Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Oletettavasti menee, sillä muuten hinnat olisivat alempia.

1 tykkäys

Suomi mainittu:

6 tykkäystä

Mennyt keskustelu ohi Teslasta sijoituskohteena, kun kinastellaan höyrykoneiden huoltohinnoista.
Voihan museoauton jättää huoltamatta, niin rahaa ei kulu yhtään.
Jätän tämän aiheen tähän.

4 tykkäystä

Eikö oo vaan hyvä että tuodaan esille teslan huonoja puolia ja sitten vertailua miten kilpailijoilla toimitaan tai ei toimita?

Sillon ymmärrys kasvaa vähän mihin sijoittelee :smiley:

Itseä ainakin kiinnostaa aina väittelyt jos edes jotenkin liittyy aiheeseen, siitä voi oppia jotain tai kasvattaa tietoa.

2 tykkäystä

Sulla on perusteet ihan hukassa, fakta on se että uusi sähköauto on tullut 6vuodessa halvemmaksi kuin vastaava polttomoottoriauto. Siitä lisävuodet mitä auto kestää alentaa autoilun kustannuksia huomattavasti. Minulle on ihan sama hajoaako auto 8v ikäisenä jos niin pitkään edes tulee pidettyä samaa autoa.

Eli 8v jälkeen mitä ikinä autosta saakaan niin kaikki on jo plussaa.

Ja katso tosiaan muutama Youtube pätkä akkujen korjauksista niin olet vähän kartalla.

1 tykkäys

Oikea paikka tälle keskustelulle löytynee täältä: Auto - vaurastumisen jarru?

6 tykkäystä

Taas palattiin tuohon alkuperäiseen viestiini että jos julkeaa esittää käytännön argumentteja, kysymyksiä tai laskelmia niin herra varjele. Pyhä aihe.

Monessa Teslassa oli jo akusto ja ajomoottoriakin vaihdettu joka nyt oli mun alkuperäinen pointti että sen ikäsissä (10v) näemmä pitää jo alkaa olla niistä huolissaan. Niiden korjaaminen on onneksi kuitenkin niin halpaa että asiahan on täysin sivuseikka ja eihän nyt Tesloihin voi mitään vikoja tulla muutenkaan. Muutama tonni tai kymppitonni sinne tänne. Minulla oli perusteet hukassa ja olin täysin poissa kartalta. Tämä sähköautomatematiikka on kyllä kiehtovaa, sen kun muistaa että se on aina halvempaa kun bensa niin oikein menee.

Jos nyt palataan aiheeseen sivuraiteelta niin nimenomaan tuo minua tässä keississä ihmetyttää että automerkki on juuri ja juuri 10 vuotta tehnyt massana autoja ja niistä noin 4 vuotta voitollisena, niin automarkkinan ailahtelevuus huomioiden ketään ei huolestuta että pysyykö volyymi, katteet ja marginaalit niin korkealla että tämän hetken PE 76 olisi perusteltu? Analyytikkojen mukaan seuraavat 5 vuotta homma kasvaa noin 3% vuosivauhtia, pieni tiputus edelliseen 5 vuotta joka oli 68 (silloin tuo PE 76 olisi vielä kohtuullinen). Kannattavuus laskenut kun lehmänhäntä viime kvartaalit.

Mutta ehkä tämäkin lasketaan sähköautomatematiikalla että vielä on halpaa, lähes ilmaista.

Itse en tosiaan näillä tasoilla näe sijoituskeissinä, toki indeksien kautta mukana ollaan tässäkin. Markkinat signaloivat hidastumista ja kasvu saattaa hetkeksi pysähtyä korkojen takia jonka jälkeen jatketaan mutta hitaammalla temmolla. Tai sitten herätään siihen että kaikki ei halunneetkaan sähköautoja. Problemaattista eritoten USA:ssa saada näitä kaupaksi kun siellä se bensalla huruuttelu on monin paikoin halvempaa ja helpompaa kun sähköllä.

11 tykkäystä

Moikka ketjuun! :slight_smile:

Teslan markkina-arvo taitaa olla siinä 750 miljardia dollaria ja sen markkina-arvo on ollut yli biljoonankin.

Tässä on pohdintaani ketjusta pidemmältä aikaväliltä. Olemme sijoitusfoorumilla ja täällä keskustellaan Teslasta sijoituskohteena, mitkä asiat ovat tämän yhtiön osalta tärkeitä juttuja tätä isoa yhtiöta ajatellen, kun joku harkitsee kannattaako tähän yhtiöön sijoittaa? On varmaan hyvä keskustella paljon esim. isoista asioista ja kokonaisuuksista sekä luvuista ja niistä asioista, mitä yhtiötä seuraavat analyytikot seuraavat. Jos tällaisia olennaisia asioita käydään yhtiöketjussa olennaisilta osin läpi muiden yhtiöketjujen tapaan, niin sitä voi mennä vähän yksityiskohtaisempiinkin asioihin, kun nämä asiat on ymmärretty. :slight_smile:

Iso osa tämän ketjun viesteistä ovat fiksuja ja sisältörikkaita, jotka kiinnostavat varmasti Teslasta sijoituskohteena seuraavia ihmisiä - olivat härkiä tai karhuja. Kiitos niistä!

