Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Jos kirjoittaa foorumille niin olisi kohteliasta mainita että ”ensi vuoden tulos” tarkoittaa oikeasti ”ensi vuoden tulosennuste”

25 tykkäystä

Tuosta Bilellon arvostustaso vertailuista muihin isoihin yhtiöihin katsottuna Teslaan, ei minusta ole mitään ihmeellistä. Teslalle ennustetaan nyt vaan monia vuosia eteenpäin kovaa kasvua mihin itse myös uskon.

Jos halutaan nyt verrata vaikkapa arvostusta esimerkiksi noihin vetyfirmoihin, niin aika kovaa spekulaatiota sielläkin on, vaikka missään vielä tehdä voittoakaan (en nyt ole satavarma tästä väitteestä :slightly_smiling_face:) Kasvuyhtiöt nyt vaan on tämmösiä.

PS. Ne pelaa ketkä ei pelkää

5 tykkäystä

Siihen on vielä melkein kaksi vuotta aikaa että saamme nuo luvut eteemme. Ennusteet on ennusteita ja tässä on vielä epävarmuutta jonkun verran edessä. Eli kahden vuoden ajan valmis holdaamaan nollatuotolla kunhan ennusteet pitävät paikkaansa ja sittenkin arvotus p/e:llä mitattuna on 40% enemmän kun Googlella nyt.
Vaikka osaisimme ennustaa tuonne 2 vuoden päähän niin edelleen pitäisi osata ennustaa hyvällä varmuudella siitä tulevaisuuteen jotta tuo alle 35 p/e kuulostaisi halvalta.

16 tykkäystä

Teslan P/E ensi vuoden tuloksella on alle 35.

2023 EPS 25 vaatisi tulostahdin 2.5 kertaistumista Q42021.

Teslan 50% kasvuvauhti on kapasiteetin puolesta turvattu vuodelle 2022 ja 2023, mutta siitä eteenpäin jo pelkästään kapasiteetti voi tulla ongelmaksi. Tesla kykenee nykyisillä tehtaillaan (Fremont, Austin, Texas, Berlin) max 3 miljoonan kapasiteettiin. Uusien tehtaiden / nykyisten tehtaiden laajennuspäätöksillä alkaa olla kiire, jotta 50% kasvu edes kapasiteettimielessä olisi mahdollista. 900m x 300m hallia ei ihan hetkessä rakenneta. Maanrakennustöiden alusta tuotannon alkuun menee yli kaksi vuotta. Eikä investointipäätöksestä maanrakennustöihin ihan heti päästä.

Twitter-nimimerkki @TroyTeslike on mielestäni tehnyt hyvää tutkimustyötä, ja hänen mukaansa nykyisten tehdasrakennusten maksimikapasiteetti on seuraava:

A realistic expectation would be,
• Fremont: 600K/year in 2-3 years
• Shanghai: 875K-900K/year this year
• Berlin: 550K-600K Model 3/Y in 1.5-2 years
• Texas: 550K-600K Model 3/Y in 1.5-2 years + 250K-300K/year Cybertruck
Total: 2.825M to 3M/year with current factories
https://twitter.com/TroyTeslike/status/1492984751338180610?s=20&t=_6nQGoul5qfnDloI2vwoGg

Ja tämä on vain kapasiteettipuoli. Model Y:stä pitäisi myydyin automalli Euroopassa, Kiinassa ja USA:ssa. Ja jotta kannattavuus säilyisi nykyisellä tasolla, hinta pitäisi olla 65k€. Referenssinä BMW myy 5-sarjaa 300k vuodessa maailmanlaajuisesti, ja Model Y pitäisi myydä 2 milj vuodessa.

Käytännössä kahdella automallilla Teslalla on aika isoja riskejä myös kysyntäpuolella.

19 tykkäystä

Tätä tavoitetta kannattaa miettiä myös auton ostajien ostovoiman näkökulmasta. EU:ssa uuden auton keskihinta oli 30485 euroa vuonna 2019. Neljän kalleimman merkinkin keskihinnat jää pitkälti alle Model Y:n 65 Keur hintatason: BMW 50Keur, Mercedes 48Keur , Volvo 47Keur ja Audi 45Keur.

11 tykkäystä

Elon Musk lupasi 30 000$ kansanauton. Eikä siinä mitään, hän toteutti lupauksensa. Ainoa ongelma on että niitä myydään Suomessa 50 000€ +. (Joo joo, joku hinnat alkaen malli jää nipin napin alle 50t€)

Pointti on siinä että Teslan laatu ei vastaa hintaa, siitä kielii mm. tuo poisvaihto %, on maaliongelmaa, panel gappia, kellastuvaa näyttöä, haamujarrutuksia, ilp-ongelmia, kahvat ei toimi, yms. Lista on pitkä. Puhumattakaan siitä että FSD on ollut tulossa ens vuonna viimeiset viisi vuotta. FULL SELF driving, joka kuitenkin on yhtiön omien sijoittaja infojen mukaan vain level 2(vai oliko 3?) Puhdas huijaus siis. Äxä taisi olla oikeasti laadukas auto, mutta korkea on hintakin, pitkälle yli 100t€.

