Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Tässä lisätarkennuksia:

12 tykkäystä

RBC päivitti suositustaan - melko bullish tavoitehinnan lievästä laskusta huolimatta :+1:

7 tykkäystä

Kun viimeaikaisista Tesla-uutisista ja makrotaloudesta tekee arviota niin en ihmettelisi vaikka nykykurssista lähtisi kaksi kolmasosaa ilman mitään splittejäkin.

Giga-, mega- ja master planeja tässä totta tosiaan nyt tarvittaisiinkin. Lisäksi edes alkeellisimmat ihmisten johtamisessa tarvittavat taidot olisivat päätirehtöörille hyödyksi. Sisäpiirin myynnit ja pitkäaikaisen hallituksen jäsenen lähtö kertonee vakavista ongelmista. Ainakin Musk itse on todistanut olevansa aivan liian epävakaa persoona johtamaan nykyistä, nopeasti kasvanutta liiketoimintaa.

Pysyn entistäkin kauempana, vaikka kurssia on pilvihinnoista jo aavistus halpuutettukin.

11 tykkäystä

Hyvä postaus joka kuvaa tslaq porukan patoloogista halua kääntää kaiken johon pahaan. Jos autopilootti on ollut päällä 5s ennen onnettomuutta niin tesla laskee tapahtuman autopilootti onnetomuudeksi.

Ei myöskään oo kaukaa haettua että autopilootti pyytää käyttäjää ottamaan ohjauksen monessa tiukassa paikassa ja siten toi 1s ennen makes sense, sillä onnettomuudet tuppaa olemaan tiukkoja paikkoja/

Tämä threadi muistuttaa jotain vuoden 2018 twitter tslaq toimintaa

3 tykkäystä

Tesla omisti q1 yli 40.000 kpl Bitcoinia, joidenkin laskelmien mukaan Teslan taseesta katosi tänään n. 300 milj.USD. Toki jos ovat myyneet ennen, mutta q2:n aikana, niin näkyy vasta myöhempänä ajankohtana.

6 tykkäystä

Tapahtuu sitä paremmissakin piireissä. Ford recalls nearly 49,000 Mustang Mach-Es over battery safety issues - The Verge

Ei kuulosta hyvältä…

“According to the recall, the malfunction involves a potential overheating of the vehicle’s battery high-voltage contactors, which can lead the vehicle to fail to start or lose power while in motion. “An overheated contactor that opens while driving can result in a loss of motive power, which can increase the risk of an accident,” the notice reads.”

4 tykkäystä

Recent price declines in Bitcoin BTCUSD –6.66% mean that Tesla (ticker: TSLA) likely will have to recognize a significant loss from its Bitcoin holdings in its second-quarter earnings report.

image



Tesla kärsii jatkuvasti Muskin häröilystä, eikä touhu ainakaan rauhoittumaan päin ole. Nyt mies meuhkaa Rivianin ja Lucidin mahdollisella konkurssilla.

https://www.msn.com/en-xl/news/other/elon-musk-says-lucid-and-rivian-are-tracking-toward-bankruptcy/ar-AAYulhH

Miksi Musk kommentoi jotain tällaista ylipäänsä?

12 tykkäystä

Yleensä kun ruvetaan kommentoimaan/haukkumaan kilpailijoita yritetään saada huomio pois omista ongelmista… Kyllähän Teslakin on ollut aikoinaan tasan samassa tilanteessa, niin kauan kunnes tulos kääntyy plussalle näyttää tietenkin siltä että lopulta edessä on konkurssi. Aika yleistä “uusilla” yrityksillä jotka yrittävät päästä markkinoille mukaan. Voisi luulla että tämä on jopa Muskille ihan tuttua.

14 tykkäystä

Jotkut rakastaa Muskin “häröilyä” ja toiset vihaa, eipä siinä sen kummallisempaa. Musk ei nyt kauheasti taida miettiä mitä hänestä ollaan mieltä, eikä minusta pidäkkään. Jokaisella oma tyyli tehdä asioita.

Kai sitä voi olla tuota mieltä Rivianista ja Lucidista jos siltä hänestä vaikuttaa, mutta eipä meistä kukaan ole tuohon vastaamaan kuin Musk itse, siis miksi hän noin kommentoi. Vähän turhaa pohdiskelua mielestäni, tsori :smile:

Edit. Pitää myös muistaa että Musk ja Tesla on niin kuumaa tavaraa mediassa, että jokaiset sanomiset ja teot tuodaan esille, millä voidaan myös revitellä uutisilla. Ihan vaan sen takia koska se herättää paljon puhetta/tunteita mikä myy hyvin.