Mietin, että tässä voisi olla pohdittavia asioita:

  1. Aidosti turhat viestit sijoittajalle, jotka eivät liity Teslaan sijoituskohteena, joista sijoittajat eivät saa juurikaan mitään irti, voisivat sopia esim. Kahvihuoneeseen tai jossain tapauksissa Auto -ketjuun tai Omat kokemukset -ketjuun. Tämä ei tarkoita sitä etteikö esim. Teslan autoista voisi puhua; jotkut viestit tuovat hyviä pointteja autoista ja käytännön puolista isossa kuvassa (en tarkoita omia pieniä kokemuksia tai mutuiluja), jotka varmasti sijoittajaakin kiinnostavat. :slight_smile:

  2. Joidenkin mieltymysasioiden toistuva kertaaminen ilman, että tuo mitään uutta esille, joka kiinnostaisi Teslaa sijoituskohteena seuraavia niin voisi jättää vähemmälle tai vaikka privaviesteihin. Onhan niitä joskus mieltymysasioita, mitkä vaikuttavat todella paljon yritykseen, mutta niistä voi keskustella fiksusti ja analyyttisesti perustellen eikä heittämällä lyhyesti juttuja, jotka eivät varsinaisesti tuo mitään uutta analyyttisesti yhtiötä seuraavalle sijoittajalle. Sellaiset omat mutuilut yhden ihmisen näkökulmat johonkin yksittäiseen mieltymysasiaan ovat joskus näissä yhtiöketjuissa… aika turhia sijoittajalle, jos miettii yhtiötä sijoituskohteena.

  3. Väittelyt ja kamppailut, joissa toistuu samat teemat ja jutut, joissa vain otetaan toisista mittaa eri tavoin eikä tuoda mitään uutta niin tällaisia ei ehkä tarvita.

  4. Linkin tai jonkun muun asian heittäminen ilman referaattia tai perusteluja. Joskus en ainakaan itse ymmärrä, miksi joku asia on nostettu ketjuun - epäilen ettei moni muukaan ymmärrä. Toki voin olla ainoa ja vika on mussa. :smiley:

  5. Tätä ketjua on klikattu auki noin miljoona kertaa, eli tätä seuraa todella moni, joten jos kirjoitat viestin ketjuun, niin sen lukee jäähallillinen ihmisiä, joten kannattaa panostaa siihen viestiin ajallisestikin, jotta se on aidosti laadukkaan sisältörikas sijoittajia ajatellen. :+1:

Turha tästä on syyttää karhuja tai härkiä - molemmilta “puolilta” tulee sellaisia viestejä ulos, jotka eivät sovi tällaiseen yhtiöketjuun. Oli Teslasta mitä mieltä tahansa, niin tässä ketjussa on varmasti suurimman osan mielestä paljon aika turhia viestejä ja olisi ehkä aika panostaa viestien laatuun huomioiden se, että olemme Sijoitusfoorumilla kirjoittelemassa yhtiöstä sijoituskohteena.

On kuitenkin huomiotava, että ketjussa on paljon niin härkien kuin karhujen erinomaisia viestejä ja toisaalta useimmiten parhaimmat viestit ovat niitä, joissa on vähän molempia näkökulmia… ainakin näin itse ajattelen. Tämän ketjun kirjoittajista varmaan lähes kaikki tietävät yhtiöstä ja Teslan autoista enemmän kuin minä, joten mulla ei ole kenenkään osaamiseen tai tietämykseen varaa sanoa mitään. Eli olettaisin, että tässä ketjussa pystytään yleisesti ottaen keskustelemaan asiallisemmin ja siten, että sijoittajaihmiset saisivat enemmän tärkeää ajateltavaa ja tietoa.

Toivon ettei viestiä lueta kuin piru raamattua eikä itselläni ole varaa varsinaisesti sanoa toisille, koska en itse kovin hyvin kykene tuottamaan kirjoittamalla muille sijoittajille hyvää matskua yhtiöistä. :slight_smile:

Tätä ei ollut kenellekään osoitettu vaan yleisesti, pahoittelut omalta osaltani ja kiitokset ymmärryksestä! :pray:

Rentoa sunnuntaita!

