Tesla - johtava tulevaisuuden autovalmistaja? (Osa 1)

Kyse on kokonaisuudesta ja siitä mitä se kokonaisuus maksaa. Voit olla toki mitä mieltä tahansa mutta myyntitilastot kertoo että Tesla on ylivoimainen. Se on ihan se ja sama jos joku tekee täysin ylivoimaisen tuotteen jos sen hinta on sellainen ettei sille löydy ostajaa.

Tätä on toisteltu jo vuosikymmen.

4 tykkäystä

Miksiköhän Tesla sitten nosti Model Y AWD hintaa 2021 50k → 2022 66k

Sama tarina kaikkien mallien kohdalla: hintoja nostettiin yli 10k kahdessa vuodessa.

Eiköhän tässä kuitenkin ole kysyntä ja tarjonta taustalla, vaikka missio hieno onkin.

3 tykkäystä

Tämä ei pidä paikkaansa, Tesla nostaa hintoja heti jos kysyntä sen sallii. Tämä on juhlapuhetta jolla voidaan perustella hinnanalennukset silloin kun kysyntä ei vedä.

5 tykkäystä

Inflaatio… Joutuu tuo autokauppa olemaan kannattavaa joka tapauksessa.

Oliko 2021 jotain helpotuksia myös jota saivat päästöttömyydestä, jonka avulla alkoivat ylipäänsä tekemään positiivista tulosta. Taisi poistua se etu.

60k on yhä reippaasti halvempi kuin ne ensimmäiset mallit. Tarkoituksena on laskea hintoja, mutta eihän sitä ole mitenkään helppoa tehdä kannattavasti.

3 tykkäystä

Cybertruck tulee olemaan hieno halo-malli. Monella tapaa merkityksellinen. Täällä palstalla karhuleirin puolelta on ennusteltu aikanaan, että CT ei tule koskaan tuotantoon. Kyllä tulee, kuten on pitkään ollut tiedossa ja itse ennustan sen olevan huikea myyntimenestys.

3 tykkäystä

2021 ei ollut mitään mainittavaa inflaatiota mutta hinnat nousivat rajusti, syynä oli raju kysyntä.

2 tykkäystä

Onko näin todellakin sanottu vai onko tämä vain olkiukkoilua taas kerran? Se mitä täällä karhut ennusti on että CT ei todellakaan tule alkuperäisessä aikataulussa eikä alkuperäisellä hinnalla, näistä ensimmäinen on mennyt 100% oikein ja toinenkin on 99% todennäköistä.

Katsotaan ne oikeat tilaukset sittenkun tuote tulee oikeasti myyntiin ja hinnat tiedossa.

8 tykkäystä

En ole mikään olkiukkojen rakentelija, ei kuulu tapoihini. Muistan hyvin kommentin ja sen kirjoittajan. Samassa kommentissa oli muutakin ennustusta, joka meni pieleen. Katsotaan jos viitsin ko. viestin etsiä. Toki tuon kommentin tehnyt voi sen nyt poistaa, eikä enää löydy. No, kuten totesin, en tuollaisista valehtele. Ei ole mitään tarvetta sellaiseen. Pointtini oli vaan se, että luotan CT:n olevan menestysmalli Jenkeissä.

8 tykkäystä

En ole kyllä minäkään väittänyt että CT ei koskaan tulisi. Kuten @Seinakadun_Keisari sanoi, hinta, speksit, aikataulu, myyntiennusteet ovat saaneet kritiikkiä.

Katsotaan tuleeko entry malli hintaan 39k ja rangella 500 mailia ja kiihtyvyydellä 2.9s 0-60mph ja palataan asiaan. Ainakin aikataulut ovat paukkuneet.

En tiedä mitkä luvut ovat mielestäsi myyntimenestys. Itse veikkaan 5k tänä vuonna ja 52k ensi vuonna.

Siinä mielessä CT on ollut menestys, että se on luonut Teslalle badass-imagoa, jonka avulla Tesla on voinut myydä karvalakkimallejaan 10k kalliimmalla kuin kilpailijat. Tosin ei enää.

