Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Nyt kun on sitä keskustelua ollut niin paljon kyseisestä yhtiöstä, niin pistetään sille viimein ketju pystyyn! Onhan tämä kuitenkin suomalaisten suosituimpien ulkomaalaisomistuksien joukossa :slightly_smiling_face: Muskin visiosta on kasvanut iso ja merkittävä sekä erittäin kiistelty yhtiö. Monet uskovat kurssin nousevan vielä roimasti ja osa taas näkee vain laskupotentiaalia.

Nyt saa puhua suunsa puhtaaksi ja kritisoida tai jumaloida yhtiötä! :smile: Onko tulevaisuus Teslan menestystä? :thinking:

Ohessa vielä Teslan kurssidataa viimeisen vuoden ajalta ja Q1-raportti.


https://ir.tesla.com/static-files/c1723af4-ffda-4881-ae12-b6f3c972b795

17 tykkäystä

Itse en kauheasti Teslaa seuraa, mutta selvää on, että kurssin suunta riippuu suuresti Muskin toimista.

Siksi nostankin esiin (ainakin omasta mielestäni) kiinnostavan artikkelin Muskin omistuksista, lainoista, optio-ohjelmista ja Teslan kurssin vaikutuksista niihin. Artikkeli on valitettavasti maksumuurin takana.

Alkuperäinen artikkeli: Elon Musk, Tech’s Cash-Poor Billionaire - WSJ
Suomennettu artikkeli, julkaistu viime viikonloppuna: https://www.hs.fi/talous/art-2000006510423.html

2 tykkäystä

Muskin liikkeillä aina todella suuret vaikutukset. Tämänkin kuun alussa, kun tuli häneltä twiittiä Teslan arvosta, tippui kurssi todella paljon. Musk pystyy yksinään sekoittamaan markkinaa todella paljon :sweat_smile:

1 tykkäys

Puheet on suuret, mutta tämä on kiinnostavaa.

1 tykkäys

Kiitos avauksesta, oli jo itsellä pidempi avaussetti ajatuksissa mutta en saanut vielä kirjoitettua.

Teslalla on hyvät tuotteet (joskin laatutaso ei vastaa premium-hinnoittelua/asemointia) ja kulttimainen fanikunta.

Mutta kun katsotaan itse numeroita niin mikään ei vakuuta tässä putiikissa.

  1. Ei yhtään voitollista vuotta
  2. Järkyttävää kirjanpitokikkailua joilla raavitaan yksittäisi kvartereita näennäisesti plussalle
  3. Jatkuvasti lisääntyvä kilpailu
  4. Surkeat katteet (älkää uskoko raportoituja gross margineita)
  5. Täysin tajuton mcap suhteessa myyntiin, tulokseen ja näkymiin
  6. Kaamea kysyntäkäyrä SuXin osalta jotka ovat tuoneet ylivoimaisesti parhaiten rahaa taloon.
  7. Model Y:n myynti ei todellakaan näytä räjäyttävän pankkia vaan on suorastaan aneeminen
  8. Kassatilanne on todennäköisesti vaikea eikä sitä haluta edes kertoa.

Tesla ratsastaa Muskin visioilla ja historia kertoo että niiden hit-rate on surkea.

Nyt hehkutetaan cybertruckia, Semiä ja Roadsteria joista yksikään ei ole lähelläkään sarjatuotantoa, kahden jälkimmäisen osalta voidaan kysyä tuleeko koskaan tuotantoon.

Sitten on nämä neurallinkit, robotaxit yms. jotka on jo vitsejä itsessään, robotaxit olivat “next year” jo 2017 vaikka kaikki alan asiantuntijat sanovat että level 5 autonomia on aikaisintaan 2025 juttuja. Musk dissaa lidaria koska hänellä ei sellaista ole, tämäkin on about jokaisen asiantuntijan mielestä ehdoton level 5 autoille.

13 tykkäystä

Kivasti tukee kurssinousua 100 ja 200 pv liukuvat keskiarvot. Mielenkiinnolla kyllä odotan Battery Dayn antia, sillä on kova juttu, jos/kun sähköauton valmistuskustannukset tulee polttomoottoriauton kanssa pariteettiin. Sähköauton hinta laskee ja ajomatka pitenee huomattavasti. Tämä siis koskee lähinnä Teslaa, mikäli uudesta akkuteknologiasta olevat huhut kääntyvät todeksi.