46 tykkäystä

Huhuja että FSD:n testaus alkaisi pian Kiinassa: https://twitter.com/bentv_sh/status/1725906555361808877?t=Pcwzi3Sh4ldvvAN0Y3S6MA&s=19

Datacenterihän on jo valmiina Kiinassa ja sinne on käsittääkseni nyt rekrytty porukkaa.

1 tykkäys

Tesla energiavarasto/Megapack-bisnes voi yli kaksinkertaistua ensi vuonna. Vaikutus liiketoimintaan olisi melkoinen.

Jutussa puhutaan vain Lathropin tehtaan kapasiteetista, mutta lisäksi on ollut pidempään huhuilua Kiinan Megapack-tehtaan tulosta CATL:in 80 GWh-akkutehtaan naapuriksi. Kiinan pressa kävi kylässä Bidenillä Yhdysvalloissa.

5 tykkäystä

Herbertillä mielenkiintoinen haastateltava, joka ei ollut itselleni entuudestaan tuttu. Ray Wang on tunnustettu teknologia-analyytikko, disruption asiantuntija ja digitalisaation tutkija, sekä tietokirjailija (useita digitalisaation tuomaan muutokseen liittyviä kirjoja), jota on haastateltu Washington Postiin, Fox Businessilla, Bloombergilla, CNBC:llä, jne. Kutsutaan puhujaksi yliopistoille ja muihin tilaisuuksiin.

Alla Rayn LinkedIN bio.

Rayn ja kumppaneiden tutkimusyhtiön sivusto:

Ray kannattaa ottaa seurantaan X:ssä @rwang0

Vajaan tunnin haastattelu, joka kannattaa katsoa olet sitten Tesla-härkä tai Tesla-karhu, koska Ray tarjoaa molemmille jotakin. Videolla Ray kertoo Teslan lisäksi yleisesti näkemyksiään tekoälystä ja robotiikasta. Ray näkee Teslassa paljon yhtäläisyyksiä Appleen eri platformien kautta - toisin kuin tällä palstalla usein on kirjoitettu. Ray toppuuttelee kovimpia härkiä polttisautojen sukupuuttoon kuolemisen aikajänteestä (eli eivät kuole pois esim. -30 luvun aikana ja pitää mm. Toyotan hybridistrategiaa hyvänä), kuten myös robotaksien tulemisen aikataulusta, joiden ei usko tulevan ihan lähivuosien aikana. FSD:n suhteen näkee vielä paljon kehittämistarvetta ja uskoo, että on helpompi toteuttaa ensin pitkillä siirtymillä valtateillä eli näkee tuon hyödynnettävyyden tulevan aiemmin Semin kohdalla maantiellä, kuin henkilöautoilla kaupungissa (viittasi pilke silmäkulmassa siihen, että sitten kun FSD selviää Mumbain risteyksissä, niin on valmis).

Ray ei pidä Teslaa “vain autoyhtiönä”, mutta jotta Teslaa aletaan pitämään sijoittajien keskuudessa ja mediassa myös muunakin, kuin vain autoyhtiönä, niin liikevaihtoa ja tulosta pitää alkaa näkymään talousluvuissa myös muutoin, kuin vain autot ja energia. Ray niputtaa Teslan eri osa-alueiden kokonaisuutta ja sitä, miten ne linkittyvät tämän vuosikymmenen loppupuoliskolla toisiinsa muodostaen kokonaisuuden. Toisaalta Ray pitää Teslaa edelläjäkävijänä (mm. autoissa, latausverkoissa, jne.), joka tulee loistamaan myös tulevaisuudessa kirkkaana tähtenä, josta yksi suurimmista tekijöistä tuloksenkin kannalta tulee olemaan energiaratkaisut. Tässä nyt jotain omia poimintoja, mutta saattoi jäädä pois jotakin muutakin eli kannattaa katsoa - ja tosiaan, videolla puhutaan iso aika muustakin, kuin Teslasta.

13 tykkäystä

Pitkähkö lanka, mutta mielenkiintoinen, jossa Cern myös näkee energiapuolen olevan iso tekijä tulevaisuudessa. Tässä olevat nostot linkittyvät kivasti tuohon Ray Wangin haastatteluunkin.