2 tykkäystä

Seinakadun_Keisari

Nopeasti tarkasteltuna 1/21 - 3/22 Model Y LRn hinta nousi tuon 50 - 63 k$. Samalla aikajaksolla puolijohteiden saatavuus heikkeni huomattavasti, merirahdin hinta 2x, litiumin hinta per tonni 6x, alumiini ja nikkeli 1,5x (nikkelin hinta nousi vielä 30% muutamaksi kuukaudeksi tuon jälkeen). Hinnat nousivat sekä Model Yn, että raaka-aineiden kanssa melko suoraviivaisesti 21 - 22. Vielä ollaan litiuminkin kohdalla 3x hinnoissa verrattuna 1/21, muut metallit myös 1/21 hintoja korkeammalla. Osuutta hintojen nousuun oli kysynnälläkin, mutta iso osa myös raaka-aineiden/puolijohteiden saatavuudesta ja hinnannoususta kiinni.


Tällä hetkellä rahoituksen korot on noussut karkeasti 1,5 → 5,5%. Asuntolainojen korot 0 → 4%. Ruokakulut nousseet. Sähköhinnalla pelottelut ja vieläkin jatkuva epävarmuus sähkön hinnasta. Näissä omat mantere-/maakohtaiset eroavaisuutensa, mutta kaiken kaikkiaan kotitalouksilla ei ole samalla tapaa varaa kuin kaksi vuotta sitten. Samanaikaisesti 1/21 vs 1/23 Teslan ilmoittama kapasiteetti kasvanut 1,05 → 2,0 milj autoa (suoraan q1/21 ja q1/23 shareholder deckeista).

Mielestäni on vain hyvä, että Tesla pyrkii pitämään kysynnän kapasiteettia vastaavalla tasolla laskemalla hintoja, kuin pitämällä ASP korkealla ja mahdollisesti tehtaita tyhjäkäynnillä, vaikka tämä väliaikaisesti vaikuttaisi myynnistä saataviin katteisiin. Yleinen epävarmuus ja pelko suuremmasta taantumasta jossain vaiheessa häviää; Tesla voi varmaan tällöin nostaa autojensa hintaa?

Tesla on myös ainut valmistaja tällä hetkellä, joka sähköautojen kanssa pystyy painamaan hintojansa näin alas ja pitämään tilanteen vielä voitollisena. Ensimmäinen lause q1 Shareholder Deckissakin kertoo, että nykytilanne antaa Teslalle erityisen tilaisuuden yhä entisestään profiloitua kustannusjohtajana, samaan aikaan kun muut valmistajat kamppailevat saadakseen sähköautobisneksen kannattavaksi.

Premium-merkkejä (Audi, Porsche, BMW, Mercedes) lukuunottamatta harva autovalmistaja pelkästään ICE-autojen myynnillä käärii voittoa. Volkswagen Passenger Cars 2022 liikevoittoprosentti 3,5%. Sen sijaan esimerkiksi Financial Services teki neljänneksen voitoista ~13% oper. marginilla. Tämä käsittää myös autojen huollot/varaosat, joka on myös melko hyväkatteista hommaa takuuajan päätyttyä.

Tesla on vasta aloittelemassa omaa vakuutustoimintaa, ja omaa rahoitustoimintaa ei taida tällä hetkellä olla laisinkaan? Takuuajat ensimmäisille toimitetuille Model Yille ovat päättymässä vasta 3/2024. Todennäköistä että vuosien aikana Services and others tulee myös kasvamaan reippaasti.

Toisaalta myös softasta ilman FSDkin on potentiaalia tulonlähteeksi autokannan suurentuessa. Esim. jokin Tesla Store -tyyppinen ratkaisu voisi tuoda hyväkatteista tuloa. Tätä voisivat enemmän avata osavuosikatsauksissaan; kiinnostaisi nähdä vaikka mikä on Premium Connectivityn take rate koko autokannassa.


Samaan aikaan pyritään Investor Dayn perusteella armottomasti ajamaan kustannuksia alas lähestymällä kaikista kuviteltavista suunnista auton valmistusprosessia. Isoista valmistajista taitaa vain Ford avata sähköautojensa marginaalia (-40% v. 2022) ja he tähtäävät kahteen miljoonaan toimitukseen 8% EBIT marginilla vuoden 2026 loppuun mennessä.

Tesla voisi mahdollisesti toimittaa jo tämän vuoden aikana lähes vastaavan määrän (1,8 milj) liikevoittoprosentin mahdollisesti pyöriessä 10% tuntumassa. Millaisethan skaalaedut ja katteet Teslalla on vuoden 2026 loppuun mennessä, varsinkin jos taloustilanne on parantunut? Tesla taitaa olla tällä hetkellä ainut valmistaja, jolla on näyttö siitä että pystyvät tekemään sähköautoja isolla volyymilla ja voitolla?