Lisäksi tällä hetkellä Tesla käsittääkseni toimittaa asiakkailleen keskeneräisiä ja puutteellisia autoja pitääkseen kasvavista toimitusluvuista kiinni. Jaksavatko asiakkaat näitä laatuongelmia ja keskeneräisiä autoja kun BMW ja MB saavat oikeasti premium luokan BEV:t laajasti myyntiin? En usko ja tämän takia en ole itse valmis sijoittamaan Teslaan näillä hinnoilla.

Muskin muut hankkeet, Starlink, Neuralink, AI olisivat hyvin mielenkiintoisia, mutta niihin ei taida tavallinen kuolevainen yksityissijoittaja taida päästä mitenkään kiinni.

15 tykkäystä

Lv2, Teslalla ei yhtään oikeasti autonomisesti ajettua mailia Kaliforniassa. Miksi ei? Koska jos hakee luvan testata autonomista ajoa, pitää myös raportoida disengament data, jostain syystä tämä ei houkuttele Teslaa. Syytä voi vain arvailla (sarcasm warning tähän).

Kilpailijat ovat hakeneet luvat ja raportoi myös datan:

During the year, Waymo’s vehicles disengaged a total of 292 times, for a rate of 0.126 disengagements for every 1,000 miles, or 1 disengagement for every 7,200 miles.

The company with the second-most number of miles is Cruise, with a total of 876,104 miles driven. The company, which is backed by General Motors and Honda, reported 20 disengagements, or 0.003 per 1,000 miles, or 1 disengagement per 42,202 miles. Cruise also reported 6,365 driverless miles, and zero disengagements.

Jokainen voi arvioida montako disengamenttia Teslalla tällä hetkellä tulee per 1000 mileä FSD videoiden perusteella.

21 tykkäystä

Teslan riskit 50% vuosikasvuun eivät suinkaan rajoitu kykyyn laajentaa kapasiteettia kyllin nopeasti. Kysyntä on se suurempi riski, varsinkin kun Tesla on liikkeellä yhden mallin strategialla.

Teslan jyrkkä katteiden paraneminen vuonna 2021, varsinkin Q4, johtui nimenomaan Model Y:stä. Ei suinkaan siitä, että Tesla olisi jotenkin ylivertaisen tehokkaasti kehittänyt autonvalmistusta. Model Y:n valmistuskustannukset ovat samaa luokkaa kuin 20k halvemman Model 3:n. Tesla lisäsi tasaisesti Model Y tuotantoaan vuonna 2021 ja katteet paranivat samalla.

Nyt vielä Berliini alkaa pukata 400k Model Y:tä Euroopan markkinoille. Loput 100k Berliinin kapasiteetista on varattu Model 3:lle, jonka tuotanto alkaa vasta kun Model Y saatu 400k-tasolle. Austin alkaa valmistaa pelkästään Model Y:tä 500k vuodessa USA:n markkinoille Fremontin tuotannon päälle. Shanghain 600k Model Y:tä pitäisi sitten upota kiinalaisille kun vienti Eurooppaan loppuu.

Yhtä aikaa vuodelle 2023 kiinalaiset NIO, XPeng, BYD, Li ja Zeekr saavat uudet automallinsa volyymituotantoon. USA:ssa GM ja Ford puskevat kymmenen uuden automallin voimalla EV-markkinoille. Tesla vastaavasti markkinoilla yhden mallin strategialla.

Tänä vuonna Model Y:n pitää olla maailman myydyin automalli, suositumpi kuin yli puolet halvempi Toyota Corolla. Vuonna 2023 Model Y:n pitää räjäyttää pankki ja jättää Corolla kauas taakseen. Hinta täytyy säilyä 65k€:ssa. Muuten 2023 EPS $25 jää näkemättä.

Unohtakaa Model S ja Model X. Niitä tehdään ainoastaan Fremontissa. 2022 ja 2023 Tesla on yhden mallin varassa.

14 tykkäystä

Ohessa Ranskan myydyimmät täyssähköautot Q42021

Pikkuautot lähes poikkeuksettä kärjessä. Noin siis Q42021, vaikka Stellantis ja RenaultNissan eivät ole vieläkään saaneet tuotantoaan käyntiin. Esim. Dacia Springin Suomen julkaisua odotellaan edelleen.

