Jep, saattaa jopa näkyä myynneissä Euroopassa jonkun aikaa. Ehkä lanseeravat Venäjällä paikallisesti tehdyn Tezla Model Z mallin?
Leikki sikseen, mielenkiintoisempaa on tuo twitter-kuvio, jos nyt oikeasti meinaa ostaa Twitterin niin mikä sen vaikutus kurssiin on, ei sen takia että ehkä joutuu myymään Teslan osakkeita vaan siksi että se vie osan hänen ajastaan. Lautasella on jo valmiiksi aika paljon.
Teslan 3Q lukuja odotellessa, muistellaan vielä kuinka hyvä 2Q tulos oli vaikka Teslan voluumi mielessä paras tehdas Shanghai oli poissa käytöstä Kiinan korona politiikan vuoksi hyvin merkittävän ajan.
Tän kasvutahdin firmalle tuo kerroin alkaa näyttämään todella edulliselta. Teslalla on myös hurja tulosvipu, esim. Q3 toimitukset kasvoivat 42 % y/y, mutta tulos kasvaa noin 100 % y/y.
Vaikka sitä kuinka boldaa, niin ei tuosta kyllä vieläkään edullista saa. Bumtsibum ajat ovat ohi ja nykyään arvostustasoilla on myös merkitystä. 2020 ja 2021 ajan meiningillä ja korkotasoilla nämä olisivat vielä alhaisia kertoimia, mutta nykyään onneksi suurimmilta osin yhtiöiden arvostustasot ovat järkevöityneet pörssissä. Teslan toiminta pitää niin paljon riskiä tällä hetkellä sisällään (Musk, kysyntä, talouden näkymät, oikeusjutut), että mitään yli 20 P/E lukuja ei ole mielestäni hyväksyttävissä.
Teslalla myös tulee järkevä arvostustaso vastaan jossain vaiheessa, mutta vielä on tilaa alaspäin vaikka kuinka paljon.
Voisiko olla, että analyytikot ovat katsoneet kyseisen kaverin analyysin niinkuin yhtiön CEO ja todenneet EPS ennusteet liian alhaisiksi?
Enkö minä juuri sen takia vastannut sinulle, koska olen kiinnostunut keskustelemaan tästä kasvuyhtiöstä? En nyt oikein saa pointistasi kiinni. Vai eikö täällä saa esittää eriäviä mielipiteitä?
Esitin oman mielipiteeni Teslan arvostuksesta. Kun minun mielestäni Tesla on arvostukseltaan kallis, niin en ymmrrä silloin kasvuyrityksen arvostuksesta? Esitin vielä perustelut tälle mielipiteelle. Tämä on sellainen asia josta jokaisella on oma mielipiteensä. Sinun mielipiteesi ei ole ainoa oikea vastaus (muutenkin hyvä oppia tämä elämässä).
Olen Teslaa seuraillut jo pidempään ja aina se on mielestäni ollut ihan liian kallis. Ja aina se vaan on sitten noussut taas uusiin sfääreihin kun olen jättänyt ostamatta
Ja taas katson sillä silmällä…ja jää varmaan taas ostamatta. Mutta hyvä että Jukka seuraa tätä niin aktiivisesti ja kommentoi jne, kiitos siitä.
Minä en vain osaa ostaa jos arvostus on tuommoinen - oma vika.
Onhan Tesla riskibisnes. Pelkästään voimalinjan mukana tulee paljon riskejä jotka ovat alkaneet realisoitua. Eikä Teslalla ole kykyä muita tehdä kuin akkuautoja joka sekin nostaa riskitasoa.
Akut ovat joutuneet aivan oikeutetusti geopoliittiseksi riitakapulaksi. Kiinan asema toinitusketjussa on liian vahva. Katsotaan pitääkö tämä paikkaansa ja jos pitää niin mitä siitä käytännössä seuraa.
Mitä nyt silmämääräisesti katsoin @Jukka_Lepikko n kuvaajaa niin se näyttää tältä (vastauksena @HarhaanJohtaja n kysymykseen 6kk vs ed6kk):
Q4/21 + Q1/22 = Q2/22 + Q3/22
= 0% kasvu
EDIT: Nyt kun katsoin tarkemmin, toimituksissa kasvu näyttäisi olevan miinusmerkkinen, tuotannossa ehkä nolla
@Construct-Destruct Jos tuosta kuvaajasta saat kasvuksi 0 niin se on jo cherry pick hall of fame tason analyysiä.
Tuo lepikön 10/10 paint skilleillä piirretty viiva Q4 toimituksiksi on btw lähes varma. Troyn ennusteet eivät ole koskaan olleet niin pahasti väärässä, etteikö tuo olisi noilla tasoilla.
Muskin ukraina kommentit ovat aivan hirveitä. Itsellä mennyt fanitus pikkuhiljaa pois, mutta pysyn kelkassa yrityksen laadun ja alhaisen hinnan takia.
Sitä minä vaan ihmettelen miksi eivät niitä autoja eurooppaan laivanneet. Joo, kuljetuskustannuksia eivät saaneet sopiviksi,mutta miksi eivät? Eikö tilauksia Euroopasta tule riittävästi?
Seurailen paljon kaikkea Teslaan liittyvää, myös itse tuotteen käyttäjiä mm. lukuisissa Tesla- omistajien foorumeissa. Minua jaksaa ihmetyttää, miksei auton perusasioita tehdä hyvin. Kovin moni tuntuu valittavan esim. sadetunnistimen ja valoautomatiikan toiminnasta, jotka ovat suoraan kuin 2000-luvun alusta. Jos minulla oli 90-luvun lopun Volvossa toimiva, vaikkakin jälkiasennettu ja Halpa sadetutka. Mm. näiden perusasioiden pitää olla kunnossa tai asiakkaan seuraava auto on joku toinen merkki. Tesloissa on paljon hyvää ja moni asia aikaansa edellä, mutta joskus ehkä keskitytään vääriin asioihin.