4 tykkäystä

Poliittista korrektiutta Musk ilmiselvästi rikkoo Trumpismin opein ja vieläpä monella tavalla. Eihän kilpailijoiden asioiden kommentointi ole lainkaan yleistä edes USA:ssa eikä siihen valtaosalla CEO:ita ole aikaa. Euroopassa tuollainen on vielä harvinaisempaa.

En nyt oikeastaan tiedä onko Musk profiloitunut huippubusinesmiehenä, ehkä pikemminkin insinöörinä. Mutta busineksen perusopeinkin pitäisi ymmärtää, että homejuustoasetelman (tykkää/ei tykkää) luominen ei välttämättä ole ihan paras businesidea kilpailijoiden rynniessä ohi oikealta ja vasemmalta.

No, tällä hetkellä sillä ei tosin taida olla mitään väliä, kun kaikki valmistuvat sähköautot viedään käsistä seuraavat vuodet. Ja kun uuden auton saa kaupasta ulos vanha viisaus osoittaa heikkoutensa – käytetystä voidaankin maksaa merkittävästi enemmän kuin uudesta. :slight_smile:

7 tykkäystä

So 2021’s. Kyllähän inflaatio, koronnousut, massamaiset irtisanomiset ja reilusti kohonneet akkuautojen hinnat vähentävät kysyntää. Eli automarkkinatkin mahdollisesti karhuilee muiden mukana. En pidä sitä itsestään selvänä, että kasvun ainoa este olisi tuotantokapasiteetti vaan myös kysyntäpuolella hyvin todennäköisesti tulee olemaan esteitä kasvulle. Vahvat kyllä pärjää, mutta ketä ne on niin se on hyvä kysymys. Mutta kilpailu kiristyy huonoina aikoina. Toyota myi viime vuonna Corolla ja Rav4 malleja yhteensä 2.2 miljoonaa kappaletta. Se on vahva suoritus.

FSD:n ongelmat jatkuvat:

2 tykkäystä
4 tykkäystä

Siinä se nyt on. Suoraan yhtiön CEO:n suusta. Kannattaa bulleroiden kuunnella tämä pätkä. Ymmärrän itse kyllä hyvin mistä Musk puhuu.

10 tykkäystä

Voisitko vähän avata? En kysy piruillakseni vaan en todellakaan ymmärrä, mistä Musk puhuu.

Ymmärrän ominaisuuden toiminnan ja hyödyn auton ajamisessa, mutta viittaako Musk siihen, että juuri tämä ominaisuus tekee eron Teslan ja muiden valmistajien välille. Ominaisuus sinänsä on varmasti arvokas, mutta onhan muillakin valmistajilla vastaavia järjestelmiä, jotka kehittyvät jatkuvasti. Vaikka Tesla onnistuisi tässä muita aiemmin ei ikkuna hyödyn ulosmittaamiselle ole pitkä.

Ehkä eniten mietityttää silti ominaisuuden arvo. Joukkoliikennevälineissä ja vaikkapa takseissa tämän ymmärtää hyvin, sillä täysi autonomisuus ilman valvojaa tarkoittaisi ihmiskomponentin (kustannus) poistumista. Mutta entä valtaosa Teslan ja muiden autovalmistajien asiakkaista, eli yksityiset ihmiset? Onko ominaisuus todella noin korkealla ihmisten arvoasteikossa? Itse kuvittelen, että muista riippumaton ekologinen, edullinen ja turvallinen liikkuminen ovat edelleen ne tärkeimmät syyt omalle autolle ylipäänsä. En ole myöskään varmasti ainoa laatuani, joka tykkää olla itse ratissa.

Jos täysin autonomisen sähkötaksin saisi kohtuuhintaan oven eteen aina halutessaan, liikuttelemaan minua haluamaani kohteeseen, voisin luopua kokonaan omasta autosta. Ehkä kävisin silti jossain radalla kaahaamassa silloin tällöin.

