Katsoin “Dave Lee on Investing” Youtube-kanavaa, jossa ARK-investin edustaja kertoi syitä Teslan korkeaan arvostukseen. Robotaxi on yksi keskeisistä syistä.
Ark tuntuu olettavan, että Robotaxin vaatiman tason 5 tulevat viranomaiset hyväksymään siten, että Tesla tai jotkin muut valmistajat todistavat oman L5 ajoneuvonsa olevan huomattavasti ihmisten ajamaan turvallisempi.
Seuraan myös sähköisten VTOL-lentokoneiden säädöksien standardoinnin edistymistä. Siinä viranomaiset ovat tarkkaan pohtineet, mitä ehtoja lentolaitteiden on täytettävä sekä mitä yleiseltä ilmailun valvonnalta ja ohjaukselta vaaditaan. Halutaan varmistaa, että koko lentoliikenne on turvallinen.
Uskon, että samoin tulee käymään autonomisen liikenteen kanssa.
Auroran perustivat Teslan Autopilotin sekä Waymon entiset vetäjät. Sitä pidetään yhtenä keskeisenä toimijana. Se aloittaa rekkaliikenteen kanssa.
Kaikki autonomisten ohjausten valmistajat käyttävät simulaattoria. Aurora tuntuu käyttävän keskivertoa selvästi enemmän.
He testaavat ja kouluttavat neuroverkkoja tunnistamalla Edge-tapauksia normaalissa liikenteessä, mutta ovat kehittäneet myös hyvin tarkkaan reaalimaailmaa vastaavan simulaattorin. Simulaattorissa on kaikki liikenteeseen liittyvät (jalankulkijat, pyöräilijät, autot…)
Siinä he generoivat satunnaisia tapauksia, jolla myös opettavat neuroverkkoa. Tässä oppimisnopeus on satoja kertoja nopeampi kuin oikean liikenteen Edge-tapauksien perusteella opettaminen.
Samalla logiikalla kuin toimitaan sähköisen VTOL-lentoliikenteen osalta. Ei riitä, että jokin lentokoneen valmistaja voi osoittaa koneen lentävän turvallisesti. On otettava huomioon koko lentoliikenne kaikkine toimijoineen (matkustajakoneet, pienkoneet, dronet …). Koko ilmatilan hallinta
Melko kaukaa haettu logiikka. Ilmassa etäisyydet ovat pitkiä, nopeudet suuria ja liikkuminen tapahtuu 3d-ulottuvuudessa. Lentäjän vaikea omilla silmillään havaita muita ilmassa liikkujia. Näiden syiden takia hommaan tarvitaan ilmatilan koordinoitua hallintaa.
Autoilu sen sijaan tapahtuu 2d-tasossa ja ajoneuvojen hallinta perustuu jokaisen kuljettajan näköaistiin. Teslan konenäkö korvaa tässä yhtälössä sen heikoimman ja vaarallisimman lenkin, ihmisen. Eli kun homma toimii nyt jo liha-aivoilla, niin kohta se toimii moninkertaisesti turvallisemmin koneaivoilla.
Hyvin tarkasti reaalimaailmaa vastaava simulaatio olisi sen luokan temppu, että lvl5 autonomia on sen rinnalla lasten leikkiä.
Yleensä automatisoituihin järjestelmiin ja turvalaitteisiin halutaan yleensä hyvin tarkkaa turvallisuutta, ihan psykologisista syistä. Ihan alkeistason kirjallisuudessakin käydään läpi esimerkkejä turvavöiden ja airbagien turvallisuustasovaatimuksista.
Ihminen ei ole rationaalinen halussaan olla oman elämänsä agentti, joten ei voida lähteä siitä, että jonkun järjestelmän pitäisi olla hieman parempi tai edes huomattavasti parempi, jotta ollaan valmiita automatisaatioon. Puhutaan jostain kuuden ysin tarkkuudesta vähintään tässäkin tapauksessa ja ainoastaan joku Musk voi siitä mukamas yllättyä.
