Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Googlella 2023 P/E on 17.5 ja Applella 22.5

37 on kova P/E. Tuloksen pitäisi kasvaa 50% vauhtia 2023 ja 2024.

3 tykkäystä

Niin, Applen tuloskasvuennuste ensi vuodelle on 6 % ja Googlen 15 %.

Tesla kasvattanee tulostaan yli 50 % niin 2023 kuin 2024. Kasvulla on hintansa.

13 tykkäystä

Vaikka sitä kuinka boldaa, niin ei tuosta kyllä vieläkään edullista saa. Bumtsibum ajat ovat ohi ja nykyään arvostustasoilla on myös merkitystä. 2020 ja 2021 ajan meiningillä ja korkotasoilla nämä olisivat vielä alhaisia kertoimia, mutta nykyään onneksi suurimmilta osin yhtiöiden arvostustasot ovat järkevöityneet pörssissä. Teslan toiminta pitää niin paljon riskiä tällä hetkellä sisällään (Musk, kysyntä, talouden näkymät, oikeusjutut), että mitään yli 20 P/E lukuja ei ole mielestäni hyväksyttävissä.

Teslalla myös tulee järkevä arvostustaso vastaan jossain vaiheessa, mutta vielä on tilaa alaspäin vaikka kuinka paljon.

Voisiko olla, että analyytikot ovat katsoneet kyseisen kaverin analyysin niinkuin yhtiön CEO ja todenneet EPS ennusteet liian alhaisiksi?

9 tykkäystä

Ja puhutaan vuoden 2023 P/E:stä!
Tällä hetkellä se on 86.5

5 tykkäystä

Tähän ei kannatakkaan niiden koskea, ketkä ei usko kovan kasvun jatkuvan vähintään seuraavat 5 vuotta. Luulisi tämä tulleen jo selväksi

8 tykkäystä

Enkö minä juuri sen takia vastannut sinulle, koska olen kiinnostunut keskustelemaan tästä kasvuyhtiöstä? En nyt oikein saa pointistasi kiinni. Vai eikö täällä saa esittää eriäviä mielipiteitä?

Esitin oman mielipiteeni Teslan arvostuksesta. Kun minun mielestäni Tesla on arvostukseltaan kallis, niin en ymmrrä silloin kasvuyrityksen arvostuksesta? Esitin vielä perustelut tälle mielipiteelle. Tämä on sellainen asia josta jokaisella on oma mielipiteensä. Sinun mielipiteesi ei ole ainoa oikea vastaus (muutenkin hyvä oppia tämä elämässä).

Oliko mielestäsi Galin analyysi “good analysis”?

19 tykkäystä

Paljos muuten Teslan toimittamien autojen määrä on kasvanut, kun vertaa viimeistä 6 kuukautta sitä edelliseen 6 kuukauteen?

2 tykkäystä

Tältähän se kasvukäyrä näyttää. Piirsin kaveriksi vielä hyvin konservatiivisen Q4 numeron.

12 tykkäystä

Älä suotta hermostu :slight_smile:

Olen Teslaa seuraillut jo pidempään ja aina se on mielestäni ollut ihan liian kallis. Ja aina se vaan on sitten noussut taas uusiin sfääreihin kun olen jättänyt ostamatta :slight_smile:

Ja taas katson sillä silmällä…ja jää varmaan taas ostamatta. Mutta hyvä että Jukka seuraa tätä niin aktiivisesti ja kommentoi jne, kiitos siitä.

Minä en vain osaa ostaa jos arvostus on tuommoinen - oma vika.

4 tykkäystä

Onhan Tesla riskibisnes. Pelkästään voimalinjan mukana tulee paljon riskejä jotka ovat alkaneet realisoitua. Eikä Teslalla ole kykyä muita tehdä kuin akkuautoja joka sekin nostaa riskitasoa.

Akut ovat joutuneet aivan oikeutetusti geopoliittiseksi riitakapulaksi. Kiinan asema toinitusketjussa on liian vahva. Katsotaan pitääkö tämä paikkaansa ja jos pitää niin mitä siitä käytännössä seuraa.

Edit: Ei siis koske pelkästään Teslaa tämä.

3 tykkäystä

Mitä nyt silmämääräisesti katsoin @Jukka_Lepikko n kuvaajaa niin se näyttää tältä (vastauksena @HarhaanJohtaja n kysymykseen 6kk vs ed6kk):
Q4/21 + Q1/22 = Q2/22 + Q3/22
= 0% kasvu

EDIT: Nyt kun katsoin tarkemmin, toimituksissa kasvu näyttäisi olevan miinusmerkkinen, tuotannossa ehkä nolla

5 tykkäystä

@Construct-Destruct Jos tuosta kuvaajasta saat kasvuksi 0 niin se on jo cherry pick hall of fame tason analyysiä. :slight_smile:

Tuo lepikön 10/10 paint skilleillä piirretty viiva Q4 toimituksiksi on btw lähes varma. Troyn ennusteet eivät ole koskaan olleet niin pahasti väärässä, etteikö tuo olisi noilla tasoilla.

Muskin ukraina kommentit ovat aivan hirveitä. Itsellä mennyt fanitus pikkuhiljaa pois, mutta pysyn kelkassa yrityksen laadun ja alhaisen hinnan takia.