2 tykkäystä

Tesla oli tuomassa autonomisen ajamisen uusinta versiota eli 12.00 Eurooppaan, Australiaan ja Kiinaan. Ensimmäistä kertaa puhutaan tason 4 eli Full-Self Driving -tasosta. Tietojen mukaan käyttöohjekirjoihin on jo painettu ohjeet ja kuvaukset järjestelmän käytöstä. Julkistuspäivä pitäisi olla 30.11. yhdessä Cybertruckin kanssa. Nyt Tesla on kuitenkin törmännyt ongelmiin eli monien maiden viranomaiset vaativat hyväksyntää, vakuutusehdot ovat auki ja järjestelmän on täytettävä kunkin maan paikalliset määräykset. Joten on mielenkiintoista nähdä miten soppa jatkuu, se mikä toimii USA:n liikenteessä ei välttämättä toimi muualla. Ja varsinkin Euroopassa on testejä ollut hyvin vähän. Pääosa testeistä on tehty Australiassa. Britannia on nyt ensimmäisenä tekemässä päätöstä, että vahinkotapauksessa ja auton ollessa Full-Self Driving -modessa laskun maksaa auton valmistaja. Ei kuljettaja.

5 tykkäystä

Olisi ihmeellistä jos Teslan v12 (End2End-versio) saisi luvat Euroopassa. Sitähän ei ole käsittääkseni julkaistu vielä missään eikä sitä ole julkisissa Teslan “Beta” testeissä.
Koko järjestelmä on kirjoitettu täysin uudelleen.

End2End tekniikkaa ei ole käytetty koskaan suurimittaisesti liikenteessä ja on arvoitus, toimiiko se.
Se vaatii valtavasti dataa koulutukseen. James Douma kertoi, että vaati miljoona videoklippia, että V12 toimi jotenkin. Jokainen klippi on manuaalisesti editoitava.
Paljon enemmän dataa vielä vaaditaan.

Koska End2End tunnistaa itse automaattisesti sen, miten se reagoi eri käyttötapauksiin, sen toimivuus selviää vain testaamalla. Nykyinen Teslan ja muiden malli, jossa on koodilla tietyt liikennekäyttäytymisten raja-arvot, on niiltä osin varmempi.
Kiinnostavaa kulla, miten Tesla hoitaa Edge-tapaukset. Onko heillä selkeä Fine-Tuning-malli, jolla eri tapaukset End2End-ratkaisulle opetetaan.
Tämä kiinnostanee viranomaisiakin, eli miten Tesla takaa, että V12 toimii eri maiden liikennesääntöjen mukaan

Sen me kaikki tiedämme, että Tesla on puhunut tasosta 4 jo 7-vuotta, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Viranomaiset päättävät eri tasojen vaatimukset.

7 tykkäystä

Tämä on totta, mutta myös suomessa on palkattuja testikuljettajia ja V12 on voinut pyöriä jokaisessa suomen Teslassa shadow modessa.
Voi tosiaan olla tieliikenneviranomaiset joka tapauksessa aika solmussa päätöksenteossa.

1 tykkäys

Aikamoista liisaridumppausta näkyvissä Suomen markkinassa.

Teslalta Model Y:tä long rangena sais 10k pikkukilsoilla ja 2000€ käsirahalla alkaen 599€/kk.

https://www.tesla.com/fi_fi/event/nf-fleet-model-y-leasing-campaign

Toisaalta sitten on nämä perinneautomerkit, joilla vasta näyttääkin olevan tarvetta saada tavaransa johonkin dumpattua. Ei edes käsirahalla pelata.

No nyt ois ostajan markkinat, jos joltain sähköauto vielä puuttuu.

Haiseeko täällä kysynnän puute? Niinhän se on myös jenkeissä.

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2023-11-15/don-t-sleep-on-the-significance-of-toyota-s-purely-hybrid-camry

Even Tesla, which continues to dominate the US electric-car market, is coming to grips with this reality.

The company’s head of investor relations admitted in closed-door meetings last week that it’s now “in an intermediate low-growth period,” according to Deutsche Bank analysts led by Emmanuel Rosner.

Ylempänä postasin tilaston jossa Teslan myynti on laskenut kahtena kuukautena peräkkäin.

3 tykkäystä

No ihan varmasti haisee, ihmettelen miten kukaan enää jenkeissä ostaa M3 kun parempi ja hienompi versio on jo muualla maailmassa tarjolla. Toivottavasti M3+ saadaan Fremontissa tuotantoon pikapuolin.

Melko suuri pettymys jos ei esitellä ensi viikon torstaina CT julkkareissa.

Sen sijaan tuota Martin Viechan kommenttia venytetään joka suuntaan.
Tämä oli mielestäni aika selkeä ja avoin viesti x:ssä.

Ja ei liene myöskään mikään yllätys, että volyymit nousee uusien tuotteiden myötä.

1 tykkäys

Miten sen nyt ottaa. Täytyy myös muistaa konteksti, että Tesla on Suomessakin ollut ensirekkausten 6. tänä vuonna.

Referenssiksi vetyautoja Suomessa ensirekisteröity viimeksi yksi kappale vuonna 2021.

Ei tässä nyt kannata liikaa tuomion pasuunoita soitella, vaikka mieli tekisikin.

4 tykkäystä