10 tykkäystä

Tässä on juuri se mitä itse ajoin takaa. Tesla laskuttaa 12 000 dollaria tästä toimimattomasta ominaisuudesta ja tämä on käytännössä 100% profittia. Mikäli Tesla ei pysty erottautumaan tämän avulla muista toimijoista, tulee katteet alas ja Teslasta tulee vain uusi ”Ford”. Tämä ei ole huono asia, mutta ei sitä mitä markkinat odottavat arvostuskertoimien perusteella.

15 tykkäystä

No nyt on kyllä melko varmaa tietoa siitä, että yhtiö toimittaa myös käytettyjä autoja “delivered” sanan alla. Tällähän on vaikutusta maagisiin katteisiin. Kannattaa oikeasti tutustua tähän infopakettiin, oli sitten bullero tai härkelö tai nalle. Melko varmasti perästä kuuluu.

10 tykkäystä

Porukka kyllä jaksaa toistella näitä samoja väitteitä täällä: “Teslan katteet tulee alas, jos toimimattomasta FSD:stä ei laskuteta ryöstöhintaa”.

Noh, katsotaan paljon siitä FSD:stä tulee katteita tällä hetkellä:

  • Hinta 12 000 dollaria
  • Tästä Tesla lukee tuotoiksi ~50 % oston yhteydessä (koska ominaisuus ei ole valmis, loput jää “accrued revenueksi”, joka kirjataan vasta myöhemmin tuotoksi, kun ominaisuus on valmis)
  • FSD:n global take rate alle 10 % (viimeisin data Troy Teslikeltä 7 % Q4/2021)

= 8 % take ratella FSD:n tulo per myyty auto on $480
(vähentämättä mitään, esim. jatkuvia kehityskuluja)

  • Teslan bruttokate per myyty auto oli Q1/2022 $15 442
  • Jos kaikki FSD tulot lasketaan pois, bruttokate per myyty auto olisi $14 962

Ihan “ok” näyttäisi katteet olevan, vaikka FSD tulot tippuisivat 0 dollariin.

Ford taas tekee sähköautoillaan tappiota, Fordin CFO vahvisti eilen. Mach-E oli vuonna 2021 USA:n myydyin sähköauto Teslojen jälkeen.

“While the Mach-E was profitable when it was first launched in late 2020, that’s no longer true, he said.”

20 tykkäystä

Monessakin rautalafkassa töissä olleena, niin on kyl kaikissa eritelty sales ja delivery. Noissahan voi ajallisesti olla kuukausien ero ja aina ei edes olla pystytty kaikkea myytyä toimittamaan ollenkaan luvatusti. En kiistä , etteikö Tesla vois tehdä käytettyjen autojen kauppaa, mutta tää pätkä ei musta sitä mitenkään puolla tai kiellä.

2 tykkäystä

@Zipuli No aika selvästi ne keskusteli viesteissä siitä, että käytettyjä autoja oli mennyt NEW -täpän alle. Tarinahan ei kerro siirtikö yhtiö ne oikeisiin sarakkeisiin myöhemmin. Australiassahan oli se pienimuotoinen kohu kun toimitettujen autojen määrä oli väärä.

Mutta mutta, plainsite väittää että: that this information has been provided to various federal regulators, which has triggered multiple whistleblower protection statutes.

Jos näin on, niin perästä kuuluu.

1 tykkäys

Alkuperäinen kysymys koski Muskin “Solving Full Self-Driving…is really the difference between Tesla being worth a lot of money and being worth basically zero.” -kommenttia.

Asiantunteva vastauksesi toi ymmärrystä Teslan yksikkökannattavuuteen, mutta sen valossa Muskin kommentti FSD:stä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Se, että Musk höpötti omiansa ei ole Teslalle huono uutinen, päinvastoin.

Fordilla on varmasti paljon optimoitavaa toimitusketjuissa ja valmistuksessa. EV-voluumitkaan eivät vielä päätä huimaa. Aika vaikea uskoa, että mikään autonvalmistaja, edes Tesla, olisi immuuni inflaatiolle. En ole erityisemmin autoteollisuutta seurannut, mutta valmistavassa teollisuudessa vaikutukset ovat vasta alkaneet näkyä.

Mutta kuten aiemminkin todettua, kysyntää piisaa vuosiksi oli valmistaja melkein mikä hyvänsä. Olen itsekin ostajien tilastoimattomassa jonossa. Yli vuoden toimitusajalla en pirssiä kuitenkaan osta. Mennään Skodalla.

3 tykkäystä