttaisi olevan Teslan lähestymistavan suurin etu: jokaista aluetta ja ajotapaa ei tarvitse käsin koodata vaan auto opetetaan paikalliseen ajotapaan näyttämällä sille esimerkkejä paikallisista ajotavoista. Tästä oli jo joitain esimerkkejä jenkeistä kun FSD-testaaja ajeli Texasissa jossa sakon uhalla risteysalueelle ei saa pysähtyä. Auto totteli tätä sääntöä mutta sama auto ajoi samassa tilanteessa eri tavalla New Yorkissa jossa ilmeisesti näin saa ajaa (tai ainakin se on paikallinen tapa). Voi toki olla että kyseessä oli vain sattuma tai sitten ei.

4 tykkäystä

Tämä erittäin huono, JOS pitää paikkaansa ja JOS kyse on heikommasta kysynnästä.

Näin voi kyllä hyvin olla, koska kiinamerkkien kiinamyynti on yskinyt pahasti alkuvuonna.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-22/tesla-trims-output-of-cars-in-china-amid-slower-ev-sales-growth?utm_source=website&utm_medium=share&utm_campaign=twitter

8 tykkäystä

AJ:llä on ollut hyviä arvioita lyhyen aikavälin numeroista, joten linkataan tämä, koska kaverin Q1 ennuste toimitusmääristä on yllättävänkin matala:

417k, mikä tarkoittaisi -1,4% viime vuodesta.

https://twitter.com/alojoh/status/1771553649619001618?t=GW2ISx7z049bBOSshUDxLQ&s=19

3 tykkäystä

Päät alkavat kääntymään ja mielet muuttumaan:

1 tykkäys

Näistä muodostuukin lyhyen aikavälin sijoittajalle mielenkiintoinen tilanne.

Saattaa tulla aika mehukas ostopaikka Q1 puhelun jälkeen jos yhtiö ei tee jotain temppuja siihen mennessä tai sen aikana jolla ylläpidetään katse tulevaisuudessa.

Se mitä nyt tarvittaisiin olisi selkeä roadmap FSD:n, Botin, Energyn, robotaksien, Semin ja Next Gen tehdaiden osalta, jotta streetti voisi paukuttaa numeroita exceliin.

Kuitenkin kaikkien kuuntelemieni puheluiden perusteella näin ei tule tapahtumaan vaan streetille jätetään raaka kala käteen ja kurssireaktio on taattu.

Ainut mahdollisuus on jonkinlainen robotics & AI day tyylinen tapahtuma, mutta näitäkin on historiassa pidetty vain rekrytarkoitukseen niin tuskinpa sellaistakaan nähdään.

Tuntuu vähän liian selkeiltä monttubileiltä, joten ehkäpä jotain positiivista on kuitenkin tulossa.

3 tykkäystä

Roadmap on varmasti olemassa, mutta Tesla ei ole tämän tason suunnitelmia kovin tarkkaan avannut.

Sen pitäisi sisältää ainakin seuraavia konkreettisia asioita, jotta nämä alkaisivat valua analyytikoiden ennusteisiin.

FSD
USA jakelu kaikille ja 3kk ilmainen kokeilu.
Hinnoittelumalli tulevaisuudessa kuukausilaskutus, ajomäärän mukaan vai kertasumma?
EU, Kiina ja muiden maiden julkaisuaikataulu.
Lvl 3 tasolle siirtyminen USA 2025 aikana jne. Vaikutus hinnoitteluun?

Robotaksi
Operoidaanko itse vai tarjotaanko vain autot softalla operaattoreille?
Aloitetaanko nykyisillä malleilla vai Next Gen platform 2025H2?
Aloituskaupungit ja aikataulu? laajentuminen?

Bot
Kuinka suurella volyymilla koekäyttö aloitetaan, milloin ja missä tehtävissä?
Suorituskyky ja toiminnalliset tavoitteet ennen myyntiä? Tarkkuus, nopeus, akunkesto, AI?
Käyttökohteet teollisuus, palvelusektori ja yksityinen?
Laskutusmalli, leasing vai suoramyynti?

Energy
Markkina-alueet ja niiden kehitys.
Kapasiteetin nosto, valmistusmaat?
LFP akkujen toimitusketju tulevaisuudessa? Oma valmistus?
Tuotestrategia?
Jatkuvan laskutuksen malli ja kannattavuus? autobidder ja service

Semi
Tuotannon ja myynnin aloitusaikataulu sekä hinnoittelu?
Globaalit toimitukset ja tuotanto?
FSD käyttöönoton aikataulua?