En usko, että kaikkien valmistusprosessin innovaatioidensa kanssa Teslan liikevoittoprosentti laskee vastaamaan Fordin suunnittelemaa 8%-yksikköä, vaan päästään skaalautumisen myötä ja taantuman ohituttua parempiin lukemiin. Suoralta kädeltä en myöskään pidä merkityksellisinä Elonin kommentteja, että vain FSDlla on merkitystä yhtiön tulevaisuuden kannalta. Tesla on kuitenkin jo osoittanut, että se kykenee tekemään hyväkatteista autobisnestä.

Jokainen voi tietenkin asettaa näkemystensä perusteella omat arvostuskertoimet, ASPt, liikevoittoprosentit ja toimitetut autot vuodelle 2030.

Tuolloinkin ennuste kattaa vain autojen myynnistä revittävät rahat, eikä huomioi mahdollisia lisätulovirtoja softasta, vakuutuksista, Teslan omasta rahoitusbisneksestä (jos tällaiseen lähtisivät), takuuajan jälkeisistä huolloista, Superchargereista. Energiabisnes sitten aivan omana entiteettinään ja Optimus/FSD promillen todennäköisyydellä kirsikkana kakun päällä. Nämä kaikki ovat vielä aivan lapsen kengissä.

Varmastikaan nämä asiat eivät realisoidu lyhyellä aikavälillä (12-24 kk) taseeseen, mutta itse olen pitkäjänteinen sijoittaja ja en spekuloija. Tesla on myös vakuuttanut minut, että vaikka aikaikkunat saattavat heittää muutamalla vuodelle (pl. FSD), niin he melko pitkälti toimittavat lupaamansa. Toisaalta myös Teslan mission statement vetoaa ja olisi suuri menetys ihmiskunnalle taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, jos sen grandioosit Master Plan 3 -tyyppiset visiot eivät toteudu.

27 tykkäystä

Tässä on yhdenlainen arvio Teslasta. Mielenkiintoista. Jos Cathie Wood heittää arvostukseen nollan perään ja kertoo kahdella niin joku muu jakaa nyykarvostuksen viidellä.

1 tykkäys

Kiva klikkiotsikko.

Yahoossa analyytikoiden ka-tavoitehinta 189 $

9 tykkäystä

Yhtä kiva klikkiotsikko on joku 2800dollarin Teslan osakeartikkeli. Eikä tuo mikään klikkiotsikko edes ole jos siinä perustellaan näkemys jonkinlaisten laskutoimitusten kautta. Tuolla perusteella tänne saa laittaa artikkeleita ainoastaan kun se palvelee joitakin henkilöitä tai heidän ajatuksiaan. Ylipäätänsä mielestäni oli osake mikä tahansa niin asioista pitää pystyä keskustelemaan suuntaan jos toiseen. Eriävät näkemykset ovat rikkaus ja niistä voi myös oppia jotakin tai saada uutta katsantoa asioihin.

Jos joku on asioista erimieltä niin se on. Toivottavasti osaa perustella kantansa tai tuoda jotain uutta näkökulmaa keskusteluun.

Ei kai kukaan toivo ketjuja jossa pelkästään myötäillään omia näkemyksiä.

5 tykkäystä

Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että eri näkemyksiä on hyvä olla. Lisättäköön nyt vielä se, että en usko Cathy Woodin 2.800$ arvioon v. 2027. Sekin on klikkiotsikkokamaa, aivan kuten totesit.

6 tykkäystä

Eurooppalaisilla on hyvä maku autojen suhteen :+1:

7 tykkäystä

Model y, Dacia Sandero ja t-roc. Eurooppalaisten mausta voi olla montaa mieltä🙂 kuulostaa bulkilta, mutta sitähän se on mitä massat ostaa👍
Eiköhän se Tesla tähän suuntaan ole menossa, mikä saattaa olla pitkässä juoksussa ihan viisas strategia.

Nään Teslan muotoilun, laadun ja mallivalikoiman keskinkertaisena. Ei se pysty kilpailemaan jonkun porschen kanssa. Joko täytyy keskittyä olemaan aidosti premium tai sitten profiloitua bulkiksi.

Täytyy nyt toivoa että Teslalla on uusia malleja putkessa jotka herättävät mielenkiintoa.