Ainoa poikkeus Tesla Model 3, jota Tesla ei edes halua myydä Euroopassa, koska sen tuotantokustannukset ovat samat kuin Model Y:n, mutta hinta 20k vähemmän. Model 3 toimitusajat ovat elokuulle ja Model Y:n toukokuulle, eli Tesla selvästikin ohjaa myyntiä kalliimpaan malliin.

Saksassa valtion 9000€ hankintatuen jälkeen Dacia Spring 11k€ ja Fiat500 15k€! Tähän segmenttiin Teslalla ei autoa ole, eikä Muskin mukaan ole tulossakaan. Vaikka tulisi, katteet ovat ihan jotain muuta kuin 65k€ Model Y:ssä. Minustakaan Teslan ei kannata halpisautoa tehdä, koska se saattaisi kannibalisoida parempikatteista myyntiä. Toki sillä kappalemääräinen kasvu saataisiin 50% vuosikasvuun, mutta samalla katteet ( ja EPS ennusteet) romahtaisivat.

Teknisesti varmasti tehokkaita jne., mutta olisi vain niin tylsä/nähty valinta että mielenkiintoa ei löydy Teslan autoa kohtaan edes koeajoa ajatellen.

Model 3 esitelty 2016 ja Model Y 2019. Olisi jo faceliftin paikka. Mutta näillä mennään ainakin pari vuotta.

8 tykkäystä

2,5-kertaistuminen voi kuulostaa kovalta, mutta kannattaa tutustua tuohon Teslan hurjaan tulosvipuun. Teslan bruttokate on se $15 000 per myyty auto ja kun kiinteät kustannukset kasvavat todella maltillisesti koko ajan, myyntimäärien lisääntyessä liikevoittoprosentti paranee kovaa vauhtia.

Viimeisen neljän kvartaalin aikana liikevoittoprosentti on kasvanut 5,4 % → 14,7 %.

Tuo ensi vuoden $25 EPS saavutetaan pelkällä automyynnillä, noin 2,5 miljoonalla autolla, jotka tulee kevyesti nykyisistä neljästä tehtaasta.

En tiedä mihin tämä perustuu. Nykyinen keskimyyntihinta on $51 000 ja uusien tehtaiden (ml. akkutehtaat) myötä valmistus yms. kustannukset laskee. Keskimyyntihinta voisi siis laskea vielä tuosta ilman, että kannattavuus tippuisi. Tai kääntäen, jos keskimyyntihinta pysyy samana, kannattavuus paranee entisestään.

15 tykkäystä

Jep, 65k€ on väärä keskihinta.

Eli korjataan, että keskimyyntihinnan pitää pysyä samana, jotta kannattavuus pysyy samana. Valmistuskustannukset ovat varmaankin enemmin nousseet 2021 vs 2020 eikä kustannusleikkauksillä katetta juuri paranneta vaan auton hinnalla. Model Y maksaa 20k enemmän kuin Model 3, mutta on samanhintainen valmistaa. Teslan marginaalien parannus on seurausta Model Y ramp-upista.

4 tykkäystä

Model Y long range on jenkeissä $8k kalliimpi kuin Model 3 long range. Suomessa ero on 5k€.

3 tykkäystä

Suomessa halvin Model Y 64400 ja halvin Model3 48640
USA:ssa halvin Model Y 58990 ja halvin Model3 44990

ei siitä ihan 20k tule, mutta 15k ja kaikki katteeseen.

1 tykkäys

Mihin perustat väitteen että halvin MY on saman hintainen valmistaa kuin halvin M3.

1 tykkäys

Uusi model Y long range maksaa usassa $54k ja model 3 long range $46k. $8k ero.

1 tykkäys

Musk on itse sanonut näin.

1 tykkäys

Uusi model Y long range maksaa usassa $54k ja model 3 long range $46k. $8k ero.

Katsoin nuo hinnat tänään Teslan sivuilta. Huom! käytä hintoja ilman tukia, koska ne ovat Teslan katteiden kannalta ne oleelliset hinnat.

1 tykkäys

Katsoin noi hinnat just ihan teslan omilta sivuilta :smiley: ei tossa ole mitään “tukia”

1 tykkäys

Jos Teslan keskimääräiset tuotantokustannukset on 36k ei kai se tarkoita että takaveto karvalakki M3 valmistuskulut on samat kuin neliveto MY:n. Akkupaketeilla on jo n. 20kWh koko eroa. Vaikea uskoa että niitä saa samalla rahalla valmistettua.

3 tykkäystä

Katsoitko hinnan kohdasta Purchase Price vai Potential savings* ?

  • Prices shown include the $750 California Clean Fuel Reward and potential incentives and gas savings for a total of $5,050.
1 tykkäys