Next Gen
Valmistusmaat?
Tarkemmat mallitiedot?

Dojo
Suorituskyky? Onko Nvidian korvaajaksi? tätä ei varmaan kuulla ennen kuin ei tarvitse enää ostaa
Omat käyttökohteet?
Myynti ulkoisten mallien koulutukseen?
Datakeskusten kuten New York rakennusmäärät, sijainnit ja aikataulut?
Energiankulutus vs Nvidia?

3 tykkäystä

Teslalla on vähän heikko track record tuotejulkistusten kanssa niin speksien kuin aikataulujen suhteen. Itse toivoisin että jatkossa asioista kerrottaisiin kun tiedetään mitä myydään ja milloin myydään. Ja mieluiten vielä niin että sitten kun julkistetaan niin tuote olisi suhteellisen nopealla aikataululla asiakkaan käsissä.

2 tykkäystä

Aina seuraava versio on se next big thing ja bullit juoksee sen perässä. Jotkut asiat ei vaan muutu.

v12 ei pitänyt olla beta, nyt ollaan jo v12.4 versiossa ja iloisesti betassa ja taas kerran Musk on kertonut että 12.x on niin iso juttu että pitäs olla v13.

24 tykkäystä

Tottahan tämä on ja syy lienee, että hyvä progressio ylläpitää kierrettä.
Positiivinen kehitys auttaa jatkamaan lajissa kuin lajissa ja erityisesti sijoittamisessa.

Harmi juttu sinänsä, että maailmaa mullistavan teknologian kehitystä ja siihen sijoittamista käsitellään näin alhaisella tasolla tällä foorumilla.

Kiinnostaisi kuulla karhuleiristä jotain vähän monipuolisempaa objektiivista arviota FSD V12.3.1 ja uuden autopark toiminnon tilasta.

https://x.com/raderje/status/1771992209820172538?s=20

Näyttäisi, että kaikki palikat alkaa loksahdella paikoilleen robottitakseja varten.

Tärkeänä teknologiana huomioisin myös steer-by-wire joka mahdollistaa ajon ilman ohjauspyörää tai sen liikkeitä. Tällöin ei myöskään autonomiseen ajoon voi auton sisältä vaikuttaa. Tästä tuleekin mieleeni onko Cybertruck kenties ensimmäinen robottitaksi?
Tätä puoltaisi monta seikkaa, joista ehkä tärkein olisi turvallisuus operoinnin aloituksen yhteydessä.

Cybertruck on mahdollisesti kaikkien aikojen turvallisin ajoneuvo, joten jos ja kun ensimmäisiä kolareita syntyy FSD:n tai muiden tielläliikkuvien syystä niin vaikutus matkustajiin olisi mahdollisimman pieni. Näiltä ei varmasti voida välttyä vaikka luotettavuus olisi 10x ihmisen ajokykyjen.

Edit. yksi teknologia toki vielä puuttuu eli langaton lataus mikä on toki tulossa. Mitenhän Waymo hoitaa autojen latauksen ja pesun?

4 tykkäystä

Turvallinen ehkä autossa sisällä oleville, mutta entä sille kolarin toiselle osapuolelle? Varsin usein kolarissa on muitakin osallisia kuin auton sisällä olevat.

Cybertruck on ilmeisesti kuitenkin yli kolmen tonnin painoinen, eli jopa n. 2x tavallisen (polttomoottorikäyttöisen) perheauton verran. Tuo 2x paino tarkoittaa 2x liike-energiaa, jos nopeus pidetään samana. Tämä tekee siitä huomattavasti tavallisen kokoista autoa vaarallisemman muulle liikenteelle kolaritilanteissa, joten sitä kautta ei ehkä ihan ideaali valinta ensimmäiseksi robottitaksiksi.

19 tykkäystä

Edit. yksi teknologia toki vielä puuttuu eli langaton lataus mikä on toki tulossa.

Huomasitko kun x oli jo kuva siitä kun langattomat liittimet ovat jo asennettuna valmiiksi cybertruckeissa.

https://x.com/sawyermerritt/status/1771040487945781599?s=61&t=X-lz7indDxrJ05nbWLIJdA

1 tykkäys