5 tykkäystä

Eikös näihin argumentteihin voisi lisätä myös sähköautojen alenevat verosubventiot jotka nostaa Teslojan hintoja loppuasiakkaille? Käsittääkseni jenkeissä subventioissa on jotkut voluumikiintiöt, joiden täyttyessä subvention määrä laskee ja lopulta loppuu kokonaan. ”35 kUSD” hinnat-alkaen Model3 taitaa olla nimensä mukainen vain verotuettuna…

1 tykkäys

Hyviä pointteja! Itse olen kiinnostunut Teslasta ja heidän toiminnastaan, sekä varmaan jollain tasolla kuulun tähän “kulttimaiseen fanikuntaan”. Minusta monelle Tesla on vain se uudehko firma, joka valmistaa pelkästään sähköautoja, eli moni näkee Teslan pelkästään autonvalmistajana. Itse näen Teslan enemmänkin teknologiayhtiönä, sillä Teslallahan on näppinsä vahvasti pelissä myös esim. aurinkovoimaratkaisuissa. Uskon siis autojen olevan tulevaisuudessa vain yksi osa-alue, jossa Tesla on mukana. Ja mitä tulee nyt siihen sähköautojen valmistukseen, uskon että Teslan autot tulevat olemaan kilpailussa muiden valmistajien autoja edellä vielä vuosia, sillä Teslan autoista löytyvä teknologia on selvästi kilpailijoitaan edistyneempää. Mainitsitkin, että Tesla ratsastaa Muskin visioilla, ja näinhän se on. Uskon kuitenkin, että Musk ei aio tyytyä vain sähköautoihin tai aurinkopaneelikattoihin.

5 tykkäystä

Mä näen tän enemmänkin riskinä kuin mahdollisuutena, tarpeeks monen projektin parissa kun häslää niin jossain vaiheessa homma levii käsiin. #permateslabear

3 tykkäystä

Teslan federal-tason tuet on jo käytetty, kiintiö tuli täyteen muistaakseni 2019 alussa ja se väheni asteittain siten että tämän vuoden alusta loppui kokonaan. State-tasolla tukia vielä on esim. Californiassa.

Muut valmistajat saavat vielä tukia.

2 tykkäystä

[quote=“JoonaK1, post:8, topic:5316, full:true”] Itse näen Teslan enemmänkin teknologiayhtiönä, sillä Teslallahan on näppinsä vahvasti pelissä myös esim. aurinkovoimaratkaisuissa.
[/quote]

Teslan aurinkovoimaratkaisut on olleet suurta kusetusta tähän asti ja volyymit on häviävän pieniä. Sillä on lypsetty satoja miljoonia tukia mm. New Yorkin osavaltiolta ja nytkin on tehdas kiinni.

Tässä hyvä artikkeli Solar-puolesta

5 tykkäystä

Taitaa niitä tehtaita olla joillain muillakin yhtiöillä ja toimialoilla kiinni näinä päivinä :face_with_monocle:. Siinä asiassa olen kanssasi kuitenkin samaa mieltä, että Teslan valuaatio nojaa vielä tällä hetkellä täysin tulevaisuuden toiveisiin, eikä tulevaisuuden ennusteille voi antaa yhtä suurta painoarvoa kuin monen muun yhtiön kohdalla. Kassassa ei ole ylimääräistä jakaa lanttiakaan omistajille vielä vuosiin, mutta en näe nykyistä taloustilannetta hyvin huolestuttavanakaan, ottaen huomioon kovan kasvun ja suuret investoinnit tehtaisiin ja tuotantoon. Taisi kilpailijoita kovempi kasvu uusiin markkinoihin toimia hyvin muuan kirjakaupallakin :wink: Ja näin disclaimerina en omista yhtään osaketta, ainakaan vielä

3 tykkäystä

Virheitä tekee monet, kuten David Einhorn. Hänen iso virhe oli shortata Teslaa ja muuttua miljardööristä miljonääriksi. Olisi kannattanut jutella esim. Ron Barronin kanssa, että kannattaako Teslan shorttaaminen. Tai sitten olis kannattanut ottaa paremmin selvää Teslasta. Ei ymmärtänyt Teslaa bisneksenä, ei kirjanpidosta, eikä trackrecordin perusteella oikein mistään muustakaan. Nolo kaveri.

Älä siis ole kuin David. Äläkä ole kuin Mark Spiegler, hänkin hävisi isosti shortatessaan Teslaa.