2 tykkäystä

Jenkeissä top 3 on pick uppeja, joka meistä eurooppalaisista tuntuu erikoiselta. Top 10:ssä on puolet pick up autoja. Senkin puolesta on mielenkiintoista nähdä Cybertruckin menekki muutaman tulevan vuoden sisällä. Viime vuonna Jenkeissä myydyin auto oli totuttuun tapaan Fordin F-150 n. 653k myynnillä. Model Y oli sijalla 9. n. 231k myynnillä.

3 tykkäystä

Moikka ketjuun!

Nyt puhutaan jättimäisestä yhtiöstä nimeltään Tesla… sijoitusfoorumilla. Sijoittajat hakevat tästä ketjusta varmasti apua sijoituspäätöksiinsä ja jotkut seuraavat tätä ketjua ihan vain uteliaisuudesta, koska ovat kiinnostuneet Teslasta yleisesti. Suuri osa seuraa tätä ketjua ihan viihteen puolesta, mutta tässä ketjussa tulee keskustella Teslasta lähinnä sijoituskohteena.

  1. Ei chattimaista keskustelua eikä mitään lisäarvottomia heittoja. Tosin lyhyt viesti voi olla hyvä, mutta sisällötön heitto on sisällötön heitto.
  2. Keskustelua Teslasta sijoituskohteesta, kiitos. Ei tartuta lillukanvarsiin eikä jutella ohi aiheen. Toki aina hieman voidaan joustaa, mutta rajansa kaikilla.
  3. Linkkien yhteyteen fiksut referaatit ja maksumuurin takana oleviin juttuihin muistutus siitä, jos juttu on maksumuurin takana. Pyritään tähän, kiitos!
  4. Kunnioita muita keskustelijoita, älä provosoi ja jos toinen tyhmäilee, niin ole se fiksumpi osapuoli ja jätä toisen tyhmäilyt omaan arvoonsa.
  5. Tätä ketjua seuraa jäähallillinen jengiä, joten panosta jokaiseen viestiin, koska monilla saattaa olla hälytykset tähän ketjuun ja varmasti harmittaa monia, kun tulee Foorumille katsomaan lyhyen lisäarvottoman heiton.

Joskus viestit saattavat sopia paremmin johonkin muihin ketjuihin esimerkiksi:

  1. https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-kahvihuone-osa-6/ Kahvihuoneella voi rennosti jutella kevyemmistä aiheista sielläkin kohteliaisuussäännöistä kiinni pitäen.
  2. https://keskustelut.inderes.fi/t/kurssien-ja-niiden-muutosten-kyselyt-kauhistelut-ja-hehkuttelut-ketju-osa-2/ Kurssien liikehdintää voi pohtia täällä.
  3. https://keskustelut.inderes.fi/t/inderesin-sijoitusmeemiketju/ Sijoitusaiheiset meemit tänne.

Se on hyvä, että on härkiä, karhuja ja kirjoittelijoita siltä väliltä niin keskustelu pysyy monipuolisena, mutta panostakaa viestien laatuun sekä hyvin argumentoituun sisältöön. Aina voi olla kirjoittamatta, jos ei ole mitään “uutta” fiksua sanottavaa Teslasta sijoituskohteena.

Ymmärrätte varmasti hyvin, mitä tarkoitan. Kohtelias ja sisältörikas keskustelu palvelee kaikkia kirjoittajia ja lukijoita. :slight_smile:

Kiitos ja mukavaa sunnuntaipäivää ihan jokaiselle keskustelijalle! :slight_smile:

30 tykkäystä

Mennään takaisin tilastoihin. Datan kautta voidaan tarkastella ensimmäisen vuosineljänneksen sähköautomyyntejä Euroopassa. Tesla on ottanut markkinaosuuksia tällä vaikealla vuosineljänneksellä ja Q/2 2023 tulee olemaan todella mielenkiintoinen Teslan aggressiivisen hinnoittelun myötä. Kuinka kilpailijat vastaavat tähän? Seuraako tästä eeppinen hintasota markkinoilla? Elämme mielenkiintoisia aikoja!

https://eu-evs.com/marketShare/ALL_WITH_MODELS/Brands/Bar/All-time-by-Quarters

4 tykkäystä

Taitaa muille isoille toimijoillle sähköautomarkkina vielä niin pieni ettei ole järkeä alkaa hintasotaan markkinaosuuksista. Ja niin kauan kuin toimitusajat ovat asiakkaan kannalta tuskastuttavan pitkiä ei hintakilpailuun olekaan mitään aihetta.

4 tykkäystä