6 tykkäystä

Faktat faktoina!

En väitä ettei Tesla olis kasvanut, onhan se. Tuo oli vain erittäin yllättävä luku. Ja se on täysin totta.

Yritän olla neutraali Teslan suhteen, vaikka ei se ole helppoa tässä ympäristössä.

2 tykkäystä

Sitä minä vaan ihmettelen miksi eivät niitä autoja eurooppaan laivanneet. Joo, kuljetuskustannuksia eivät saaneet sopiviksi,mutta miksi eivät? Eikö tilauksia Euroopasta tule riittävästi?

5 tykkäystä

Onko Tesla nostanut hintoja Kiinassa kuinka paljon?

3 tykkäystä

Seurailen paljon kaikkea Teslaan liittyvää, myös itse tuotteen käyttäjiä mm. lukuisissa Tesla- omistajien foorumeissa. Minua jaksaa ihmetyttää, miksei auton perusasioita tehdä hyvin. Kovin moni tuntuu valittavan esim. sadetunnistimen ja valoautomatiikan toiminnasta, jotka ovat suoraan kuin 2000-luvun alusta. Jos minulla oli 90-luvun lopun Volvossa toimiva, vaikkakin jälkiasennettu ja Halpa sadetutka. Mm. näiden perusasioiden pitää olla kunnossa tai asiakkaan seuraava auto on joku toinen merkki. Tesloissa on paljon hyvää ja moni asia aikaansa edellä, mutta joskus ehkä keskitytään vääriin asioihin.

4 tykkäystä

Tesla on nostanut hintoja noin 10-25 % vuoden 2021 alusta riippuen mallista ja alueesta. Mulla ei oo tallennettuna juuri kiinan dataa, mutta tuon suuntaisia ne korotukset on ollu.

Teslan pitäisi laskea Model Y SR:n hintaa noin 5 %, niin se kuuluisi Kiinan EV-tuen piiriin. Siitä tulisi loppukäyttäjälle aika huomattava alennus. Toivottavasti laskevat hintaa.

Paljon on varmasti parannettavaa. Mutta huolimatta näistä täälläkin usein nostetuista havainnoista, Teslan asiakastyytyväisyys ja brändilojaalisuus on korkeampi kuin milllään muulla merkillä. Reilulla erolla vielä.

Tässä tuoreen S&P Global Mobilityn tutkimuksen tulokset:

20 tykkäystä

Hyvähän se bisneksen kannalta on mikäli vähän huonompikin laatu yms käy kaupaksi. Tähän mennessä se ei ole premium autoissa näin ollut ennen Teslaa. Minusta tuomio on vielä antamatta tämän osalta, koska kilpailu on ollut Teslan tähän mennessä kuljetun taipaleen ajan varsin olematonta sähköautomarkkinoilla.

Ensin tuli Model S jolle ei käytännössä kilpailua ollut, joten sähköauton halunnut ja tarpeeksi painetta pankkitilillä omannut osti sen. Käsittääkseni Model S ei enää tänä päivänä dominoi oman hintaluokkansa sähköautomarkkinaa. Model 3 ja Y taas osuivat tämän jälkeen alempaan premium hintaluokkaan ja taas Tesla ehti markkinoille ennen kilpailijoita. Nyt aletaan olla nähdäkseni siinä pisteessä että tulevina vuosina nähdään mikä se Tesla brändin todellinen vetokyky lopulta on, kun myös näiden mallien hintaluokkiin alkaa tulemaan vaihtoehtoja tarjolle.

11 tykkäystä

Luottoluokituksen nosto, hieno juttu!

We now view Tesla’s credit profile more favorably because it continues to demonstrate market leadership in electric vehicles (EVs), with solid manufacturing efficiency that supports strong EBITDA margins and sustained positive free operating cash flow (FOCF), above our previously established upside triggers.

6 tykkäystä

Monen mielestä Teslalla oli helppo alkutaival, kun ei ollut kilpailua.

Sanoisin, että Teslalla oli kaikista vaikein alku, kun ei ollut koko markkinaa. Kukaan ei ollu kiinnostunu sähköautoista. Infra oli olematon, teknologia alkuvaiheessa ja epävarmaa. Miten olisit 2012 edes matkannut Lappiin Teslalla? Tässä olis 99/100 kokeilijoista epäonnistunu, mutta Tesla ei. Jo yksistään tää saavutus on mulle osoitus kilpailuedusta.

Tesla loi lähes yksin koko markkinan tyhjästä. Tänään tuntuu ilmiselvältä, että auton kuuluu olla tietokone renkaiden päällä. Tietysti auto päivittyy etäyhteydellä vielä oston jälkeen ja tietysti kaikissa autoissa on iso näyttö keskellä (jota ei voi talvella -30 asteessa käyttää hanskat kädessä). Kysyn, kuka nää itsestäänselvyydet ekana tajus, ne joita kaikki nyt kopioi?

Tänään on aika helppo alkaa myymään sähköautoja verrattuna 10v takaiseen. Niitä sähköautoja muuten yritti muutkin ennen Teslaa, muttei kukaan onnistunu niissä ennen Teslaa.

32 tykkäystä