4 tykkäystä

Carlos Tavares on tosi pragmaattinen kaveri, olen suurin piirtein sama mieltä hänen kanssa:

  • “Electric cars are only bought by “green addicts” and lack broader appeal needed to reach mainstream consumers”.

  • “We are selling our electric vehicles to green addicts. We didn’t move to the pragmatists”

  • “When some markets are cancelling some subsidies, demand collapses”

  • “The battle from now on is that zero emission vehicles become affordable between now and 2025"

  • “The lack of a dense charging network, the limited operating range of electric cars as well as uncertainties surrounding the long-term price of electricity, are hindering a broader adoption of electric cars, Tavares said.”

  • The justification for the current prices, “is the idea that Tesla could take the whole market by [its] electrical approach and possibly by some form of innovation in the distribution system” of the vehicles, argued Mr. Tavares, stressing that he “did not believe it”. “Tesla doesn’t annoy me at all,” he said. “I care about PSA. The overvaluation of Tesla, I leave that to the appreciation of investors. If one day it’s pschitt , well, it’ll be pschitt. We consider Tesla to be a competitor like any other. From the point of view of mastery of technology and objects of mobility, safe, affordable and clean, we will be perfectly capable of competing ".

Oma mielipide: Tesla-sijoittaja uskoo, että Tesla tulee tekemään autoteollisuudelle sama mitä Apple teki Nokialle. Onko se realistinen skenaario? Mielestäni ei ole.

2 tykkäystä

Yllättävä uutinen. Olin siinä käsityksessä, että Panasonicin rooli olisi vähenemään päin. No, kova kysyntä on tietenkin hyvä asia:

2 tykkäystä

Tesla on itselleni tuttu lähinnä Sijoitustiedon ja Facebookin fanipoikien voimafantasioista. Itse en lähtisi tätä firmaa shorttaamaan tai longaamaan, koska meininki tuntuu olevan kryptovaluuttojen tavoin täysin irti reaalimaailmasta. Välillä noustaan hypen ja uutisoinnin takia, välillä dyykkaillaan Muskin twiittien takia. Jätän väliin.

Viime vuosina SpaceX on kuitenkin siihen malliin nöyryyttänyt kokonaista sektoria, että olen alkanut kyseenalaistamaan, josko Musk onnistuisi sittenkin kasvattamaan Teslasta automarkkinoiden Applen. Yhtymäkohtia lienee muitakin kuin voimakas johtohahmo, kulttimainen fanijoukko ja brändi, joka toimii statussymbolina.

Tällaisissa tulevaisuuden state-of-the-art tech-firmoissa arvostan panostusta R&D:hen, joten tuntematta firmaa sen tarkemmin, ajattelin tehdä 2 minuutin pikakatsauksen R&D-kulutukseen:

  • Teslalla pienenä firmana R&D liikkuu reilussa miljardissa taalassa. Prosentuaalisesti liikevaihtoon nähden määrä on järkyttävän korkea, mutta euromääräisesti kilpailijoihin nähden täysin mitäänsanomaton:
  • BMW:llä R&D:n osuus näyttää olleen about 6-9 miljardin dollarin luokkaa.
  • Volkkarilla yli 14 miljardia euroa.

Onko Teslalla niin merkittävä first mover advantage, etteivät kilpailijat kykene moninkertaisilla kehitysbudjeteilla tulevaisuudessakaan vastaamaan sen akku- tai self driving -teknologioihin?

Teslan market cappi näyttäisi olevan tuplasti VW:tä isompi, 5 kertaa BMW:tä, Ferraria ja GM:ää suurempi, ja 7 kertaa Fordia suurempi. Seuraamatta lainkaan koko sektoria, kysymykseni kuuluukin, millaisia lupauksia nykyisellä 800 taalan hinnalle oikein on asetettu? Toyotan, VW:n ja GM:n globaali markkinaosuus vissiin luokkaa 12 %. Odotetaanko, että tulevaisuudessa Tesla pyyhkäisisi globaalista automarkkinasta tätä merkittävästi suuremman palasen?

5 tykkäystä

Oma mielipiteeni on, että juuri tästä on kysymys. Kehityskaari vaikuttaa monelta osin hyvin samankaltaiselta, kuin Applen vastaava tapahtui iPhonen kohdalla. Monelta puuttui kyky ymmärtää ja nähdä, mistä oli kysymys. Apple ei tullut markkinoille puhelinvalmistajana, vaan teknologiayhtiönä, jolla oli tarjota muutakin kuin vain se puhelin, jossa oli kilpailijoiden fokus. Luotiin jotain ihan uutta. Nyt Teslaa arvioidaan autonvalmistajana, eikä nähdä mitä siihen liittyy ja mitä muuta yhtiö tekee. Vastaustajan aliarvioiminen on hirvittävä virhe, johon myös Nokia syyllistyi.