Ilma on (lähes) tasalaatuista. Ilmassa ei ole villieläimiä tai pikkulapsia tai kaatuvia puita. Ilmassa ei ole humalaisia, vajavaisin tiedoin päätöksiä tekeviä, raivostuneita, puolisokeita vanhuksia, itsemurhakanditkin ovat harvassa. Ilmassa on tilaa väistää. Ilmailuvälineet on paremmassa kunnossa.
2D-avaruudessa maan pinnalla ollaan vielä kaikana autonomisesta ajosta eikä sitä saavuteta ilman, että ympäristön hallinta on vielä parempi kuin ilmailussa.
Teslan L2 ADAS-järjestelmän Autopilotin käyttö on todennäköisesti vähentänyt onnettomuuksia. Näin on tehnyt kaikkien muidenkin autovalmistajien kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät.
Tämä ei kerro vielä mitään siitä, miten turvallisesti Tesla olisi toiminut, jos siinä ei olisi ollut rattia.
Jotkut ovat kommentoineet Waymon yksittäisiä virheellisiä toiminnallisuuksia, joissa ei ole tapahtunut kolaria, mutta Waymo on toiminut ylivarovaisesti ja on voinut jäädä paikoilleen.
FSD-Betan videoista on nähnyt useita tilanteita, joissa Tesla on kääntynyt väärälle kaistalle, ajanut liian kovaa mutkaan jne.
Vain kuskin puuttuminen pelasti onnettomuuden. Jos Tesla olisi toiminut kuin Waymo ilman kuskia, olisi kolareita syntynyt.
Noista Auroran neuroverkon opettamisesta simulaattorilla en lähde vänkäämään, jos on kiinnostusta, näistä löytyy materiaalia.
USA:n National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) on alkanut toimia ja on määrännyt kaikkien ADAS-järjestelmiä käyttävien autovalmistajien toimittamaan vikaraporttit hyvin pian onnettomuuksien jälkeen. Autovalmistajan oma onnettomuuksien tilastointi ei riitä. Kiinnostavaa nähdä seuraavat stepit
Tämä on kyllä melko huolestuttavaa, että noin pienestä määrästä jo yksi syttyi. Mutta vielä ihmeellisempää on tämä “We tried reaching out to Tesla & have been ignored so far.” Mitä helvettiä? Luulis ton olevan top priority Teslalle. Hoitaa asia ja antaa asiakkaalle uusi Tesla. Jos enää uskaltaa semmoisen kyytiin mennä ja huolii itselleen.
Nyt olisi itseasiassa syytä pohtia position koon kasvattamista lyhyellä aikajänteellä. Lappu nousi niin nopeasti ilman merkittäviä positiivisia uutisia että todennäköisesti korjaa lähtötasolleen tai lähelle sitä. (Ei neuvo jne)
Volsu myy tänä vuonna enemmän EV-autoja mitä Tesla, sillä saattaa olla merkitystä lapun arvostukseen pitkällä aikajänteellä…
The car owner’s attorneys told CNBC that he noticed smoke coming from the back of his 2021 Model S Plaid and tried to unlock and open the doors but had to force his way out of the vehicle, as the locks seemed to malfunction. After he left the car, it began to move on its own and flames engulfed it.
En ymmärrä noita sähköisiä lukkoja, kuvitelkaa jos pienet lapset kyydissä tms. Pelottavaa.
Mikä tuossa valmistajittain globaalisti myytyjen taulukossa on epämääräinen tieto? Tesla on myynyt tammi-toukokuun aikana vajaa 275000 autoa, VW n. 50000 autoa?
Olen aika varma että tähän on olemassa/tulee olemaan joku fail-safe direktiivi. Kuvitelkaa että autoissa on ainakin jenkeissä sääntöjen mukaisesti helposti saatavilla oleva hätävipu takakontissa, mutta ei ovissa.