Alla lyhyt video miljardööri Ron Barronin haastattelusta. Kannattaa katsoa avoimin mielin ja pidempikin versio löytyy Youtubesta, jos kiinnostaa. Ronilla taitaa ola hieman enemmän näyttöä ja tietoa Teslan tilanteesta, kuin meillä täällä Inderesin foorumilla. Tuskin kannattaa aliarvioida hänen osaamistaan myöskään.

Sitten on näitä vanhanliiton katkeria epäonnistujia, kuten GM:n ex-varapääjohtaja. Kaveri edustaa luomisopin edustajia, kun Musk puolestaan edustaa darwinismia:

Tuota artikkelista tulee hyvin elävästi mieleen Microsoftin mölyapina Steve Ballmer ja mitä hän sanoi iPhonesta, kun se julkaistiin. Voi miten väärässä hän olikaan. Ehkä bisnesmaailman yksi legendaarisimmista hetkistä olla niin väärässä, kuin vain voi olla. Nyt hyvin samantapaisesti GM:n ex-varapääjohtaja luonnehtii Teslasta. Ladies and gentelemen, Steve Ballmer:

5 tykkäystä

Hyvä että on saatu Teslalle ketju! :muscle:t3::zap:


Huomio R&D-budjetista:

Korkeat R&D menot eivät kerro vielä mitään siitä, kuinka tehokkaasti ne käytetään, kohdistetaan ja mitä niillä saadaan aikaiseksi. R&D budjetista voi mennä puolet vaikka kahvin keittämiseen jos hieman karrikoin…

Isoilla autokonserneilla taitaa olla myös malleja aika paljon vs. Tesla.

Nokia-sijoittajat taisivat käyttää tätä samaa argumenttia aikoinaan, että Nokian R&D budjetti murskaa Applen… :sweat_smile:


Oma tosielämän esimerkki tehokkuudesta pienillä resursseilla on vaikka Inderesin Yu Gong, joka yleensä koodaa parissa päivässä (yössä) jotain mihin kilpailijalla/kumppanilla menee kuukausia. :sweat_smile:

Eräässä tuotteessa X hän pääsi kuukaudessa pidemmälle, kuin 1,5 vuotta saman ratkaisun kanssa paininut toinen toimija jolla on käsittääkseni paljon isommat resurssit.

26 tykkäystä

Sama täällä, osake liikkuu täysin hallitsemattomasti ilman mitään konkreettista punaista lankaa.

Tesla haluaa olla teknologiayhtiö ja sitä arvostetaan samalla tavalla kuin Netflixiä, arvostuksessa frontataan täysin uskomattomia oletuksia jostain Applen kaltaisesta firmasta.

Ja nimenomaan nämä voimafanit & kultistit levittävät vertauksia Appleen vaikka Teslalla ei oikeasti ole paljoa yhtäläisyyksiä Appleen. Suurin yhtäläisyys on narsisti kusipää keulakuvana, sillä erotuksella että Jobs ei sentään vetänyt huumeita. Niin ja se että Apple tekee satumaista tulosta, Tesla järkyttävää turskaa.

Applen suosio perustuu käyttöliittymään ja ekosysteemiin. Ekosysteemiä Teslalla on supercharger-verkosto mutta sekin etu häviää pikkuhiljaa kun muut rakentavat omia CCS-verkostojaan ihan eri resursseilla. Akkupuolella Teslalla on ollut etu mutta akkuteknologian kehittyessä sekin etu tulee häviämään ajan myötä/on jo hävinnyt.

Sitten on nämä neurolinkit sun muut, näiden osalta enää kovapäisimmät Tesla-fanit uskoo niihin, muut nauraa jo avoimesti ja se on yleinen vitsi alan tutkijoiden keskuudessa.

7 tykkäystä

GM ex-johtaja oli kuitenkin oikeassa. Se on ajan kysymys, ennen kun luottamus Teslaan murtuu ja arvostustasot korjataan. En mä näe rationaalisia syitä miksi Tesla on arvokkaampi kuin VW + BMW + Daimler. Ei se tuo muistuttaa Applea vaan sitä dotcomia…

5 tykkäystä